pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT Tvorba práva místní správy Mgr. Jiří Plachý www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Literatura nKNĚŽÍNEK, Jan. VEDRAL, Josef. MLSNA, Petr, et al. Legislativní proces (teorie a praxe). Vyd. Praha: Ministerstvo vnitra, 2011. s. 158 – 175 n n PRŮCHA, Petr. Místní správa. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 277 s. Edice učebnic PrF MU č. 474. ISBN 978-80-210-5590-2 n nMINISTERSTVO VNITRA, Metodické doporučení k činnosti ÚSC Proces tvorby a vydávání obecně závazných vyhlášek obcí, dostupné na: n . n nFURKOVÁ, Petra; MATĚJKOVÁ, Lenka; ROSOVÁ, Šárka. Tvorba obecně závazných vyhlášek : praktický průvodce pro obce. 2013. ISBN 978-80-7400-470-4. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zákony nÚstavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů n nLegislativní pomůcka tvorby práva n Pravidla pro vydávání právních předpisů obcí, krajů a hlavního města Prahy n Legislativní pravidla vlády, ve znění pozdějších předpisů, schválená Usnesením vlády č. 188, ze dne 19. března 1998 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Osnova 1. 1.Pojem „Právotvorba místní správy“ 2.Územní externí normativní správní akt 3.Mezinárodní a ústavní základy právotvorby místní správy 4.Účast ÚSC na tvorbě zákonů 5.Tvorba - nařízení 6.Tvorba - obecně závazné vyhlášky 7.Zásady tvorby práva 8.Legislativní pravomoc 9.Proces tvorby a schvalování 10.Evidence právních předpisů místní správy 11.Veřejný přístup 12.Legislativní technika 13.Metodická pomoc MV + dozor 14.Rušení právního předpisu místní správy 15.Judikatura 16. 16. 16. 16. 16. 16. 16. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Pojem „právotvorba místní správy I.“ nNormotvorba n Tvorba norem herních, sportovních, apod. n Norma = obecné pravidlo chování n nPrávotvorba n tvorba právních norem Právní norma = obecně závazné pravidlo chování vydávané ve státem stanovené formě a státem vynutitelné n nZákonodárství n n normotvorba ˃ právotvorba ˃ zákonodárství n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Pojem „právotvorba místní správy II.“ nVeřejná správa nspráva veřejných záležitostí zorganizovanou ve státě n nÚzemní správa n Pod správou centrální, obce + kraje n nMístní správa •Sensu largo – veškerá správa než centrální •Sensu stricto - nejnižší stupínek územně členěné správy •obce (kraje) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Formy realizace orgánů VS n n n Normativní správní akty Externí – právní předpisy Interní – vnitřní směrnice, int. nařízení n n Individuální správní akty – Externí (přestupkové řízení) Interní (pokyn zaměstnanci) n Opatření obecné povahy n Veřejnoprávní smlouvy n Faktické úkony www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Územní externí normativní správní akty n nÚzemní – vydávané výhradně pro vlastní obvod n nExterní - důsledky pro fyzické a právnické osoby, obecně závazný k adresátům n nNormativní akt - obsahuje normy - závazná pravidla chování, abstraktní, státní donucení n nSprávní akt – vydáván subjektem veřejné správy mocenský charakter www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Mezinárodní základ právotvorby místní správy n n nEvropská charta místní samosprávy Sbírka zákonů č. 181/1999 Sb. n •Preambule n účast občanů na chodu věcí veřejných prostřednictvím zvolených orgánů n •Čl. 4 odst. 2 n Místní společenství uplatňují svou iniciativu v jakékoliv věci, pokud není vyňata z jejich působnosti ani svěřena jinému orgánu www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Ústavní základy nČl. 104 odst.3 Ústavy – obce mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky nČl. 79 odst. 3 Ústavy – ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. n nČl. 104 odst. 3 – Hlava VII. – Územní samospráva Čl. 79 odst. 3 – Hlava III. – Moc výkonná n nSamospráva – samostatná působnost Státní správa – přenesená působnost n nObecně závazné vyhlášky Nařízení (§ 11 zákona o obcích, § 7 zákona o krajích) n n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nvýkon státní správy n tj. v přenesené působnosti mohou obce a kraje vydávat právní předpisy na základě a v mezích zákona pouze v případě, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. Vyžaduje se přímo zákonného zmocnění uvedeného v zákoně n n„Nařízení“ (obce, kraje) n nCharakter právotvorné činnosti: •Podzákonný •Výkonný •Nařizovací n nOdvozený právní předpis n nNařízení musí být v souladu se zákony a právními předpisy vydanými nvládou a ústředními správními úřady. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nvýkon samosprávy n n akcentován samosprávný charakter obcí a krajů n Realizace vlastní samosprávné moci. n n nObecně závazné vyhlášky musí být v souladu se zákony n n nUkládané povinnosti jen na základě zákona a v jeho mezích a jen při nzachování základních práv a svobod. (Srov. čl. 4 odst. 1 ZLPS) n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Účast ÚSC na tvorbě zákonů I. nAktivní legislativa n nčl. 41 odst. 2 Ústavy Návrh zákona může podat poslanec, skupina poslanců, Senát, vláda nebo zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku. n nUst. § 35 odst. 2 a) zákona o krajích Zastupitelstvu je vyhrazeno n a) předkládat návrhy zákonů Poslanecké sněmovně, n nUst. § 59/2 a) o hlavním městě Praze n Zastupitelstvu hlavního města Prahy je vyhrazeno a) předkládat návrhy zákonů Poslanecké sněmovně, n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Účast ÚSC na tvorbě zákonů II. nPasivní legislativa n nkraje, hlavní město Praha a sdružení obcí s celostátní působností tzn. Svaz měst a obcí ČR, tzv. připomínková místa (čl. 5 odst. 1 písm. c) Legislativních pravidel vlády) n nPřipomínkování vládních návrhů zákonů, ústavních zákonů, jestliže se dotýká jejich působnosti n nUst. § 15 odst. 1 zákona o krajích n„kraj oprávněn vyjadřovat se k návrhům státních orgánů, které se dotýkají působnosti kraje. Státní orgány jsou povinny, pokud je to možné, předem projednat s krajem opatření dotýkající se působnosti kraje“ nUst. § 13 odst. 1 zákona o obcích n„státní orgány a orgány kraje jsou povinny, pokud je to možné, předem projednat s obcí návrhy na opatření dotýkající se působnosti obce“ n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Tvorba nařízení I. n nČl. 79 Ústavy „ … jsou-li k tomu zákonem zmocněny …“ n Nařízení ÚSC – obligatorní zákonné zmocnění n nPředpoklady pro zmocnění: •vůle zákonodárce otevřít prostor pro podzákonné právní předpisy •určitost a správnost zvolené formy •posouzení souladu podzákonných předpisů se zákonem •požadavky na zákonné zmocnění nnařízení nNa základě zákona nK provedení zákona nV jeho mezích n n n • www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Tvorba nařízení II. nFormulace textu zmocnění n a)označení orgánu b)druh právního předpisu c)vymezení okruhu úpravy www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Tvorba – nařízení III. nPříklad zmocňovacího ustanovení v nařízení ÚSC n nZákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů n nUst. § 23 odst. 1 písm.a) n n„ § 23 n (1) Pro účely organizování dopravy na území obce může obec v nařízení obce vymezit oblasti obce, ve kterých lze místní komunikace nebo jejich určené úseky užít za cenu sjednanou v souladu s cenovými předpisy n na) k stání silničního motorového vozidla v obci na dobu časově omezenou, nejvýše však na dobu 24 hodin,“ n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Tvorba – obecně závazné vyhlášky ÚSC I. n nČl. 104 odst. 3 Ústavy „… v mezích své působnosti …“ nSamostatná působnost – v mezích své působnosti n nRozsah samostatné působnosti obce n§ 8 zákona o obcích (§ 4 zákona o krajích) nVzhledem k tomu, že vymezení samostatné působnosti je značně širokém, lze v souladu s ustanovením § 8 zákona o obcích říci, že vše, co není v zákoně výslovně označeno jako výkon přenesené působnosti obce, spadá do působnosti samostatné. n n§ 35 odst. 1 + 3 zákona o obcích nDo samostatné působnosti obce patří záležitosti, které jsou v zájmu obce a občanů obce, pokud nejsou zákonem svěřeny krajům nebo pokud nejde o přenesenou působnost orgánů obce nebo o působnost, která je zvláštním zákonem svěřena správním úřadům jako výkon státní správy, a dále záležitosti, které do samostatné působnosti obce svěří zákon. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Tvorba – obecně závazné vyhlášky ÚSC II. nPři výkonu samostatné působnosti se obec řídí zákonem nv ostatních záležitostech též jinými právními předpisy vydanými na základě zákona n nZmocnění k tvorbě obecně závazné vyhlášky n„Jirkovská vyhláška“ nNález Ústavního soudu ČR Pl. ÚS 45/06 nÚstavní soud konstatoval, že ustanovení čl. 104 odst. 3 Ústavy nutno nadále interpretovat v linii dosavadních nálezů Ústavního soudu tak, že obce jsou přímo tímto ustanovením Ústavy zmocněny tvořit právo ve formě vydávání obecně závazných vyhlášek. n nVýjimka: nPři ukládání daní a poplatků (čl. 11 odst. 5 LZPS) nÚprava svěřená výslovně zákonu www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Tvorba – obecně závazné vyhlášky ÚSC III. nPřed „Jirkovskou vyhláškou“ n nSrov. nález Ústavního soudu ze dne 20. 10. 2004, sp. zn. Pl. ÚS 17/02 n nÚstavní soud zde považuje za potřebné zdůraznit, že z ústavního pořádku a zákona o obcích plyne, že pro vydání obecně závazné vyhlášky potřebuje obec zákonné zmocnění, musí dodržet meze své působnosti vymezené zákonem, nemůže upravovat otázky, které jsou vyhrazeny pouze zákonné úpravě, a nemůže upravovat záležitosti, které jsou již upraveny právními předpisy práva veřejného nebo soukromého n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Tvorba – obecně závazné vyhlášky ÚSC IV. nPříklady zákonných zmocnění v zákonech: •zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů - § 29 odst. 1 písm. o): obec vydává OZV požární řád obce a stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastní větší počet osob; •zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů - § 14 odst. 1, 2: obec stanoví OZV místní poplatky, ve které upraví podrobnosti jejich vybírání, zejména stanoví konkrétní sazbu poplatku, ohlašovací povinnost ke vzniku a zániku poplatkové povinnosti, splatnosti, úlevy a případné osvobození od poplatků; u poplatku za užívání veřejného prostranství určí místa, která v obci podléhají poplatku za užívání veřejného prostranství; •zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů – § 1 odst. 1: obec zřizuje a zrušuje OZV obecní policii; •zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů - § 4 odst. 4: obec může OZV upravit způsob a podmínky převozu a přechodného uložení zemřelých; •zákon č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů - § 13b odst. 2: obec může OZV stanovit trvalé označování všech psů v obci a evidenci jejich chovatelů; § 24 odst. 2: obec můe OZV upravit pravidla pro pohyb psů na veřejném prostranství a vymezit prostory pro volné pobíhání psů; • • www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Tvorba – obecně závazné vyhlášky ÚSC V. nOblasti regulace OZV n nUst. § 10 zákona o obcích a)k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku b)pro pořádání, průběh a ukončení veřejnosti přístupných sportovních a kulturních podniků, včetně tanečních zábav a diskoték c)k zajištění udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství, k ochraně životního prostředí, zeleně v zástavbě a ostatní veřejné zeleně d)stanoví-li tak zvláštní zákon n nViz n§ 130 zákona o obcích: územně členěná statutární města upraví své vnitřní poměry statutem, který je vydán formou OZV www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Právotvorba – obecně závazné vyhlášky ÚSC IV. nPříklady oblasti