DISKREČNÍ PRAVOMOC VEŘEJNÉ SPRÁVY SPRÁVNÍ PRÁVO I 3.12.20153.12.2015 doc.JUDr.Soňa Skulová, Ph.D. OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Pojem „diskrece“. Legislativní řešení problému „volnost vs. vázanost“ veřejné správy. Neurčité pojmy. Diskreční pravomoc. Správní uvážení. Správní uvážení jako projev pravomoci správního orgánu. Identifikace a druhy správního uvážení Otázka tzv. absolutního volného uvážení Meze a hlediska správního uvážení Přezkum správního uvážení PŘÍKLAD: NEURČITÉNEURČITÉ POJMYPOJMY + SPRÁVNÍSPRÁVNÍ UVÁŽENÍUVÁŽENÍ V PRÁVNÍ ÚPRAVĚ: Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, v platném znění: § 67 Přestupky se projednávají z úřední povinnosti, pokud nejde o přestupky, které se projednávají jen na návrh. § 95a Působnosti stanovené krajskému úřadu, úřadům městských částí hlavního města Prahy, obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností nebo obecnímu úřadu podle tohoto zákona jsou výkonem přenesené působnosti. § 11 1) Za přestupek lze uložit tyto sankce: napomenutí, pokutu, zákaz činnosti, propadnutí věci, zákaz pobytu. … 3) Od uložení sankce lze v rozhodnutí o přestupku upustit, jestliže k nápravě pachatele postačí samotné projednání přestupku. § 12 1) Při určení druhu sankce a její výměry se přihlédne k závažnosti přestupku, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům, k okolnostem, za nichž byl spáchán, k míře zavinění, k pohnutkám a k osobě pachatele, zda a jakým způsobem byl pro týž skutek postižen v disciplinárním řízení. DISKREČNÍ PRAVOMOC Pojem „diskrece“. Obecně - slovníkový význam: „Uvážlivost, rozvážnost, volnost jednání a rozhodování, vlastní úsudek, volné uvážení, úvaha.“ Ale také taktnost, zdrženlivost, rezervovanost). PROBLÉM ( PLNÉ ?) PRÁVNÍ VÁZANOSTI VEŘEJNÉ SPRÁVY. Historický vývoj problému: – od plné (absolutní) vůle panovníka (státu) směrem ke svazování veřejné správy ústavou a zákony (koncept právního státu, konstituování správního práva), - až po současnou vázanost celým právním řádem. ( srov. § 2 odst. 1 spr. řádu) = princip legalityprincip legality. + respekt a ochrana veřejných subjektivních práv osob, zejm. ústavně zaručených, včetně soudní ochrany. PRINCIP LEGALITY – UNIVERZÁLNÍ A OBECNÝ, AVŠAK: Složitost řešených věcí a problémů: - struktura veřejných úkolů a cílů veřejné správy („veřejný zájem“), - spektrum práv a legitimních zájmů adresátů („dotčených osob“). + nutnost vyvažovat zájmy veřejné se zájmy a právy jednotlivců (adresátů), či zájmy dotčených osob navzájem vždy v konkrétním případě ( při vydávání ISA, SSA, i NSA, i při zásazích, zákrocích a donucení). PRINCIP LEGALITY – UNIVERZÁLNÍ A OBECNÝ, AVŠAK II: Obtížná katalogizace všech hledisek pro rozhodování (Příklad: Jakými hledisky se řídit při ukládání správní sankce ? ) Požadavky (kritéria) na kvalitu činnosti a řešení :Požadavky (kritéria) na kvalitu činnosti a řešení : ne vždy (zcela) právní povahy, (např. efektivnost /společenská/, vhodnost, etičnost, přijatelnost, adekvátnost, správnost, spravedlnost,…) ne vždy konkrétní a jednoznačná: hodnoty, principy + nutnost poměřování. PROBLÉM LIBOVŮLE: Avšak – není-li plná právní vázanost veřejné správy možná: Lze pro situace, kde není konkrétní a přesné pravidlo – připustit libovůli ? (arbitrareness)– Libovůle = popření základu právního státu (principu právní jistoty). ÚS i NSS: „V právním státě je libovůle nepřípustná.“ FORMY LIBOVŮLE: - materiální (porušení kritéria spravedlnosti, racionality rozhodnutí, včetně zneužití pravidel a postupů, jež v takové rozhodnutí vyústí), - nerespektování nebo neexistence pravidel a postupů. ---------------------------------------------------------------------------- NSS – 906 Sb.NSS – 6 A 25/2002-42 ( + RS NSS č.950 Sb.NSS):NSS – 906 Sb.NSS – 6 A 25/2002-42 ( + RS NSS č.950 Sb.NSS): “Absolutní či neomezené správní uvážení v moderním právním státě neexistuje. Každé správní uvážení má své meze, vyplývající v prvé řadě z ústavních principů zákazu libovůle, principu rovnosti, zákazu diskriminace, příkazu zachovávat lidskou důstojnost, principu proporcionality atd. Dodržení těchto mezí podléhá soudnímu přezkumu.“ RESUMÉ: Plná vázanost veřejné správy zákonem není prakticky zajistitelná, a zároveň: není přípustná plná rozhodovací volnost těch, kteřínení přípustná plná rozhodovací volnost těch, kteří vykonávají veřejnou správu. Jaké je řešení ? - kompromis! (mezi vázaností a volností) – nikoliv však jakýkoliv. LEGISLATIVNÍ ŘEŠENÍ PROBLÉMU „volnost vs. vázanost“ veřejné správy: = nástroje pozitivního práva (typické pro SP): I. Neurčité pojmy. II. Správní uvážení. Diskreční pravomoc ( = širší pojem). - - - - - - - (Pozn.: Odlišný institut, jenž nese také specifický prostor : „volné hodnocení důkazů“. SO vázán také, a to principem materiální pravdy a procesními pravidly). SPOLEČNÉ ZNAKY NEURČITÝCH POJMŮ A SPRÁVNÍHO UVÁŽENÍ Zajišťují potřebnou míru volnosti (rozhodovacího prostoru), Náročné na identifikaci a aplikaci. Liší se: funkcí způsobem uplatnění pravomoci. Zařazením v právní normě NEURČITÉ POJMY: ve správním právu časté („veřejný pořádek“, „noční klid“, „bezúhonnost“,..). - problém nemožnosti přesně vymezit rozsah a obsah pojmu. Při aplikaci neurčitého pojmu jde o otázku (pravomoc) subsumpční. Správní orgán musí pojem vyložit, a poté posoudit, zda zkoumaný jev lze pod něj podřadit. Nutno použít obvyklé interpretační metody. NEURČITÉ POJMY: Míra neurčitosti se může v čase měnit. Míru neurčitosti snižuje: příkladmé výčty znaků pojmu, metodika, judikatura, teorie, tradice. Pro legislativu platí: Míra určitosti a přesnosti právních úprav musí být adekvátní významu upravované věci. (srov. např. oprávnění policistů použít zbraň + určení toho, co je zbraň) DISKREČNÍ PRAVOMOC. SPRÁVNÍ UVÁŽENÍ. Pojem „diskreční pravomoc“ obsahově širší: Zahrnuje: - správní uvážení „klasické“ + zmocnění k normotvorné činnosti. Správní uvážení (tradičně tzv. volná úvaha správního orgánu) - zpravidla pro řešení konkrétní věci, = uvážení v klasickémklasickém smyslusmyslu (stricto sensu), v (legislativně) technickém pojetí. DDEFINICEEFINICE SPRÁVNÍHO UVÁŽENÍ: situace, kdy při naplnění hypotézy právní normy není spojena jediná právně přípustná dispozice. = Aplikujícímu správnímu orgánu je ponechána možnost výběru z nejméně dvou variant dalšíhomožnost výběru z nejméně dvou variant dalšího postupu (dispozic). Fakticky = ponechání zákonem předvídaného prostoru k vlastní úvaze správního orgánu. SPRÁVNÍ UVÁŽENÍ JAKO PROJEV PRAVOMOCI SPRÁVNÍHO ORGÁNU: Specifický projev či součást pravomoci správního orgánu. Legislativně-politickým důvodem zařazení správního uvážení do předpisů není, aby byla umožněna subjektivní zvůle správních orgánů uvážení do předpisů není, aby byla umožněna subjektivní zvůle správních orgánů, nýbrž, „aby mohli vyhověti speciálním požadavkům jednotlivých konkrétních případů. Uvažování představuje, obrazně řečeno, bránu, kterou vcházejí do budovy právního řádu mimoprávní motivace." (A.Merkl) ÚČEL DISKREČNÍ PRAVOMOCI = PRUŽNOST, VHODNOST PROPORCIONALITA ZVOLENÝCH ŘEŠENÍ, RESP. ROZHODNUTÍ: Avšak při zachování dostatečné míry stability ( včetně předvídatelnosti) Správní orgán může využívat svou odbornost, zkušenost, přizpůsobivost nastalým a těžko předvídatelným situacím, a to i z hlediska důsledků zásahu. (V.Vopálka) SU JAKO PROJEV PRAVOMOCI SPRÁVNÍHO ORGÁNU: Zda a jaký prostor pro volnou úvahu bude správě ponechán - svěřeno především do pravomoci zákonodárce. Zákonodárce nemá, co do úpravy volné úvahyZákonodárce nemá, co do úpravy volné úvahy veřejné správy, vlastní volnou úvahu (…zákonodárce je vázán určitými základními hodnotami, jež Ústava prohlašuje za nedotknutelné.