Centrální bankovnictví Libor Kyncl, s využitím materiálů Dany Šramkové Přednáška v rámci programu Erasmus na Univerzitě Komenského v Bratislave, září 2015 www.law.muni.cz Doporučené zdroje k tématu  http://science.law.muni.cz/content/cs/open- access/monografie/  Vědecký web Právnické fakulty Masarykovy univerzity  Zejm. knihy Metoda a ekonomické limity regulace ve finančním právu a Poznej svého klienta - základní zásada finančního práva, sborníky z konferencí, další materiály  http://eurofso.law.muni.cz/ - Publikace  http://kyc.law.muni.cz/content/cs/  http://cofola.law.muni.cz/content/cs/ www.law.muni.cz Centrální bankovnictví v Evropské unii www.law.muni.cz Evropská centrální banka http://www.ecb.europa.eu/ecb/educational/pricestab /html/index.cs.html :-) www.law.muni.cz Cíl centrálního bankovnictví obecně  Cenová stabilita  Na základě Smlouvy o fungování Evropské unie (SFEU)  Na základě článku 127 SFEU (týká se celého Evropského systému centrálních bank, nikoli pouze Evropské centrální banky – i národních centrálních bank)  Včetně států, které dosud nezavedly měnu euro  Pozor na odlišný cíl orgánů dohledu (více níže u ČNB) 5 www.law.muni.cz Evropský systém centrálních bank (ESCB)  4 základní cíle Evropského systému centrálních bank:  vymezuje a provádí měnovou politiku Unie,  provádí devizové operace v souladu s článkem 219 SFEU,  drží a spravuje oficiální devizové rezervy členských států,  podporuje plynulé fungování platebních systémů. 6 www.law.muni.cz Právní základ Evropského systému centrálních bank  Při realizaci úkonů směřujících k těmto cílům je vázán Statutem ESCB a ECB  čl. 127 odst. 2 SFEU  čl. 129 odst. 2 SFEU  Protokol (č. 4) SFEU o statutu Evropského systému centrálních bank a Evropské centrální banky)  Konkrétní nařízení EU týkající se působnosti, např. v oblasti přeshraničních plateb v EU www.law.muni.cz Evropský systém centrálních bank  Skládá se z:  Evropské centrální banky,  národních centrálních bank:  Česká národní banka,  Národná banka Slovenska,  Deutsche Bundesbank,  Oesterreichische Nationalbank,  Bank of England,  Magyar Nemzeti Bank,  Narodowy Bank Polski,  a další. 8 www.law.muni.cz Konkrétní požadavky evropského práva na centrální banky  Nezávislost centrálních bank – důležitý předpoklad správného fungování monetární politiky.  Funkční období guvernéra musí trvat minimálně 5 let (konkrétní délka doby závisí na konkrétních vnitrostátních předpisech)  Čl. 14 odst. 2 Protokolu (č. 4) SFEU o statutu Evropského systému centrálních bank a Evropské centrální banky 9 www.law.muni.cz Národní centrální banky - dělení  Národní centrální banky států užívajících měny euro (členové eurozóny)  x  národní centrální banky ostatních členských států  U každé skupiny jsou stanoveny odlišné pravomoci a odlišné povinnosti národních centrálních bank. 10 www.law.muni.cz Úkony Evropské centrální banky  Obecné zásady ECB  obecné, interní normativní akt ECB  Určeny/závazné pouze pro národní centrální banky  Pokyny ECB  Konkrétní, interní individuální akt ECB  Závazné pro národní centrální banky 11 www.law.muni.cz Úkony Evropské centrální banky I  Rozhodnutí ECB  Např. Rozhodnutí Evropské centrální banky ze dne 29. července 2010 o přístupu k některým údajům TARGET2 a o jejich použití (ECB/2010/9, 2010/451/EU)  Doporučení ECB  Obecné zásady Evropské centrální banky ze dne 14. července 2006 o některých přípravách na přechod na hotovostní euro a o předzásobení a druhotném předzásobení eurobankovkami a euromincemi mimo eurozónu (ECB/2006/9, 2006/525/ES) 12 www.law.muni.cz Úkony Evropské centrální banky II  Oznámení ECB  Stanovisko ECB www.law.muni.cz Unijní regulace pravomocí národních centrálních bank  Funkce národních centrálních bank nesmí být v rozporu s cíli a úkoly ESCB  Posuzuje Rada guvernérů ECB  Týká se dalších právem upravených pravomocí centrální banky nad rámec pravomocí stanovených SFEU a protokolem č. 4. 