veřejného pořádku, které nelze regulovat OZV: n •kouření na veřejných prostranstvích obecně x lze dětská hřiště, sportoviště, budovy pokud jsou tato místa nebo akce určeny nebo vyhrazeny osobám mladším 18 let •jízda na skateboardech a kolečkových bruslích na veřejných prostranství x OZV lze upravit jízdu tam, kde veřejné prostranství není pozemní komunikací za předpokladu, že tato činnost je v místních podmínkách způsobilá narušit veřejný pořádek nPříklady oblasti veřejného pořádku, které lze regulovat OZV: •konzumace alkoholu na veřejných prostranstvích •používání zábavní pyrotechniky na veřejných prostranstvích •hluk a rušení nočního klidu •podmínky pro pořádání veřejnosti přístupných akcí •znečištění ulic a jiných veřejných prostranství •rozdělávání a udržování otevřených ohňů •ochrana a údržba veřejné zeleně • • www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Základní pravidla tvorby práva n n n nPravidla tvorby práva •Legislativní pravomoc •Věcná působnost •Dodržení legislativního procesu •Dodržení hierarchie právního řádu n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Legislativní pravomoc I. nNařízení n nUst. § 102 odst. 2 písm. d) zákona o obcích nnařízení obce vydává rada obce n nUst. § 84 odst. 3 zákona o obcích nnení-li zřízena rada obce, vydává nařízení obce zastupitelstvo n nUst. § 7 zákona o krajích nna základě a v mezích zákona rada vydává právní předpisy v přenesené působnosti, je-li k tomu kraj zákonem zmocněn; tyto právní předpisy se nazývají nařízení kraje n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Legislativní pravomoc II. n nObecně závazné vyhlášky n n nUst. § 84 odst. 2 písm. d) zákona o obcích nZastupitelstvu obce je vyhrazeno vydávat obecně závazné vyhlášky obce n nUst. § 35 odst. 2 písm. c) zákona o krajích nZastupitelstvu je vyhrazeno vydávat obecně závazné vyhlášky kraje n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Proces tvorby a schvalování OZV a N I. nNávrh právního předpisu + důvodová zpráva n n zhodnocení platného stavu n důvody nové právní úpravy n výhody a nevýhody variantních řešení n dopady (finanční, na občany, apod.) n nPřipomínkové řízení zpravidla 15 dnů n stanoviska útvarů n nSchvalování Rada x zastupitelstvo n nPodepisování Starosta a místostarosta, primátor a náměstek primátora, hejtman a náměstek hejtmana www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Proces tvorby a schvalování OZV a N II. n nPlatnost právního předpisu obce n„Obecně závazné vyhlášky a nařízení obce musí být vyhlášeny, což je podmínkou platnosti právního předpisu obce. Vyhlášení se provede tak, že se právní předpis obce vyvěsí na úřední desce obecního úřadu po dobu 15 dnů. Dnem vyhlášení právního předpisu obce je první den jeho vyvěšení na úřední desce.“ + lze internet n nPlatnost právního předpisu kraje nObecně závazná vyhláška kraje a nařízení kraje nabývá platnosti dnem vyhlášení ve Věstníku právních předpisů kraje. Dnem vyhlášení právního předpisu kraje je den rozeslání příslušné částky Věstníku, který musí být uveden v jejím záhlaví. + internet n nÚčinnost právního předpisu •patnáctým dnem po dni vyhlášení nebo •pozdějším v něm výslovně stanoveným dnem nebo •výjimečně dřívějším v něm výslovně stanoveným dnem, nejdříve však dnem vyhlášení, vyžaduje-li to naléhavý obecný zájem • • www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Evidence právních předpisů ÚSC nObec vede evidenci, která obsahuje (§ 12 odst. 4 zák. o obcích): •číslo a název právního předpisu, •datum jeho schválení, •datum nabytí jeho platnosti, •datum nabytí jeho účinnosti, •popřípadě datum pozbytí jeho platnosti, n •Právní předpisy obce se označují pořadovými čísly, číselná řada se uzavírá vždy koncem každého kalendářního roku n nEvidence předpisů HMP: Sbírka právních předpisů HMP n nEvidence předpisů kraje: Věstník právních předpisů kraje n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Veřejná