Služební poměr státních zaměstnanců …jako příklad možné koncepce veřejné služby Mgr. Veronika Helferová Právní úprava •Zákon č. 234/2014 Sb. o státní službě • •Speciální právní předpis, který komplexně přebírá úpravu zaměstnávání státních zaměstnanců vykonávajících státní službu doposud obecně řešenou zákoníkem práce. • •Účinný od 1. 1. 2015 Působnost zákona o státní službě •Zákon se vztahuje na státní zaměstnance, kteří ve správních úřadech vykonávají státní správu § 1 odst. 1 písm. a) • •Otázky • Dopadá tedy právní úprava zákona o státní službě na: -referenta pracujícího na oddělení matriky magistrátu města Brna? -Uklizečku pracující na Okresní správě sociálního zabezpečení v Pardubicích? -Zaměstnance Katastrálního úřadu rozhodující o povolení vkladu do katastru? - Působnost zákona o státní službě •Nevztahuje se na zaměstnance správních úřadů, kteří vykonávají pomocné, servisní nebo manuální práce a zaměstnance, kteří tyto zaměstnance řídí. •Nevztahuje se na zaměstnance územně samosprávných celků. •Rovněž jsou z působnosti zákona vyčleněni vedoucí funkcionáři a případně i členové těchto státních institucí: Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, Rady Českého telekomunikačního úřadu, Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, Energetického regulačního úřadu, Úřadu pro ochranu osobních údajů, Českého statistického úřadu a Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (§ 2) • Zákon o státní službě upravuje • •právní poměry státních zaměstnanců vykonávajících ve správních úřadech státní správu • •organizační věci státní služby • •služební vztahy státních zaměstnanců • •odměňování státních zaměstnanců • •řízení ve věcech služebního poměru • Služební poměr •Jedním z nejdůležitějších institutů zákona o státní službě je tedy služební poměr. Služební poměr stanoví základní pravidla právních vztahů (práv a povinností) mezi státními zaměstnanci a Českou republikou reprezentovanou příslušným služebním orgánem. Ve služebním poměru jsou zohledněna specifika postavení státních zaměstnanců oproti zaměstnancům v běžném pracovněprávním vztahu, na něž se vtahuje zákoník práce. • •Otázka • Jaké předpoklady je třeba vždy splňovat pro přijetí do služebního poměru? • Předpoklady pro přijetí do služebního poměru •§ 25 odst. 1 Žadatel o přijetí do služebního poměru musí • a) být státním občanem České republiky, občanem jiného členského státu Evropské unie nebo občanem státu, který je smluvním státem Dohody o Evropském hospodářském prostoru, • b) dosáhnout věku 18 let, • c) být plně svéprávný, • d) být bezúhonný, • e) dosáhnout vzdělání stanoveného tímto zákonem a • f) mít potřebnou zdravotní způsobilost. •§ 22 Do služebního poměru lze přijmout pouze osobu, u které lze předpokládat, že bude ve službě dodržovat demokratické zásady ústavního pořádku České republiky a řádně vykonávat službu. • Vznik služebního poměru •§ 31 – služební poměr vzniká ke dni, který je uveden v rozhodnutí o přijetí do služebního poměru. Dále musí být rozhodnuto o zařazení státního zaměstnance na služební místo nebo jeho jmenování na služební místo představeného. • •Otázky • Co musí rozhodnutí o přijetí do služebního poměru předcházet? • A co musí následně v den přijetí do služby státní zaměstnanec vykonat? • Co dále musí státní zaměstnanec dále vykonat? • Výběrové řízení •§§ 27 a 28 – Skládá se vždy z pohovoru, který může být doplněn písemnou zkouškou. Tříčlenná výběrová komise vybere tři vhodnější uchazeče. Služební orgán z nich vybere v dohodě s bezprostředně nadřízeným představeným jednoho úspěšného žadatele. • • Slib •§ 32 - Státní zaměstnanec skládá služební slib v den nástupu do služby.Bylo-li složení služebního slibu odmítnuto nebo byl-li složen služební slib s výhradou, služební poměr se považuje od počátku za neexistující. • Úřednická zkouška •§ 35 a násl. - Státní zaměstnanec je povinen úspěšně vykonat úřednickou zkoušku. • Obecná část úřednické zkoušky se koná písemně. Je shodná pro všechny státní zaměstnance a její provedení zabezpečuje Ministerstvo vnitra. • Zvláštní část úřednické zkoušky se koná po úspěšném vykonání její obecné části, a to ústně před zkušební komisí. Zahrnuje odborné předpoklady pro dané místo. Její konání zabezpečuje správní úřad ve spolupráci se služebním úřadem. • Jestliže státní zaměstnanec úřednickou zkoušku nevykonal úspěšně, umožní mu služební orgán její opakování na základě jeho písemné žádosti. Úřednickou zkoušku lze opakovat jen jednou. Otázky • Co se stane v případě, že 2 po sobě jdoucí služební hodnocení státního zaměstnance obsahují závěr o tom, že ve službě dosahoval nevyhovující výsledky? • A v případě, že byl státní zaměstnanec pravomocně odsouzen za trestný čin vraždy? Skončení služebního poměru •§ 71 a násl. •- Rozhodnutím služebního orgánu -Na základě žádosti státního zaměstnance -Ze zákona - •Služební hodnocení § 155 a násl. Otázky • Co by mělo následovat v případě, že státní zaměstnanec přijme v souvislosti s výkonem své služby (například jako poděkování za vstřícné a rychlé vyřízení vkladu do katastru nemovitostí) jako dar osobní automobil v hodnotě 250 000,-? • A co se stane v případě, že v dané situaci bude darem květina v hodnotě 250,-? Kárná odpovědnost •Povinnosti státních zaměstnanců § 77 •Kárná odpovědnost § 87 a násl. • Zaviněné porušení služební kázně je kárným proviněním. Za kárné provinění lze uložit státnímu zaměstnanci kárné opatření, a to písemnou důtku, snížení platu až o 15 % na dobu až 3 kalendářních měsíců,odvolání ze služebního místa představeného, nebo propuštění ze služebního poměru. Kárnou pravomoc vykonávají kárné komise prvního stupně a kárné komise druhého stupně.