SPRÁVA ŠKOLSTVÍ SE ZVLÁŠTNÍM ZAMĚŘENÍM NA VYSOKÉ ŠKOLY JUDr. Veronika Kudrová, Ph.D. BM507Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy II Pátek 2. 10. 2015 返校3-_06.png Obsah 返校3-_06.png Ústavní základy Čl. 2 Ústavy ČR (3) Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. (4) Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. Čl. 2 Listiny (2) Státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví. (3) Každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. Čl. 4 Listiny (1) Povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod. 返校3-_06.png Ústavní základy Čl. 33 LZPS (1) Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon. (2) Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách. (3) Zřizovat jiné školy než státní a vyučovat na nich lze jen za podmínek stanovených zákonem; na takových školách se může vzdělání poskytovat za úplatu. (4) Zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu. 返校3-_06.png Ústavní základy Čl. 25 LZPS (2) Občanům příslušejícím k národnostním a etnickým menšinám se za podmínek stanovených zákonem zaručuje též a) právo na vzdělání v jejich jazyku Čl. 26 LZPS (1) Každý má právo na svobodnou volbu povolání a přípravu k němu, jakož i právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost. (2) Zákon může stanovit podmínky a omezení pro výkon určitých povolání nebo činností. 返校3-_06.png Ústavní základy Čl. 15 LZPS (2) Svoboda vědeckého bádání a umělecké tvorby je zaručena. Čl. 17 LZPS (1) Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny. (2) Každý má právo vyjadřovat své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem, jakož i svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez ohledu na hranice státu. 返校3-_06.png Ústavní základy Bezplatnost Čl. 33 Listiny (2) Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách. Nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 25/94 Bezplatnost vzdělání omezuje toliko na roli státu nést náklady na zřizování škol a školských zařízení, na jejich provoz a údržbu a, především nevyžaduje platbu tzv. školného na základních a středních školách. 返校3-_06.png Ústavní základy Bezplatnost Nález pléna Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 27/95 Pro vzdělávání na vyšších odborných školách platí, že tato forma vzdělání je poskytována vždy za úplatu, tedy i na školách zřizovaných státem. Dle nálezu ÚS to nelze považovat za protiústavní, neboť [VOŠ] jsou sice na straně jedné součástí výchovně vzdělávací soustavy, na straně druhé představují však typ odlišný od středních škol, neboť studium na nich získání středoškolského vzdělání již předpokládá. Touto svou povahou vymykají se tedy [VOŠ] z rámce článku 33 odst. 2 Listiny, zakotvujícího [nepodmíněné] právo občanů na bezplatné vzdělání v základních a středních školách. 返校3-_06.png Prameny ÚSTAVA + LISTINA Ratifikované a vyhlášené mezinárodní smlouvy •Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech (zejm. čl. 13) •Úmluva o právech dítěte (zejm. čl. 28 a 29) •Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod (zejm. Dodatkový protokol k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod, čl. 2) 返校3-_06.png Prameny Ostatní školství (regionální) •zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) •zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů •zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením •zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů 返校3-_06.png Prameny Velké množství podzákonných předpisů, jejich seznam k nahlédnutí na stránce MŠMT http://www.msmt.cz/dokumenty, např. Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři Vyhláška č. 47/2005 Sb., o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem Vyhláška č. 10/2005 Sb., o vyšším odborném vzdělávání Nařízení vlády č. 689/2004 Sb., kterým se stanoví soustava oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání 返校3-_06.png Prameny Vysoké školství •zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) •zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje) 返校3-_06.png Prameny Podzákonné předpisy • akreditační vyhláška (č. 42/1999 Sb.) • vyhláška o přijímacím řízení (č. 343/2002 Sb.) „Vnitřní“ předpisy (veřejných a státních) vysokých škol (§ 17 a § 33 ZVŠ) a jejich fakult a) statut veřejné vysoké školy, b) volební a jednací řád akademického senátu veřejné vysoké školy, c) vnitřní mzdový předpis,7) d) jednací řád vědecké rady veřejné vysoké školy, e) řád výběrového řízení pro obsazování míst akademických pracovníků, f) studijní a zkušební řád, g) stipendijní řád, h) disciplinární řád pro studenty, i) další předpisy, pokud tak stanoví statut veřejné vysoké školy. 返校3-_06.png Prameny Uznávání kvalifikace Regulovaná povolání... Zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a některých příslušníků jiných států a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace) Uznávání vzdělání (nostrifikace) - podle § 108 a násl. školského zákona - podle § 89 a násl. ZVŠ x - uznávání předmětů (§ 68 ZVŠ) „Ostatní školství“ (Regionální školství) 返校3-_06.png Základní pojmy a instituty Ostatní školství •zásady a cíle vzdělávání •systém vzdělávacích programů •vzdělávací soustava, školský rejstřík, školské PO •hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy •některá základní (obecná i zvláštní) pravidla vzdělávání a jeho organizace ve školách •P&P žáků, studentů a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků, včetně hmotného zabezpečení a odměn za produktivní činnost •uznávání zahraničního vzdělání •financování škol a školských zařízení 返校3-_06.png Zásady a cíle vzdělávání •rovný přístup (zákaz diskrim.), vzájemná úcta, názorová snášenlivost… •zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce •bezplatnost (ČR+EU), zřizuje-li stát, kraj, obec nebo svazek obcí •zdokonalování procesu vzdělávání, uplatňování moderních metod, svobodné šíření poznatků ... •rozvoj osobnosti člověka •pochopení a uplatňování zásad demokracie a P státu, ZLPS... •utváření vědomí národní a státní příslušnosti a respektu k etnické, národnostní, kulturní, jazykové a náboženské identitě každého, •poznání světových a evropských kulturních hodnot a tradic... •získání a uplatňování znalostí o živ. prostředí a jeho ochraně... 返校3-_06.png Vzdělávací programy Jejich hierarchický systém slouží k naplnění zásad a cílů vzdělávání Národní program vzdělávání (MŠMT -> Vláda -> Parlament) rozpracovává cíle vzdělávání stanovené zákonem a vymezuje hlavní oblasti vzdělávání, obsahy vzdělávání a prostředky, které jsou nezbytné k dosahování těchto cílů Rámcové vzdělávací programy (MŠMT po projednání s ministerstvy) vymezují povinný obsah, rozsah a podmínky vzdělávání (tedy zejména konkrétní cíle, formy, délku, organizační uspořádání, profesní profil, podmínky průběhu a ukončování vzdělávání) jsou závazné pro tvorbu školních vzdělávacích programů, hodnocení výsledků vzdělávání dětí a žáků, tvorbu a posuzování učebnic a učebních textů. 返校3-_06.png Vzdělávací programy Školní vzdělávací programy (ředitelé) Uspořádání obsahu vzdělávání do předmětů nebo jiných ucelených částí učiva (například modulů). ________ Vzdělávací programy pro vyšší odborné vzdělávání (akreditace MŠMT) stanoví zejména konkrétní cíle, formy, délku a obsah vzdělávání a jeho organizační uspořádání, profil absolventa vzdělávacího programu, vyučovací jazyk, podmínky průběhu a ukončování vzdělávání. 