z.č. 280/2009 Sb., §§ 125-133 Řízení o závazném posouzení ž žRegistrace daňových subjektů vč. činnosti vyhledávací –registrační řízení žVyměřování daní žInkasní správa žOpravné prostředky žVymáhání daní žRegistrační řízení, závazné posouzení žDaňové řízení – nalézací řízení -vyměřovací ž- doměřovací - řádný op. ž - placení daní ž posečkání, splátky, zajištění ž exekuce, řádný op. ž ž -mimořádné op. + dozorčí žŠirší pojetí - výseč správy daní spojená s registrací a vyhledáváním daňových subjektů žUžší pojetí - daňové řízení v procesu registrace, vyhledávání, změny a zrušení registrace daňovým subjektem žZahájení žZjišťování podkladů žVydání rozhodnutí ž žPřezkum rozhodnutí žVýkon rozhodnutí Organizační diagram Registrační řízení a vyhledávací činnost Registrace daňových subjektů Oznamování zákonem stanovených skutečností Oznamování změn dat daňových subjektů Identifikace daňových subjektů Řízení o ukončení činnosti daňových subjektů Vyhledávání daňových subjektů Údržba databáze registru daňových subjektů žSprávcem daně ž ex offo Øna základě vyhledávací činnosti správce daně Øna základě součinnosti třetích osob-oznamovací povinnost Øna upozornění 3 os. žDaňovým subjektem ž ž ž žzákona dobrovolnosti ž ž -cizinec (bydliště x sídlo v cizině) nemá provozovnu či nemovitosti v ČR -Poplatníkem daně -Plátcem daně žProcesního předpisu ž ž žDŘ § 125 žobecná lhůta- 15 dnů od rozhodných skutečností ž ž žHmotně právních předpisů ž ž -jednotlivé daňové zákony či poplatkové ž ž například: ž -DPH lhůta 15 dnů ž -z. o místních poplatcích ž (oznamovací povinnost stanovena v OZVO v sam. půs.) ž ž žRP vzniká daňovému subjektu, kterému vznikne povinnost podat přihlášku k jednotlivé dani registraci žV přihlášce je d. S. povinen uvést předepsané údaje potřebné pro správu daní žobdrží povolení nebo získá oprávnění vykonávat činnost, která je zdrojem příjmů, které jsou předmětem daně, nebo jejíž výsledky jsou předmětem daně, žvykonávat činnost, jejíž výsledky jsou předmětem daně, nebo pobírat příjmy, které jsou předmětem daně, žDaňový subjekt se sídlem nebo bydlištěm v zahraničí pobírající P nebo má povolení či oprávnění k vykonávání činnosti žPlátce daně je povinen podat přihlášku k registraci u správce daně nejpozději do patnácti dnů od vzniku povinnosti srážet daň nebo zálohy na ni nebo daň vybírat, pokud zvláštní předpis nestanoví jinak, žPlátce daně má povinnost do 15 dnů podat přihlášku k registraci za plátcovu pokladnu-zmocěnec žvznikla jen nahodilá nebo jednorázová daňová povinnost ž nebo u něhož je předmětem zdanění jen nemovitost žkterý má výhradně příjmy ze závislé činnosti a příjmy, ze kterých je daň vybírána zvláštní sazbou – daň platí prostř. plátce! žDojde-li ke změnám skutečností zejména zanikne-li jeho daňová povinnost u některé z daní, je povinen tyto změny oznámit správci daně do patnácti dnů ode dne, kdy nastaly. ž žNesplní-li daňový subjekt svoji povinnost provede správce daně příslušné změny v registraci nebo registraci zruší – ex offo ž žDŘ možnost proti rozhodnutí podat odvolání-má odkladný účinek žsídlo nebo bydliště ž žzměna místní příslušnosti z jiného důvodu, oznámí tuto změnu svému dosavadnímu místně příslušnému správci daně žDojde-li ke změně podmínek pro určení místní příslušnosti správce daně- dosavadně příslušný správce daně na základě žádosti daňového subjektu, nebo z moci úřední stanoví rozhodnutím datum, k němuž přechází místní příslušnost na nového správce daně- proti tomuto rozhodnutí se nelze odvolat. žDnem uvedeným v rozhodnutí přechází místní příslušnost na správce daně, který je nově příslušný. žS účinností k tomuto dni vydá SpD ž nové rozhodnutí o registraci, ž žRegistrace k daním, zůstává po této přeregistraci zachována k původnímu dni její účinnosti. žjméno a příjmení nebo název, místo pobytu nebo sídlo, místo podnikání, popřípadě další adresu pro doručování, žobecný identifikátor pro vytvoření