1 PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ Ilona Jančářová 2015 PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ • Ochrana ovzduší před vnášením znečišťujících látek • Ochrana ozónové vrstvy Země • Ochrana klimatu MEZINÁRODNÍ ÚPRAVA • Úmluva o dálkovém znečišťování ovzduší přecházejícím přes hranice států (Ženeva 1979) • Úmluva na ochranu ozónové vrstvy (Vídeň 1985) • Úmluva o změně klimatu (Rio de Janeiro 1992) 2 PRAMENY PRÁVA EU PŘED VNÁŠENÍM ZNEČIŠŤUJÍCÍCH LÁTEK • Směrnice 2008/50/ES o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu • Směrnice 2001/81/ES o národních emisních stropech pro některé znečišťující látky • Směrnice 2010/75/EU o průmyslových emisích a další. PRAMENY PRÁVA EU NA OCHRANU OZONOVÉ VRSTVY • Nařízení ES č. 1005/2009 o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu ve znění č.744/2010 • Další nařízení týkající se požadavků na certifikace, školení, kontroly těsnosti zařízení aj. PRAMENY PRÁVA EU NA OCHRANU PŘED ZMĚNOU KLIMATU • Nařízení č. 517/2014 o fluorovaných skleníkových plynech • Nařízení Komise (EU) č. 389/2013 o vytvoření registru Unie podle směrnice 2003/87/ES, rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 280/2004/ES a č. 406/2009 a o zrušení nařízení Komise (EU) č. 920/2010 a č. 1193/2011 3 PRAMENY EVROPSKÉ PRÁVNÍ ÚPRAVY • Nařízení Komise (EU) č. 1031/2010 o harmonogramu, správě a jiných aspektech dražeb povolenek na emise skleníkových plynů • Nařízení Komise (EU) č. 601/2012 o monitorování a vykazování emisí skleníkových plynů podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES a další. PRAMENY NÁRODNÍ ÚPRAVY • Z. č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění č. … 87/2014 Sb. • Z.č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění novel • Z.č. 73/2012 Sb., o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech • Z.č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, ve znění č. 257/2014 Sb. • Z.č. 85/2012 Sb., o ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových struktur, ve znění č. … 64/2014 Sb. OCHRANA OVZDUŠÍ PŘED VNÁŠENÍM ZNEČIŠTUJÍCÍCH LÁTEK 4 ZÁKLADNÍ POJMY • Vnější ovzduší • Znečišťující látky (antropogenní činnost) • Znečišťování ovzduší • Úroveň znečištění ovzduší • Provozovatel zdroje znečišťování (PO, FO) aj. 5 SUBJEKTY V PŮSOBNOSTI ZOO • Provozovatelé stacionárních ZOO • Osoby uvádějící na trh paliva • Osoby uvádějící na trh spalovací stacionární zdroje • PO a PFO dovážející barvy, laky, a výrobky pro opravy nátěru vozidel • Autorizované osoby • Provozovatelé mobilních zdrojů - nepřímo - dopravní prostředky Mobilní - nesilniční mobilní zdroje - přenosná nářadí ZDROJE ZNEČIŠŤOVÁNÍ OVZDUŠÍ Stacionární zdroje: - Spalovací - Spalovny odpadů - Jiné zdroje KATEGORIZACE STACIONÁRNÍCH ZZO A. Stacionární zdroje uvedené v Příloze č. 2, podléhající požadavkům: - rozptylová studie - kompenzační opatření - provozní řád jako součást povolení k provozu, a to - v závislosti na zařazení do skupin a podskupin ZZO podle přílohy - na základě rozhodnutí MŽP o kvalifikaci typu stacionárního zdroje využívající technologii, která dosud nebyla v ČR provozována B. Ostatní stacionární zdroje v příloze neuvedené 6 STACIONÁRNÍ ZDROJE - PŘÍKLAD Lze za stacionární zdroj znečišťování ovzduší dle zákona o ovzduší považovat: rodinný dům s vytápěním na plynový kotel benzinovou čerpací stanici (§ 2) Stacionární a mobilní zdroje Všeobecná ochrana ovzduší Zvláštní ochrana ovzduší VŠEOBECNÁ OCHRANA OVZDUŠÍ Stacionární zdroje - nástroje regulace 7 Přípustná úroveň znečišťování ovzduší - emisní limity- obecné - specifické - přípustná tmavost kouře - technické podmínky provozu - emisní stropy se stanoví pro: - stacionární zdroj - skupinu stacionárních zdrojů - provozovnu - vymezené území Přípustná úroveň znečištění ovzduší - hodnoty imisních limitů (Příloha č. 1 ZOO) - četnost překročení pro jednotlivé znečišťující látky Plánovací a koncepční nástroje a programové dokumenty • národní program snižování emisí • programy ke zlepšování kvality ovzduší - pouze pro zóny nebo aglomerace, v nichž dochází k překračování