ROZPOČTOVÉ PRÁVO FINANČNÍ KONTROLA Ivana Pařízková Úvod do problematiky •pojem kontrola •pojem dozor •pojem dohled •inspekce • •- rozdílnost pojmů ??? • KONTROLA OBECNĚ - přezkoušení, ověřování, testování, přezkoumání, revize •Činnost, při které se ověřuje, zda skutečný stav se rovná stavu žádoucímu a zda existují (a jak se naplňují) opatření k dosažení souladu mezi skutečným stavem a stavem žádoucím. KONTROLA ve FP • •kontrolou se rozumí kontrolní činnost orgánů VS zaměřená na hospodaření s finančními a hmotnými prostředky České republiky a plnění povinností vyplývajících z obecně závazných právních předpisů nebo uložených na základě těchto předpisů. • • • DOZOR •dozor spočívá v pozorování a hodnocení adekvátnosti jednání a aktivity směřující k nápravě nedostatků. •Státní dozor je zákonem povolená činnost správy, při které dozorčí orgán sleduje chování subjektů ve věcech své specializované působnosti, tj. zda je jejich činnost v souladu s právními předpisy, příp. s dalšími akty vydanými na základě zákona. DOZOR •dohled nad dodržováním povinností vyplývajících ze závazných právních předpisů, povinností a podmínek stanovených pro výkon činnosti dozorovaných institucí v jejich veřejnoprávním oprávnění k finanční činnosti (licence, povolení aj.), povinností uložených dozorovaným institucím pro ně závaznými individuálními právním akty, jež vydal orgán státního dozoru. DOHLED •plnění povinností stanovených zákony • •Dohled ČNB nad pojišťovnami, •Dohled nad kapitálovým trhem,… INSPEKCE •označuje lidskou činnost spočívající v úředním dohledu, odborném dozoru, věcné kontrole, podrobné kontrolní prohlídce a podobně. • •Česká inspekce životního prostředí •Česká školní inspekce •Drážní inspekce •Státní energetická inspekce • KONTROLA VE FP • • • • •Kontrola ve FP Fiskální části Nefiskální části Rozpočtové p. Berní p. Celní p. Měnové p. Veř. bankovní p. Veř. pojišťovnické p. Kontrola v berním právu •Daňová kontrola na základě DŘ •§§85-88 •Poplatková KO • •DKO ke splnění daňových povinností • Daňová kontrola •Předmětem daňové kontroly jsou daňové povinnosti, tvrzení daňového subjektu nebo jiné okolnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení daně vztahující se k jednomu daňovému řízení. •Daňová kontrola se provádí u daňového subjektu nebo na místě, kde je to vzhledem k účelu kontroly nejvhodnější. Daňová kontrola •Daňovou kontrolu lze provádět společně pro více daňových řízení týkajících se jednoho daňového subjektu. •Daňovou kontrolu, která se týká skutečností, které již byly v souladu s vymezeným rozsahem kontrolovány, je možné opakovat pouze tehdy, pokud •a) správce daně zjistí nové skutečnosti nebo důkazy, které nemohly být bez zavinění správce daně uplatněny v původní daňové kontrole •b) daňový subjekt učiní úkon, kterým mění svá dosavadní tvrzení; takto lze daňovou kontrolu opakovat pouze v rozsahu, který odpovídá změně dosavadního tvrzení daňového subjektu. KO v celním právu •potřeba celní správy zajistit řádné provádění celních předpisů na jedné straně a uplatňováním práva hospodářských subjektů na spravedlivé zacházení na straně druhé, byly celní správě mimo jiné přiznány rozsáhlé kontrolní pravomoci a uvedeným hospodářským subjektům právo na podání opravných prostředků. KO v rozpočtovém právu • • • •RP RP celostátní RP ÚSC KO Státního rozpočtu KO státních fondů KO příspěvkových organizací KO organizačních složek státu KO rozpočtu krajů KO rozpočtu obcí KO hl. m. Prahy • • •Úz. Č. 1/1993 Sb., Ústava, vzpzd. •Úz. Č. 2/1993 Sb., Listina zákl. práv a svobod, vzpzd. •ÚZ č.347/1997 Sb., o vytvoření VÚSC •Z.