Ochrana životního prostředí v českém, evropském a mezinárodním právním systému. Postavení práva životního prostředí v českém právním systému a vzájemné souvislosti. Přehled pramenů práva. Ochrana životního prostředí v ústavněprávních předpisech. Právo na příznivé životní prostředí a prostředky k jeho realizaci. Právo na informace o životním prostředí. F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoENG.gif F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoCZE.gif F:\DATA\grafika\pruh 4.gif Základy práva životního prostředí pro neprávníky (MX001Zk) Podzim 2015 Mgr. Vojtěch Vomáčka, Ph.D. F:\DATA\grafika\spodek.gif •Právník •má komplexní znalost práva. •používá právní argumentaci, nikoliv emotivní. •má zkušenosti, přehled o relevantní judikatuře a akademických poznatcích. •umí hledat a ví, kde se zeptat. • analýza problému, zhodnocení šancí, • efektivní pomoc • • • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif Rozdíl mezi právníkem a neprávníkem? •Časté nedostatky neprávníka •omezená znalost hmotněprávní – úzké, selektivní vidění světa. •podceňování nebo nepochopení procesních mechanismů. •chybný výklad práva a judikatury. •přesvědčení o vlastní pravdě • a podléhání emocím. • • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Rozdíl mezi právníkem a neprávníkem? •I bez formálního vzdělání může být dobrým právníkem ten, kdo • •se umí ptát a hledat odpovědi. •se vyzná ve skutkové problematice. •používá selský rozum. • •Český právní řád až na výjimky nevyžaduje zastoupení advokátem. • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Rozdíl mezi právníkem a neprávníkem? •Právo a ochrana životního prostředí • - pojetí, geneze, prameny. •Mezinárodní a unijní systém práva životního prostředí. •Ochrana životního prostředí v ústavněprávních předpisech. •Právo na příznivé životní, právo na informace o životním prostředí. • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Osnova •Právo - soubor platných a mocensky vynucovaných právních norem, tj. pravidel chování (příkazů, zákazů nebo dovolení), které jsou uznávané nebo přímo. •Materiální prameny - reálné skutečnosti, poměry dané společnosti, které vedou k přijetí určité právní úpravy. •Formální prameny - zdroje, které právo přímo obsahují • - nepsané právo – právní obyčeje a právní principy. • - psané právo – normativní právní akty (právní • předpisy), normativní smlouvy a soudní precedenty. •Právo x politika, právní x skutkové otázky F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo a jeho prameny •Antropocentrické pojetí práva •schutznormtheorie, interest theory • •Přesto právo chrání druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin a jejich přírodní stanoviště, ekosystémy, biologickou rozmanitost, krajinu •„The fish cannot go to court“ • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Pojetí práva • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Pojetí práva C:\Users\Vojtech\Desktop\seacoast-wallpapers-couple-screensaver-summer-nature-random-94830.jpg • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Pojetí práva C:\Users\Vojtech\Desktop\seacoast-wallpapers-couple-screensaver2.jpg •§ 2 zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí: • •Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem jejich dalšího vývoje. Jeho složkami jsou zejména ovzduší, voda, horniny, půda, organismy, ekosystémy a energie. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Životní prostředí - definice •Soubor právních norem a institutů regulujících společenské vztahy související s péčí o životní prostředí, tj. s ochranou a reprodukcí hmotných částí (složek) životního prostředí. •Zásady: nejvyšší hodnoty, trvale udržitelného rozvoje, komplexní a integrované ochrany, prevence, předběžné opatrnosti, znečišťovatel platí. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo životního prostředí •Právní regulace –Příkaz, zákazy, omezení. –Řízení, procesy, postupy správních orgánů (např. územní plánování). –Kontrola, inspekce, dozor. –Dohody, smlouvy (dohody o ochranných podmínkách). –Součinnost orgánů veřejné správy (závazná stanoviska). –Standardy, parametry životního prostředí i chování lidí, kategorizace –Povinné vyhodnocování stavu, důsledků vlastní činnosti •Tržní nástroje –Měkké •Záleží na výrobci a trhu –Tvrdé •Diktované •Internalizace externalit, odpovědnost za škody •Finanční nástroje •Dobrovolné nástroje • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Nástroje práva životního