imisních limitů - vydává je MŽP formou OOP - vyhlašují se ve Věstníku MŽP - co nejdříve dosáhnout imisních limitů 8 Plánovací a koncepční nástroje a programové dokumenty Přechodný národní plán (PNP) • vztahuje se pouze na vybrané spalovací stacionární zdroje • nevztahuje se na zdroje s omezenou životností, u nichž dojde k ukončení provozu do konce roku 2023 • PNP zpracovává MŽP a předloží jej ke schválení EK do 1.1.2013 • schválený PNP se vyhlašuje ve Věstníku MŽP • zdroje se do PNP zařazují na základě žádosti provozovatele Plánovací a koncepční nástroje a programové dokumenty Přechodný národní plán (PNP) • zdroje se do PNP zařazují na základě žádosti provozovatele • zdroje zahrnuté do PNP nejsou povinny plnit specifický emisní limit stanovený předpisem • PNP stanoví pro všechny znečišťující látky, na něž se vztahuje: - emisní stropy pro jednotlivé zdroje - opatření plánovaná k zajištění specifických emisních limitů - způsob monitorování a podávání zpráv o jeho plnění • na základě PNP může KÚ provádět změny povolení provozu Administrativní nástroje Stanoviska a povolení orgánů ochrany ovzduší: • Stanovisko k politice územního rozvoje a ÚPD (MŽP a KÚ) • Závazné stanovisko k umisťování staveb: - KÚ u zdrojů uvedených v Příloze č. 2 - OÚ u zdrojů v příloze 2 neuvedených - MŽP u staveb pozemních komunikací o stanovené kapacitě • Závazné stanovisko ke stavbě stac. zdrojů v Příloze 2 (KÚ) • Závazné stanovisko k územnímu a stavebnímu řízení a k řízení o vydání kolaudačního souhlasu u ostatních zdrojů (OÚ) • Povolení provozu stacionárního zdroje v příloze 2 (KÚ) aj. 9 Administrativní nástroje Povolení provozu stacionárního zdroje - lze z rozhodnutí KÚ změnit, pokud: a) - zdroj významně přispívá k překračování imisních limitů stanovených v bodech 1-3 přílohy č. 1 - je možno zpřísnit nebo stanovit další specifické emisní limity a stanovit doplňující technické podmínky provozu nebo emisní stropy a zároveň - prokazatelně to umožní snížit úroveň znečištění bez vynaložení nepřiměřených nákladů b) dojde-li ke změně okolností, za nichž bylo povolení vydáno c) je třeba zajistit soulad s PNP Administrativní nástroje • Rozhodnutí o kvalifikaci typu ZZO s novou technologií (MŽP) • Kompenzační opatření – souvisí s výstavbou nových ZZO a pozemních komunikací – u zdrojů Přílohy 2 označených ve sloupci B – pokud by vlivem jejich provozu došlo v dané oblasti k překročení některého z imisních limitů nebo je jejich hodnota již překročena, lze vydat souhlasné stanovisko k umístění stavby těchto ZZO pouze při současném uložení opatření zajišťujících alespoň zachování dosavadní úrovně znečištění, tj. kompenzační opatření – vždy na území téže zóny nebo aglomerace Povinnosti subjektů • Obecné povinnosti PO a FO (§ 16) • Povinnosti provozovatelů stacionárních zdrojů (§ 17) - obecné (odst. 1) - specifické pro zdroje uvedené v příloze č. 2 (odst. 2) 10 Povinnosti subjektů Specifické povinnosti: • povinnosti osob nakládajících s vybranými barvami, laky, výrobky a pro opravu nátěrů silničních vozidel • povinnost zajištění minimálního obsahu biopaliv (dodavatelé pohonných hmot) • povinnost snižování emisí skleníkových plynů z pohonných hmot (dodavatelé PH) • povinnosti autorizovaných osob POVINNOSTI - PŘÍKLAD Občan chce na své zahradě pálit spadané listí. Mohl by tím porušit povinnost na úseku ochrany ovzduší a za jakých okolností? (§ 16) Mohla by mu být za spalování rostlinných materiálů uložena sankce? Ekonomické nástroje Poplatky za znečišťování ovzduší: Poplatek se nevyměří při realizaci rekonstrukce ZZO dle § 15/6 nebo pokud zdroj dosahuje méně než 50% předepsané úrovně emisí. Poplatek do r. závisí na: a) Množství emisí b) Výši sazby za znečišťující látku (v Příloze č. 9 bod 1) Stacionární zdroje Stacionární zdroje Od r. 2017 se poplatek stanoví jako součin množství emisí, sazby a koeficientu úrovně emisí podle Přílohy č. 9 bod 2 11 Autorizace • jednorázové měření emisí, • měření úrovně znečištění, • dohledu nad tepelným zpracováním odpadu, • zpracování odborného posudku, • zpracování rozptylové studie, • ověřování množství emisí