daňového identifikačního čísla, ždaňové identifikační číslo přidělené v zahraničí, pokud bylo daňovému subjektu přiděleno, žúdaje o povolení nebo oprávnění k činnosti, která je zdrojem příjmů, které jsou předmětem daně, nebo jejíž výsledky jsou předmětem daně, žčísla všech svých účtů u poskytovatelů platebních služeb, jakož i u poskytovatelů platebních služeb v zahraničí, pokud jsou užívány v souvislosti s činností, která je zdrojem příjmů, které jsou předmětem daně, nebo jejíž výsledky jsou předmětem daně, ždaně, ke kterým má být registrován, žorganizační jednotky, které jsou plátcovou pokladnou. žPrávnická osoba uvede osoby, které jsou jejím jménem oprávněny jednat žProhlášení, že jde o jeho první daňovou registraci, nebo uvést, u kterého správce daně a kdy byl registrován, jaké mu bylo přiděleno DIČ, a jméno nebo název, pod kterým byl registrován. žPřihlášku k registraci - tiskopis vydaný Ministerstvem financí nebo na tiskovém výstupu z počítačové tiskárny, žPodání lze učinit i datovou zprávou ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně ž žSprávce daně prověří údaje sdělené daňovým subjektem žPochybnosti o správnosti nebo úplnosti přihlášky vyzve daňový subjekt, aby údaje: ž -vysvětlil, ž -změnil, ž -doplnil ž -doložil a zároveň určí lhůtu, v níž je daňový subjekt povinen na výzvu odpovědět. žSprávce daně rozhodne o registraci ve lhůtě 30 dnů ode dne podání přihlášky, popřípadě ode dne odstranění jejích vad, ve zvlášť složitých případech může tuto lhůtu prodloužit nejblíže nadřízený správce daně. žRozhodnutí o registraci se neodůvodňuje s výjimkou rozhodnutí, kterým se registrace zamítá. žNení-li vyhověno této výzvě a je-li to důvodné, zaregistruje správce daně daňový subjekt z moci úřední. žZaregistrovanému daňovému subjektu přidělí správce daně daňové identifikační číslo. žDaňové identifikační číslo obsahuje kód „CZ“ a kmenovou část, kterou tvoří obecný identifikátor, nebo vlastní identifikátor správce daně. KONSTRUKCE DAŇOVÉHO IDENTIFIKAČNÍHO ČÍSLA V ČR kód země Kmenová část obecný identifikátor CZ identifikační číslo - IČ právnické osoby rodné číslo fyzické osoby identifikátor přidělený správcem daně osobám bez rodného čísla žOznačení sp. daně žOznačení daň. subjektu žRozhodnutí č. žČíslo jednací žAdresa bydliště, sídla žAdresa pro doručování žStatutář žDIČ žVýčet daní žRazítko FÚ + podpis ved. oddělení registrace žPořádkovou pokutu do 50 000 Kč může správce daně uložit tomu, kdo při jednání vedeném správcem daně závažně ztěžuje průběh řízení tím, že ža) navzdory předchozímu napomenutí ruší pořádek, žb) neuposlechne pokynu úřední osoby, která řízení vede, nebo žc) navzdory předchozímu napomenutí se chová urážlivě k úřední osobě nebo osobě zúčastněné na správě daní. žztěžuje nebo maří správu daní žZ daňových zákonů-DPH žZ o daních z příjmů ž žProcesní DŘ žNa žádost DS ž žsprávce daně vydá daňovému subjektu na jeho žádost rozhodnutí o závazném posouzení daňových důsledků, které pro něj vyplynou z daňově rozhodných skutečností již nastalých nebo očekávaných, a to v případech, kdy tak stanoví zákon. žRozhodnutí o závazném posouzení se stává neúčinným, pokud došlo ke změně zákonné úpravy, na jejímž základě bylo rozhodnutí o závazném posouzení vydáno. žProti rozhodnutí o závazném posouzení nelze uplatnit opravné prostředky žRozhodnutí o závazném posouzení je při stanovení daně účinné vůči správci daně, který rozhoduje o daňové povinnosti daňového subjektu, na jehož žádost bylo rozhodnutí o závazném posouzení vydáno žÚřední hodiny žElektronická adresa žForma technického nosiče dat žKvalifikované certifikáty-zaměstnanců a subjektů žDalší možnosti učinit podání elektronicky žNa úřední desce a přístup dálkovým způsobem žDŘ § 56 + právní předpisy žSprávce daně je povinen ověřovat úplnost evidence či registrace daňových subjektů a zjišťovat též všechny údaje týkající se jejich příjmů, majetkových poměrů a dalších skutečností rozhodných pro správné a úplné vyměření a vymáhání daně žProvádí místním šetření žVyhledávací činnost může být vykonávaná i bez přímé součinnosti s daňovým subjektem a její výsledky se využijí v příslušném daňovém řízení. žVedená správcem daně ž 1.Daňový spis 2.Evidence daní žVedená daňovými subjekty ž 1.Na základě zákona č. 563/1991 Sb., zákon o účetnictví 2.Z.