Organizace veřejné správy

VI. kolektivní konzultace 16:40 - 18:10

Profesní/zájmová samospráva. Shrnutí a aktulizace konzultované materie. Závěrečná diskuze.

(doc. JUDr. Petr Havlan, CSc.)

 

 

Profesní a zájmová samospráva u nás měla, jako součást veřejné správy, v minulosti bohatou  tradici.  Byla představována nejrůznějšími komorami, svazky, gremii a společenstvy, a plnila ve veřejné správě významné poslání. V současné době po obnovení samosprávného pojetí části veřejné správy, vedle správy státní, se postupně vytvářejí, resp. znovu ustavují, nejrůznější samosprávné veřejnoprávní korporace profesního a zájmového charakteru, zpravidla s postavením komor a společenstev, s vlastními samosprávnými orgány. Zatímco u dnes existujících komor převládá princip povinného členství, u společenstev se naopak uplatňuje princip dobrovolnosti.

 

Podle současného právního stavu se v oblasti komor jedná o

 -   advokátní komoru,

 -   lékařskou komoru, stomatologickou komoru, lékárnickou komoru,

 -   komoru veterinárních lékařů,

 -   komoru patentových zástupců,

 -   notářskou komoru,

 -   komoru architektů,

 -   komoru autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě,

 -   komoru daňových poradců,

 -   komoru auditorů,

 -   hospodářskou komoru a

 -   agrární komoru.

 

V oblasti společenstev pak jde zejména o živnostenská společenstva (viz spojení s hospodářskými komorami), a dále o zemědělská, potravinářská a lesnická společenstva (viz spojení s agrárními komorami).

Profesní a zájmová samospráva je v dnešních podmínkách opětovného konstituování a postupného posilování samosprávné větve veřejné správy prakticky na počátku svého rozvoje, a do budoucna lze očekávat její rozmach. Ucelená soustava orgánů (subjektů) profesní a zájmové samosprávy se tedy postupně tvoří.

 

Studijní prameny:

 

 

Obecná studijní literatura

·         Průcha, P.: Správní právo, obecná část. 8. vydání. Brno : Doplněk, 2012, s. 184 – 186.

·         Hendrych, D.: Správní věda. Teorie veřejné správy. 3. vydání. Praha : Wolters Kluwer, 2009, s. 157 – 158.

·         Hendrych, D.: Správní věda. Teorie veřejné správy. 4. vydání. Praha : Wolters Kluwer, 2014.

·         Horzinková, E. – Novotný, V.: Základy organizace veřejné správy v ČR. 2. upr. vyd. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2010, s. 65 73.

·         Horzinková, E. – Novotný, V.: Základy organizace veřejné správy v ČR. 3. upr. vyd. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013.

·         Hendrych, D.: Správní právo. Obecná část. 8. vydání. Praha : C. H. Beck, 2012, s. 167 - 168.

·         Sládeček, V.: Obecné správní právo. 2. vydání. Praha : Wolters Kluwer, 2009, s. 314 – 327.

·         Sládeček, V.: Obecné správní právo. 3. vydání. Praha : Wolters Kluwer, 2013.

 

 

Specifická studijní literatura

·         Schelle, K.: Dějiny české veřejné správy. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2009.

·         Koudelka, Z.: Samospráva. Praha: Linde, 2007.

·         Balík, S.: Minulost, přítomnost a perspektivy advokacie. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 1998.

·         Sedláček. J.: Auditing. Brno: Masarykova univerzita, 2001.

·         Fiala, J., Mates, P.: Komory podnikatelů a komory svobodných povolání. Brno: Masarykova univerzita, 1994.

 

Právní úprava

·          Zákon č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů

·          Zákon č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře, ve znění pozdějších předpisů

·          Zákon č. 381/1991 Sb., o Komoře veterinárních lékařů České republiky, ve znění pozdějších předpisů

·          Zákon č. 417/2004 Sb., o patentových zástupcích a o změně zákona o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví.

·          Zákon č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů

·         Zákon č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů

·          Zákon č. 523/1992 Sb., o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců České republiky, ve znění pozdějších předpisů

·          Zákon č. 93/2009 Sb.,  o auditorech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

·          Zákon č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a o Agrární komoře České republiky, ve znění pozdějších předpisů

 

Judikatura

·          Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 24. 9. 2007, čj. 5 As 55/2006-145.

·          Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 10. 2008, čj. 7 Afs 86/2007-107.

·          Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 12. 11. 2004, čj 2 As 12/2003-51.

·          Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 5. 2004, čj. 5 As 34/2003-47.

 

Internetové zdroje:

Studijní materiál k tématu:

Teze kolektivních konzultací a studijní literatura ve wordové podobě ke stažení níže:

Kontrolní otázky:

 

1.      Co je posláním zájmové, či  profesní samosprávy?

 

2.      Uveďte, jaký je ústavní základ zájmové samosprávy.

 

3.      Charakterizujte zájmovou samosprávu, uveďte odlišnosti od samosprávy územní.

 

4.      Jak je zájmová či profesní samospráva organizována?

 

5.      Charakterizujte profesní komory a uveďte příklady.

 

6.      Jak je to se členstvím v samosprávných komorách? Co je právním obsahem institutu členství v samosprávných komorách?

 

7.      Jsou veřejné vysoké školy samosprávou? Názor opřete o právní argumenty.

Diskuzní fórum: