VEŘEJNÉ STAVEBNÍ PRÁVO - ÚVOD Mgr. Michal Matouš 15. 9. 2015 OBECNÉ INFORMACE K PŘEDMĚTU ¢Přednášející: ¢JUDr. Alena Kliková, Ph.D. (garant) ¢prof. JUDr. Petr Průcha, Csc. ¢ ¢Rozsah: 6 přednášek (3 bloky) —První blok (dnes) – úvod do problematiky, územní plánování, stavební úřady, postavení a vztahy obcí a krajů, správní řízení v režimu stavebního zákona —Druhý blok (30. 10. – dr. Kliková) – územní řízení, územní souhlas, ohlášení staveb, povolování staveb —Třetí blok (4. 12. – dr. Kliková) – Kolaudace, odstraňování staveb, sankční řízení podle StZ — — KOLOKVIUM ¢Vypracování a obhájení seminárního projektu. ¢Rozsah je stanoven na cca 5 normostran. ¢Rozbor judikatury vztahující se ke zvolenému problému z vyučované oblasti. ¢Práce musí obsahovat jméno studenta, který se podílel na jejím vypracování, a dále seznam literatury, judikatury ze které byly informace čerpány a musí být zpracována v souladu se směrnicí děkana. ¢Vybrané téma bude ústně prezentováno v rámci kolokvia. Studenti musí být schopni práci obhájit a reagovat na dotazy k dané problematice. ¢Písemná verze práce bude odevzdávána do odevzdávárny v is, a to nejpozději týden přede dnem, kdy má být práce prezentována. ¢Termín kolokvia bude v is vypsán dle harmonogramu výuky a dle studijního a zkušebního řádu. ¢ Realizace stavebního záměru.png VEŘEJNÉ STAVEBNÍ PRÁVO ¢Zaměřuje se na otázky povolování staveb orgány veřejné moci a zásahy orgánů veřejné moci v rámci výstavby, stanovuje požadavky na výstavbu, aj. ¢Uplatňuje se zájem státu na regulaci výstavby, ať z důvodu ochrany majetku před živelnou pohromou nebo z důvodu nezbytnosti regulace výstavby jako takové. ¢ ¢Odlišnosti od soukromého stavebního práva: ¢ -rozdílným předmětem (obsah výkonu veřejné správy na úseku stavebnictví x soukromé - vztahy mezi zhotoviteli a objednateli stavebních děl) ¢ -odlišná metoda právní úpravy (autoritativní uplatňování práva ze strany orgánů veřejné správy x soukromé - smluvní uplatňování práva mezi soukromými subjekty) ¢ HISTORIE STAVEBNÍHO PRÁVA ¢ 5 základních etap vývoje veřejného stavebního práva: -1886 do konce čtyřicátých let 20. století -1949 do roku 1958 -1958 do roku 1976 -1976 do roku 2007 -2007 do dnes. ¢(významná novela s účinností od 1. 1. 2013!) HISTORIE – POKR. 1.etapa - pět stavebních řádů odděleně pro Čechy, Moravu a Slezsko (novela až za okupace 1942) 2.etapa - zákon č. 280/1949 Sb., o územním plánování a výstavbě obcí a vyhláška ministerstva stavebního průmyslu č. 709/1950 Ú.l., o podrobnějších předpisech pro pozemní stavby 3.etapa – odraz společenského zřízení tehdejší doby 4.etapa – zákon č. 50/1976 Sb., stavební zákon 5.etapa – zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon, prováděcí předpisy PŘEDPISY ¢Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) ¢Vyhláška č. 498/2006 Sb., o autorizovaných inspektorech ¢Vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb ¢Vyhláška č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti ¢Vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území ¢Vyhláška č. 503/2006 Sb., o kterou se provádí některá ustanovení stavebního zákona ¢ PŘEDPISY – POKR. ¢Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na výstavbu ¢Vyhláška č. 561/2006 Sb., o stanovení seznamu aglomerací pro účely hodnocení a snižování hluku ¢Vyhláška č. 369/2001 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace, ve znění vyhlášky č. 492/2006 Sb. ¢Zákon