返校3-_06.png Vzdělávací soustava Školy uskutečňují vzdělávání podle vzdělávacích programů Školská zařízení poskytují služby a vzdělávání, které doplňují nebo podporují vzdělávání ve školách nebo s ním přímo souvisejí, nebo zajišťují ústavní a ochrannou výchovu anebo preventivně výchovnou péči (109/2002 Sb 返校3-_06.png Vzdělávací soustava Školy uskutečňují vzdělávání podle vzdělávacích programů •mateřská škola •základní škola •střední škola (gymnázium, SOŠ a SOU) •konzervatoř •vyšší odborná škola •základní umělecká škola a •jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky 返校3-_06.png Vzdělávací soustava Školská zařízení poskytují služby a vzdělávání, které doplňují nebo podporují vzdělávání ve školách nebo s ním přímo souvisejí •zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, •školská poradenská zařízení, •školská zařízení pro zájmové vzdělávání, •školská účelová zařízení (např. knihovna), •školská výchovná a ubytovací zařízení, •zařízení školního stravování, 返校3-_06.png Vzdělávací soustava Školská zařízení také zajišťují ústavní a ochrannou výchovu anebo preventivně výchovnou péči • školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy • na základě rozhodnutí soudu zajišťují dítěti (3 do 18, popř. 19 let) náhradní výchovnou péči, a to v zájmu jeho zdravého vývoje, řádné výchovy a vzdělávání; spolupracují s rodinou dítěte, pomáhají mj. při nácviku rodičovských a dalších dovedností nezbytných pro výchovu a péči v rodině • diagnostický ústav, dětský domov, dětský domov se školou, výchovný ústav. • školská z. pro preventivně výchovnou péči (střediska výchovné péče) • poskytují preventivně výchovnou péči za účelem předcházení vzniku a rozvoji negativních projevů chování nebo narušení dítěte, či za účelem zmírnění či odstraňovat příčin nebo důsledků již vzniklých poruch chování 返校3-_06.png Pedagogický pracovník = ten, kdo uskutečňuje výchovu a vzdělávání na základě školského zákona -> koná přímou vyučovací, výchovnou, speciálně pedagogickou nebo pedagogicko-psychologickou činnost přímým působením na vzdělávaného Předpoklady a požadavky pro výkon činnosti pedagogických pracovníků, jejich další vzdělávání a kariérní systém upravuje zákon o pedagogických pracovnících (563/2004) a k němu vydané prováděcí vyhlášky. 返校3-_06.png Pedagogický pracovník Předpoklady a požadavky pro výkon činnosti •plná způsobilost k právním úkonům, •odborná kvalifikace pro vykonávanou přímou pedagogickou činnost (§ 6 – 22 ZPedPrac) •bezúhonnost •zdravotní způsobilost •prokázaná znalost českého jazyka; nevyžaduje u os., která •bude působit ve škole s jiným vyučovacím jazykem než českým •úspěšně vykonala maturitní zkoušku z ČJ a literatury •vyučuje cizí jazyk nebo konverzaci v cizím jazyce 返校3-_06.png Základní pojmy a instituty Školská PO = PO zřízená podle ŠkolZ (designovaná pro činnost školy či školského zařízení), jejíž hlavní činností je poskytování vzdělávání podle vzdělávacích programů a školských služeb - jejím zřizovatelem může být •ministerstvo, kraj, obec nebo svazek obcí, •jiná právnická osoba nebo fyzická osoba (vč. registrované církve a náb. spol., kt. bylo přiznáno oprávnění zřizovat církevní školy) Školský rejstřík = veřejný seznam (http://rejskol.msmt.cz/), který obsahuje a) rejstřík škol a školských zařízení, b) rejstřík školských právnických osob. 返校3-_06.png Školská právnická osoba = PO zřízená podle ŠkolZ (designovaná pro činnost školy či školského zařízení), jejíž hlavní činností je poskytování vzdělávání podle vzdělávacích programů a školských služeb - jejím zřizovatelem může být •ministerstvo, kraj, obec nebo svazek obcí, •jiná právnická osoba nebo fyzická osoba (vč. registrované církve a náb. spol., kt. bylo přiznáno oprávnění zřizovat církevní školy) 返校3-_06.png Školský rejstřík = veřejný seznam (http://rejskol.msmt.cz/), který obsahuje a) rejstřík škol a školských zařízení (MŠMT, krajský úřad) b) rejstřík školských právnických osob (MŠMT). Zápis v něm je nezbytnou podmínkou pro to, aby právnická osoba mohla vykonávat činnost školy nebo školského zařízení, resp. předpokladem vzniku školské PO. 