Viz www.radimbohac.cz (upraveno) 1.Registrační řízení 2.Obecně k nalézacímu řízení 3.Tvrzení daně 4.Stanovení daně 5.Lhůta pro stanovení daně Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 2 }Okruh osob povinných k registraci: -daňový subjekt, který obdrží povolení nebo získá oprávnění vykonávat činnost, která je zdrojem příjmů, které jsou předmětem daně, nebo jejíž výsledky jsou předmětem daně -daňový subjekt vykonávající činnost, jejíž výsledky jsou předmětem daně, nebo jejíž výsledky jsou předmětem daně -plátce daně (platí i pro plátcovu pokladnu) - -Blíže pro DPFO, DPPO: viz § 39 a n. ZDP -speciální úprava u DPH: § 64 a n. ZDPH, spotřebních daní: § 4/2 ZSpD,… - }Registrační povinnost nevzniká: ◦při nahodilé či jednorázové povinnosti ◦předmětem daně je pouze nemovitost ◦poplatníkovi platícímu daně výlučně prostřednictvím plátce daně Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 3 }Povinnost podat přihlášku k registraci do 30 dnů (v případě plátce daně do 15 dnů). Øtzv. formulářové podání Øregistrovat se lze i u přísl. živnostenského úřadu prostřednictvím formuláře MPO Øobsahové náležitosti vyjmenovává zákon (identifikační údaje, čísla účtů atd.) ◦ }Oznamovací povinnost do 15 dnů ◦změny v registrovaných údajích ◦důvody pro zánik registrace ◦povinnost předkládat vybrané listiny (zrušení, zánik, prodej podniku) } }Lze vynucovat pořádkovou pokutou Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 4 }K registraci dochází rozhodnutím ◦primárně – na základě přihlášky ◦sekundárně – z moci úřední ◦ ◦ }Lhůta pro vydání rozhodnutí o registraci 30 dnů ◦ }Rozhodnutí o registraci se neodůvodňuje, výjimky: ◦ - rozhodnutí o zamítnutí registrace ◦ - rozhodnutí o registraci ex offo } }Správce daně přidělí DIČ – tvoří jej kód „CZ“ a obecný identifikátor } }Změna či zrušení rozhodnutí } }Tzv. přeregistrace – při změně podmínek pro určení místní příslušnosti ◦konstitutivní ◦speciální úprava změny místní příslušnosti } Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 5 Nalézací rovina Platební rovina Doměřovací řízení Vyměřovací řízení Vybírání Evidence Zajištění Ručení a bankovní záruka Zajišťovací příkaz Zástavní právo Vymáhání Soudem Soudním exekutorem Daňovou exekucí Přihlášením do veřejné dražby Uplatněním v insolvenčním řízení Nalézací řízení je ukončeno uplynutím lhůty pro stanovení daně Možnost placení je ukončena uplynutím lhůty pro placení daně Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 6 Obecně k nalézacímu řízení 1/2 }nalézací řízení ◦společné označení pro vyměřovací a doměřovací řízení ◦ }cíl nalézacího řízení ◦správné zjištění a stanovení daně, tj. „nalezení správné výše daně“ • } }začátek a konec nalézacího řízení ◦začátek - § 91 odst.1 daňového řádu ◦formálně končí: §(formální) právní mocí rozhodnutí o stanovení daně či zastavením vyměřovacího nebo doměřovacího řízení ◦materiálně končí: §uplynutím prekluzívní lhůty pro stanovení daně (tj. okamžikem, kdy se poslední známá daň stává nezměnitelnou) } Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 7 Obecně k nalézacímu řízení 2/2 • •Základem pro správné zjištění a stanovení daně je: −řádné daňové tvrzení a dodatečné daňové tvrzení – ØTomu odpovídá: §povinnost tvrzení (tj. povinnost uvést skutečnosti důležité pro rozhodnutí) §břemeno tvrzení (tj. procesní odpovědnost za to, že se správce daně tvrzenou skutečnost