č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů 3.ZSDP-záznamní povinnost §39+97 ž žProtokol žÚřední záznam žSpis žDaňová informační schránka ž ž žStanovená správcem daně žNa základě DŘ § 97 Záznamní povinnost ž -rozhodnutím sp. daně evidenci daní ž -evid. plateb v hotovosti ž -% výdaje evidence příjmů žStanovená jinými právními předpisy z. o DPH ž ž ž ž ž Daňový subjekt, který v rámci své podnikatelské nebo jiné samostatně výdělečné činnosti uskutečňuje platby v hotovosti, je povinen vést průběžně evidenci těchto plateb, pokud nezaznamenává údaje o těchto platbách v jiné evidenci stanovené zákonem. ž Správce daně může uložit daňovému subjektu, aby kromě evidence stanovené právním předpisem vedl zvláštní záznamy potřebné pro správné zjištění a stanovení daně. ž Záznamní povinnost se ukládá správce daně rozhodnutím. Součástí rozhodnutí musí být přesné stanovení zaznamenávaných údajů, jejich členění a uspořádání, popřípadě návaznost na doklady, z nichž je záznam veden. ž Správce daně si může ověřovat již v průběhu zdaňovacího období řádné plnění záznamní povinnosti daňového subjektu, žO ústních podáních a jednáních při správě daní sepíše správce daně protokol ž ž Správce daně může pořídit o úkonech, o kterých se podle zákona pořizuje protokol, obrazový nebo zvukový záznam, který je přílohou protokolu; o této skutečnosti předem uvědomí osoby, které se tohoto úkonu účastní. ž ž ža) předmět jednání, žb) místo jednání, žc) časový údaj o začátku a skončení jednání, žd) označení správce daně a úřední osoby, která úkon provedla, že) údaje umožňující určení osob, které se úkonu zúčastnily, žf) vylíčení průběhu jednání, žg) označení dokladů a jiných listin odevzdaných při jednání nebo podstatný obsah listin předložených k nahlédnutí, žh) poskytnutá poučení a vyjádření poučených osob, ži) návrhy osob, které se úkonu zúčastnily, nebo jejich výhrady směřující proti obsahu protokolu, žj) vyjádření správce daně k uplatněným návrhům nebo výhradám. ž žjsou rozhodnutí vyhlášená při jednání ž ž žNení-li protokol hlasitě diktován, je nutno jej před podepsáním hlasitě přečíst a zapsat v něm, že se tak stalo, ž žSprávce daně zaznamená všechna vyjádření k protokolované věci, návrhy a výhrady vznesené osobami zúčastněnými na protokolovaném jednání a své stanovisko k nim. žOdepření podpisu a důvody tohoto odepření se v protokolu zaznamenají. Odepření podpisu nebo vzdálení se před podpisem protokolu bez dostatečného důvodu nemá vliv na použitelnost protokolu jako důkazního prostředku. Na to musí být osoby zúčastněné na protokolovaném jednání předem upozorněny. ž ž ž ž žO důležitých úkonech při správě daní, které nejsou součástí protokolu, sepíše správce daně úřední záznam, ve kterém zachytí skutečnosti, které mají vztah ke správě daní, žzjištěné zejména z ústních sdělení, oznámení, poznámek, obsahů telefonických hovorů a jiných spisových materiálů. ž žÚřední záznam podepíše úřední osoba, která ho vyhotovila, s uvedením časového údaje, kdy došlo k jeho vyhotovení. žPísemnosti týkající se práv a povinností daňového subjektu ž ža) písemnosti obsahující podání, žb) písemná vyhotovení rozhodnutí, žc) protokoly, žd) úřední záznamy. ž ž Písemností se při výkonu správy daní rozumí listinná zpráva, jakož i datová zpráva, pokud to nevylučuje povaha věci. ž Součástí spisu jsou i obrazové a zvukové záznamy. ža) části podle jednotlivých daňových řízení, žb) část týkající se vymáhání daní, žc) část týkající se dalších povinností při správě daní, o nichž se vede