č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění zákona č. 164/1993 Sb., zákona č. 275/1994 Sb., zákona č. 224/2003 Sb. a zákona č. 189/2008 Sb. ¢ PŘEDPISY – POKR. ¢Zákon č. 184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) ¢Zákon č. 186/2006 Sb., o změně některých zákonů souvisejících s přijetím stavebního zákona a zákona o vyvlastnění ¢Zákon č. 350/2012 Sb. – poslední novela StZ ¢ ¢Připravuje se novela, ale současný návrh vrácen k přepracování… ¢ OBECNÉ VYMEZENÍ STAVEBNÍHO PRÁVA ¢Tradičně představováno stavebním zákonem a navazujícími prováděcími předpisy ¢Současná úprava účinná k 1.1.2007, významně novelizovaná k 1.1.2013 ¢ ¢Předmět úpravy —Otázky územního plánování – cíle a úkoly, orgány, nástroje, vazba na posuzování vlivů, územní rozhod. —Otázky stavebního řádu – povolování staveb a jejich změn, ohlašování staveb, kolaudace a odstraňování. —Další související otázky – zejm. evidence územně plánovací činnosti, obecné požadavky na výstavbu, účely vyvlastnění, ochrana veř. zájmu, delikty STAVEBNÍ ZÁKON – ZÁKON O ÚZEMNÍM PLÁNOVÁNÍ A STAVEBNÍM ŘÁDU ¢Definice a základní pojmy ¢Organizace ¢Územní plánování ¢Územní řízení ¢Stavební řízení ¢Užívání staveb ¢Odstraňování staveb ¢ ¢Povinnost orgánů veřejné moci přednostně využívat zjednodušených postupů… DEFINICE STAVBY ¢§ 2 odst. 3 StZ ¢„Stavbou se rozumí veškerá stavební díla, která vznikají stavební nebo montážní technologií, bez zřetele na jejich stavebně technické provedení, použité stavební výrobky, materiály a konstrukce, na účel využití a dobu trvání. Dočasná stavba je stavba, u které stavební úřad předem omezí dobu jejího trvání. Za stavbu se považuje také výrobek plnící funkci stavby. Stavba, která slouží reklamním účelům, je stavba pro reklamu.“ ¢„Pokud se v tomto zákoně používá pojmu stavba, rozumí se tím podle okolností i její část nebo změna dokončené.“ (§ 2 odst. 4 StZ) ¢Judikatura: —„Stavební zákon z roku 2006 považuje za stavbu jakékoliv stavební dílo vzniklé stavební či montážní technologií (§ 2 odst. 3 citovaného zákona). Je přitom nevýznamné, z jakého materiálu stavba vznikla (zda vznikla z cihel, ze železa, ze skla atp.), jaká byla při stavbě použita technologie (zda stavební, stavebně-montážní, čistě montážní), jaká bude doba trvání stavby (zda se jedná o stavbu trvalou či dočasnou), či jaký bude účel stavby (zda se bude jednat stavbu určenou pro bydlení, pro zvířata, pro výrobu atp.). —Ve smyslu stavebního zákona z roku 2006 může být stavbou i lakovací a sušící kabina, která vnikla montáží jednotlivých modulů za použití šroubů a matic (§ 2 odst. 3 citovaného zákona). —(Podle rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 27. 9. 2012, čj. 29 A 55/2011-86) — — —Další rozhodnutí – např. nález Ústavního soudu sp. zn. ÚS 403/98, rozhodnutí NS sp. zn. 22 Cdo 2534/2000 a rozsudek NSS sp. zn. 1 As 96/2008 DEFINICE NĚKTERÝCH VYBRANÝCH POJMŮ § 2 ¢stavební pozemek - pozemek, jeho část nebo soubor pozemků, vymezený a určený k umístění stavby územním rozhodnutím anebo regulačním plánem, ¢zastavěný stavební pozemek - pozemek evidovaný v katastru nemovitostí jako stavební parcela a další pozemkové parcely zpravidla pod společným oplocením, tvořící souvislý celek s obytnými a hospodářskými budovami, ¢zastavěné území - území vymezené územním plánem nebo postupem podle tohoto zákona; nemá-li obec takto vymezené zastavěné území, je zastavěným územím zastavěná část obce vymezená k 1. září 1966 a vyznačená v mapách evidence nemovitostí (dále jen "intravilán") ¢koridor - plocha vymezená pro umístění vedení dopravní a technické infrastruktury nebo opatření nestavební povahy ¢zastavitelná plocha - plocha vymezená k zastavění v územním plánu nebo v zásadách územního rozvoje, ¢ ¢ DEFINICE NĚKTERÝCH VYBRANÝCH POJMŮ § 2 ¢veřejná infrastruktura - pozemky, stavby, zařízení, a to ¢1. dopravní infrastruktura, například stavby pozemních komunikací, drah, vodních cest, letišť a s nimi souvisejících zařízení; ¢2. technická infrastruktura, kterou jsou vedení a stavby a s nimi provozně související zařízení technického vybavení, například vodovody, vodojemy, kanalizace, čistírny odpadních vod, stavby a zařízení pro nakládání s odpady, trafostanice, energetické vedení, komunikační vedení veřejné komunikační sítě a elektronické komunikační zařízení veřejné komunikační sítě, produktovody; stavby sloužící k ochraně před živelnou katastrofou či havárií 3.občanské vybavení, kterým jsou stavby, zařízení a pozemky sloužící například pro vzdělávání a výchovu, sociální služby a péči o rodiny, zdravotní služby, kulturu, veřejnou správu, ochranu obyvatelstva; 4.veřejné prostranství ¢ vše zřizované nebo užívané ve veřejném zájmu. ¢ Organizační diagram ORGÁNY VYKONÁVAJÍCÍ ČINNOST NA DANÉM ÚSEKU Stavební úřady Obecné stavební úřady Speciální stavební úřady Vojenské stavební úřady OBECNÉ STAVEBNÍ ÚŘADY ¢ministerstvo, které je ústředním správním úřadem ve věcech stavebního řádu, ¢krajský úřad, ¢Magistrát hlavního města Prahy a úřad městské části hlavního města Prahy určený statutem, ¢magistrát územně členěného statutárního města a úřad jeho obvodu nebo městské části určený statutem, ¢magistrát statutárního města, ¢pověřený obecní úřad, ¢městský a obecní úřad, který tuto působnost vykonával ke dni ¢ 31. prosince 2006. SPECIÁLNÍ STAVEBNÍ ÚŘADY ¢ Působnost stavebního úřadu, s výjimkou pravomoci ve věcech územního rozhodování, vykonávají u ¢a) staveb leteckých, ¢b) staveb drah a na dráze, včetně zařízení na dráze, ¢c) staveb dálnic, silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací, ¢d) vodních děl. VOJENSKÉ STAVEBNÍ ÚŘADY ¢újezdní úřady - na území vojenských újezdů ¢Ministerstvo obrany - stavby důležité pro obranu státu mimo území vojenských újezdů, ¢Ministerstvo vnitra - stavby pro bezpečnost státu a stavby sloužících k plnění úkolů Národního bezpečnostního úřadu, ¢Vězeňská služba České republiky - stavby pro služební účely Vězeňské služby a jejích organizačních složek, ¢Ministerstvo průmyslu a obchodu - stavby k účelům těžby, zpracování, transportu a ukládání radioaktivních surovin na území vyhrazeném pro tyto účely a u staveb jaderných zařízení. DOTČENÉ ORGÁNY ¢orgán státní památkové péče ¢orgán ochrany přírody a krajiny ¢obce – 500/2004 Sb. ¢apod. ¢nepředvídané nálezy kulturně cenných předmětů, detailů stavby ¢chráněné části přírody ¢archeologické nálezy ¢ DOTČENÉ ORGÁNY VYDÁVAJÍ: ¢Závazná stanoviska ¢Stanoviska ¢Rozhodnutí ¢ ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ ¢Souhrn opatření, směřujících k vytváření předpokladů pro udržitelný rozvoj území. ¢Bere ohled na možnosti a meze nakládání s územím a jeho účelným využíváním. ¢Představuje předstupeň v procesu, který vyústí v řízení ve vztahu ke stavbám. ¢Právní úprava zahrnuje: —vymezení cílů a úkolů územního plánování —Obecná ustanovení a společné postupy —Nástroje územního plánování CÍLE A ÚKOLY ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ ¢Cíle: —Kladen důraz na koordinované vytváření předpokladů pro výstavbu a udržitelný rozvoj území. —Zájem na souladu veřejných a soukromých zájmů na rozvoji území. —Ochrana příslušných hodnot a zájmů. ¢Úkoly: —Zjišťování a posuzování stavu území, jeho přírodní, kulturní a civilizační hodnoty —Stanovování koncepcí rozvoje území —Posuzování a prověřování potřeb změn v území —Stanovování urbanistických, architektonických a estetických požadavků na využití a prostorové uspořádání území —Posouzení vlivů nástrojů územního plánování na udržitelný rozvoj území, aj… ORGÁNY ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ ¢§ 5 – 17 StZ ¢Orgány obce ¢Orgány kraje ¢Ministerstvo pro místní rozvoj ¢Ministerstvo obrany ¢ ¢Každému orgánu přísluší různé úkoly, přičemž těžiště úkolů leží na úrovní obcí a krajů. ¢Nutné rozlišovat, o jaký typ obce se jedná (§ 61 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích) -> většinou obec s rozšířenou působností. ¢Orgány kraje mohou zasahovat do činnosti orgánů obce jen v zákonem stanovených případech. Obdobně toto platí i pro Ministerstva. ¢Převážně se realizuje výkon státní správy, ale některé úkony mají i samosprávný charakter -> když rozhoduje zastupitelstvo obce či kraje (např. námitky rady obce k zásadám územního rozvoje či připomínky k úz. Plánu sousední obce, stanovisko rady kraje k politice územního rozvoje) ORGÁNY OBCE ¢Obecní úřad obce s rozšířenou působností —Zabezpečení pořizovatelské činnosti územních plánů a regulačních plánů. ¢Zastupitelstvo obce —Rozhoduje o pořízení územního plánu a regulačního plánu, jeho zadávání a vydávání. ¢Rada obce —Vymezení zastavěného území —Námitky k zásadám územního rozvoje —Připomínky k územnímu plánu sousedící obce ¢ ORGÁNY KRAJE ¢Krajský úřad —Pořizování zásad územního rozvoje, regulačních plánů pro plochy a koridory nadmístního významu, aj. ¢Zastupitelstvo kraje —Schvalování zadání pokynu ke zpracování návrhu zásad územního rozvoje a jejich vydání. ¢Rada kraje —Stanoviska k návrhu politiky územního rozvoje —Vydávání územního opatření o asanaci a o stavební uzávěře MINISTERSTVO ¢MMR —Dozor ve věcech územního plánování —Pořizuje politiku územního rozvoje —Metodická podpora ¢MO —Plní úkoly územního plánování pro území vojenských újezdů —Podílejí se i újezdní úřady. NÁSTROJE ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ ¢Územně plánovací podklady —Územně analytické podklady —Územní studie ¢Politika územního rozvoje ¢Územně plánovací dokumentace —Zásady územního rozvoje —Územní plán —Regulační plán ¢Vymezení zastavěného území ¢Územní opatření —O stavební uzávěře —O asanaci území POLITIKA ÚZEMNÍHO ROZVOJE ¢Dopad na celé území ČR ¢Pořizovatelem je MMR ¢Schvaluje vláda ¢Režim na úrovni zákona ¢ ZÁSADY ÚZEMNÍHO ROZVOJE ¢Dopad na území kraje ¢Pořizuje krajský úřad ¢Schvaluje a vydává zastupitelstvo kraje ¢Musí být konkrétnější než politika územního rozvoje, ale zase obecnější než územní plán ¢Forma OOP -> obligatorní veřejné projednání ÚZEMNÍ PLÁN ¢Dopad na území obce ¢Pořizuje obecní úřad ¢Schvaluje a vydává zastupitelstvo obce ¢Forma OOP -> obligatorní projednání ¢Oznámení návrhu na úřední desce -> 15 dní před projednáním ¢Námitky a připomínky ¢Soudní přezkum -> nález I. ÚS 59/14 SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ PODLE STZ ¢Specifika ¢Subsidiární použití správního řádu ¢Povaha povolení, souhlasů, závazných stanovisek. ¢Aj.