POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ: EIA/SEA 4.12.2015 MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 1 Smysl posuzování vlivů 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 2  získat objektivní odborný podklad pro vydání rozhodnutí, popřípadě opatření podle zvláštních právních předpisů, a přispět tak k udržitelnému rozvoji společnosti  posuzují se vymezené záměry a koncepce, jejichž provedení by mohlo závažně ovlivnit životní prostředí. Prameny 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 3  směrnice EP a Rady č. 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí  změna směrnicí č. 2014/52/EU  transpozice do 16. 5. 2017  směrnice EP a Rady 2001/42/ES o posuzování vlivů některých plánů a programů na životní prostředí  Úmluva o hodnocení vlivů na životní prostředí přesahujících hranice států – Espoo 1991  Kyjevský protokol 2003 Prameny II 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 4  zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí  zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí  „aprílová“ novela č. 39/2015 Sb. – účinnost 1. 4. 2015  související předpisy  především zákon o ochraně přírody a krajiny, stavební zákon a horní zákon Zásady 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 5  včasnost  závaznost výsledku posouzení (§ 9a)  výběr aktivit podléhajících posuzování (§§ 4 a 7)  komplexnost (viz rozsah posuzování)  variantnost  odbornost – zapojení autorizovaných osob (§ 19)  účast veřejnosti (viz dále) Předmět posuzování: záměry 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 6  stavby  nadzemní vedení, stavby pro chov hospodářských zvířat, dopravní infrastruktura, sjezdovky aj.  činnosti  těžba uhlí, odběry vody, zalesňování aj.  technologie  různé průmyslové provozy: chemická výroba, zpracování železných kovů, koželužny, výroba skla aj.  jejich změny  negativní vymezení Předmět posuzování II  záměry v příloze č. 1 v kategorii I  změny těchto záměrů  záměry v příloze č. 1 v kategorii II  podlimitní záměry  záměry s možným významným vlivem na území soustavy Natura 2000 (viz dále)  změny posouzených záměrů (dle verifikačního stanoviska – viz dále) 4.12.2015 7 MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky Vždy posuzované Fakultativně posuzované Rozsah posuzování  posuzují se vlivy na veřejné zdraví a vlivy na životní prostředí  vlivy na živočichy a rostliny, ekosystémy, půdu, horninové prostředí, vodu, ovzduší, klima a krajinu, přírodní zdroje, hmotný majetek a kulturní památky  jejich vzájemné působení a souvislosti  vlivy při přípravě, provádění, provozování i ukončení záměru, popřípadě důsledky jeho likvidace a dále sanace nebo rekultivace území  běžné provozování i možnost havárie 4.12.2015 8 MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky Ovlivněný prostor Vlivy záměru Subjekty 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 9  oznamovatel  ten, kdo hodlá provést záměr  nese náklady spojené s posuzováním  příslušný úřad  zajišťuje posuzování  MŽP – záměry uvedené ve sloupci A přílohy č. 1 může si vyhradit i jiné, je-li pro to důvod  krajské úřady  dotčené správní úřady  hájí zájmy chráněné zvláštními předpisy – vyjádření Subjekty II 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 10  dotčené územní samosprávné celky  dotčené státy  posuzují se i přeshraniční vlivy  stát Mikronésie  veřejnost  životní prostředí je veřejný statek  privilegované postavení dotčené veřejnosti (viz dále) Účast veřejnosti 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 11  veřejnost  jedna nebo více osob  dotčená veřejnost A. osoba, která může být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení dotčena ve svých právech nebo povinnostech B. právnická osoba soukromého práva, jejímž předmětem činnosti je podle zakladatelského právního jednání ochrana životního prostředí nebo