skleníkových plynů • ověřování zprávy o emisích z pohonných hmot • certifikace systému kvality u osob podle § 21 odst. 1 až 3 (výrobci, dovozci a prodejci PH a biopaliv). Pověřené osoby Zákonem stanovené činnosti zajišťované MŽP, může MŽP převést na jím zřízenou osobu nebo jinou osobu: - Posuzování a vyhodnocování úrovně kvality ovzduší - Vedení informačního systému kvality ovzduší - Provádění emisní inventury a emisní projekce aj. Sankční nástroje - opatření ke zjednání nápravy - pokuty - zastavení provozu FO – odpovědnost za přestupek dle ZOO (§ 23) PO a FOOP – odpovědnost za jiný správní delikt (§ 25) 12 OVZDUŠÍ - PŘÍKLAD Na začátku roku 2012 (14.1.) informoval provozovatel staré nevyhovující kotelny Českou inspekci životního prostředí, že se mu „kotelnu nepodařilo vyřadit z provozu“. Důvodem k vyřazení z provozu mělo být předpokládané překračování emisních limitů. Měření emisí z tohoto zdroje bylo provedeno autorizovanou firmou dne 20.12. 2012. O výsledku tohoto měření se ČIŽP dověděla až dne 3.2.2013. Na jeho základě zahájila ČIŽP řízení o uložení pokuty, přičemž rozhodnutí bylo vydáno dne 26.4.2013 a doručeno bylo dne 2.5.2013. Jak by se mohl provozovatel kotelny bránit proti rozhodnutí? Proč by mohl/nemohl uspět? (Z.č. 201/2012 Sb., § 26 odst. 3) Další nástroje regulace • požadavky na kvalitu paliv • posuzování a vyhodnocování úrovně znečištění • monitorování - státní síť imisního monitoringu - měření emisí provozovatel • registr informačního systému kvality ovzduší • evidence zdrojů znečišťování ovzduší a jejich emisí (REZZO) OVZDUŠÍ - PŘÍKLAD Pracovníci podniku XY jsou obtěžováni nesnesitelným chemickým zápachem ze sousední firmy, svědčícím o tom, že firma v rozporu s právní úpravou vypouští do ovzduší znečišťující látky. Žádají vedení svého podniku, aby situaci řešilo. Navrhněte kroky, které by vedení mohlo podniknout. 13 VŠEOBECNÁ OCHRANA OVZDUŠÍ Mobilní zdroje - nástroje regulace MOBILNÍ ZDROJE a) stanovení technických parametrů a emisních limitů - schvalování typu vozidla (osvědčení o schválení typu - schvalování technické způsobilosti jednotlivě vyrobeného a dovezeného silničního vozidla - schvalování technické způsobilosti vozidla v provozu b) povinnosti subjektů c) stanovení požadavků na složení paliv a obsah biopaliva d) sankce e) úprava provozu vozidel na pozemních komunikacích v nízkoemisních zónách ZVLÁŠTNÍ OCHRANA OVZDUŠÍ - nástroje právní regulace 14 ZVLÁŠTNÍ OCHRANA OVZDUŠÍ Zvláštní ochrana ovzduší se zajišťuje: • nepřetržitým sledováním úrovně znečištění ovzduší • stanovením zón a aglomerací se zhoršenou kvalitou ovzduší • zpracováním programů ke zlepšení kvality ovzduší • stanovením prahových hodnot pro vznik a ukončení smogové situace (informativní a regulační hodnoty) • stanovením zvláštních podmínek provozu pro případy překročení regulační prahové hodnoty (součást povolení k provozu) • regulačním řádem k omezení provozu silničních vozidel • zveřejňováním informací o vzniku smogové situace • stanovením nízkoemisních zón. Kdo obec – fakultativně Kde - ZCHÚ - lázeňská místa - tam, kde došlo k překročení některého z imisních limitů Jak vyhláškou: - omezení provozu motorových vozidel - výjimky ze zákazu vjezdu Nízkoemisní zóny OVZDUŠÍ - PŘÍKLAD Město Ostrava podalo k Ústavnímu soudu stížnost na porušování základních lidských práv – konkrétně práva na příznivé životní prostředí, a to z důvodu překračování imisních limitů pro tuhé znečišťující látky (PM10). Žaloba města Ostrava na stát (dostupné na http://www.ostrava.cz/cs/o-meste/zivotni-prostredi/zivotni- prostredi/) • Posuďte šance na úspěch žaloby. • Uveďte, jaké stávající právní nástroje by bylo možno využít za účelem zlepšení kvality ovzduší ve městě. 15 ORGANIZAČNÍ ZABEZPEČENÍ a) Ministerstvo životního prostředí b) Ministerstvo zdravotnictví c) Ministerstvo dopravy d) Ministerstvo zemědělství e) Česká inspekce životního prostředí f) Česká obchodní inspekce g) celní úřady h) krajské úřady i) obecní úřady obcí s rozšířenou přenesenou působností j) obecní úřady k) Ministerstvo obrany a újezdní úřady (na území vojenských újezdů)