Orgány obce Mgr. Michal Matouš Právnická fakulta Masarykovy univerzity Úvod •Stát - monopol mocenského donucení • - nerovnost a mocenské postavení x soukromoprávní postavení • - výkon moci prostřednictvím subjektů, resp. odvození pravomocí od státu -> výkon veřejné moci Veřejná moc •Nejvýznamnější je moc státní •Další druhy veřejné moci – např. odvozené od mezinárodních smluv, které ČR uzavřela, resp. ratifikovala •Pojem veřejná moc obsahuje mj. i veřejnou správu • Veřejná správa •v širším kontextu definována jako správa veřejných záležitostí ve veřejném zájmu sloužící občanům k realizaci práv na správě veřejných záležitostí. •Základní členění na státní správu a samosprávu •Odlišné principy Státní správa •Výkon napřímo orgány nebo správními úřady jako jeho organizačními složkami -> nemají právní subjektivitu •Na centrální úrovni -> Ústředními orgány státní správy •Na nižších stupních -> Územně dekoncentrovanými (specializovanými) orgány státní správy + doplnění od orgánů územní samosprávy = Místní správa •Územní dekoncentráty odvozují svojí moc od ústředních orgánů státní správy - > správa ve specifických územních obvodech a specializace pouze na některé oblasti státní správy nebo na zvláštní funkce státní správy. •Omezená autonomie rozhodování, vztahy nadřízenosti a podřízenosti, princip jmenovací •Na nejnižší úrovni je státní moc vykonávána zpravidla obecními úřady •Dělení obecních úřadů podle míry přenesené působnosti • Územní samospráva •Tvořena obcemi a kraji •Dříve i okresy -> reforma v roce 1997 •Pravomoci okresů přesunuty částečně na kraje a částečně na obce •Veřejná správa realizována jiným subjektem než státem • -> veřejnoprávními korporacemi •Není zde vertikální a hierarchické dělení •Kolektivní rozhodování a volební princip •Dohled státu nad činností orgánů územní samosprávy a omezená míra možnosti zasahovat do jejich činnosti •Politická samospráva = správa vykonávána laickou veřejností za spoluúčasti občanů a dalších subjektů •Právní samospráva = výkon veřejné správy subjekty odlišnými od státu a relativně nezávislých na státu Právní vymezení obce • Je dáno Ústavou ČR •Podrobná úprava v zákonu č. 128/2000 Sb., o obcích •Obec je základním územním samosprávným společenstvím občanů, které mají právo na samosprávu •Územní základ = území obce tvořené jedním či několika katastrálními územími •Osobní základ = občané obce, vlastníci nemovitostí a cizinci s trvalým pobytem na území obce •Ekonomický základ = právo vlastnit majetek a hospodařit podle vlastního rozpočtu Právní vymezení obce •Veřejnoprávní korporace •Právnická osoba, která má vlastní majetek se kterým hospodaří •Vystupuje v právních vztazích vlastním • jménem • Odpovědnost z těchto vztahů •Péče o všestranný rozvoj svého území a potřeby svých občanů • • Samostatná působnost obce • •Vydávání obecně závazných vyhlášek •Hospodaření s majetkem dle rozpočtu obce •Schvalování programu rozvoje obce •Zakládání a rušení právnických osob •Stanovení druhů a sazeb místních poplatků •Zřizování obecní policie •Zabezpečení čistoty obce Přenesená působnost •Výkon státní správy orgány obcí •Stát deleguje jednotlivá oprávnění na orgány obce ->znalost místních podmínek •Orgány obce jsou vázány obecně závaznými právními předpisy, směrnicemi ústředních správních úřadů a opatřeními x samospráva pouze zákony a právními předpisy vyšší právní síly. Přenesená působnost •Působnost stavebního úřadu •Vedení matrik •Rozhodování o některých dávkách sociální péče •Vydávání občanských průkazů a cestovních dokladů •Projednávání přestupků Orgán obce •Zákon o obcích neobsahuje žádnou definici tohoto pojmu. •Stejně to je v zákoně 367/1990 Sb. ani v zákoně 69/1967 Sb., o národních výborech, na které zákon o obcích navazuje. •Ani zákon č. 129/2000 Sb., o krajského zřízení, ve znění pozdějších předpisů, neobsahuje definici tohoto pojmu. •Jelikož je obec veřejnoprávní korporací a právnickou osobou veřejného práva, je možné nalézt jistou indicii v Ústavě ČR. • - čl. 2 odst. 1 Ústavy: „ Lid je zdrojem veškeré státní moci; vykonává ji prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní“. • = charakteristika orgánu obce -> jedná se o specifického prostředníka mezi do jisté míry abstraktní státní mocí a jejím výkonem. Bez orgánu, který vykonává abstraktní státní moc, by nebylo možné státní moc vykonávat • Orgán obce •Teoretické definice •Dle Průchy: „ Působnost obce, jak samostatnou, tak i přenesenou, realizují, s výjimkou případů samostatné působnosti řešených místním referendem, orgány obce“ •Dle Hendrycha: „Územní samosprávné celky mohou, v závislosti na právní úpravě v tom kterém státě, vykonávat svou působnost buď bezprostředně občany anebo prostřednictvím svých orgánů“ •Dle Knapové (soukromoprávní rozměr): „Osobním jednáním právnické osoby se rozumí jednání jejich statutárních orgánů jejím jménem“ •Shrnutí -> orgán obce je prostředníkem mezi abstraktní státní mocí a jejím reálním výkonem, který byl zřízen na základě zákona a čerpá legitimitu z výsledků demokratických voleb. Orgán vykonává veřejnou moc, kterou je nadána obec. Orgán rovněž jedná a reprezentuje obec navenek. Orgán obce •Výkon pravomocí obce prostřednictvím orgánů obce nebo bezprostředně občany -> projev práva na územní samosprávu •Obce mohou ustanovovat orgány a jmenovat úřední osoby bez zásahu státní správy •Obce jednají navenek svými orgány •Zastupitelstvo, rada, starosta a obecní úřad •Zvláštní orgány obce -> např. komise rady obce nebo obecní policie •Důraz na systém vzájemných kontrol orgánů obce •Orgány zřizované v rámci zastupitelstva a rady -> výbory s iniciativní a kontrolní funkcí •Dělba moci relativně popřena na úrovni obcí x dělba činností trvá Zastupitelstvo • • Nejvyšší samosprávný orgán obce •Přímo volený zastupitelský orgán •Zastupitelé jsou voleni v komunálních volbách •5- 55 členů zastupitelstva- podle počtu obyvatel • Schází se podle nejméně jednou za 3 měsíce •Zasedání jsou veřejná • Zastupitelstvo •Rozhoduje usnesením, musí být přijato nadpoloviční většinou •Zřizuje výbory jako své iniciativní a kontrolní orgány •Povinnost zřídit výbor finanční a kontrolní •Předsedou výboru je člen zastupitelstva obce •schvaluje rozpočet obce či schvaluje územní plán obce. •Vydávání obecně závazných vyhlášek, které však nesmějí odporovat zákonu či právnímu předpisu stejné či vyšší právní síly. • Rada •Výkonný orgán pro oblast samostatné působnosti •Nepřísluší jí rozhodovat v oblasti přenesení působnosti, pokud zákon nestanoví jinak -> např. vydávání nařízení rady obce. •Má 5-11 členů + počet nesmí být vyšší než 1/3 počtu zastupitelů •V obcích kde má zastupitelstvo méně než 15 členů, se rada nevolí •Starosta, místostarosta(vé) a další radní •Radu volí zastupitelstvo z řad svých členů •Zasedání neveřejné •Rozhoduje nadpoloviční většinou usnesením Rada •Vyhrazené úkoly rady směřujících k zajištění samosprávného chodu a rozvoje obce -> vymezené výslovně zákonem o obcích •Další úkoly stanovené zákony -> zejména nevyhrazené úkoly, které nenáleží zastupitelstvu obce či jinému orgánu obce. •Jednací řád rady obce Starosta •Monokratický orgán obce •Volený zastupitelstvem obce z řad členů zastupitelstva. •Odpovědný zastupitelstvu obce •Pouze občan České republiky •Orgán, který reprezentuje a zastupuje obci navenek. •Mezi jeho úkoly patří zejména ty upravené přímo zákonem o obcích. •Na některé úkony je nutný souhlas zastupitelstva obce, případně rady obce. Pokud jsou tyto úkony provedeny bez předchozího souhlasu, jsou absolutně neplatné ex tunc. •Přímá volba? Starosta •Svolává a řídí zasedání zastupitelstva a rady obce •Spolu s dalšími radními podepisuje obecně závazné vyhlášky či jiná usnesení zastupitelstva a rady obce •Dále podepisování úkonů za obec -> odpovědnost, často trestněprávní -> dotace ze strukturálních fondů EU. •V obcích, ve kterých nebyla zřízena funkce tajemníka, vykonává jeho funkce právě starosta. Obecní úřad oPlní úkoly, které mu uložilo zastupitelstvo nebo rada obce oVykonává státní správu ve věcech přenesené působnosti oStarosta, místostarosta(vé), popřípadě tajemník, další zaměstnanci obce, začlenění v odborech a odděleních