č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), vzpzd. § 20, § 39 •Z.č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, vzpzd.§15 §17 • • Prameny právní úpravy RP •Z.č. 219/2000 Sb., o majetku ČR a jeho vystupování v některých právních vztazích, vzpzd. •Z.č. 128/2000 Sb., o obcích , vzpzd. •Z. č. 129/2000 Sb., o krajích, vzpzd. •Z. č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, vzpzd. •Z. č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní, vzpzd. • •Z. č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC, vzpzd. •Z. č. 563/1991 Sb., o účetnictví, vzpzd. •Z. č.280/2009 Sb., DŘ, vzpzd. •Vyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, vzpzd. •Vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zák. o FK ve VS • • • Zásady •Obecné zásady pro tvorbu práva •Speciální principy Obecné principy •Zásada demokratismu •Zásada legality •Zásada legitimity •Zásada priority komunitárního a mezinárodního práva • Speciální principy •Principy typu ekonomiky •Předvídání krátkodobých a dlouhodobých následků FP regulace •Zohlednění vazeb norem v rámci systému FP •Omezení vlivů výkyvu v hodnotě peněz na stabilitu právních norem •Plynulost změn ve výši finančních dávek •Ochrana zájmu většiny před lobby •Respektování terminologie •Úroveň právního a ekonomického vědomí adresátů FPN •Respektování závazků ČR • Další zásady •Zásada účelovosti •Zásada plánovitosti •Zásada priority rovnováhy •Zásada provázanosti nástrojů sektoru veřejných financí •Zásada efektivnosti a hospodárnosti •Zásada veřejnosti a přehlednosti veřejných peněžních fondů •Zásada účtování •Zásada kontroly •Zásada nadřazenosti finančních zájmů státu •Zásada finanční disciplíny • Funkce veřejných financí •ZÁKLADNÍ: 1. distribuční • 2. alokační • 3. stabilizační • •DOPLŇKOVÉ: 1. fiskální • 2. stimulační • 3. kontrolní SUBJEKTY RP •Stát - orgány státní správy •Orgány místní samosprávy •Zájmové veřejnoprávní korporace •Soukromoprávní korporace •Fyzické osoby+ PO •Speciální orgány státní správy=ÚFO MPj03961410000[1] KONTROLA V RP •Na kontrolu v RP lze nahlížet jako na KO v rámci rozpočtového procesu – • KO vnitřní a vnější – kontrolní subjekty a kontrolované subjekty • - KO státní, KO místní, •Kontrola na základě z. č. 320/2001 Sb., z. o finanční kontrole ve VS • Rozpočtový proces u státního rozpočtu •Rp se promítá do tří rozpočtových roků ØSestavení schválení rozpočtu ØPlnění a kontrola rozpočtu ØSestavení a schválení závěrečného účtu • Ad I.) Vypracování návrhu SR ØMinisterstvo financí v součinnosti se správci kapitol, ÚSC a státními fondy- VÝDAJE stanoveny Střednědobým VR • vláda schvaluje a postupuje Poslanecké sněmovně –usnesení k vládnímu návrhu zákona o SR Ø PS schvaluje ve formě ZÁKONA Ø V okamžiku neschválení rozpočtu k 1.1. rozpočtového roku nastupuje Ø ROZPOČTOVÉ PROVIZORIUM • • Speciální režim kapitol •Poslanecká sněmovna •Senát •Kancelář prezidenta •Ústavní soud •NKÚ •Kancelář veřejného ochránce práv •Předkládají správci kap. Rozp. Výboru PS, který rozhodne do 20. června •Návrh SR a SVR předloží MF •Vláda-předseda sněmovny přikáže projednat návrh Rozpočtovému výboru PS-musí dodatky předložit 15 dnů před 1.