返校3-_06.png Ředitel (má zbytkovou působnost) •odpovídá za vzdělávání a školské služby •vytváří podmínky pro výkon inspekční činnosti České školní inspekce, i pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a pro práci školské rady, •odpovídá za zajištění dohledu nad dětmi a nezletilými žáky •zřizuje pedagogickou radu, s níž projednává všechny zásadní pedagogické dokumenty a opatření týkající se vzdělávací činnosti školy Školská rada Česká školská inspekce Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Orgány veřejné správy ost. školství 返校3-_06.png Školská rada je orgán školy umožňující zákonným zástupcům nezletilých žáků, zletilým žákům a studentům, pedagogickým pracovníkům školy, zřizovateli a dalším osobám podílet se na správě školy • vyjadřuje se k návrhům školních vzdělávacích programů a k jejich uskuteč. • schvaluje výroční zprávu o činnosti , školní řád, popř. stipendijní řád, pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání • podílí se na zpracování koncepčních záměrů rozvoje školy • projednává návrh rozpočtu a navrhuje opatření ke zlepšení hospodaření; projednává inspekční zprávy České školní inspekce, •podává podněty a oznámení řediteli, zřizovateli a dalším orgánům •podává návrh na vyhlášení konkursu na ředitele školy Česká školská inspekce Orgány veřejné správy ost. školství 返校3-_06.png Česká školní inspekce •zpracovává koncepční záměry inspekční činnosti a systémy hodnocení vzdělávací soustavy •koná inspekční činn. ve školách a školských zařízeních a na pracovištích osob, kde se uskutečňuje praktické vyučování nebo odborná praxe •získává a analyzuje informace o vzdělávání , sleduje a hodnotí efektivnost vzdělávací soustavy, •zjišťuje a hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání •zjišťuje a hodnotí naplnění školního vzdělávacího programu a jeho soulad s právními předpisy a rámcovým vzdělávacím programem •vykonává kontrolu dodržování právních předpisů, •vykonává veřejnosprávní kontrolu využívání finančních prostředků státního rozpočtu Orgány veřejné správy ost. školství 返校3-_06.png MŠMT řídí výkon státní správy ve školství a odpovídá za stav, koncepci a rozvoj vzdělávací soustavy •plní úkoly nadřízeného správního orgánu KÚ při rozhodování o P &P fyzických nebo právnických osob v oblasti veřejné správy. •zřizuje a zrušuje •školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školská zařízení pro preventivně výchovnou péči, jakož i mateřské, základní a střední školy pro děti a žáky umístěné v těchto školských zařízeních, •zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, •mateřské, základní a střední školy s vyučovacím jazykem národnostní menšiny, pokud je nezřídí obec, svazek obcí nebo kraj, •školy, jejichž činnost je upravena mezinárodními smlouvami. Orgány veřejné správy ost. školství 返校3-_06.png Orgány veřejné správy ost. školství Obec •je povinna zajistit podmínky pro plnění povinné školní docházky => zřizuje základní školu, nebo zajišťuje plnění povinné školní docházky v základní škole zřizované jinou obcí nebo svazkem obcí •Též je povinna zajistit plnění předškolní docházky v posledním roce •Dále zřizuje mateřské školy, mateřské a základní školy s vyučovacím jazykem národnostní menšiny a zařízení školního stravování •Může též zřizovat základní umělecké školy, školská zařízení pro zájmové vzdělávání a školská účelová zařízení a školy nebo školská zařízení, které jinak zřizuje kraj nebo ministerstvo, pokud prokáže potřebné finanční, materiální a personální zabezpečení 返校3-_06.png Orgány veřejné správy ost. školství Kraj •je povinen zajistit podmínky pro uskutečňování středního a vyššího odb. vzdělávání, vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním, dále jazykového, základního uměleckého a zájmového vzdělávání a pro výkon ústavní výchovy => zřizuje •SŠ (vč. SŠ s vyučovaným jazykem národnostní menšiny), VOŠ •mateřské, základní, střední školy a školská zařízení pro děti a žáky se zdravotním postižením, základní školy speciální, •školy při zdravotnických zařízeních, školská výchovná a ubytovací zařízení a zařízení školního stravování pro děti, žáky a studenty škol, které zřizuje, •jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky, základní umělecké školy, školská zařízení pro zájmové vzdělávání a dětské domovy. (dále může § 1812 