prostředí • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Vnitrostátní právní systém Ústavní právo Trestní právo Správní právo Civilní právo Další odvětví Právo životního prostředí v užším pojetí NORMY PŽP • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Správní právo Právo životního prostředí Regulace územního plánování a výstavby Správní trestání Daňové předpisy, státní dotace • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo životního prostředí Ochrana přírody a krajiny Ochrana ovzduší Chemické látky Obaly, odpady Ochrana vod Ochrana zvířat •Preambule – odhodlání společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství •čl. 7: „Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a o ochranu přírodního bohatství.“ •Čl. 10, 10a – přednost mezinárodního a unijního práva • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny - ústavní základy •Listina základních práv a svobod •Čl. 6 (Právo na život) •Čl. 11 (Vlastnické právo) •Čl. 17-23 (Politická práva) •Čl. 35 (Právo na příznivé ŽP) •Čl. 36 (Právo na soudní ochranu) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny - ústavní základy •Právo na život •nelze je realizovat bez kvality prostředí, které poskytuje podmínky pro život •viz definice ŽP (§ 2 zákona č. 17/1992 Sb.) •srov. systematické zařazení práva na příznivé ŽP ! • •Vlastnické právo •ŽP jako předmět vlastnictví •Čl. 11 odst. 2 – výhradní vlastnictví •Čl. 11 odst. 3: •vlastnictví nesmí být zneužito v rozporu se zájmem na ochranu ŽP •výkon vlastnického práva nesmí poškozovat ŽP nad míru stanovenou zákonem = princip přípustné míry znečištění ŽP • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny - ústavní základy •Politická práva •Svoboda projevu a právo na informace •Právo shromažďovací a sdružovací •Právo petiční •Právo podílet se na správě věcí veřejných • •ochrana ŽP a veřejného zdraví je častým důvodem pro realizaci těchto práv •politický tlak ve spojení s medializací • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny - ústavní základy •Politická práva •Svoboda projevu a právo na informace •Právo shromažďovací a sdružovací •Právo petiční •Právo podílet se na správě věcí veřejných • •ochrana ŽP a veřejného zdraví je častým důvodem pro realizaci těchto práv •politický tlak ve spojení s medializací • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny - ústavní základy •Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí •zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci, zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě. •Organizační: Zákon o České inspekci životního prostředí, zákon o Státním fondu životního prostředí, ale i zákon o obcích, zákon o krajích. • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny – úprava průřezových nástrojů •Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách (vodní zákon), zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči . •Ekosystémy: zákon č. 289/1995 Sb., o lesích (lesní zákon), zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny – složkové předpisy •Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech, zákon č. 477/2001 Sb., o obalech, zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a nař. vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací, zákon č. 350/2011 Sb., chemický zákon, zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie (atomový zákon), zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií, zákon č. 78/2004 Sb., o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny – ochrana před zdroji znečištění • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Příklad – ochrana před hlukem •www.mzp.cz •Strategické hlukové mapy, akční plány. •Územní plánování – kde může být zdroj hluku umístěn. •Povolovací řízení – územní/stavební - konkrétní provedení. •Povolení k provozu – podmínky provozu. •Dotace apod. • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Příklad – ochrana před hlukem •Veřejnoprávní náprava • - zákon o ochraně veřejného zdraví - správněprávní trestání (krajské hygienické stanice - zejm. pokuty, zákazy) -zákon o přestupcích, trestní zákoník •Soukromoprávní náprava •- svépomoc, sousedské žaloby, náhrada škody, … - • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Příklad – ochrana před hlukem • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právní systémy Mezinárodní právo Unijní právo Vnitrostátní právo •Především zvykové a smluvní •Bilaterání a mutilaterální dohody •Závazné pro státy, jen