14 www.law.muni.cz Orgány Evropské centrální banky  Rada guvernérů  6 členů Výkonné rady +  guvernéři národních centrálních bank (nyní 19 států eurozóny = 19 členů)  Prezident ECB – vizte níže, jeden z členů Výkonné rady ECB – v září 2015 Mario Draghi www.law.muni.cz Orgány Evropské centrální banky  Výkonná rada  prezident ECB +  viceprezident ECB +  4 členové výkonné rady  Jmenuje je Evropská rada  Generální rada  prezident ECB +  viceprezident ECB +  guvernéři národních centrálních bank  (28 členských států EU) www.law.muni.cz Orgány Evropské centrální banky  Rada dohledu  předseda (jmenovaný na období pěti let bez možnosti obnovení) +  místopředseda (vybraný z členů Výkonné rady ECB) +  čtyři zástupci ECB +  zástupci vnitrostátních orgánů dohledu  (jeden za stát, u něhož je orgánem dohledu centrální banka, popř. dva za stát, u něhož je orgánem dohledu jiný orgán – pak jeden za orgán dohledu a jeden za centrální banku = nyní 19 států, 25 zástupců). www.law.muni.cz Česká národní banka cíl, postavení, dohled www.law.muni.cz Česká národní banka www.law.muni.cz 1. Rektor MU, 1. Guvernér NBČS, Ministr financí 5 vlád KDO JE TO ? www.law.muni.cz KAREL ENGLIŠ  "Kdo sloužíš vlasti, odměny nečekej."  17.srpna 1880 v Hrabyni u Opavy  zemřel 13.června 1961 v Hrabyni u Opavy  Sociální politika (1916)  Theorie statistiky a spotřebního hospodářství (1917)  Základy hospodářského myšlení (1922)  Soustava národního hospodářství (1938 ) www.law.muni.cz Základní charakteristika ČNB  Právní forma: PO veřejného práva (sui generis)  Sídlo: Praha  Vznik: ze zákona, k 1.1.1993, rozdělením SBČS  Ústřední banka České republiky  Od 1.4.2006 orgán sjednoceného dohledu nad finančním trhem s kompetencemi správního úřadu (viz zákon č. 57/2006 Sb.)  Pobočky: 7 (v Praze, Ústí nad Labem, Plzni, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Brně a Ostravě) www.law.muni.cz Hlavní cíl ČNB  péče o cenovou stabilitu - podle článku 98 Ústavy ČR a zákona č.6/1993 Sb., o ČNB, ve znění pozdějších předpisů (x dříve: stabilita měny)  Jak ČNB tento cíl naplňuje?  Dosažení a udržení cenové stability, tj. vytváření nízkoinflačního prostředí v ekonomice ► vytváření podmínek pro udržitelný hospodářský růst (stanovení inflačních cílů, http://www.cnb.cz/cs/menova_politika/prognoza/index.html);  ČNB ze zákona podporuje obecnou hospodářskou politiku vlády (vedlejší cíl), pokud není v rozporu s cílem hlavním;  Nezávislost je předpokladem účinnosti měnových nástrojů vedoucích k cenové stabilitě (viz dále). www.law.muni.cz Pokud to není v rozporu s cílem hlavním (dílčí cíle):  Péče o finanční stabilitu a o bezpečné fungování finančního systému v ČR  Dohled nad finančním trhem  Podpora obecné hospodářské politiku vlády vedoucí k udržitelnému hospodářskému růstu  Podpora obecné hospodářské politiky v EUé unii se záměrem přispět k dosažení cílů EU.  Jednání v souladu se zásadou otevřeného tržního hospodářství www.law.muni.cz Postavení ČNB  Centrální banka je tedy mj.:  ústřední bankou České republiky;  součástí Evropského systému ústředních bank (http://www.cnb.cz/cs/mezinarodni_vztahy/ecb_escb/ http://www.ecb.int/home/html/index.en.html);  správcem měny a výlučnou emisní institucí;  bankou bank v její působnosti;  správcem účtů státu (např. FÚ), kód banky 0710; www.law.muni.cz Postavení ČNB - pokračování  provozovatelem systémů pro mezibankovní platební styk (platební systém CERTIS);  subjektem plnícím funkci registru bank, zastoupení zahraničních bank a finančních institucí vykonávajících bankovní činnosti na území České republiky;  subjektem dávajícím do oběhu státní dluhopisy;  koordinátorem rozvoje bankovního informačního systému a v neposlední řadě  subjektem, kterému jsou zákonem svěřeny kompetence správního úřadu (obdobně jako ústřední správní úřady je ČNB oprávněna vydávat sekundární normativní právní akty a metodické pokyny heteronomní povahy). www.law.muni.cz Role ČNB v platebním styku  určuje měnovou politiku;  vydává bankovky a mince;  řídí peněžní oběh, platební styk a zúčtování bank, pečuje o jejich plynulost a podílí se na zajištění bezpečnosti, spolehlivosti a efektivnosti platebních systémů a na jejich dalším rozvoji;  vykonává bankovní dohled nad činností bank, poboček zahraničních bank a konsolidačních celků, jejichž součástí je banka se sídlem v České republice, a pečuje o bezpečné fungování a účelný rozvoj bankovního systému v České republice. www.law.muni.cz ČNB jako normotvůrce  Česká