dozví) • •Výzva k podání daňového tvrzení –správce daně pokud možno nejprve vyzývá k dobrovolnému splnění povinnosti tvrzení, než přistoupí ke stanovení daně z moci úřední } Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 8 }Řádné daňové tvrzení: } }Povinnost k podání: ◦ze zákona ◦na základě výzvy ◦ }Musí obsahovat: ◦vyčíslenou daň (ne vždy) ◦předepsané údaje (vyplývající z formuláře) ◦další okolnosti rozhodné pro vyměření daně ◦údaje, které vyžaduje zvláštní zákon ◦ }Splatnost daně - v poslední den lhůty stanovené pro podání Ø }Lhůty pro podání Øobecně v daňovém řádu Øspeciální úprava v jednotlivých daňových zákonech Øspeciální úprava u insolvence a při přechodu daňové povinnosti Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 9 }Dodatečné daňové tvrzení: } }Pouze pro dodatečné daňové přiznání a dodatečné vyúčtování } }Povinnost podat : v případě zjištění, že daň má být vyšší (tj. daňový odpočet nebo daňová ztráta nižší) než poslední známá daň ◦ }Právo podat : v případě zjištění, že daň má být nižší (tj. daňový odpočet nebo daňová ztráta vyšší) než poslední známá daň –omezující podmínky (pojem „nové skutečnosti nebo důkazy“) • }Právo podat : v případě, že jsou měněny tvrzené údaje bez vlivu na daň } }Lhůta pro podání: ◦Subjektivní – do konce (kalendářního) měsíce následující po (kalendářním) měsíci, ve kterém daňový subjekt zjistil, že daň nebyla stanovena ve správné výši. ◦Objektivní – do uplynutí lhůty pro stanovení daně } }Obsahové náležitosti: ◦pokud se mění výše daně – rozdíl oproti poslední známé dani a den jeho zjištění ◦pokud jde o právo podat – důvody pro podání Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 10 }Nepřípustnost podání (subjektivní lhůta pro podání se po tuto dobu přerušuje): ◦probíhá daňová kontrola (postačí, že byla vydána výzva k jejímu zahájení) ◦zahájeno řízení o mimořádném opravném prostředku či dozorčím prostředku ◦zahájen soudní přezkum } }Předčasné podání: ◦a) před vyměřením daně –situace, kdy bylo podáno řádné daňové tvrzení a již uplynula lhůta pro jeho podání (tzn. nelze jej již opravovat), avšak ještě nebylo vyměřeno ◦b) před doměřením daně –situace, kdy bylo podáno starší dodatečné daňové tvrzení a již uplynula subjektivní lhůta pro jeho podání (tzn. nelze jej již opravovat), avšak ještě nebylo doměřeno ◦Následek : zastavení (nového) doměřovacího řízení (ex lege) Øuvedené údaje se využijí v rámci probíhajícího vyměřovacího nebo doměřovacího řízení } }Opravné tvrzení ◦před uplynutím zákonné lhůty pro podání tvrzení lze již podané tvrzení nahradit opravným (k předchozímu podání se nepřihlíží) Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 11 }Stanovení daně = vyměření nebo doměření daně ◦vyměření daně = první stanovení daně v daném daňovém řízení ◦doměření daně = následné stanovení daně v daném daňovém řízení Øposlední známá daň (daňová povinnost) může být snížena nebo zvýšena (i opakovaně!) Øprávní moc dosavadních rozhodnutí o stanovení daně není jejímu doměření na překážku Ødoměřit z moci úřední lze pouze po provedené daňové kontrole } }Daň lze stanovit: ◦na základě tvrzení daňového subjektu – primárně –daňové přiznání nebo vyúčtování ® vyměření –dodatečné přiznání nebo dodatečné vyúčtování ® doměření ◦z moci úřední – sekundárně (při nesplnění povinnosti tvrzení) Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 12 }Daň