veřejného zdraví, a jejíž hlavní činností není podnikání nebo jiná výdělečná činnost  etablovaná: vznikla alespoň 3 roky před dnem zveřejnění informací o navazujícím řízení, případně před dnem vydání rozhodnutí podle § 7 odst. 6  ad hoc: podporuje ji svými podpisy nejméně 200 osob Průběh posuzování Předběžné projednání (§ 15 EIA) Oznámení záměru (§ 6) Zjišťovací řízení (§ 7 a P2) Dokumentace (§8) Posudek (§ 9) Veřejné projednání* (§ 17) Stanovisko EIA (§ 9a) Navazující řízení (§ 9b-9d; zvláštní předpisy) 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 12 Oznámení 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 13  podává oznamovatel příslušnému úřadu  údaje o záměru, stavu ŽP v dotčeném území a vlivech  náležitosti viz příloha č. 3  zaslání kopie dotčeným správním úřadům a ÚSC  zveřejnění oznámení pro veřejnost  http://portal.cenia.cz/eiasea/view/eia100_cr  možnost výše uvedených subjektů vyjádřit se k oznámení Zjišťovací řízení  tzv. scoping  upřesnění informací, které je vhodné uvést do dokumentace  tzv. screening  zjištění, zda záměr může mít významný vliv a zda bude posuzován  podle zásad v příloze č. 2  povaha a rozsah záměru  umístění záměru  obsah vyjádření 4.12.2015 14 MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky Povinně posuzované Fakultativně posuzované Závěr zjišťovacího řízení  záměr má být posuzován  odůvodněný písemný závěr  záměr nebude posuzován  správní rozhodnutí  právo podat odvolání  oznamovatel  dotčená veřejnost  žaloba dotčené veřejnosti  soud rozhodne do 90 dnů 4.12.2015 15 MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky Pozitivní Negativní Dokumentace 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 16  oznamovatel zajistí u autorizované osoby  komplexní charakteristika záměru a hodnocení vlivů  zaslání kopie dotčeným správním úřadům a ÚSC  zveřejnění dokumentace pro veřejnost  možnost výše uvedených subjektů vyjádřit se k dokumentaci  doručují se zpracovateli posudku  lze vrátit k přepracování nebo doplnění Posudek 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 17  příslušný úřad smluvně zajistí u autorizované osoby  zpracovat objektivně a v plném rozsahu  posouzení úplnosti dokumentace – správnosti údajů – navržených opatření  návrh stanoviska  zaslání kopie oznamovateli dotčeným správním úřadům a ÚSC  zveřejnění posudku pro veřejnost  možnost výše uvedených subjektů vyjádřit se k posudku (písemně; na projednání)  předána zpracovateli posudku Veřejné projednání  úřad může upustit od konání veřejného projednání dokumentace a posudku, neobdržel-li žádné odůvodněné nesouhlasné vyjádření k dokumentaci  úřad může ukončit veřejné projednání v případě neúčasti oznamovatele nebo zpracovatele dokumentace nebo posudku  náklady nese úřad 4.12.2015 18 MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky Závazné stanovisko 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 19  závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí  zasláno oznamovateli, dotčeným správním úřadů a ÚSC  zveřejněno  jeden z podkladů pro vydání rozhodnutí podle zvláštních předpisů  platnost 5 let (lze prodloužit) Práva veřejnosti 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 20  práva veřejnosti  vyjadřovat se v průběhu procesu EIA  uplatňovat připomínky k záměru v navazujícím řízení  práva tzv. ekologických spolků - dotčené veřejnosti b)  odvolat se proti negativnímu závěru zjišťovacího řízení a rozhodnutí vydaném v navazujícím řízení  stát se účastníkem navazujícího řízení, přihlásí-li se  podat žalobu proti negativnímu závěru zjišťovacího řízení a rozhodnutí vydaném v navazujícím řízení  hmotný i procesní přezkum  odkladný účinek hrozí-li nebezpečí, že realizací záměru může dojít k závažným škodám na životním prostředí Místo EIA v povolovacím procesu 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 21  navazujícím řízením je takové