“ ( Pl. ÚS 19/93). TEORIE „DIFERENCOVANÉHO PRINCIPU LEGALITY“: = vyšší intenzita pro výkon mocenské, vrchnostenské funkce VS, a méně intenzivní u tzv. vlastní hospodářské správy (např. rozhodování o využití prostředků z rozpočtu ÚSC).rozhodování o využití prostředků z rozpočtu ÚSC). Stupeň zákonné determinace má odpovídat předmětu úpravy. (= ideální stav) DRUHY SPRÁVNÍHO UVÁŽENÍ: - dle toho, zda zakládá možnost : podle dané normy postupovat či nepostupovat (= „uvážení jednání“), nebonepostupovat (= „uvážení jednání“), nebo volby některého z více nabízených konkrétních řešení dané věci (= „uvážení volby“). PROBLÉM IDENTIFIKACE SU: = které případy jsou správním uvážením, a které nikoliv. Řešení - pouze přímo ze znění a z kontextu jednotlivých ustanoví právních norem. Nutný tedyjednotlivých ustanoví právních norem. Nutný tedy výklad systematický, resp. také teleologický. PŘÍKLAD: Problém termínu „může“. Někdy znamená možnost (tedy uvážení), někdy povinnost (tzv. norma kompetenční) správního orgánu jednat určitým způsobem. JDE O UVÁŽENÍ, NEBO ROZHODNUTÍ VÁZANÉ ? Např.: Z.č.111/1998 Sb., o vysokých školách, v platném znění: § 73§ 73 Jmenování profesorem Profesora pro určitý obor jmenuje prezident republiky na návrh vědecké rady vysoké školy podaný prostřednictvím ministra. VOLNOST, NEBO VÁZANOST, NEBO SNAD LIBOVŮLE ? NSS č. 905 Sb. NSS, č.j. 4 Aps 3/2005-35: I Pravomoc prezidenta republiky jmenovat soudce [čl. 63 odst. 1 písm. i) Ústavy] je výrazem jeho postavení v rámci moci výkonné jako „správního úřadu“ sui generis. II. Na jmenování soudcem není právní nárok. Funkce soudce je ovšem veřejnou funkcí a justiční čekatel nejmenovaný prezidentem republiky do funkce soudce je oprávněn dovolávat se práva na rovné podmínky přístupu k voleným a jiným veřejným funkcím [čl. 21 odst. 4 Listiny základních práv a svobod, čl. 25 písm. c) Mezinárodního paktu ozákladních práv a svobod, čl. 25 písm. c) Mezinárodního paktu o občanských a politických právech]. Ve spojení s tím je oprávněn dovolávat se toho, aby nebyl na tomto právu diskriminován (čl. 1, čl. 3 odst. 1 Listiny), stejně jako je oprávněn i k tomu, dovolávat se práva na projednání věci bez zbytečných průtahů (čl. 38 odst. 2 Listiny), a to i když sám návrh na projednání věci podat nemohl. III. Právo na rovné podmínky přístupu k voleným a jiným veřejným funkcím (v daném případě na přístup k funkci soudce), jakož i právo na projednání věci bez zbytečných průtahů, ve spojení s právem nebýt diskriminován, není s ohledem na znění čl. 36 Listiny, a to i ve spojení se zákonem č. 6/2002 Sb., o soudech a soudcích, ze soudního přezkoumání vyloučeno. Akty či úkony prezidenta republiky při výkonu jeho pravomoci jmenovat soudce jsou ve spojení s uvedenými právy přezkoumatelné ve správním soudnictví. PROBLÉM IDENTIFIKACE SU: Zásada: Správní orgán musí přesně vědět, kdy má volné uvážení, a kdy nikoliv = znát povahu své pravomoci ( = vázaná nebo volná) A také obsah a rozsah své pravomoci. JAK ZAJISTIT LEGALITU SPRÁVNÍHO UVÁŽENÍ, RESP. DISKREČNÍ PRAVOMOCI ? METODY: stanovení limitů (mezí) – ROZSAHU DP stanovení hledisek (kritérií) – OBSAHU, KVALITY DP přezkum respektování hledisek ad 1) a 2) (v rámci veřejné správy, resp. soudní – viz pojem „zákonnost“a „správnost“ rozhodnutí a postupů. MEZE (LIMITY) SPRÁVNÍHO UVÁŽENÍ: určují prostor pro volnou úvahu. Stanovení mezí zdá se relativně snadné. Zároveň meze znamenají vymezení (krajních hodnot) pravomoci správního orgánu. (angl.hodnot) pravomoci