se v nalézacím řízení stanovuje: pouze rozhodnutím, které může mít podobu: §platebního výměru §dodatečného platebního výměru §hromadného předpisného seznamu ØZákon explicitně nepředpokládá možnost stanovení daně bez vydání rozhodnutí (tj. samovyměření) – }Tato rozhodnutí se neodůvodňují – s výjimkou: §stanovená daň se odchyluje od daně tvrzené Øodůvodňuje se pouze rozdíl stanovený nad rámec tvrzení §daň je stanovena z moci úřední §daň je stanovena na základě výsledku daňové kontroly Øza odůvodnění se považuje zpráva o daňové kontrole §daň je stanovena na základě výsledku postupu k odstranění pochybností Øza odůvodnění se považuje protokol o projednání výsledku postupu Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 13 }Daň může být stanovena i plátci daně k přímé úhradě Øpři nesplnění jeho povinnosti srazit a odvést daň ve správné výši } }Stanovená daň může být: §shodná s tvrzením ® nemusí se doručovat (právní fikce doručení) –nelze se odvolat – výjimka u závazného posouzení §rozdílná (zcela nebo z části) ® doručuje se –lze se odvolat ® posunutí náhradního dne splatnosti až za právní moc rozhodnutí –nemá vliv na běh úroku z prodlení (ten se počítá vždy od původního dne splatnosti) } }Zákon nestanoví konkrétní lhůtu, do kdy má být rozhodnutí o stanovení daně vydáno Øobecné mantinely představuje pouze lhůta pro stanovení daně ØViz zásada dle § 7/1 DŘ Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 14 } }Prekluzivní (propadná) lhůta ◦uplynutím této lhůty již nelze měnit poslední známou daň ◦navazují na ní další ustanovení ◦ }Délka lhůty: základní 3 roky } maximální (absolutní) 10 let } }Počátek běhu lhůty: ◦dnem v němž uplynula lhůta pro podání řádného daňového tvrzení, nebo ◦dnem v němž se stala daň splatnou, aniž by zde byla současně povinnost podat řádné daňové tvrzení Øx § 47 ZSDP (teorie 3+0 a 3+1) - I. ÚS 1611/07 Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 15 }Úkony přerušující lhůtu ◦tříletá lhůta běží znovu od daného okamžiku } }Úkony prodlužující lhůtu o 1 rok ◦pokud k nim došlo v posledních 12ti měsících před uplynutím dosavadní lhůty } }Stavění lhůty ◦lhůta po určitou dobu neběží } }Možnost stanovení daně i po uplynutí lhůty ◦účinná lítost, daňový trestný čin } } Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 16 1.Evidence daní 2.Nedoplatek 3.Přeplatek 4.Lhůta pro placení daně 5.Vybírání 6. } Placení daní I Mgr. Karel Šimek 18 }Předmět evidence daní } }Osobní daňový účet (ODÚ) ◦debetní strana ODÚ – předpisy, odpisy a jejich opravy ◦kreditní strana ODÚ – platby a vratky } } }Poskytování informací z ODÚ ◦potvrzení o stavu ODÚ ◦potvrzení o skutečnostech z ODÚ (např. bezdlužnost) } }Odpis nedoplatku pro nedobytnost Placení daní I Mgr. Karel Šimek 19 }daňový řád definuje pojem nedoplatek jako: ◦částku daně, která není uhrazena a uplynul již den splatnosti této daně ◦neuhrazené příslušenství daně, u kterého již uplynul den splatnosti ◦neuhrazená částka zajištěné daně } }vztah k pojmům ◦daňový dluh (splatný/nesplatný) ◦daňová pohledávka (splatná/nesplatná) ◦splatná daň ◦ }zánik nedoplatku } }vyrozumění o nedoplatku - neformální Placení daní I Mgr. Karel Šimek 20 Placení daní I Mgr. Karel Šimek 21 Je předepsána do evidence daní Daň (Daňová pohledávka) Nesplatná Splatná Vymahatelný Nedoplatek Nevymahatelný - při posečkání či rozložení úhrady na splátky - pokud