1 NAKLÁDÁNÍ S CHEMICKÝMI LÁTKAMI Ilona Jančářová 2015 Prameny právní úpravy  z.č. 350/2011 Sb., zákon o chemických látkách a chemických přípravcích,  z.č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií,  z.č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví  z.č. 40/2009 Sb., trestní zákoník  vše v platném znění Související předpisy  z.č. 378/2007 Sb., o léčivech  z.č. 156/1998 Sb., o hnojivech,  z.č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči,  z.č. 185/2001 Sb., o odpadech,  z.č. 455/1991 Sb., živnostenský zákon,  aj., vše v platném znění 2 Prameny mezinárodního práva  Stockholmská úmluva o persistentních organických znečišťujících látkách (Stockholm 2001)  Rotterdamská úmluva o postupu předchozího souhlasu pro určité nebezpečné látky a pesticidy v mezinárodním obchodu (Rotterdam 1998)  Úmluva o občanskoprávní odpovědnosti za škody vznikající v důsledku aktivit pro životní prostředí nebezpečných (Lugano 1993) (nenabyla účinnosti)  Úmluva o prevenci závažných průmyslových nehod (Ženeva 1993)  Úmluva o účincích průmyslových havárií přesahujících hranice států (Helsinky 1992) Protokol o občanskoprávní odpovědnosti za škody způsobené přeshraničními vlivy průmyslových havárií na přeshraničních vodách NAKLÁDÁNÍ S CHEMICKÝMI LÁTKAMI  Výroba, dovoz, vývoz, uvádění na trh, balení, označování  Používání, skladování, prodej  Kontrola nebezpečí závažných havárií NAKLÁDÁNÍ S CHEMICKÝMI LÁTKAMI I. VÝROBA, DOVOZ, VÝVOZ, UVÁDĚNÍ NA TRH, BALENÍ, OZNAČOVÁNÍ 3 Prameny evropského práva  Nařízení č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek a o zřízení Evropské agentury pro chemické látky (REACH), ve znění novel  Nařízení č. 340/2008/EC o poplatcích a platbách Evropské agentuře pro chemické látky podle nařízení č. 1907/2006  Nařízení č. 771/2008 – organizační a jednací řád odvolacího senátu Evropské agentury pro CHL  Nařízení č. 440/2008, kterým se stanoví zkušební metody podle nařízení REACH, ve znění novel  Nařízení č. 1272/2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí, ve znění č. 790/2009 Prameny evropského práva  Nařízení č. 440/2010 o poplatcích placených Evropské agentuře pro chemické látky podle nařízení č. 1272/2008  Nařízení (ES) č. 649/2012 o dovozu a vývozu nebezpečných chemických látek (nahradilo zrušená nařízení 689/2008 a 304/2003/ES)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 648/2004 o detergentech.  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 850/2004 o perzistentních organických polutantech  a další nařízení i směrnice. REACH - vývoj  EU – koordinace a harmonizace pravidel pro klasifikaci, balení, označování a informování o chemických látkách již více než 40 let  EINECS a NLP – seznamy, v nichž jsou vedeny látky, které se vyskytovaly na trhu ES před 18. zářím 1981 –tzv. staré látky  ELINCS (European List of Notified Chemical Substances)  Staré látky bylo možno uvádět na trh bez jejich notifikace a bez hodnocení jejich rizik, nové látky – ohlašování a hodnocení již od 10 kg/rok 4 REACH  Rozšiřuje systém notifikace (registrace) na všechny chemické látky vyráběné nebo dovážené v množství 1 tuna a větším  Zřizuje Evropskou agenturu pro chemické látky  Odstraňuje bariéry inovace REACH REACH v EU budou vyráběny a používány pouze látky se známými vlastnostmi bezpečnost způsobu využití bude prověřena zjišťování a hodnocení vlastností osoby, které tyto látky vyrobí, dovezou nebo je budou používat při podnikání REACH Působnost : pozitivní negativní omezená (např. vynětí z povinnosti registrace) 5 PŘÍKLAD  Vztahuje se REACH na chemické látky (samotné, obsažené v přípravcích nebo v předmětech) vyráběné nebo dovážené v množství menším než 1 t ročně? PŘÍKLAD  Společnost Sklopísek,a.s. vyrábí průmyslové minerály (sklářské a slévárenské písky), tj. minerály, které se vyskytují v přírodě a ani po úpravě jejich chemická struktura zůstává nezměněna. Má Sklopísek a.s. povinnost je registrovat?  