národní banka stanoví vyhláškami (tzv. emisní vyhlášky) mj. a) nominální hodnoty, rozměry, hmotnost, materiál, vzhled a další náležitosti bankovek a mincí a jejich vydání do oběhu, b) ukončení platnosti bankovek a mincí a způsob a dobu jejich výměny za jiné bankovky a mince. www.law.muni.cz ČNB jako předkladatel Z  ČNB spolu s MF ČR připravuje a předkládá vládě návrhy Z v oblasti měny a peněžního oběhu…  ČNB spolupracuje s MF ČR na přípravě návrhů Z v oblasti… platebního styku, regulace vydávání elektronických peněz… www.law.muni.cz Bankovní rada ČNB  Nejvyšší řídící orgán ČNB  Určuje měnovou politiku a nástroje pro její uskutečňování a rozhoduje o zásadních měnově politických opatřeních České národní banky  Další působnost: a)stanoví zásady činnosti a obchodů České národní banky, b)schvaluje rozpočet České národní banky, c)stanoví organizační uspořádání a působnost organizačních jednotek České národní banky, d)stanoví druhy fondů České národní banky, jejich výši a použití, e)vykonává práva a povinnosti zaměstnavatele vyplývající z pracovněprávních vztahů vůči zaměstnancům České národní banky. g)stanoví mzdové a další požitky guvernéra h) rozhoduje v II.instanci (rozklad) www.law.muni.cz Struktura bankovní rady  7 členů, z toho:  guvernér  2 viceguvernéři  4 členové BR www.law.muni.cz Miroslav Singer  Guvernér ČNB www.law.muni.cz Viceguvernéři  Mojmír Hampl www.law.muni.cz Viceguvernéři  Vladimír Tomšík www.law.muni.cz Člen BR  jmenuje a odvolává prezident republiky  funkční období 6 let (max 2x) www.law.muni.cz Nezávislost ČNB Personální Institucionální Funkční Finanční www.law.muni.cz Personální nezávislost  Omezení politických ingerencí do personálního obsazení BR  Taxativní výčet důvodů odvolání člena BR www.law.muni.cz Institucionální nezávislost  BR při plnění svých zákonem stanovených cílů a výkonu svých dalších činností nesmí přijímat ani vyžadovat pokyny od prezidenta, parlamentu, vlády či jakýchkoli jiných subjektů. www.law.muni.cz Funkční nezávislost  Relativní autonomie ČNB při formulování inflačních cílů a nástrojů k jejich dosažení.  Kurzový režim je sice ČNB povinna stanovovat po projednání s vládou, ale nesmí tím být ohrožen její hlavní měnový cíl.  O zásadách a opatřeních měnové a fiskální politiky se ČNB a vláda vzájemně informují www.law.muni.cz Finanční nezávislost  Zákaz přímého financování veřejného sektoru a jím řízených subjektů.  ČNB má vlastní rozpočet schválený BR  Externí audit výsledku hospodaření  Roční zpráva o výsledku hospodaření ►parlamentu  Info veřejnosti o pozici ČNB www.law.muni.cz Role komerčních (obchodních) bank  finanční zprostředkování (obchody s penězi na finančním trhu);  realizace platebního styku (s výnosy zejména ve formě „poplatků“ a provizí za bankou provedené služby v oblasti platebního styku);  emise bezhotovostních peněz (jedná se o funkci bankovního sektoru jako celku, základ emise bezhotovostních peněz spočívá v procesu multiplikace bankovních depozit) www.law.muni.cz Dohled vykonávaný ČNB: kontrola dodržování pravidel  Obecně: dohled nevykonává jen ČNB, ale v širším smyslu též např. auditoři  Konkrétně ČNB:  Podmínky vstupu do odvětví (např. ne/udělení licence…)  Stanovení a prověřování zákl. povinností (např. u bank)  Povinné pojištění vkladů (je-li stanoveno Z)  Úvěry věřitele poslední instance www.law.muni.cz ČNB a FINANČNÍ ARBITR  Přijme-li Česká národní banka podnět k zahájení řízení z moci úřední (podle § 42 správního řádu)ve věci porušení povinnosti poskytovatele podle z. o platebním styku:  odpoví na něj do 60 dnů ode dne, kdy podnět přijala, i když o to ten, kdo podnět podal, nepožádal +  jestliže to připadá v úvahu, informuje jej Česká národní banka zároveň o možnosti mimosoudního řešení sporů mezi uživateli a poskytovateli podle zákona o finančním arbitrovi. www.law.muni.cz Děkuji za pozornost   JUDr. Ing. Libor Kyncl, Ph.D.  libor.kyncl@law.muni.cz  http://www.muni.cz/law/people/Libor.Kyncl  http://www.law.muni.cz  Masaryk University / Masarykova univerzita  Faculty of Law / Právnická fakulta  Department of Financial Law and Economics  Katedra finančního práva a národního hospodářství  Veveří 70, 611 80 Brno  Czech Republic