řízení, ve kterém se vydává rozhodnutí podle zvláštních právních předpisů, které povoluje umístění nebo provedení záměru posuzovaného podle tohoto zákona  typicky územní řízení – stavební řízení – stanovení dobývacího prostoru  verifikační stanovisko ověřující totožnost posouzeného záměru s povolovaným  podrobné schéma viz http://www.tretiruka.cz/news/nove- schema-procesu-eia-platne-od-1-dubna-2015/  podklad ovšem i pro jiná rozhodnutí Verifikační závazné stanovisko 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 22  nejméně 30 dnů před podáním žádosti o zahájení navazujícího řízení předloží oznamovatel příslušnému úřadu dokumentaci pro příslušné navazující řízení včetně úplného popisu případných změn oproti záměru, ke kterému bylo vydáno stanovisko  nesouhlasné závazné stanovisko – došlo-li ke změnám záměru, které by mohly mít významný negativní vliv na ŽP  zejména zvýšení jeho kapacity a rozsahu nebo změna technologie, řízení provozu nebo způsobu užívání  změny předmětem posuzování (zjišťovací řízení – viz výše)  souhlasné závazné stanovisko – vydáváno pouze pro stavební řízení a řízení o změně stavby před jejím dokončením; jinak pouhé sdělení Zvláštnosti tzv. naturového hodnocení 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 23  jakákoliv koncepce nebo záměr, který může samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit příznivý stav předmětu ochrany nebo celistvost EVL nebo ptačí oblasti, podléhá hodnocení jeho důsledků na toto území a stav jeho ochrany z uvedených hledisek.  viz §§ 45h a 45i ZOPK  předložit návrh orgánu ochrany přírody  pokud ten svým odůvodněným významný vliv nevyloučí, musí být záměr nebo koncepce posouzena Zvláštnosti tzv. naturového hodnocení II 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 24  záměr (koncepci) lze schválit pokud  na základě stanoviska podle zákona EIA nebude mít významný negativní vliv na příznivý stav předmětu ochrany nebo celistvost EVL nebo ptačí oblasti  neexistuje variantní řešení bez negativního vlivu,  lze schválit variantu s nejmenším možným negativním vlivem,  z naléhavých důvodů převažujícího veřejného zájmu  u lokalit s prioritními typy stanovišť nebo prioritními druhy jen z důvodů týkajících se veřejného zdraví, veřejné bezpečnosti nebo příznivých důsledků nesporného významu pro životní prostředí  po uložení a zajištění kompenzačních opatření nezbytných pro zajištění celkové soudržnosti soustavy ptačích oblastí a EVL http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10118379000-udalosti-v-regionech-praha/214411000141103- udalosti-v-regionech/obsah/361258-ministerstvo-zivotniho-prostredi-zamitlo-vystavbu- kontroverzni-lanovky-na-sumavsky-vrch-hranicnik http://www.sportovninoviny.cz/zpravy/index_img.php?id=206591 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky25 „Kontrolní otázky“ Proč probíhá EIA/SEA? Pro jaké záměry/koncepce je nutná EIA/SEA? Jaká je funkce zjišťovacího řízení? Kdo se zapojuje do procesu EIA/SEA a jaká je jeho úloha? Jaká práva má dotčená veřejnost? Kdy proces EIA/SEA probíhá? 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 26 Posuzování vlivů koncepcí - SEA 4.12.2015 27 MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky Předmět posuzování - koncepce 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 28  strategie, politiky, plány nebo programy zpracované nebo zadané orgánem veřejné správy a následně orgánem veřejné správy schvalované nebo ke schválení předkládané  stanoví-li rámec pro budoucí povolení záměrů uvedených v příloze č. 1  v oblasti zemědělství, lesního hospodářství, myslivosti, rybářství, nakládání s vodami, energetiky, průmyslu, dopravy, odpadového hospodářství, telekomunikací, cestovního ruchu, územního plánování, regionálního rozvoje a životního prostředí včetně ochrany přírody  nutnost jejich posouzení, s ohledem na možný vliv na životní