• v případě udělení exklusivity ve vyjednávání je vhodná kombinace se smluvní pokutou v případě odstoupení od záměna koupit cílovou společnost (mimo definované případy). 6.5.3 Metody výběru potenciálních zájemců Metody výběru potenciálních zájemců o cílovou společnost se v praxi často kombinují a upravují. Mezi standardizované scénáře výběru patří: 1) Exkluzivní vyjednávání. Pro akviziční jednání je vybrán jeden z potenciálních zájemců, kterému je udělena exkluzivita a další kroky v akvizičním procesu jsou již činěny pouze mezi prodávajícím a osobou s exkluzivitou. 2) Bullet Shot. Pod tímto pojmem je chápáno oslovení prodávajícím omezené, předem definované skupiny potenciálních zájemců. Častým případem bývá požadavek prodávajícího na vyřazení přímých konkurentů. 3) Shotgun. Jde o oslovení širší, prodávajícím předem neomezené skupiny potenciálních zájemců, kteří by mohli mít zájem o uskutečnění akvizice. 4) Otevřeny tendr. Veřejně vyhlášené výběrové řízení s neomezeným přístupem zájemců. 5) Uzavřeny tendr. Veřejně vyhlášené výběrové řízení s omezujícími kritérii pro účast zájemců. Omezení bývají provedeny různou formou - od velikosti zájemce, přes zkušenosti z oboru, až po složení kauce jako podmínku účasti v tendru nebo úplatu za poskytnutí informačního memoranda. Výběr potenciálních zájemců je obvykle rozdělen do následující kroků, které na sebe navazují: - definice kritérií pro výběr potenciálních zájemců / investorů, - sestavení širšího okruhu zájemců / investorů (tzv. long list), - vyhodnocení subjektů na long listu a sestavení užšího okruhu zájemců / investorů (tzv. short list), - rozdělení zájemců / investorů do skupin podle způsobu oslovení (korespondenční oslovení s následným osobním jednáním, osobní oslovení prodávajícím, skupina „rezervních kandidátů"). 99