Evropský veřejný ochránce práv   Zásady veřejné služby pro úředníky EU   2012 CS   1 Úvod Pět zásad veřejné služby  1. Závazek vůči Evropské unii a jejím občanům  2. Etický rozměr  3. Objektivnost  4. Úcta k ostatním  5. Transparentnost  Podle mého názoru, jako Evropského veřejného ochránce  práv, se jak občané, tak úředníci domnívají, že veřejná  služba Evropské unie by se měla řídit těmito pěti  zásadami. Tyto zásady jsou podrobněji rozvedeny na  straně 5.  Respektování těchto zásad může úředníkům pomoci  správně pochopit a uplatňovat pravidla a dovést je ke  správnému závěru v situacích, kdy mají učinit  rozhodnutí.  Tyto zásady nejsou nové. Naopak představují současná  očekávání občanů a úředníků. Kromě toho jsou již  explicitně i implicitně obsaženy ve služebním řádu a  jiných dokumentech, jako je finanční nařízení a Evropský  kodex řádné správní praxe.  Přínos tohoto dokumentu spočívá v tom, že stanoví  zásady jasně a stručně, přičemž jejich stanovení  předcházelo dlouhé období úvah a konzultací. První  návrh byl vyhotoven během roku 2010 na základě  konzultace s národními veřejnými ochránci práv v rámci  evropské sítě veřejných ochránců práv. Poté následovala  veřejná konzultace, která proběhla v období od února do  června 2011. Příslušné dokumenty jsou k dispozici na mé  internetové stránce (www.ombudsman.europa.eu) a  zahrnují i zprávu o výsledcích veřejné konzultace. Rád  bych vyjádřil upřímné poděkování všem institucím,  organizacím a jednotlivcům, kteří se konzultace  zúčastnili. Jejich příspěvky vedly ke skutečné změně  konečného znění zásad.    2 Tyto zásady představují pro úředníky EU vyšší etické  normy. Jako takové rovněž představují stěžejní prvek  kultury veřejné služby, k níž se hlásí veřejná správa EU.  Jeden ze způsobů, jak tyto zásady uvést do praxe v  konkrétních situacích, spočívá v zavedení podrobných  pravidel. Taková pravidla existují například v oblastech,  jako je prevence a regulace konfliktů zájmů. Jak uvedli  někteří přispěvatelé v rámci veřejné konzultace, je  zapotřebí zavést více pravidel a zlepšit jejich kvalitu.  Zásady veřejné služby nemají sloužit jako náhražka  takových pravidel. Zároveň však lze uvést tři důvody,  proč existence takových pravidel, sebepečlivěji  navržených, není důvodem pro nezavedení vyšších  etických norem.  Zaprvé, navržená podrobná pravidla, ať již legislativní či  správní, budou pravděpodobně kvalitnější, pokud budou  jako jejich referenční rámec sloužit vyšší zásady.  Zadruhé, pravidla se sama nevykládají a neuplatňují. K  pochopení toho, co znamenají v konkrétních situacích, je  často nezbytné provést úsudek.   Zatřetí, nelze definovat pravidla, která se vztahují na  všechny situace. Vezměme například třetí a čtvrtý  odstavec zásady 1:  Úředníci plní své úkoly podle svých nejlepších schopností a za  všech okolností usilují o splnění nejvyšších profesních  standardů.  Jsou si být vědomi toho, že do jejich funkce je vkládána důvěra  veřejnosti, a jdou ostatním příkladem.  Je těžké představit si podrobná pravidla vztahující se na  každou situaci či každou případnou situaci, jíž by se  mohly týkat tyto odstavce, zejména s ohledem na to, že  tyto odstavce stanoví nejen to, že úředníci přiměřeně  reagují na konkrétní situace, ale rovněž že jsou aktivní.  Jako další příklad lze uvést zásadu 3, která mimo jiné  stanoví, že úředníci se nesmí uchylovat k diskriminaci.    3 Podle ustálené judikatury má nediskriminace dva  aspekty: (i) se srovnatelnými situacemi nesmí být  zacházeno odlišně a (ii) s odlišnými situacemi nesmí být  zacházeno stejně, není‐li takové zacházení objektivně  odůvodněno. Zamezení diskriminaci tedy neznamená  zacházet s někým stejně bez ohledu na rozdílnost situace,  ve které se nachází. Naopak je třeba provést úsudek s  cílem odlišit relevantní rozdíly od nevýznamných.   A konečně je důležité vyjasnit oblast působnosti těchto  zásad. Výraz „úředník“ je zkratkou pro to, co služební  řád1 nazývá „úředníci a ostatní zaměstnanci Evropské  unie“. Služební řád rovněž stanoví kategorii zvláštních  poradců2, kteří jsou pro tento účel též považováni za  úředníky.  