výjimečně se jich mohou přímo dovolávat občané •Obecná východiska (zásady) jsou v právně nezávazných (doporučujících) dokumentech – např. Stockholmská deklarace o životním prostředí (1972) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Mezinárodní právo ŽP •Konference OSN o životním prostředí a rozvoji (Rio de Janeiro, 1992) schválila Deklaraci o životním prostředí a rozvoji, dále rozsáhlý akční program ochrany životního prostředí, tzv. Agenda 21. • •Úmluvy většinou zaměřené na složky životního prostředí •ochrana atmosféry (Úmluva o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států, 1979, Vídeňská úmluva o ochraně ozonové vrstvy, 1985), •ochrana vod (Úmluva OSN o mořském právu, 1982) •nebezpečné činnosti (Úmluva o včasném oznamování jaderných nehod a Úmluva o pomoci v případě jaderné nebo radiační nehody, 1986, Basilejská úmluva o kontrole a pohybu nebezpečných odpadů přes hranice států, 1989), •ochrana přírody (např. Úmluva o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy volně žijících živočichů a rostlin, 1973, Úmluva o biologické rozmanitosti, 1992), •ochrana klimatu (Rámcová úmluva OSN o změně klimatu, 2005), •účast veřejnosti v rozhodovacích procesech týkajících se životního prostředí, zajištění právní ochrany v záležitostech životního prostředí (Aarhuská úmluva, 1998). F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Mezinárodní právo ŽP •Obecnost předmětu úpravy, čím globálnější problém, tím méně konkrétní text. •Dlouhý proces vyjednávání. •Otázka podpory států (záleží na předmětu, financích, politice, atd.). •Závaznost úmluv (měkké a tvrdé normy, jen pro smluvní strany – státy). •Odpovědnost státu jen politická, možnost donucení splnění závazků slabá, neexistence sankcí (až na výjimky). • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Nedostatky mezinárodního práva F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zajímavý fakt #1 9019-1-1252192812.jpg „Patnáct největších lodí znečistí životní prostředí emisemi oxidů dusíku a síry více než všechna auta světa.“ (http://www.theguardian.com/environment/2009/apr/09/shipping-pollution http://earthjustice.org/sites/default/files/black-carbon/corbett-2007.pdf ) -Vlastnostmi mezi klasickým mezinárodním právem a právem vnitrostátním -tvrdé mechanismy prosazování -vnitrostátní právo vychází z unijního práva odhadem z 80 %, u nových předpisů již téměř plně - •Primární právo – zakladatelské smlouvy •Sekundární právo -Nařízení – závazná, přímo použitelná -Směrnice – nutnost transpozice -Rozhodnutí, doporučení, stanoviska •Judikatura – závazný výklad F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo životního prostředí EU •Prosazování unijního práva •vnitrostátní vůči FO, PO •proti státu (nedostatečná implementace nebo prosazování) • •Stát x stát, Komise x stát F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo životního prostředí EU F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zajímavý fakt #2 9019-1-1252192812.jpg „Unijní úpravu v této oblasti tvoří více než 1.000 právních předpisů a mezinárodních smluv.“ (databáze EUR-Lex ) •http://youtu.be/uTEMFKKuKxE • •http://ec.europa.eu/environment/index_en.htm • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo životního prostředí EU •1973 –vznik sekce Evropské komise na ochranu životního prostředí –1. akční program ochrany životního prostředí •1977 –2. akční program ochrany životního prostředí •1980 –Evropský soudní dvůr potvrdil možnost přijímat evropské závazné normy o ochraně životního prostředí v rámci regulace vnitřního trhu •1981 –v rámci Evropské komise zřízeno samostatné generální ředitelství pro životní prostředí •1982 –3. akční program ochrany životního prostředí •1987 –Jednotný evropský akt •samostatná politika ochrany životního prostředí součástí primárního práva –4. akční program ochrany životního prostředí F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo životního prostředí EU •1993 –Maastrichtská smlouva novelizuje ustanovení o politice životního prostředí –5. akční program ochrany životního prostředí •1998 –Amsterodamská smlouva zavádí požadavek integrace ochrany životního prostředí do vymezování a provádění všech politik EU (čl. 6 SES) a princip trvale udržitelného rozvoje (čl. 2) –Cardiffský proces „Strategy for Integrating Environment into EU Policies“ •2001 –První strategie EU pro udržitelný rozvoj •2002 –6. akční program pro životní prostředí (2002–2012) •2006 –Obnovená Strategie udržitelného