správního orgánu. (angl. „scope“) = souvislost s hledisky (obsahem pravomoci) Zároveň jde o limitní hodnoty rozsahu a intenzity zásahu do práv a zájmů jednotlivců. Možné rozvolnění mezí – neurčitými pojmy („je-li narušen veřejný pořádek…“). PROTO: limity by měly být proto dostatečně určitě zákonem stanoveny (viz ústavní požadavek stanovení mezí a způsobu výkonu státní moci zákonem / čl. 2 odst. 3 Ústavy/).výkonu státní moci zákonem / čl. 2 odst. 3 Ústavy/). ESLP: Silver et al. V. Spojené království, 1983: „Zákon, který svěřuje diskreční pravomoc, musí stanovit rozsah takové diskrece“… K MEZÍM - LIMITŮM: Zákon musí stanovit také: okolnosti a podmínky, za kterých může činnost úřadu zasahovat do oblasti chráněných práv. (ESLP: Silver et al., 1983, Malone, 1984) Konkretizace mezí: prováděcím předpisem, instrukcí - za splnění podmínky naplnění principu předvídatelnosti. (K tomu NSS – poskytnutí interní směrnice v režimu z.č.106/99 Sb.) KONTROLA MEZÍ - LIMITŮ: Meze (a způsob, či intenzita) jsou relativně snadněji kontrolovatelné. V našich zemích tradičně podrobeny soudní kognici, jako součásti kontroly zákonnosti. „Nevybočení“ z mezí podle „staré“ úpravy, resp.„Nevybočení“ z mezí podle „staré“ úpravy, resp. „nepřekročení“ mezí podle platné úpravy správního soudnictví. (Srov. § 245 odst. 2 zákona č.99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění platném do 31.12.2002, a §§ 78 odst. 1 zákona č. 150/200278 odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní)Sb., soudní řád správní) PROBLÉM TZV. „ABSOLUTNÍHO VOLNÉHO UVÁŽENÍ“ „Každá pravomoc má právní limity, a to bez ohledu na to, jak široce je formulován zákon, který ji zakládá.“ „Tam, kde panuje vláda práva, nemůže existovat neomezená diskreční pravomoc.“ (Wade)neomezená diskreční pravomoc.“ (Wade) TEDY: Uvedené případy spadají do rámce správního uvážení, jsou jeho variantou (minimálně jsou případem „úvahy jednání“) – SE VŠEMI NÁROKY kladenými na SU. Jinak by šlo o libovůli až event. zvůli. PROTO TAKÉ: Pojem Zneužití správního uvážení znamená porušení legality, neboť jde o porušení základní zásady (§ 2 odst. 2 s.ř.) – zneužití pravomoci správního orgánu, podléhá soudnímu přezkoumání (§ 78 odst. 1podléhá soudnímu přezkoumání (§ 78 odst. 1 s.ř.s.): „zneužití správního uvážení“ jako důvod pro zrušení rozhodnutí SO pro nezákonnost. již četná judikatura NSS, dle níž je představováno porušením principů. Formulován algoritmus přezkumu správního uvážení. HLEDISKA ( KRITÉRIA) PRO APLIKACI SPRÁVNÍHO UVÁŽENÍ: Hodnoty (zejména ústavně založené a chráněné, nebo ve formě správních politik nebo formulovaných /veřejných/ zájmů/, Obecné principy právní, Principy dobré správy (jež jsou právní i neprávníPrincipy dobré správy (jež jsou právní i neprávní povahy) + další, nepsané zásady (např. zásada řádného odůvodnění, zásady správního trestání, ad.) V souhrnu jde o strukturu určující obsahovou stránku správního uvážení, a to vždy v rámci jeho právních limitů (mezí). URČITÉ KATALOGY PRINCIPŮ A ZÁSAD: Základní zásady činnosti správních orgánů (§§ 2-8 SŘ) – pro SU zejména § 2 (proporcionalita, předvídatelnost legitimní očekávání, zákaz zneužití správního uvážení, resp. pravomoci, jednání ve veřejném zájmu, ochrana práv nabytých v dobré víře), § 4 (zásada dobré správy, vstřícnosti), § 5 ( smírné řešení rozporů). působnost zásad obecná – při výkonu veřejné správy ( § 177 odst. 1 správního řádu),( § 177 odst. 1 správního řádu), Doporučení VM RE č. (2007)7 o dobré veřejné správě, Katalog principů („desatero“) dobré správy formulovaný Veřejným ochráncem práv. V prostoru vymezeném jak po stránce hranic (limitů), tak co do závazných hledisek se rozhodování s volnou úvahou musí pohybovat. DĚKUJI ZA POZORNOST.