POSTAVENÍ FIRMY - Rizika povolání FIRMA ORGANIZACE LIDSKÝ FAKTOR CÍLE Trh Riziko v centrálně řízené ekonomice v tržní ekonomice Vymezení marketingu —Market = trh —M. je činnost usměrňující tok zboží od výrobce ke spotřebiteli —K. Synnot —M. je proces přizpůsobování firmy měnícím se požadavkům zákazníkům —M. Zober —M. je na trh zaměřená podnikatelská politika —R. Philips —M. není uměním prodat co jste vyrobili, ale poznáním toho co vyrábět ev. Nabízet —P. Kotler — —M. je umění identifikace a pochopení zákazníkových potřeb a tvorby jejich řešení — —V nejobecnějším slova smyslu lze M. chápat jako takový způsob podnikatelského řízení firmy, které plně vychází z potřeb a požadavků trhu. — —M. řízení vychází z potřeb zákazníka, doslova na něho myslí na každém kroku již před samotným vznikem výrobku. Důležité: —M.řízení firmy = složitý proces řízení výroby, výzkumu, odbytu… — —M. klade důraz na dlouhodobou orientaci a prosperitu, nesleduje krátkodobé efekty. — —M. orientace na zákazníka prostupuje celým repro. procesem firmy — —V praxi je těžké vést dělící čáru. M. koncepce musí prostupovat celou firmou. Pozor: — — —Marketing ≠ výzkum trhu — —Marketing ≠ pouze úspěšně prodat co se vytvořilo — — pro M. koncepci firmy nestačí pouze založit M. oddělení — —Marketing ≠ reklama — — Marketingová strategie předpokládá: —Interdisciplinární přístup —(ekonomie, statistika, sociologie,psychologie…)=> —Systémovost, profesionalita —Vztah teorie a praxe M. —M. Teorie není univerzální => tvůrčí aplikace na podmínky konkrétní firmy —M je odrazem stavu tržní ekonomiky —=>M. koncepce odpovídá — Funkce marketingu —Zhospodárnění (zefektivnění všech činností firmy aktivním ovlivňováním trhu – např. reklamou, distribucí…=> NIŽŠÍ NÁKLADY —Důležité: — vysoká kvalita produkce —Relativně nízké náklady —Vhodné firemní klima —Relativně vysoká adaptabilita firmy — — Stupně kultivace tržního prostředí —Důležité: ◦Aktivní přístup ◦Odvaha ◦Tvořivost ◦Odbornost ◦Energie ◦Vytrvalost ◦Zdravé sebehodnocení (uznání omylů a schopnost korekce) ◦ ◦KRITÉRIEM ÚSPĚŠNOSTI = VÝSLEDKY DOSAŽENÉ NA TRHU Typy podnikatelských koncepcí 1.Výrobní 2.Výrobková – inovační 3.Prodejní 4.Marketingová — 1.VÝROBNÍ —Akcentuje výrobní možnosti firmy —Velké série > snižování nákladů > růst produktivity > snižování ceny 2.VÝROBKOVÁ – INOVAČNÍ —Založena na inovační aktivitě firmy (4 z 5 nových výrobků ztroskotá na trhu). —Výrobek je vyráběn dle představ výrobce o užitných parametrech výrobku (mohou být odlišné od uživatele). 3.PRODEJNÍ KONCEPCE —Akcentuje prodejní aktivity firmy (zdokonalování prodejních metod >agresivita prodeje). 4.MARKETINGOVÁ KONCEPCE —Akcentují orientaci na komplexní potřeby uživatele. 4. ◦Komplexní servis ◦Těsný kontakt s uživatelem ◦Rychlá reakce na podněty ◦Podřizování se „imperativum“ doby (ekologie, zdraví, energetické úspory) M. politika firmy 1.Obchodní 2.Výrobní 3.Řídící — 1)OBCHODNÍ ◦Průzkum trhu ◦Plánování prodeje ◦Podněcování prodeje ◦Rozvoj obchodních metod ◦Reklama ◦Cenová strategie ◦ —2) VÝROBNÍ ◦Technický výzkum a vývoj ◦Programování výroby ◦Investice a invest. pol. ◦Výrobní a výrobková politika (volba sortimentu, velikosti serií, záruční doba, servis, obal, design, sledování a eliminace tržní životnosti…) ◦ ◦3) ŘÍDÍCÍ ◦Personální politika ◦Organizační politika ◦Alokace firemních zdrojů MARKETINGOVÝ ALGORITMUS: —Koncepční fáze: — —Analytická fáze: — — — — — —Realizační fáze: M. FILOSOFIE VELIKOST TRHU SEGMENTACE TRHU VÝKONNOST TRHU DYNAMIKA TRHU SLABÉ-SILNÉ STRÁNKY MARKETING. STRAT. — —MARKETING STRATEGIE — — — — — — — CENA SORTIMENT REKLAMACE DISTRIBUCE PRODEJ DESIGN OBAL TVORBA PRODUKTU PODPORA PRODUKTU TRH ZPĚTNÁ VAZBA ZMĚNA ČI POTVRZENÍ MARKETINGOVÉ FILOSOFIE