řízení, žd) část vyhledávací, že) část týkající se řízení o pořádkových pokutách. ž ža) písemnosti, které mohou být uplatněny v řízení jako důkazní prostředek, žb) písemnosti, které mohou být použity při stanovení daně jako pomůcky, jejichž zpřístupnění daňovému subjektu by ohrozilo zájem jiného daňového subjektu nebo jiných osob zúčastněných na správě daní, žc) úřední záznamy nebo protokoly o podaných vysvětleních, pokud nejsou použity jako pomůcky, žd) písemnosti sloužící výlučně pro potřeby správce daně. ž ž Daňový subjekt je oprávněn u správce daně nahlédnout do částí spisu týkajících se jeho práv a povinností, které označí, s výjimkou části vyhledávací žDaňový subjekt je oprávněn nahlédnout do soupisu písemností obsažených ve vyhledávací části spisu. Z takto poskytnutého soupisu nesmí být patrný obsah jednotlivých písemností. ž žNení-li ohrožen zájem jiného daňového subjektu nebo jiných osob zúčastněných na správě daní anebo cíl správy daní, může správce daně v odůvodněných případech, kdy je to nutné pro další průběh řízení, umožnit nahlédnutí i do písemností ve vyhledávací části spisu. ž žSprávce daně, který je k tomu technicky vybaven, může poskytovat daňovému subjektu informace shromažďované ve spisu a na osobním daňovém účtu tohoto daňového subjektu rovněž prostřednictvím dálkového přístupu v rozsahu a členění, v jakém jsou tyto informace soustředěny v daňové informační schránce daňového subjektu („schránka“), žzřízena na základě žádosti daňového subjektu na technickém zařízení správce daně. ž žDokazování provádí příslušný správce daně nebo jím dožádaný správce daně. žSprávce daně dbá, aby skutečnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení daně byly zjištěny co nejúplněji, a není v tom vázán jen návrhy daňových subjektů. ž Daňový subjekt prokazuje všechny skutečnosti, které je povinen uvádět v řádném daňovém tvrzení, dodatečném daňovém tvrzení a dalších podáních. ž Pokud to vyžaduje průběh řízení, může správce daně vyzvat daňový subjekt k prokázání skutečností potřebných pro správné stanovení daně, ž ža) oznámení vlastních písemností, žb) skutečnosti rozhodné pro užití právní domněnky nebo právní fikce, žc) skutečnosti vyvracející věrohodnost, průkaznost, správnost či úplnost povinných evidencí, účetních záznamů, jakož i jiných záznamů, listin a dalších důkazních prostředků uplatněných daňovým subjektem, žd) skutečnosti rozhodné pro posouzení skutečného obsahu právního úkonu nebo jiné skutečnosti, že) skutečnosti rozhodné pro uplatnění následku za porušení povinnosti při správě daní. ž žJako důkazních prostředků lze užít všech podkladů, jimiž lze zjistit skutečný stav věci a ověřit skutečnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení daně a které nejsou získány v rozporu s právním předpisem, a to i těch, které byly získány před zahájením řízení. Jde zejména o tvrzení daňového subjektu, listiny, znalecké posudky, svědecké výpovědi a ohledání věci. ž ž žlze jako důkazní prostředky použít i veškeré podklady předané správci daně jinými orgány veřejné moci, které byly získány pro jimi vedená řízení, jakož i podklady převzaté z jiných daňových řízení nebo získané při správě daní jiných daňových subjektů. ž Listina vydaná orgánem veřejné moci v mezích jeho pravomoci, jakož i listina, která je zákonem prohlášena za veřejnou, žSprávce daně může vyžadovat ověření pravosti úředního razítka a podpisu na listině vydané orgánem cizího státu, pokud je toho v řízení třeba, zejména má-li pochybnosti o pravosti předložených listin. ž Za listinu se pro účely tohoto ustanovení považuje rovněž datová zpráva. žSprávce daně může ustanovit znalce k prokázání skutečností rozhodných pro správné zjištění a stanovení daně, žzávisí-li rozhodnutí na posouzení otázek, k nimž je třeba odborných znalostí, které správce daně nemá, nebo ž žnepředloží-li daňový subjekt znalecký posudek, pokud mu tuto povinnost ukládá