neuplynul náhradní den splatnosti Neuhrazena Uhrazena Splněna platební povinnost ® daňová pohledávka zaniká splněním Dřívější úhrada = přeplatek Dosud není předepsána do evidence daní Výkaz (vymahatelných) nedoplatků je exekučním titulem }přeplatek - částka, o kterou úhrn plateb a vratek na kreditní straně ODÚ převyšuje úhrn předpisů a odpisů na debetní straně ODÚ } }vratitelný přeplatek = přeplatek, který prošel tzv. testem vratitelnosti ◦test vratitelnosti - přeplatek se započte nejprve na: 1.nedoplatky na ODÚ, kde je přeplatek evidován 2.nedoplatky na jiných ODÚ u téhož správce daně 3.nedoplatky u jiného správce daně, jenž o něj požádal před vystavením příkazu k vrácení daňovému subjektu – }vratitelný přeplatek je v dispozici daňového subjektu ◦možnost požádat o jeho vrácení či převedení } }úrok z vratitelného přeplatku (sankce pro správce daně) Placení daní I Mgr. Karel Šimek 22 }časový úsek, ve kterém je možné realizovat dobrovolnou i nedobrovolnou úhradu daně } }prekluzivní (propadný) charakter lhůty •rozdíl oproti předchozí právní úpravě, kde byla promlčecí i prekluzivní lhůta } }délka lhůty ◦základní 6 let ◦maximální 20 let –u nedoplatku zajištěného zástavním právem zapisovaného do veřejného registru: 30 let od zápisu } Placení daní I Mgr. Karel Šimek 23 }počátek běhu lhůty ◦u daní vyměřovaných = okamžik splatnosti ◦u daní doměřovaných = okamžik náhradní splatnosti Ø }úkony přerušující lhůtu ◦zahájení exekučního řízení –nejen dle daňového řádu, ale i podle exekučního řádu či OSŘ ◦zřízení zástavního práva ◦oznámení rozhodnutí o posečkání Ø }lhůta se staví po dobu ◦vymáhání daně soudem nebo soudním exekutorem ◦přihlášení daňové pohledávky do insolvenčního řízení nebo do veřejné dražby ◦daňové exekuce srážkami ze mzdy ◦dožádání mezinárodní pomoci při vymáhání Placení daní I Mgr. Karel Šimek 24 }Pořadí úhrady daně ◦rozdíl mezi daní a příslušenstvím ◦rozdíl mezi běžnou platbou a vymáháním ◦specifické případy – ručení, insolvence ◦ }Způsob placení daně ◦primárně v české měně ◦forma placení –bezhotovostně –v hotovosti –kolkovými známkami –(kde tak stanoví zvl. zákon: tedy soudní a správní poplatky do 5 tis. Kč) –přeplatkem na jiné dani ◦ }Den platby ◦převzetím hotovosti ◦připsáním na účet správce daně Placení daní I Mgr. Karel Šimek 25 1.Zajištění daní 2.Vymáhání daní Placení daní II Mgr. Karel Šimek 27 A.Zajištění úhrady na nesplatnou nebo dosud nestanovenou daň B.Zástavní právo C.Ručení D.Dobrovolné ručení, bankovní záruka E.Zálohy F. Placení daní II Mgr. Karel Šimek 28 }zajišťovací příkaz = rozhodnutí, kterým je daňovému subjektu uložena úhrada zajištěné částky } }důvod pro vydání: ◦odůvodněná obava, že daň, která ještě není splatná nebo stanovená, bude v době své vymahatelnosti nedobytná nebo jen se značnými obtížemi ◦zároveň musí být naplněna jedna z těchto podmínek: – a) daň nebyla dosud stanovena (Þ nutno předběžně určit její výši) – b) daň není dosud splatná (Þ výše zajištěné daně je již dána) } }vykonatelnost zajišťovacího příkazu •exekuční titul •možný přechod se „zajišťovací“ exekuce do „uhrazovací“ exekuce •možnost zřídit zástavní právo Placení daní II Mgr. Karel Šimek 29 } }zřizuje správce daně rozhodnutím } }subsidiární použití občanského zákoníku (§ 152 an. ObčZ) } }vznik zástavního práva: ◦k ostatnímu majetku = vzniká doručením daňovému subjektu či majiteli zástavy – ◦k