odst. 2) MŠMT 返校3-_06.png Orgány veřejné správy ost. školství Krajský úřad v některých případech jedná jako prvoinstanční, jinak plní úkoly nadřízeného správního orgánu ředitelů škol a školských zařízení, které zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí Obecní úřad předává krajskému úřadu zákonem vymezené údaje z dokumentace škol a školských zařízení a ze školních matrik spolupůsobí při rozepisování a poskytování finančních prostředků státního rozpočtu PO vykonávajícím činnost škol a školských zařízení, kt. zřizují obce nebo svazky obcí, a zpracovává a předkládá krajskému úřadu rozbory hospodaření s finančními prostředky státního rozpočtu. 返校3-_06.png Správní proces Až na výjimky obecný správní proces (§183) (1)Pokud tento zákon nestanoví jinak, vztahuje se na rozhodování o právech a povinnostech fyzických a právnických osob v oblasti státní správy podle tohoto zákona správní řád (2)Správní řád se nevztahuje na rozhodování podle §27 odst. 1, §74 odst. 9 písm. c), §80 odst. 8, §82, §90 odst. 12 a §102 odst. 9. Vysoké školství 返校3-_06.png Základní pojmy a instituty Vysoké školství Vysoká škola -> veřejná, státní, soukromá Fakulta (jen u uni) Akreditace, studijní program Studium (začátek, konec, přerušení...) Akademický pracovník (§ 70) Student Poplatek za studium, stipendium Disciplinární přestupek 返校3-_06.png Vysoká škola = instituce poskytující vysokoškolské vzdělání a stejně důrazně rozvíjející vědu, výzkum či uměleckou činnost § 1 stanoví, že VŠ jsou vrcholnými centry vzdělanosti, nezávislého poznání a tvůrčí činnosti, mají výhradní právo •Přiznávat akademický titul •Konat habilitační řízení •Konat řízení ke jmenování profesorem •Používat akademické insignie a konat akademické obřady V souladu s demokratickými principy umožňují přístup k VŠ vzdělání, získání odpovídající profesní kvalifikace a přípravu pro výzkumnou práci a další náročné odborné činnosti. -> studijní program 返校3-_06.png Organizační diagram 40 VŠ Státní (§§ 94, 95 ZVŠ) (§§ 5 – 38 s výjimkami) Veřejné (§§ 5 – 38 ZVŠ) Soukromé (§§ 39 – 43 ZVŠ) + § 36 obdobně Součást organizační složky státu / Organizační složka státu Státní rozpočet – obrana/vnitro S.r.o. / a.s. / o.p.s. Zejména vlastní hospodářská činnost Veřejná vysoká škola Státní rozpočet - školství Druhy vysokých škol 返校3-_06.png Vysoká škola V souladu s demokratickými principy umožňují přístup k VŠ vzdělání, získání odpovídající profesní kvalifikace a přípravu pro výzkumnou práci a další náročné odborné činnosti. -> studijní program 返校3-_06.png Akreditace studijního programu Je oprávněním realizační povahy •Přijímat ke studiu •Uskutečňovat výuku (vyučovat, ověřovat znalosti...) •Konat závěrečné zkoušky (a udělovat tituly) •Konat rigorózní řízení •Konat habilitační a profesorská řízení Udělován nejvýše na 10 let Je možné jej odejmout, omezit či pozastavit (sankce) Rozhoduje MŠMT po stanovisku Akreditační komise 返校3-_06.png Vysokoškolská samospráva Veřejná vysoká škola je samosprávná Þ v zákonem stanoveném rozsahu samostatně vykonává určité svěřené kompetence (§ 6 odst. 1), např. •rozhoduje o vnitřní organizaci, vč. určování počtu zaměstnanců a zaměření vědeckovýzkumné činnosti •rozhoduje vlastními samosprávnými orgány o vlastních členech •hospodaří a nakládá s vlastním majetkem, jakož i stanovuje výši poplatků spojených se studiem 返校3-_06.png Dozor státu nad vysokoškolskou samosprávou Stát (prostřednictvím MŠMT) zasahuje do činnosti VŠ jen v zákonem vymezených oblastech Financování (resp. „spoluřízení“ u státních VŠ), povolování vzniku soukromých VŠ Dozor nad normotvorbou Dozor nad zákonností a konkrétními povinnostmi VŠ Dozor nad kvalitou poskytovaného vzdělání => akreditace 返校3-_06.png Typy VŠ / součásti škol Paprskový diagram ÚČELOVÁ ZAŘÍZENÍ JINÁ PRACOVIŠTĚ VYSOKOŠKOLSKÉ ÚSTAVY FAKULTY VEŘEJNÁ VYSOKÁ ŠKOLA Vnitřní předpisy musí být v souladu Jen univerzitní (též částečně autonomní - § 24) I neuniverzitní 返校3-_06.png