Azbest je přirozeně se vyskytující minerál. Zároveň se jedná o karcinogen a tedy o nebezpečnou látku. Je předmětem registrace podle Nařízení REACH? (REACH čl. 2 odst. 7 - Příloha V bod 7 a násl.) Základní pojmy  Látka – chemický prvek a jeho sloučeniny v přírodním stavu nebo získané výrobním procesem, včetně všech přídatných látek nutných k uchování jeho stability a všech nečistot vznikajících v použitém procesu, avšak s vyloučením všech rozpouštědel, která lze oddělit bez ovlivnění stability látky nebo změny jejího složení; 6 Základní pojmy  Směs - směs nebo roztok složený ze dvou nebo více látek;  Předmět – předmět, který během výroby získává určitý tvar, povrch nebo vzhled určující jeho funkci ve větší míře než je jeho chemické složení (počítač, tužka) PŘÍKLAD  Má výrobce povinnost registrovat látky obsažené v předmětech? (Čl. 7 bod 1. REACH) Základní pojmy  Nebezpečná látka nebo směs látka nebo směs, která má jednu nebo více nebezpečných vlastností, pro které je zařazena do jedné nebo více skupin nebezpečnosti. 7 Skupiny subjektů  výrobce  dovozce  distributor  následný uživatel – FO nebo PO usazená v ES, která používá látku samotnou nebo obsaženou v přípravku při své průmyslové nebo profesionální činnosti (nikoliv spotřebitel ani distributor) (REACH) - „žadatelem o registraci“ je výrobce nebo dovozce látky anebo výrobce nebo dovozce předmětu, který podává žádost o registraci látky - na nepodnikající fyzické osoby se právní úprava nevztahuje PŘÍKLAD Zaměstnanci přepravní společnosti mohou být vystaveni působení chemických látek, např. v průběhu jejich nakládání a vykládání, nebo při údržbě přepravních potrubí. Má se v takovýchto případech pohlížet na přepravní společnosti jako na následné uživatele? Nástroje právní regulace 1. Registrace a) chemické látky, které jsou uváděny na trh v množství 1000 kg za rok a větším b) výjimky z registrace (Příloha IV a V) c) bez registrace pouze chemické látky, které jsou uváděny na trh v množství menším než 1000 kg za rok Etapy - k 1.6.2013 (látky v množství 100 tun/rok a více) - k 1.6.2018 (látky v množství 1 tuna/rok a více) 8 Nástroje právní regulace 2. Klasifikace chemických látek a směsí =  postup zjišťování: - nebezpečných fyzikálně chemických vlastností, - nebezpečných vlastností ovlivňujících zdraví - nebezpečných vlastností ovlivňujících životní prostředí Nástroje právní regulace 2. Klasifikace chemických látek a směsí =  hodnocení zjištěných nebezpečných vlastností: a) fyzikálně chemických vlastností b) vlastností nebezpečných pro zdraví c) vlastností nebezpečných pro životní prostředí Nástroje právní regulace 2. Klasifikace chemických látek a směsí  následné zařazení takové látky nebo směsi do jednotlivých skupin a tříd nebezpečnosti : Látky: a) výbušné b) oxidující c) extrémně hořlavé d) vysoce hořlavé e) hořlavé f) vysoce toxické g) toxické h) zdraví škodlivé i) žíravé j) dráždivé k) senzibilizující l) karcinogenní m) mutagenní n) toxické pro reprodukci o) nebezpečné pro životní prostředí apod. 9 Nástroje právní regulace 3. Zprávy o chemické bezpečnosti - nástroj na prokázání, že chemická látka může být používána bezpečně - indikuje bezpečné způsoby použití - zpracovává se na základě posouzení chemické bezpečnosti látek - předkládají ji registranti, kteří vyrábějí nebo dovážejí látky v množství 10 tun a větším, a uživatelé, pokud látku používají k jiným účelům Nástroje právní regulace 4. Zásady správné laboratorní praxe Správnou laboratorní praxí se rozumí systém zabezpečování jakosti týkající se organizačního procesu a podmínek, za kterých se plánují, provádějí, sledují, zaznamenávají, archivují a oznamují neklinické studie bezpečnosti látky a směsi pro zdraví a životní prostředí. - osvědčení o dodržování zásad Nástroje právní regulace 5. Bezpečnostní list – souhrn identifikačních údajů o výrobci nebo dovozci (jméno, příjmení, obchodní firma, místo k podnikání u FO oprávněných k podnikání, název a sídlo u PO) - souhrn údajů o nebezpečné látce nebo přípravku - souhrn údajů potřebných pro ochranu zdraví a životního prostředí - v příloze musí být uvedeny příslušné scénáře expozice (tj. soubor podmínek k řízení rizik) (REACH) 10 Nástroje právní regulace 6. Posuzování chemických látek v MS - zaměřeno na zjištění, zda používání látky může způsobit závažné riziko pro lidské zdraví a životní prostředí - Akční plán EU (CoRAP) – prioritní látky - na základě výsledku posouzení: žádost o další informace o látce od registranta návrh opatření k řízení rizik na vnitrostátní