majetku evidovanému ve veřejném registru = vzniká dnem doručení tomuto registru ◦ }zajišťuje neuhrazenou daň ◦vtahuje se i na příslušenství daně } }možnost zajištění neuhrazené daně zástavním právem k majetku vlastníka odlišného od daňového subjektu ◦Podmínka: předchozí úředně ověřený souhlas vlastníka } }zánik zástavního práva: ◦zrušením: právní mocí rozhodnutí správce daně ◦ze zákona (§ 170 ObčZ) –povinnost vyrozumět daňový subjekt a vlastníka zástavy Placení daní II Mgr. Karel Šimek 30 } }vznik ručitelského vztahu ◦povinnost založená jiným zákonem (zákonné ručení) ◦přijetí dobrovolného ručení ( } }postavení ručitele ◦ručitel je v pozici sekundárního dlužníka (primárním dlužníkem je daňový subjekt) ◦akcesorický vztah ® výjimka: zanikne-li daňový subjekt bez právního nástupce, povinnost ručitele uhradit nedoplatek tím není dotčena } }vznik povinnosti ručitele uhradit nedoplatek ◦oznámena výzva k úhradě nedoplatku ◦vykonatelnost - po marném uplynutí lhůty stanovené k dobrovolné úhradě nedoplatku ◦ }podmínky pro vydání výzvy ručiteli ◦bezvýsledné upomenutí a bezvýsledná (či prokazatelně nemožná) exekuce primárního dlužníka, nebo ◦zahájení insolvenčního řízení vůči daňovému subjektu Placení daní II Mgr. Karel Šimek 31 }další účinky doručení výzvy: ◦ručitel získává procesní postavení jako daňový subjekt –v rovině platební, při nahlížení do spisu, při zproštění mlčenlivosti ◦založeno právo ručitele brojit proti výzvě odvoláním –odkladný účinek + možnost zpochybňovat jakoukoli skutečnost –nutno rozlišovat, zda již uplynula lhůta pro stanovení daně či nikoli ◦marným uplynutím lhůty k dobrovolné úhradě začíná běžet ručitelova lhůta pro placení daně ◦ručiteli nevzniká úrok z prodlení (ani úrok z posečkané částky) ◦ }placení nedoplatku ručitelem ◦správce daně vydá ručiteli potvrzení o úhradě nedoplatku ◦účelová vázanost platby –platbu ručitele lze použít pouze na úhradu nedoplatku, za který ručí –pokud je nedoplatek uhrazen nebo zanikla daňová povinnost, stává se ručitelem uhrazená částka na účet daňového subjektu přeplatkem ručitele Placení daní II Mgr. Karel Šimek 32 }§ 108a ZDPH Ručení oprávněného příjemce } Oprávněný příjemce, kterému vznikla povinnost spotřební daň přiznat a zaplatit v souvislosti s přijetím vybraných výrobků z jiného členského státu, ručí za nezaplacenou daň z dodání tohoto zboží třetí osobě osobou, která toto zboží pořídila z jiného členského státu, ledaže prokáže, že přijal veškerá opatření, která od něj mohou být rozumně požadována, aby ověřil, že daň bude osobou, která toto zboží pořídila, řádně zaplacena. } }§ 109 Ručení příjemce zdanitelného plnění (za nespolehlivého plátce) } Plátce, který přijme zdanitelné plnění s místem plnění v tuzemsku uskutečněné jiným plátcem nebo poskytne úplatu na takové plnění (dále jen „příjemce zdanitelného plnění“), ručí za nezaplacenou daň z tohoto plnění, pokud v okamžiku jeho uskutečnění věděl nebo vědět měl a mohl, že } a) daň uvedená na daňovém dokladu nebude úmyslně zaplacena, } b) plátce, který uskutečňuje toto zdanitelné plnění nebo obdrží úplatu na takové plnění (dále jen „poskytovatel zdanitelného plnění“), se úmyslně dostal nebo dostane do postavení, kdy nemůže daň zaplatit, nebo } c) dojde ke zkrácení daně nebo vylákání daňové výhody. } } Příjemce zdanitelného plnění ručí také za nezaplacenou daň z tohoto plnění, pokud je úplata