rozvoje (pro rozšířenou EU) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo životního prostředí EU •Lisabonská smlouva •Bez zásadních dopadů a změn –Ochrana životního prostředí v rámci sdílených politik (hlava XX) –Zpřesnění a doplnění cílů (ochrana ŽP a UR) do zakládajících smluv –Zakotvení boje proti změně klimatu •Nová hlava XXI (energetika) – cíle EU –Podpora energ. účinnosti a úspor –Rozvoj nových a obnovitelných zdrojů F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo životního prostředí EU F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zajímavý fakt #3 9019-1-1252192812.jpg „Agenda životního prostředí dosahuje největšího podílu případů porušení unijního práva, kterými se zabývá Soudní dvůr, Komise, Petiční výbor Evropského parlamentu i Evropský veřejný ochránce práv.“ • •Aarhuská úmluva 1998 •http://www.unece.org/env/pp/ratification.html •Stranami Úmluvy jsou všechny členské státy i EU • •přístup k informacím •účast v rozhodovacích procesech •ochrana a vymáhání práv • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Příklad – účast veřejnosti • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Aarhuská úmluva Aarhuská úmluva Unijní právo Vnitrostátní právo •Článek 35 • (1) Každý má právo na příznivé životní prostředí. • (2) Každý má právo na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů. • (3) Při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat životní prostředí, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem. • •Článek 41 • (1) Práv uvedených v čl. 26, čl. 27 odst. 4, čl. 28 až 31, čl. 32 odst. 1 a 3, čl. 33 a 35 Listiny je možno se domáhat pouze v mezích zákonů, které tato ustanovení provádějí. • •hospodářská, sociální a kulturní práva •subjekt: „každý“ •příznivé ŽP = objektivní kategorie F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na příznivé životní prostředí •„skutečnost, že životní prostředí je veřejným statkem (hodnotou) ve smyslu preambule Ústavy a Listiny a čl. 7 Ústavy, nevylučuje existenci subjektivního práva na příznivé životní prostředí (čl. 35 odst. 1 Listiny), jakož i práva v zákonem stanoveném rozsahu se jej domáhat (čl. 41 Listiny).“ (III. ÚS 70/97) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na příznivé životní prostředí •lidské právo –Stockholmská deklarace (1972) čl. 1 –Deklarace z Ria de Janeira (1992) čl. 1 •ústavně zakotvené v cca 100 státech •v jiných státech je za postačující považována ústavně zakotvená povinnost státu chránit ŽP –viz čl. 7 Ústavy ČR F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na příznivé životní prostředí •lidské právo •subjektivní právo → kdo je subjektem? •právo + tomu odpovídající povinnost •hmotné právo + související procesní práva • (viz Aarhuská úmluva + LZPS): –právo na informace o ŽP –účast veřejnosti v rozhodovacích procesech –přístup k soudní ochraně •související hmotná práva F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na příznivé životní prostředí –Evropská úmluva o ochraně lidských práv??? –Doporučení 1431(1999) o budoucí iniciativě Rady Evropy v oblasti ochrany ŽP –Doporučení 1614(2003) Životní prostředí a lidská práva –Listina základních práv EU – čl. 37 –Vysoká úroveň ochrany ŽP a zvyšování jeho kvality musí být začleněny do politik EU a zajištěny v souladu se zásadou udržitelného rozvoje. –Aarhuská úmluva F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na příznivé životní prostředí F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 6280 •z. č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím •z. č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí • •Směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2003/4/ES o přístupu veřejnosti k informacím o životním prostředí •Nařízení EP a R č. 1367/2006 o použití ustanovení Aarhuské úmluvy o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech ŽP na orgány a subjekty Společenství F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na informace o životním prostředí F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif • http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097429889-cerne-ovce/215452801080310/titulky •123/1998 Sb., 106/1999 Sb. •lex specialis x lex generalis • •Drobné odlišnosti, stejné zásady: • •Oprávněný subjekt – „každý“ •Formální nároky - minimální •Povinné subjekty – extenzivně •Informace – extenzivně •Výjimky – restriktivně •Zpoplatnění - restriktivně F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na informace o životním