úrovni nebo na úrovni EU (povolení, omezení aj.) Nástroje právní regulace 7. Povolování látek (autorizace) Mimořádně rizikové látky jsou zapsány do zvláštního seznamu (seznam kandidátů na povolení), ze kterého budou některé látky vybrány a zařazeny do seznamu látek, který tvoří přílohu XIV nařízení REACH. Látky zapsané na tomto seznamu lze uvádět na trh a používat jen na základě povolení Evropské komise. Nástroje právní regulace 8. Omezení výroby, uvádění na trh a používání určitých nebezpečných látek, přípravků a zboží (příloha XVII) - jestliže existuje riziko pro lidské zdraví anebo životní prostředí, vyplývající z výroby či používání látky - Komise přijme restriktivní opatření na základě vyjádření ECHA a se souhlasem čl. států 11 Nástroje právní regulace 9. Povinnosti subjektů a) Povinnosti spojené s registrací a hodnocením b) Povinnosti spojené s povolením a omezením c) Povinnosti v dodavatelském řetězci d) Povinnosti uživatelů e) Povinnosti při dovozu a vývozu a další Nástroje právní regulace 10. Požadavky na balení a označování  Specifické požadavky na obaly, uzávěry, materiály  Požadavky na údaje, které musí být uvedeny na obalu Nástroje právní regulace 10. Evidence, ohlašování, uchovávání informací Výrobci a dovozci registrovaných látek a všech ostatních látek považovaných za nebezpečné musí oznamovat Agentuře informace o identifikaci látek, o jejich klasifikaci a označení. Povinnost uchovávat informace po dobu 10 let poté, co látka byla naposledy vyrobena, dovezena, dodána nebo použita (REACH) Vzájemná výměna informací v rámci fór Evropský informační systém o chemických látkách (ESIS) 12 Sankční nástroje a vztahy odpovědnosti a) Správně právní odpovědnost – sankční nástroje - opatření k nápravě (§ 33) - rozhodnutí o pozastavení uvádění látky na trh do odstranění závad, stažení látky, směsi nebo předmětu z trhu (§ 33 a,b,c)) - nařízení zneškodnění nebezpečné látky nebo přípravku (§ 33, d) - pokuty do výše 5 000 000 Kč - při stanovení výše pokuty se přihlíží zejména k závažnosti porušení povinnosti, ke škodlivým následkům pro zdraví a životní prostředí a k okolnostem, za nichž byl správní delikt spáchán - liberační důvody - subjektivní lhůta 1 rok, objektivní lhůta 3 roky Sankční nástroje a vztahy odpovědnosti Správně právní odpovědnost  Osoby, které uvádějí látku nebo látku ve směsi nebo v předmětu na trh  Osoby, které uvádějí na trh povrchově aktivní látky nebo detergenty je obsahující  Následní uživatelé  Distributoři Sankční nástroje a vztahy odpovědnosti b) Trestněprávní odpovědnost § 272, 273 - Obecné ohrožení § 281 - Nedovolená výroba a držení radioaktivní látky a vysoce nebezpečné látky § 293, 294 – Poškození a ohrožení životního prostředí 13 Výkon státní správy  Ministerstvo životního prostředí  Ministerstvo zdravotnictví  Ministerstvo průmyslu a obchodu  Česká inspekce životního prostředí  krajské hygienické stanice  státní úřad inspekce práce  Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský  celní úřady  Evropská agentura pro chemické látky NAKLÁDÁNÍÍ S CHEMICKÝMI LÁTKAMI II. POUŽÍVÁNÍ, SKLADOVÁNÍ, PRODEJ Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví Vztahuje se na: - fyzické osoby - právnické osoby a fyzické osoby podnikající Nakládáním s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky je jejich výroba, dovoz, distribuce, prodej, používání, skladování, balení, označování a vnitropodniková doprava. 14 Nástroje právní regulace  povinnosti subjektů  vedení evidence  požadavky na odbornou způsobilost  sankce Nástroje právní regulace 1. Povinnosti subjektů  fyzických osob  právnických osob  FO podnikající (výstražné symboly, zákaz předávat CHL a směsi neoprávněným osobám, zákaz prodeje v automatech, písemná pravidla o bezpečnosti, ochraně zdraví a ŽP při práci s CHL, požadavky na skladovací prostory, evidence) Nástroje právní regulace Sankční nástroje a vztahy odpovědnosti  Správně právní odpovědnost: odpovědnost za jiné správní delikty (podnikající subjekty) - pokuta (3 mil. Kč) - pozastavení činnosti  Odpovědnost za škodu  Odpovědnost trestně právní 15 Organizační zabezpečení a) Ministerstvo zdravotnictví, b) krajské hygienické stanice, c) Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra, d) Ministerstvo