zákon, a to ani na výzvu správce daně. ž žRozhodnutí o ustanovení znalce se doručuje znalci; ž žJe-li vyžádán správcem daně znalecký posudek, je daňový subjekt, v jehož věci má být znalecký posudek podán, povinen při jeho vypracování s ustanoveným znalcem spolupracovat. žKaždá osoba je povinna vypovídat jako svědek o důležitých okolnostech při správě daní týkajících se jiných osob, pokud jsou jí známy; musí vypovídat pravdivě a nic nezamlčovat. ž ž Výpověď může odepřít ten, kdo by tím způsobil nebezpečí trestního stíhání sobě nebo osobám mu blízkým. ž ž Jako svědek nesmí být vyslechnut ten, kdo by porušil povinnosti spojené s utajováním informací podle jiného právního ž žSprávce daně před výslechem poučí svědka o možnosti odepřít výpověď, o povinnosti vypovídat pravdivě a nic nezamlčovat a o právních následcích podané nepravdivé nebo neúplné výpovědi. ž žDaňový subjekt má právo být přítomen výslechu svědka a klást mu otázky v rámci dokazovaní svých práv a povinností. O provádění svědecké výpovědi správce daně daňový subjekt včas vyrozumí, nehrozí-li nebezpečí z prodlení. ž žNesplní-li daňový subjekt při dokazování jím uváděných skutečností některou ze svých zákonných povinností, a v důsledku toho nelze daň stanovit na základě dokazování, správce daně stanoví daň podle pomůcek, které má k dispozici nebo které si obstará, a to i bez součinnosti s daňovým subjektem. Uplatnění tohoto postupu při stanovení daně se uvede ve výroku rozhodnutí. ž ža) důkazní prostředky, které nebyly správcem daně zpochybněny, žb) podaná vysvětlení, žc) porovnání srovnatelných daňových subjektů a jejich daňových povinností, žd) vlastní poznatky správce daně získané při správě daní. žÚřední hodiny žElektronická adresa žForma technického nosiče dat žKvalifikované certifikáty-zaměstnanců a subjektů žDalší možnosti učinit podání elektronicky žNa úřední desce a přístup dálkovým způsobem žDŘ § 56 + právní předpisy žNa žádost DS žNa základě ZSDP, ale speciální ustanovení např. DP+DPH Součinnost třetích osob žsprávce daně vydá daňovému subjektu na jeho žádost rozhodnutí o závazném posouzení daňových důsledků, které pro něj vyplynou z daňově rozhodných skutečností již nastalých nebo očekávaných, a to v případech, kdy tak stanoví zákon. žRozhodnutí o závazném posouzení se stává neúčinným, pokud došlo ke změně zákonné úpravy, na jejímž základě bylo rozhodnutí o závazném posouzení vydáno. žu opakovaného porušení povinností nepeněžité povahy, za které již byla uložena pokuta, a nedošlo při tom ke splnění této povinnosti, může správce daně až na dobu třiceti dnů pozastavit podnikatelskou činnost, žpozastavení činnosti lze uplatnit jen tehdy, pro neplnění povinnosti -registraci či zjištění skutečností rozhodných pro správné a úplné stanovení daňového základu a daně. žsprávce daně vyzve k dodatečnému splnění jeho povinnosti a stanoví mu lhůtu. žPřípadné ztráty vzniklé daňovému subjektu z pozastavení činnosti, včetně ušlého zisku, nese daňový subjekt, ledaže by rozhodnutí o pozastavení činnosti nenabylo právní moci nebo pravomocné rozhodnutí bylo zrušeno. žSprávce daně je povinen ověřovat úplnost evidence či registrace daňových subjektů a zjišťovat též všechny údaje týkající se jejich příjmů, majetkových poměrů a dalších skutečností rozhodných pro správné a úplné vyměření a vymáhání daně. žPři této činnosti má správce daně stejná oprávnění jako při místním šetření. žVyhledávací činnost může být vykonávaná i bez přímé součinnosti s daňovým subjektem a její výsledky se využijí v příslušném daňovém řízení. ž a)ověřuje úplnost evidence či registrace daňových subjektů, žb) zjišťuje údaje týkající se příjmů, majetkových poměrů a dalších skutečností rozhodných pro správné zjištění, stanovení a placení daně, žc) shromažďuje a zpracovává informace a využívá informační systémy v rozsahu podle § 9 odst. 3, žd) opatřuje nezbytná vysvětlení, že) provádí místní šetření.