prostředí, vyplývá ze zvláštního právního předpisu – tj. soustava Natura 2000  spolufinancované z prostředků fondů Evropských společenství  posuzovány vždy, pokud je dotčené území tvořeno územním obvodem více než jedné obce Průběh posuzování 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 29 Odchylky od procesu EIA 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 30  předkladatel koncepce  vyhodnocení vlivů koncepce  veřejné projednání je povinné  nezávaznost stanoviska SEA  specifika posuzování Politiky územního rozvoje a územně plánovací dokumentace – viz přednáška č. 12 INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ (IPPC) 4.12.2015 MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 31 Prameny 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 32  Směrnice EP a Rady 2010/75/EU o průmyslových emisích (integrované prevenci a omezování znečištění)  zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů Smysl integrovaného povolování 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 33  umožňuje ochranu životního prostředí jako celku (brání přenosu znečištění z jedné složky do druhé)  povolení nahrazuje některá povolení potřebná pro uskutečnění a provozování zařízení Integrované povolení 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 34  rozhodnutí, kterým se stanoví podmínky k provozu zařízení  vydává se namísto rozhodnutí, stanovisek, vyjádření a souhlasů vydávaných podle zvláštních právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí, ochrany veřejného zdraví a v oblasti zemědělství, pokud to tyto předpisy umožňují  viz dále) Nahrazované akty - integrace 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 35  povolení k nakládání s vodami  povolení zdroje znečišťování ovzduší a stanovisko k němu ve stavebním řízení  souhlas k provozování zařízení k nakládání s odpady  vyjádření v územním a stavebním řízení z hlediska nakládání s odpady  stanoviska k činnostem v ochranných pásmech přírodních léčivých zdrojů  tzv. hluková výjimka  podrobněji např. viz http://www.ippc.cz/dokumenty/DF0526 Povolovaná zařízení 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 36  stacionární technická jednotka, ve které probíhá jedna či více průmyslových činností uvedených v příloze č. 1, a jakékoli další s tím přímo spojené činnosti, které po technické stránce souvisejí s průmyslovými činnostmi uvedenými v příloze č. 1 probíhajícími v dotčeném místě a mohly by ovlivnit emise a znečištění  zařízení pro které bylo požádáno o vydání integrovaného povolení (dobrovolné IPPC)  nejde-li o stacionární technickou jednotku používanou k výzkumu, vývoji a zkoušení nových výrobků a procesů  nevztahuje se na znečištění způsobené vniknutím radioaktivních látek Povolovaná zařízení II 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 37 Nejlepší dostupné techniky (BAT) 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 38  nejúčinnější a nejpokročilejší stadium vývoje technologií a způsobů jejich provozování, které ukazují praktickou vhodnost určitých technik jako základu pro stanovení emisních limitů a dalších závazných podmínek provozu zařízení  technika: použitá technologie, způsob, jakým je zařízení navrženo, vybudováno, provozováno, udržováno a vyřazováno z provozu  dostupná: vyvinutá v měřítku umožňujícím zavedení v příslušném průmyslovém odvětví za ekonomicky a technicky přijatelných podmínek s ohledem na náklady a přínosy, pokud jsou provozovateli zařízení za rozumných podmínek dostupné bez ohledu na to, zda jsou používány nebo vyráběny v ČR  nejlepší: nejúčinnější z hlediska dosažení vysoké úrovně ochrany životního prostředí jako celku Posuzování BAT 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 39  závěry o nejlepších dostupných technikách  rozhodnutí Komise – celkem 8  http://www.ippc.cz/obsah/referencni- dokumenty/zavery-o-bat/  referenční dokumenty (BREF)  http://www.ippc.cz/obsah/referencni- dokumenty/prehled-dokumentu-bref/  hlediska pro určování BAT v příloze č. 3 Subjekty 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 40  provozovatel zařízení  správní úřady  krajské úřady  MŽP – mezistátní vlivy zařízení; zvlášť složité případy  odborně způsobilá osoba  vyjádření k aplikaci BAT nebo ve zvláště složitých případech k celé žádosti  vyjádření na žádost úřadu  Česká inspekce životního prostředí  kontrola Subjekty II 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 41  územně samosprávné celky  zařízení na jejich území  zařízení ovlivní ŽP na jejich území – přihlásit se do řízení jako účastník  občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, zaměstnavatelské svazy nebo hospodářské komory, jejichž předmětem činnosti je prosazování a ochrana profesních zájmů nebo veřejných zájmů podle zvláštních právních předpisů - přihlásit se do řízení jako účastník  veřejnost – možnost se vyjádřit  dotčený stát - možnost se vyjádřit Průběh řízení: zjednodušené schéma Rozeslání a zveřejnění žádosti Vyjádření účastníků, příslušných úřadů, veřejnosti; případně OZO Ústní jednání* Rozhodnutí Opravné prostředky a soudní přezkum Přezkum IP (z různých důvodů; co 8 let) podrobné schéma viz - http://www.ippc.cz/dokumenty/DF0526 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 42 Stanovení podmínek provozu 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 43  nemohou být mírnější než podmínky stanovené podle zvláštních předpisů a musí obsahovat podmínky podle zvláštních předpisů  vychází z BAT  lze mírnější limity (na základě odborného posouzení; vysoká úroveň ochrany ŽP, nedojde k závažnému znečištění ŽP, nepřiměřené náklady) Přezkum povolení 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 44  alespoň jednou za 8 let (≠ platnost povolení)  povinný přezkum  závažné porušení podmínek  změna emisních limitů či standardů kvality ŽP  znečištění ŽP v důsledku provozu je tak značné, že významně přesahuje standard kvality ŽP a nelze se k němu přiblížit jinak než změnou závazných podmínek provozu zařízení  do 4 let po vydání nových závěrů o BAT musí být podmínky v souladu se závěry  možný přezkum  podnět ČIŽP nebo KHS  v místě provozu je dlouhodobě překračován standard kvality ŽP  na základě ohlášení změny provozovatelem Přezkum povolení - důsledky 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 45  opatření k nápravě  správní delikt  omezení nebo zastavení provozu  povinnost provozovatele podat žádost o změnu IP (podstatná změna)  zahájit z moci úřední řízení o změně IP (nepodstatná změna) Změna povolení 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 46 http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10118379000-udalosti-v-regionech-praha/213411000140826-udalosti-v- regionech/obsah/276568-spolana-prestane-pouzivat-rtut-v-pololeti-roku-2017 Zánik povolení 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 47  zánik provozovatele bez právního nástupce  rozhodnutím úřadu  při ukončení provozu  blíže též § 15a – uvést místo provozu do stavu nepředstavující žádné významné riziko pro ŽP  základní zpráva – stav znečištění půdy a podzemních vod  nevyužívání bez vážného důvodu více než 4 roky  sloučení IP (změna jednoho IP, zrušení druhého)  rozhodnutí o vynětí zařízení z režimu IPPC Místo v povolovacím procesu 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 48  stavební povolení podle zvláštního právního předpisu pro zařízení nelze vydat bez pravomocného integrovaného povolení  bez integrovaného povolení nelze zařízení provozovat „Kontrolní otázky“ Co je IP? Pro jaké zařízení je třeba IP? Kdy se IP vydává? Kdo se zapojuje do řízení a jaká je jeho úloha? Jakým způsobem se stanoví podmínky provozu? Z jakých důvodů dochází k přezkumu a změnám IP? 4.12.2015MX001Zk Základy práva životního prostředí pro neprávníky 49