Snažil jsem se vyjádřit tyto zásady způsobem, který je  relevantní pro všechny úředníky, nejen pro úředníky  zastávající řídící či jiné vysoké funkce. V této souvislosti  je rovněž třeba připomenout, že členové orgánů,  například členové Komise, Účetního dvora a Evropského  parlamentu a soudci Soudního dvora nejsou „úředníky či  ostatními zaměstnanci“ ve smyslu služebního řádu a ani  se na ně tento řád nevztahuje. Tito členové tedy nejsou  považováni za „úředníky“ pro účely zásad veřejné  služby. Takové osoby mohou nicméně zjistit, že jsou pro  ně tyto zásady relevantní, a považovat je za zdroj  inspirace v souvislosti se svými zvláštními povinnostmi.   Do zásad jsem nezahrnul žádné aspekty, které se podle  mého názoru týkají převážně povinností institucí, a nikoli  povinností jednotlivých úředníků. Kdykoli to však bude  relevantní, zmíním tyto zásady během svého budoucího  šetření možného nesprávného úředního postupu v rámci  činností orgánů, institucí a jiných subjektů EU.     1 Formálně služební řád úředníků Evropské unie a pracovní řád ostatních zaměstnanců Evropské unie. 2 „Osoba, která je přijata pro svoji zvláštní kvalifikaci a bez ohledu na její jinou výdělečnou činnost, aby poskytovala svoji pomoc jednomu z orgánů Unie buď pravidelně, nebo po stanovenou dobu, a která je odměňována z částky vyhrazené za tímto účelem v oddíle rozpočtu orgánu, pro který pracuje.“ (Článek 5 pracovního řádu ostatních zaměstnanců).   4 Pevně věřím, že explicitní vyjádření zásad pro veřejnou  službu může přispět k vytvoření a zakotvení trvalého  konstruktivního dialogu mezi úředníky a mezi úředníky  a veřejností. Kulturní rozmanitost, vyjádřená heslem  „jednotná v rozmanitosti“, je hlavní silou Evropské unie.  Znamená to rovněž, že takový dialog má zásadní  význam, jelikož představuje metodu konsolidace a  prohloubení sdíleného chápání etických hodnot veřejné  služby mezi úředníky a občany s různým kulturním  zázemím.    5 Zásady veřejné služby, kterými se mají řídit úředníci EU 1. Závazek vůči Evropské unii a jejím občanům Úředníci si jsou vědomi toho, že orgány Unie tu jsou, aby  sloužily zájmům Unie a jejích občanů při plnění cílů  stanovených Smlouvami.  Činí pouze taková doporučení a rozhodnutí, která jsou v  souladu s těmito zájmy.  Úředníci plní své úkoly podle svých nejlepších schopností  a za všech okolností usilují o splnění nejpřísnějších  profesních norem.  Jsou si vědomi toho, že do jejich funkce je vkládána  důvěra veřejnosti, a jdou ostatním příkladem.  2. Etický rozměr Úředníci se řídí zdravým rozumem a vždy jednají  způsobem, který obstojí i při nejdůkladnějším veřejném  přezkoumání. Tato povinnost není zcela splněna pouhým  jednáním ve smyslu zákona.  Úředníci nesmí podléhat finančnímu ani jinému tlaku,  který by mohl ovlivnit výkon jejich funkcí, včetně  přijímání darů. Včas přiznají jakékoli soukromé zájmy  vztahující se k jejich zaměstnání.  Úředníci podnikají takové kroky, aby se vyhýbali střetům  zájmů a vzniku takovýchto střetů. Pokud nastane  konflikt, přijmou rychlá opatření k jeho vyřešení. Tato  povinnost platí i po odchodu ze zaměstnání.    6 3. Objektivnost Úředníci jsou nezávislí, otevření, řídí se fakty a jsou  ochotni vyslechnout různé názory. Jsou připraveni uznat  a napravit chyby.  V postupech, které zahrnují srovnávací hodnocení, se  doporučení a rozhodnutí úředníků odvíjí výhradně od  zásluh a jiných hledisek výslovně uvedených zákonem.  Úředníci se nesmí uchýlit k diskriminaci, ani dovolit, aby  jejich sympatie či nesympatie vůči konkrétní osobě  ovlivnily jejich profesionální chování.  4. Úcta k ostatním Úředníci jednají s úctou k sobě navzájem a k občanům.  Jsou slušní, vstřícní, ochotní a plnit své úkoly včas.  Snaží se porozumět tomu, co říkají ostatní, a vyjadřují se  jasně a srozumitelně.  5. Transparentnost Úředníci jsou ochotni vysvětlit svou práci a odůvodnit  své jednání.   Vedou vlastní záznamy a vítají veřejné přezkoumání  svého jednání, včetně kontroly jejich dodržování zásad  veřejné služby.      Evropský veřejný ochránce práv 1 avenue du Président Robert Schuman CS 30403 F - 67001 Strasbourg Cedex T. + 33 (0)3 88 17 23 13 F. + 33 (0)3 88 17 90 62 www.ombudsman.europa.eu eo@ombudsman.europa.eu © Evropská unie, 2012 Reprodukce pro vzdělávací a nekomerční účely je povolena, je-li uveden zdroj.