za toto plnění } a) bez ekonomického opodstatnění zcela zjevně odchylná od obvyklé ceny, } b) poskytnuta zcela nebo zčásti bezhotovostním převodem na účet vedený poskytovatelem platebních služeb mimo tuzemsko, nebo } c) poskytnuta zcela nebo zčásti bezhotovostním převodem na jiný účet než účet poskytovatele zdanitelného plnění, který je správcem daně zveřejněn způsobem umožňujícím dálkový přístup. } Placení daní II Mgr. Karel Šimek 33 } }záloha = částečná nebo úplná platba daně, která dosud není stanovena ani splatná ® po splatnosti daně se uhrazené zálohy započítávají ◦záloha se z hlediska aplikace obecných procesních pravidel chová stejně jako daň, není-li stanoveno jinak ◦nezaplacená záloha = nedoplatek ◦ }povinnost pro placení záloh stanoví zvláštní úprava ◦lhůty pro placení záloh stanoví zákon nebo rozhodnutí } }v rámci diskreční pravomoci může správce daně zálohy: –snížit –zrušit (tj. povolí výjimku z povinnosti daň zálohovat) –nově stanovit (při očekávané daňové povinnosti ® povinnost daňového subjektu uvést při registraci) } }výše zálohy: se může odvíjet od poslední známé daně ◦účinnost změny nastává následující (kalendářní) měsíc po právní moci Placení daní II Mgr. Karel Šimek 34 } }č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (§ 38a aj.) }č. 16/1993 Sb., o dani silniční (§ 10) }č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (§ 19 odst. 7) }č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší (§ 19) }č. 254/2001 Sb., vodní zákon (§ 88, 93) }č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách (§41g) } • Placení daní II Mgr. Karel Šimek 35 A.Způsoby vymáhání B.Daňová exekuce C.Klíčové pojmy a instrumenty D. Placení daní II Mgr. Karel Šimek 36 }vymáhání daní zahrnuje (=způsoby vymáhání): 1.daňovou exekuci 2.vymáhání nedoplatku prostřednictvím soudu nebo soudního exekutora 3.uplatnění pohledávky v insolvenčním řízení 4.přihlášení nedoplatku do veřejné dražby ◦ }volba způsobu vymáhání ◦správce daně by měl volit takový způsob vymáhání, při kterém náklady související s vymáháním nebudou ve zjevném nepoměru k výši nedoplatku } }exekuční titul: ◦výkaz nedoplatků ◦vykonatelné rozhodnutí ◦vykonatelný zajišťovací příkaz Placení daní II Mgr. Karel Šimek 37 Placení daní II Mgr. Karel Šimek 38 daňovou exekucí prodejem nemovitostí postižením majetkových práv soudem soudním exekutorem uplatněním v insolvenčním řízení přihlášením do veřejné dražby srážkami ze mzdy (a jiných příjmů) přikázáním pohledávky z účtu u PPS přikázáním jiné peněžité pohledávky přikázáním jiných majetkových práv prodejem movitých věcí } }koncepce: ◦subsidiární použití občanského soudního řádu ◦pravomoci správce daně, jakožto exekučního orgánu, upravuje výlučně daňový řád ◦tam, kde vystupuje správce daně coby „oprávněný“ z exekučního titulu, použijí se obdobně ustanovení občanského soudního řádu upravující postavení oprávněného ◦úprava práv a povinností dlužníka (povinného) a poddlužníků je ponechána z větší části obecné úpravě občanského soudního řádu } }nařízení daňové exekuce ◦exekuční řízení ◦exekuční příkaz ◦způsoby daňové exekuce Placení daní II Mgr. Karel Šimek 39 } }dlužník }poddlužník }daňový exekutor }prohlášení o majetku (srov. § 260a an. OSŘ) }exekuční náklady }soupis věcí }dražba }osoba zúčastněná na dražbě ◦dražitel ◦vydražitel }rozvrhové řízení Placení daní II Mgr. Karel Šimek 40