prostředí F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na informace o životním prostředí http://www.naturfoto.cz/fotografie/ptaci/tetrev-hlusec-37389.jpg •Náležitosti žádosti •KDO ji podal •ČEHO se má informace týkat •Forma: ústně nebo písemně, telefonicky, elektronicky, faxem nebo jinou technicky proveditelnou formou. •Žádost nemusí být odůvodněna •Odmítnutí, pokud žádost byla formulována nesrozumitelně nebo příliš obecně a žadatel, ač byl k tomu vyzván, ji nedoplnil; nebo jde o anonymní žádost, nebo je formulována zjevně provokativně nebo obstrukčně. • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na informace o životním prostředí •Postup: •žádost nesrozumitelná nebo příliš obecná – výzva k doplnění. •podána anonymně, aniž by bylo možné zjistit tazatele – odmítnuto. •podána subjektu, který není příslušný ji zodpovědět – postoupení známému subjektu, případně do 15 dnů sdělení, že informaci nemůže poskytnout. •jde o informaci již někde zveřejněnou – možnost odkázat. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na informace o životním prostředí •Jinak poskytnutí do 30 dnů ode dne přijetí/doplnění (možnost prodloužit). •Mlčení = zamítnutí (odvolání, žaloba). •Je dán některý z důvodů odepření informace – rozhodnutí (odvolání, žaloba). F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na informace o životním prostředí •Jestliže soud dojde k závěru, že nebyly dány žádné důvody pro odmítnutí žádosti, rozhodnutí o odvolání a rozhodnutí o odmítnutí žádosti zruší a nařídí požadované informace poskytnout. •Odvolací orgán je nečinný - opatření na ochranu před nečinností, žaloba. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na informace o životním prostředí •Mimořádně rozsáhlé vyhledání informací? (InfZ) • •případy, které se objektivně vymykají běžné pracovní činnosti pracovníků povinného subjektu a kdy není možno po povinném subjektu spravedlivě požadovat, aby tyto zvýšené náklady nesl F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na informace o životním prostředí •informace o životním prostředí: § 2 písm. a) zákona •informace o stavu a vývoji životního prostředí, o příčinách a důsledcích tohoto stavu, o stavu jednotlivých složek ŽP, o vlivech staveb, činností a technologií na ŽP a o správních řízeních v této oblasti, využívání zdrojů, vlivu staveb a činností, … F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na informace o životním prostředí •Aktivní zpřístupňování informací •= poskytování informací o životním prostředí neomezenému •počtu osob, které zároveň nemusí prokazovat právní zájem •pro získání informace • •Pasivní zpřístupňování informací •= poskytování informací na základě žádosti • •Zásada bezplatnosti – náhrada ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na informace o životním prostředí F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif POSUZOVÁNÍ ZNEČIŠTĚNÍ • • •Rozdělení území České republiky na zóny (aglomerace je specifický typ zóny). •Stanovení zón a aglomerací je součástí zákona (příloha č. 3). •V rámci zón jsou stanoveny prováděcím právním předpisem požadavky na posuzování úrovně znečištění, např. minimální počet stacionárních měření úrovně znečištění. •Záložní zdroje menšího výkonu se neměří. http://portal.chmi.cz/ •Povinné subjekty •správní úřady, jiné organizační složky státu a orgány územních samosprávných celků •právnické nebo fyzické osoby, které na základě zvláštních právních předpisů vykonávají v oblasti veřejné správy působnost vztahující se přímo nebo nepřímo k životnímu prostředí •právnické osoby založené, zřízené, řízené nebo pověřené subjekty výše uvedenými, jakož i fyzické osoby těmito subjekty pověřené, které na základě právních předpisů nebo dohody poskytují služby, které ovlivňují stav životního prostředí F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na informace o životním prostředí •Výjimky - pokud poskytnutí vylučují předpisy •o ochraně utajovaných informací, •o ochraně osobních nebo individuálních údajů a o ochraně osobnosti. (ne poskytnutí informace o znečišťovateli v pravomocném rozhodnutí o trestném činu, přestupku nebo jiném správním deliktu). •o ochraně duševního vlastnictví, •o ochraně obchodního tajemství. (ne, jestliže se informace týká provozní činnosti provozovatele, která má vliv na životní prostředí, nebo hrozí bezprostřední ohrožení lidského zdraví a životního prostředí, anebo byla požadovaná informace získána z prostředků z veřejných rozpočtů). F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo na informace o životním prostředí F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo EU •Ve vztahu k EU: Nařízení 1367/2006 • •(plus k informacím obecné nařízení, plus Listina, petice, ombudsman,…) • •Ve vztahu k členským státům: •I. Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/4/ES ze dne 28. ledna 2003 o přístupu veřejnosti k informacím o životním prostředí a o zrušení směrnice Rady 90/313/EHS •II. Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/35/ES ze dne 26. května 2003 o účasti veřejnosti na vypracovávání některých plánů a programů týkajících se životního prostředí a o změně směrnic Rady 85/337/EHS a 96/61/ES, pokud jde o účast veřejnosti a přístup k právní ochraně •III. zatím nic • • Závaznost? Přímý účinek? • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zajímavý fakt #4 9019-1-1252192812.jpg „V reakci na havárii jaderné elektrárny ve Fukušimě vydala Komise bez odůvodnění prováděcí nařízení regulující dovoz potravin z Japonska. Na základě stížností poskytla veřejnosti konkrétní informace ve formě grafů a tabulek.“ F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Seminář • •Právní regulace –Příkaz, zákazy, omezení. –Řízení, procesy, postupy správních orgánů (např. územní plánování). –Kontrola, inspekce, dozor. –Dohody, smlouvy (dohody o ochranných podmínkách). –Součinnost orgánů veřejné správy (závazná stanoviska). –Standardy, parametry životního prostředí i chování lidí, kategorizace –Povinné vyhodnocování stavu, důsledků vlastní činnosti •Tržní nástroje –Měkké •Záleží na výrobci a trhu –Tvrdé •Diktované •Internalizace externalit, odpovědnost za škody •Finanční nástroje – daně (spotřební daň u paliv), dotace •Dobrovolné nástroje • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Nástroje práva životního prostředí F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zajímavý fakt #1 9019-1-1252192812.jpg „Patnáct největších lodí znečistí životní prostředí emisemi oxidů dusíku a síry více než všechna auta světa.“ (http://www.theguardian.com/environment/2009/apr/09/shipping-pollution http://earthjustice.org/sites/default/files/black-carbon/corbett-2007.pdf ) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zajímavý fakt #1 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif http://www.greenoptimistic.com/wp-content/uploads/2010/12/cow-fire.jpg?1bcad4 fart_cow_1 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zajímavý fakt #1 http://blog.ucsusa.org/wp-content/uploads/2014/04/Cows-are-hogs-infographic.jpg •Různé přímé/nepřímé, formální/neformální • •Petiční právo •Shromažďovací právo •Sdružovací právo •Referendum •Informace •Účast v řízení •Soudní ochrana F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Způsoby účasti veřejnosti F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif • http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/258780-praha-ma-mit-zvireci-hrbitov-s-krematoriem-mistni-s e-boji-znecisteni/ •Je to nutné? účastník x veřejnost x dotčená F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Účast veřejnosti na ochraně životního prostředí – proč? Klady? Proč ne? Environmentální demokracie – odpovědnost, transparentnost Znalost poměrů a blízkost ke zdroji Pomocná ruka Veřejná podpora rozhodnutí Rozvoj environmentální výchovy a vzdělání Pouze procesní práva, široký rozsah, bezplatné nebo takřka bezplatné, ne nutně ochrana životního prostředí – osobní zájmy… F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Účast veřejnosti na ochraně životního prostředí – proč? Nastavení systému účasti veřejnosti: Definice veřejnosti Rozsah práv Procesní možnosti Dostupnost, rozsah, účinnost soudní ochrany Právní pomoc, moderace nákladů řízení… Ale i komplexní nástroje: Vyjednávání Jednotné povolovací řízení Přehledná pravidla •Referendum místní/krajské 35/25 % • • • • • • • •http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/212693-o-pripadne-spalovne-v-prerove-by-rozhodlo-referend um/ • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Způsoby účasti veřejnosti http://i.idnes.cz/11/121/cl6/STK3fb713_spalovna_borivoj_cerny.jpg Do samostatné působnosti spadají nejen otázky, o nichž obec sama rozhoduje, ale i otázky, k nimž se může vyjádřit, zúčastnit se projednávání a podobně. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Účast veřejnosti v rozhodovacích procesech Subjekty Obec Občané Pan Aubrecht Spolek Řízení? jako účastníci jako spolek Okruh námitek?