dopravy, e) Ministerstvo pro místní rozvoj, f) Ministerstvo životního prostředí, g) krajské úřady. NAKLÁDÁNÍ S CHEMICKÝMI LÁTKAMI III. KONTROLA NEBEZPEČÍ ZÁVAŽNÝCH HAVÁRIÍ Zákon č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií Související právní předpisy (vše v platném znění):  zákon č. 350/2011 Sb., o chemických látkách a chemických směsích  zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech  zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon  zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení  zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému  zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru ČR  zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí 16 Zákon č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií Souvislost s mezinárodní právní úpravou: - Úmluva o účincích průmyslových havárií přesahujících hranice států přijatá v Helsinkách 1992. Úmluva vstoupila v platnost dne 19. dubna 2000. Evropská právní úprava  Směrnice č. 96/82/ES o kontrole nebezpečí vzniku závažných havárií zahrnujících nebezpečné látky (Seveso II) – zrušena  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/18/EU o kontrole nebezpečí závažných havárií s přítomností nebezpečných látek - transpozice do 31.5.2015 Zákon o prevenci závažných havárií  Stanoví systém prevence závažných havárií pro objekty, v nichž je umístěna vybraná nebezpečná chemická látka  Cíl - snížit pravděpodobnost vzniku a omezit následky závažných havárií na životy a zdraví lidí a zvířat, životní prostředí a majetek v těchto objektech a v jejich okolí. 17 Základní pojmy  objekt  zařízení  provozovatel  nebezpečná látka  závažná havárie  zdroj rizika Subjekty  Provozovatel - právnická nebo podnikající fyzická osoba, která užívá nebo bude užívat objekt, ve kterém je nebo bude nebezpečná látka umístěna v množství stejném nebo větším, než je množství uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu v sloupci 2 tabulky I nebo II, nebo který byl zařazen do skupiny A nebo do skupiny B rozhodnutím krajského úřadu,  Uživatel objektu - právnická nebo podnikající fyzická osoba, která užívá nebo bude užívat objekt, ve kterém je nebo bude nebezpečná látka umístěna v množství menším, než je množství uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu v sloupci 2 tabulky I nebo II, a který nebyl zařazen do skupiny A nebo do skupiny B rozhodnutím krajského úřadu, Objekty a zařízení, na které se zákon vztahuje a) podle toho, zda již jsou nebo teprve budou užívány: - stávající - budoucí b) podle množství nebezpečné látky umístěné v objektu nebo zařízení: - množství nebezpečné látky je stejné nebo větší než je množství stanovené zákonem podle přílohy č. 1 (objekty zařazené do skupiny A nebo B na základě návrhu na zařazení) - množství nebezpečné látky nedosahuje množství stanovené zákonem, ale je zde pravděpodobnost, že vznik nebo následky závažné havárie se mohou zvýšit v důsledku tzv. domino efektu (objekty zařazené do skupiny A nebo B, které určí krajský úřad na základě protokolu o nezařazení) 18 Právní nástroje regulace 1/ Klasifikace objektů do skupin (A nebo B) 2/ Povinnosti subjektů 3/ Plány fyzické ochrany 4/ Bezpečnostní programy a zprávy Právní nástroje regulace 5/ Havarijní plánování Havarijní plán – dokument, v němž jsou stanoveny popisy činností a opatření prováděných při vzniku závažné havárie vedoucí k minimalizaci jejích následků a dopadů vnitřní (uvnitř objektu) Havarijní plán vnější (v okolí objektu) Právní nástroje regulace 6/ Účast veřejnosti - při schvalování bezpečnostní dokumentace - pravidla pro informování - připomínky veřejnosti 7/ Poskytování informací o vzniku a dopadech závažné havárie 8/ Pojištění odpovědnosti za škodu 19 Právní nástroje regulace 9/ Sankční nástroje a vztahy odpovědnosti a) Odpovědnost správněprávní b) Odpovědnost za škodu d) Trestněprávní odpovědnost e) Odpovědnost za ekologickou újmu Organizační zabezpečení - Ministerstvo životního prostředí - Ministerstvo vnitra - Česká inspekce životního prostředí - krajské úřady - Český báňský úřad - Státní úřad inspekce práce - hasičské záchranné sbory krajů - orgány ochrany veřejného zdraví (krajské hygienické stanice)