dostupnost k právnímu předpisu nZásada „neznalost zákona neomlouvá“ n „ignorantia iuris non excusat“ F F Fveřejné a přístupné každému F •právní předpisy obce a jejich evidence musí být každému přístupny u obecního úřadu n •nařízení obce s rozšířenou působností musí být přístupné na všech obecních úřadech v jejím správním obvodu n •právní předpisy kraje – Věstník právních předpisů kraje F n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Legislativní technika I. nForma právního předpisu - legislativně technická pravidla nLegislativní pravidla vlády, ve znění pozdějších předpisů n Usnesení vlády č. 188, ze dne 19. března 1998, n část sedmá – Legislativně technické požadavky n nPožadavky na právní předpis •Normativnost •obecnost, závaznost, vynutitelnost •Přehlednost, systémovost, jednotnost n F Struktura (název, úvodní věta, hlavní část, přechodná, závěrečná, zrušovací ustanovení, ustanovení o účinnosti) n F Členění (části, hlava, díly, články, odstavce) n F Neodporovatelnost jednotlivých ustanovení §Nelze přejímat ustanovení jiného právního předpisu § www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Legislativní technika II. •Jasnost, určitost, srozumitelnost právního předpisu •Gramatika, pravidla českého pravopisu •užití oznamovacího způsobu přítomného času a u podstatných jmen zpravidla v jednotném čísle • •Užití alternativy „nebo x anebo“ •Užití slov „obdobně x přiměřeně“ •Legislativní zkratky •Citace •Odkazy • n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Výřez obrazovky www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Výřez obrazovky www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Výřez obrazovky www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Metodická pomoc Ministerstva vnitra nMinisterstvo vnitra nnabízí preventivní pomoc obcím n nMetodická pomoc nKonzultace nVzory právních předpisů nStanoviska n nhttp://www.mvcr.cz/odk2/ www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Metodická pomoc Ministerstva vnitra II. Výřez obrazovky www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dozor k tvorbě právních předpisů ÚSC nUst. § 123 a násl. zákona o obcích nUst. § 81 a násl. zákona o krajích n nOZV obec (kraj) neprodleně po jejím vyhlášení zašle MVČR. nodporuje-li zákonu – MVČR výzva k nápravě do 60 dnů n nObec nezjedná nápravu nRozhodnutí o pozastavení účinnosti (zásah do lidských práv - pozastavení ihned) nX lze podat rozklad nDo 30 dní podá MV Ústavnímu soudu návrh na zrušení n nČl. 101 odst. 4 Ústavy nStát může zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem. n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dozor k tvorbě právních předpisů II. ÚSC nUst. § 125 a násl. zákona o obcích nUst. § 83 a násl. zákona o krajích n nNařízení obec po vyhlášení zašle neprodleně příslušnému krajskému úřadu. nodporuje-li zákonu – krajský úřad - výzva k nápravě do 60 dnů n nObec nezjedná nápravu nRozhodnutí o pozastavení účinnosti (zásah do lidských práv - pozastavení ihned) nNáprava nDo 30 dní podá ředitel krajského úřadu Ústavnímu soudu návrh na zrušení n n nNařízení kraje po vyhlášení zašle neprodleně věcně příslušnému ministerstvu n… nDo 30 dní podá věcně příslušné ministerstvo úřadu Ústavnímu soudu návrh na zrušení n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Rušení právního předpisu nOrgán, který vydal právní předpis: nZměnit – novela nZrušit – pouze formou téhož právního předpisu nÚstavní soud nČl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy n o zrušení jiných právních předpisů nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem nebo zákonem n nProces zrušování – zákon o Ústavním soudu 182/1993 Sb. n§ 64 odst. 2 a násl. Návrh na zrušení jiného právního předpisu může podat n ng) Ministerstvo vnitra, jde-li o návrh na zrušení obecně závazné vyhlášky obce, kraje nebo hlavního města Prahy za podmínek stanovených v zákonech upravujících územní samosprávu, nh) věcně příslušné ministerstvo nebo jiný ústřední správní úřad, jde-li o návrh na zrušení nařízení kraje nebo hlavního města Prahy za podmínek stanovených v zákonech upravujících územní samosprávu, ni) ředitel krajského úřadu, jde-li o návrh na zrušení nařízení obce za podmínek stanovených v zákonu o obcích, n nj) zastupitelstvo obce, jde-li o návrh na zrušení právního předpisu kraje, do jehož územního obvodu obec náleží. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Rušení právního předpisu n nAlgoritmus rozhodování Ústavního soudu n n n1. zda měla obec pravomoc vydat napadené ustanovení, n2. zda se obec při vydávání napadeného ustanovení nepohybovala mimo zákonem vymezenou věcnou působnost, n3. zda obec při jejím vydání nezneužila zákonem svěřenou pravomoc a působnost, 4. zda obec přijetím napadeného ustanovení nejednala zjevně nerozumně. n+ Dodržení jednoty právního řádu n+ Soulad s ústavním pořádkem www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Judikatura příklady nProvozní doba pohostinství nPl. ÚS 58/05 (České Velenice) n ÚS nepřipustil možnost obcí regulovat provozní dobu pohostinských zařízení obecně závaznou vyhláškou obce („Za situace, kdy absentuje výslovné zákonné zmocnění obce k regulaci provozní doby hostinských provozoven, které bylo v minulosti (do 30. 9. 2003) obsaženo v § 96 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, nelze základ pro vymezení působnosti shledávat v extenzivním výkladu § 10 písm. a) zákona o obcích, jímž by se působnost obce dostala do kolize s čl. 26 odst. 1 Listiny základních práv a svobod.“) 26/1 ZLPS – svobodná volba povolání a podnikání n nPl. ÚS 28/09 (Břeclav) ze dne 2.11.2010 + Pl. ÚS 13/09 (Vodňany) ze dne 25.1.2011 n„…za situace, kdy provozováním hostinské činnosti v nočních hodinách může docházet k narušování veřejného pořádku, má obec možnost na základě zmocnění vyplývajícího z § 10 zákona o obcích a čl. 104 Ústavy, stanovit povinnosti subjektům tuto činnost provozujícím, a to včetně povinnosti spočívající v omezení provozní doby v nočních hodinách. Ústavní soud tedy nevylučuje, že obce mohou na svém území regulovat provozní dobu hostinských (a obdobných) zařízení a určitým způsobem tak omezit právo provozovat hospodářskou činnost dle čl. 26 Listiny v zájmu ochrany jiných ústavně zaručených práv…“ „Nutno přihlížet i k jiným právům čl. 7 právo na soukromí LZPS“ www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Judikatura příklady II. nPl. ÚS 11/09 (Jeseník) ze dne 7. 9. 2010 nÚS pod pojem „konzumace alkoholu“ subsumoval nejen požívání alkoholického nápoje, ale i „zdržování se na veřejném prostranství s otevřenou lahví nebo jinou nádobou s alkoholickým nápojem.“ n nToto jednání pak ÚS - zjednodušeně řečeno - označil za tzv. „předpolí“ konzumace alkoholu, (která se neomezuje na samotné požívání alkoholického nápoje, tj. pití jako takové, nýbrž zahrnuje i obdobně tomu imanentní a veřejně reflektovatelné činnosti, jež počínají opatřením alkoholického nápoje a pokračují jeho „veřejnou připraveností“ ke konzumaci), jež je možné prostřednictvím obecně závazné vyhlášky taktéž eliminovat. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Judikatura příklady III. n nRegulace provozu interaktivních videoloterijních terminálů nPl. ÚS. 29/10 (Chrastava) ze dne 14. 6. 2011 n(Definice interaktivního videoloterijního terminálu) n n Evidence obyvatelstva nPl. ÚS. 39/10 (Krupka) ze dne 8. 12. 2010 n (ÚS odmítl označit „nepřihlášený pobyt“ v obci jako činnost schopnou ohrozit veřejný pořádek v obci.) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Internetové odkazy n n http://www.mvcr.cz/odk2/ n nhttp://www.vlada.cz/cz/ppov/lrv/dokumenty/legislativni-pravidla-vlady-91209/ n n nhttps://apps.odok.cz/kpl-news pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT Děkuji za pozornost.