čtení •Projednání návrhu min. 3. měsíce před začátkem roku hospodaření •předseda vlády-expozé-3. čtení •PS-ZÁKON O SR AD II.) Kontrola plnění rozpočtu •Kontrola vnitřní •Ministerstvo- průběžná KO • Vláda 1x za ¼ roku- rozp.výboru PS • Poslanecká sněmovna 1x ½ roku • Na základě zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě-průběžná • • Kontrola vnější •NKÚ + OFS(FÚ) • •změny v rozpočtu musí mít formu ROZPOČTOVÉHO OPATŘENÍ • ROZPOČTOVÉ OPATŘENÍ •Přesun prostředků SR v rámci závazných ukazatelů •Povolené překročení rozpočtu výdajů, kterým nedochází ke změně ukazatele •Vázání prostředků SR •Souvztažné zvýšení P+V SR (může vláda x ministr f. 5-10% záv. ukazatelů, Rozpočtový výbor PS nad 10%- §24 RP Porušení rozpočtové kázně •Neoprávněné použití peněžních prostředků SR a jiných prostř. Státu •Neopr. Použití či zadržení prostředků SR, SF, NF nebo st. Fin. Aktiv •Neprovední odvodu Přísp.org. •Neuložení odvodu zřizovatelem •Nevrácení prostředků, ……§44 RP POSTIH za neoprávněné použití prostředků •Podle krytí z rozpočtu EU, NF, státním rozpočtem, předfinancované, vydané organizační složkou, apod. – ODVODY za porušení rozpočtové kázně na základě § 44a Ad. III.) Sestavení a schválení závěrečného účtu SR •Ministerstvo vypracovává návrh SZÚ v součinnosti se správci kapitol, ÚSC a státními fondy • -Předkládá vládě současně s přebytky nebo schodkem SR • -PS ke schválení do 30. dubna • „závěrečný účet nemá formu zákona“ pouze zveřejněn • • Státní závěrečný účet •= údaje o výsledcích rozpočtového • hospodaření minulého roku • • Součástí návrhu SZÚ jsou závěrečné účty kapitol , které jsou předkládány Poslanecké sněmovně Přílohy státního závěrečného účtu •Údaje o výsledcích rozpočtového hospodaření ÚSC •Závěrečné účty státních fondů •Přehled o státních finančních aktivech a pasivech •Přehled o státních zárukách •Přehled o stavech fondů organizačních složek státu Rozpočtový proces na úrovni ÚSC 1.Sestavení a schválení rozpočtu 2.Plnění a kontrola 3.Sestavení a schválení závěrečného účtu 4. 1.Vypracování rozpočtu •Návrh: 1.Finanční výbor 2.Rada 3.Finanční komise 4.Zastupitelstvo • •Připomínky: •Občané, kontrolní výbor, zastupitelstvo Schvalování ØVyvěšení - 15 dnů před schválením ØSchválení – ZASTUPITELSTVO ØRozpočtové provizorium ØRozpis ukazatelů-finanční výbor ØHospodaření a kontrola • 2. Hospodaření a kontrola vPlnění sleduje finanční a kontrolní výbor vRada obce, kraje vFinanční komise • •Časové použití prostředků-jen pro fiskální rok, •Ostatní se převádějí •KONTROLA- vnitřní • vnější • • Vnitřní kontrola üFinanční výbor üKontrolní výbor üZastupitelstvo üRada üStarosta üHejtman • Vnější kontrola üObčané üÚFO üNKÚ üKraj- přezkoumávání hospodaření ÚSC – z.č. 420/2004 Sb., üMinisterstvo financí ü ü 3. Závěrečný účet •Sestavuje: Finanční výbor Rada Finanční komise Zastupitelstvo Připomínky: Občané, kontrolní výbor, zastupitelstvo Schvaluje : zastupitelstvo