Poskytování informací o příjemcích veřejných prostředků Právní klinika ombudsmanské praxe II. Podzim 2015 www.ochrance.cz ‹#› Povaha, smysl a účel práva na informace Ø ØVeřejné subjektivní právo ØPolitické právo ØPřímo vymahatelné (čl. 41 Listiny, III. ÚS 28/96 ze dne 16. 5. 1996) ØZáruka zákonnosti veřejné správy ØPosílení důvěry veřejnosti ve veřejnou správu ØPrincip dobré správy – otevřenost veřejné správy Ø Ø Judikatura: 6 As 18/2009- 63 ze dne 14. 9. 2009 Ø www.ochrance.cz ‹#› Ústavněprávní limity práva na informace a jejich zákonné provedení Čl. 17 odst. 4 Listiny ØFormální omezení – zákonem a)Hmotněprávní – důvody odepření (zejm. §§ 7-11 InfZ) b)Procesní – rozhodnutí o odepření informace (§ 15 InfZ) ØMateriální podmínky a)legitimní účel (ochrana jiného práva/svobody, bezpečnost státu, veřejná bezpečnost, ochrana veřejného zdraví, ochrana mravnosti) b)nezbytnost omezení (ve smyslu „nelze účelu dosáhnout jinak“) ØOmezení vykládat restriktivně (čl. 4 odst. 4 Listiny, § 12 InfZ)- zákaz zneužití omezení k jinému než stanovenému účelu Judikatura: 3 Ads 33/2006, 5 A119/2001, 6 As 18/2009 aj. www.ochrance.cz ‹#› Test proporcionality 1. Test vhodnosti – Umožňuje institut omezující základní právo dosáhnout sledovaný cíl (ochrany jiného práva/veřejného zájmu)? 2. Test potřebnosti – Jde sledovaného cíle dosáhnout jinak? Jde ve vztahu k dotčenému základnímu právu o nejšetrnější prostředek? Existuje jiná možnost, jak dosáhnout zamýšleného cíle bez toho, aniž by bylo dotčeno jiné základní právo? 3. Test poměřování zájmů – porovnání závažnosti obou v kolizi stojících základních práv Judikatura: Pl. ÚS 4/94 - základní práva prima facie rovnocenná, obdobně ÚS SR – Pl. ÚS. 1/09-34, Pl. ÚS 22/06 Ø www.ochrance.cz ‹#› Porovnání základních práv 1.Empirický argument – faktická závažnost důsledků neposkytnutí informace a dopadů spojenými s poskytnutím informace 2.Systémový argument – zařazení a smysl dotčených práv v systému základních práv a svobod (rovnost práv) 3.Kontextový argument – další negativní dopady omezení jednoho základního práva v důsledku upřednostnění jiného 4.Hodnotový argument – pozitiva v kolizi stojících základních práv vzhledem k akceptované hierarchii hodnot www.ochrance.cz ‹#› Informace o platech a odměnách Sp. zn. 4735/2011/VOP/PPO - ÚŠI Sp. zn. 5362/2011/VOP/KČ – ústecký kraj Jak chápat § 8b InfZ aneb kdy se (ne)poskytují základní osobní údaje o příjemcích veřejných prostředků? www.ochrance.cz ‹#› Osobní údaje o příjemcích platů a odměn Shrnutí dosavadní judikatury: ØMaděra vs. Zlínský Magistrát 5 As 57/2010-79 ze dne 27. 5. 2011- výše a důvody odměn vedoucího informačních systémů ØNSS 4 As 40/2010-60 ze dne 11. 11. 2011 - mimořádné odměny učitelů MŠ a ZŠ Psáry ØKS v Praze 45 A 4/2012-76 ze dne 27. 6. 2012 ØNSS 1 As 169/2012-38 ze dne 6. 12. 2012 – výše základního platu, osobního ohodnocení a odměn tajemnice Městského úřadu Benešov a dalších dvou vedoucích odborů MěÚ ØRozšířený senát NSS (usnesení 8 As 55/2010-23 ze dne 28. 2. 2012) ? - www.ochrance.cz ‹#› Stanovisko ochránce k poskytování údajů o platech a odměnách úředních osob §Zákonodárce nemůže nikdy zcela nahradit exekutivu při provádění testu veřejného zájmu v rámci posuzování konkrétního případu. Může sice pro uplatnění správního uvážení a pro poměřování v kolizi stojících ústavních práv vymezit v zákoně určité mantinely, nemůže však vzájemné poměřování ústavně zaručených práv zcela vyloučit. §Ustanovení § 8b InfZ rozšiřuje právo na informace o právo na sdělení některých osobních údajů bez souhlasu subjektu těchto údajů, a to nad rámec důvodů vymezených v zákoně o ochraně osobních údajů. §Ustanovení § 8b InfZ lze chápat jako zcela samostatnou výjimku z ochrany osobních údajů nebo (zčásti) jako upřesnění toho, co se myslí termínem „údaj vypovídající o veřejné anebo úřední činnosti, o funkčním nebo pracovním zařazení zaměstnance veřejné správy“ . §Ustanovení § 8b InfZ umožňuje přístup k informacím o veřejných prostředcích vyplacených zaměstnancům veřejné správy ve formě mzdy či platu včetně jeho nenárokových složek. www.ochrance.cz ‹#› Stanovisko ochránce k poskytování údajů o platech a odměnách úředních osob „Příjemcem veřejných prostředků“ je každý zaměstnanec veřejné správy. Pokud občan žádá informaci o platech a odměnách vybraných zaměstnanců úředních osob, rozhodování o takové žádosti se neodehrává v prosté rovině poskytnout - odmítnout. Podstatou rozhodování úřadu je naopak otázka, zda sdělit informace o platu všech „příjemců veřejných prostředků“ (to znamená přijmout test proporcionality provedený zákonodárcem v § 8b InfZ) nebo jen u vybraných, u nichž s ohledem na jejich postavení a pravomoci převládá veřejný zájem na zveřejnění takové informace (to znamená provést vlastní test proporcionality s ohledem na konkrétní okolnosti). www.ochrance.cz ‹#› Osobní údaje o příjemcích platů a odměn Rozšířený senát NSS – 8 As 55/2012 Informace o platech zaměstnanců placených z veřejných prostředků se podle § 8b zákona o svobodném přístupu k informacím zásadně poskytují, a jen zcela výjimečně je možné jejich poskytnutí odepřít na základě principu proporcionality. návrat k Maděrovi ? www.ochrance.cz ‹#› Osobní údaje o příjemcích platů a odměn se zásadně poskytují o: qzaměstnancích v řídících pozicích povinného subjektu, qzaměstnancích podílejících se na výkonu vrchnostenských oprávnění povinného subjektu, má-li povinný subjekt taková oprávnění (např. rozhodujících o právech či povinnostech osob, provádějících dohledovou, inspekční či kontrolní činnost, autorizované měření, zkušební činnost, metodické vedení apod.), qzaměstnancích, kteří, ač se sami na vlastní vrchnostenské činnosti nepodílejí, ji mohou nikoli nevýznamným způsobem ovlivnit (např. připravují podklady k rozhodování či koncepty rozhodnutí, zajišťují oběh dokumentů, zabezpečují provádění vrchnostenských činností po technické stránce nebo vykonávají jiné obdobné záležitosti v souvislosti s nimi), qzaměstnancích organizujících či provádějících činnosti, jež jsou úkolem povinného subjektu, qzaměstnancích k takovýmto činnostem poskytujících významné podpůrné či doprovodné služby (např. analýzy, plánování, informační servis, zajištění vhodného technického a organizačního zázemí, logistika, informační technologie, provoz budov a jiných zařízení povinného subjektu), qzaměstnancích majících z jiných než výše uvedených důvodů faktický vliv na činnost povinného subjektu (např. poradci, osobní asistenti osob v řídících nebo jiných důležitých pozicích, osoby s nikoli nevýznamným faktickým vlivem na tok informací uvnitř povinného subjektu či na jeho komunikaci navenek), qzaměstnancích, jejichž činnost má nebo může mít ekonomické dopady na veřejné rozpočty nebo na hospodaření povinného subjektu či jím řízených, jeho dohledu podléhajících, jím spravovaných či jinak ovlivňovaných osob. www.ochrance.cz ‹#› Osobní údaje o příjemcích platů a odměn se NEPOSKYTUJÍ u osob: q qkteré se na podstatě vlastní činnosti povinného subjektu podílí jen nepřímo a při zohlednění všech okolností nevýznamným způsobem a qnevyvstávají konkrétní pochybnosti o tom, zda v souvislosti s odměňováním této osoby jsou veřejné prostředky vynakládány hospodárně. www.ochrance.cz ‹#› Procedurální aspekty poskytování osobních údajů qposkytnutí informací na žádost = faktický úkon povinného subjektu (zásah dle § 82 s. ř. s.) ochrana = zásahová žaloba „dotčené osoby“ dle § 4 odst. 4 SŘ ( dotčená osoba = subjekt údajů) qneposkytnutí informací =správní rozhodnutí ochrana= odvolání účastníka řízení (žadatel nebo „dotčená osoba“ dle § 27 odst. 2 SŘ) qVydáním rozhodnutí: dotčená osoba účastník řízení qHodlá-li povinný subjekt informace poskytnout povinnost informovat osoby, které by mohly být poskytnutím informace dotčeny na svém právu na informační sebeurčení. qOpomenutí účastenství =podstatná vada řízení nezákonné rozhodnutí