Studium Začíná zápisem Končí •Úspěšně •Neúspěšně •Zanecháním •(Nedobrovolným) ukončením •Vyloučením •Za disciplinární přestupek •Za podvodné jednání při přijímacím řízení •Zánikem akreditace 返校3-_06.png Akademický pracovník, student Student = osoba zapsaná ke studiu ve studijním programu Akademický pracovník = zaměstnanec vysoké školy, který vykonává jak pedagogickou, tak vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovační, uměleckou nebo další tvůrčí činnost. Akademičtí pracovníci jsou povinni dbát dobrého jména vysoké školy. student.jpg 424567-chemical-experiment.jpg 返校3-_06.png Poplatek, stipendium Poplatek spojený se studiem Na VVŠ – za přijímací řízení, za delší studium, za další studium, za cizojazyčné studium (§ 58) Na SVŠ – školné (§ 59) Stipendium Dle zákona sociální, ubytovací Ostatní dle stipendijního řádu 返校3-_06.png Disciplinární přestupek Disciplinární přestupek Disciplinárním přestupkem je zaviněné porušení povinností stanovených právními předpisy nebo vnitřními předpisy vysoké školy a jejích součástí. Lze za něj uložit a) napomenutí, b) podmíněné vyloučení ze studia se stanovením lhůty a podmínek k osvědčení, c) vyloučení ze studia. 返校3-_06.png Orgány veř. VŠ / státní ... Soukr? Orgány veřejných vysokých škol Samosprávné Akademický senát Rektor Vědecká (akad.) rada Disciplinární komise Ostatní Kvestor Správní rada Státní vysoké školy - mají totožné orgány (s výjimkou správní rady) Soukromé vysoké školy - stanoví své orgány samy (vnitřními předpisy) 返校3-_06.png VŠ je samosprávná! 返校3-_06.png Správní proces Vysoké školství Až na výjimky zvláštní správní proces výlučný •§ 50 •§ 58, § 68, § 69 Správní řád je vyloučen pro rozhodování o P&P studentů a akademických pracovníků – POZOR NA § 177, 180 SprŘ 返校3-_06.png Vybraná judikatura Soudní přezkum SZZk •Hodnocení SZZk nelze soudně přezkoumat, průběh (dodržení postupů) ano 9 As 1/2009 Princip přezkumu (státních) zkoušek na vysoké škole nespočívá a ani spočívat nemůže v přezkumu vědomostí uplatněných studentem při výkonu zkoušky a přezkumu tomu odpovídajícího ohodnocení ze strany zkoušejícího, nýbrž v přezkumu zákonnosti těch postupů, které lze ve smyslu shora uvedeného podřadit pod výkon státní správy. S konáním každé zkoušky přitom není spojeno pouze její ohodnocení, ale zákon s konáním zkoušky spojuje také subjektivní veřejné právo studenta na to, aby daná zkouška proběhla za podmínek stanovených studijním programem nebo studijním a zkušebním řádem, přičemž tomuto právu studenta odpovídá povinnost vysoké školy stanovené podmínky dodržet. 返校3-_06.png Vybraná judikatura Přezkum hodnocení přijímací zkoušky •Při přezkoumání rozhodnutí v přijímacím řízení může být předmětem přezkumu i věcné posouzení, zda uchazeč správně odpověděl na otázky či zkušební úlohy při přijímací zkoušce, včetně případného posouzení „vhodnosti“ zadání 7 As 79/2011 Je-li součástí přijímacího řízení zkoumání vlastností a schopností exaktně neměřitelných či závislých na vkusu nebo jiných subjektivních úsudcích (např. uměleckého talentu), přezkumná činnost rektora se omezí na kontrolu nestrannosti, objektivity a odbornosti správní úvahy osoby či osob posuzujících uchazeče a toho, zda nevybočily z mezí správního uvážení či je nezneužily •Logicky nelze přezkoumávat neopakovatelné, tedy typicky ústní zkoušení (VK) 返校3-_06.png Vybraná judikatura Poplatky za studium •Neaplikovat retroaktivně „přičítací“ ustanovení (nepřičítat před účinností 147/2001, tedy před 7/2001) 9 As 8/2007 •Jsou vyměřovány nezákonně, pokud konkrétní výše poplatku není v souladu s ust. § 58 odst. 6 ZVŠ uvedena ve statutu vysoké školy 7 As 41/2013 •Nelze-li postupovat dle § 58 odst. 6, tedy dle výše uvedené ve statutu, je přímo aplikovatelná minimální zákonná výše (VK) Přerušení studia •Jeho doba se započítává do max. doby studia 8 As 37/2010 •Lze učinit i ex offo (proti vůli studenta) 26 As 4/2011 Děkuji za pozornost Příští přednáška Živnostenská správa