ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA Správní právo uSoubor veřejnoprávních norem, které upravují organizaci a činnost veřejné správy uSamostatné právní odvětví 1.Předmět 2.Metoda právní regulace 3.Soudržnost právních norem 4.Zájem společnosti Předmět regulace uVeřejná správa: uspráva veřejných záležitostí ve společnosti zorganizované ve stát, je projevem realizace moci výkonné ve státě uX soukromá správa: - správa soukromých záležitostí, v soukromém zájmu, soukromými osobami, sledující určitý vlastní cíl a řídící se přitom vlastní vůlí Předmět regulace uveřejná správa vs zákonodárství: –zákonodárství je veřejné správě nadřazeno - vytváří pro ni formou zákonů právní rámce – –veřejná správa jako činnost výkonná, podzákonná a nařizovací je vázána zákony a zároveň zabezpečuje jejich provedení. Předmět regulace uveřejná správa vs soudnictví: –soudy jsou vázány jen zákony, jinak jsou nezávislé. Tato nezávislost bývá ústavně zabezpečena instituty nesesaditelnosti a nepřeložitelnosti soudců –veřejná správa je prováděna ve veřejném zájmu osobami, které nejsou nezávislé u Předmět regulace uVnitřní členění veřejné správy: –Státní správa u veřejná správa uskutečňovaná státem u jménem státu a v zájmu státu u základ veřejné správy –Samospráva u uskutečňována jinými subjekty než je stát u svým jménem a ve svém zájmu (spravují sami sebe) u je od státní správy odvozena u u Metoda regulace uAdministrativně právní metoda regulace –nerovnost mezi vykonavatelem a adresátem –vykonavatelé veřejné správy jako nositelé veřejné moci – Správní právo u=>Právní odvětví veřejného práva uTeorie mocenská - Ulpiánus uTeorie zájmová uTeorie organická a její modifikace u a)materiální, kdy alespoň jeden ze subjektů je nositelem veřejné moci, ub) teorie zvláštního práva, kdy právo soukromé upravuje vztahy všech subjektů, právo veřejné pak vztahy nositelů veřejné moci při výkonu jejich vrchnostenských pravomocí Systém správního práva uSP organizační – základní zásady organizace veřejné správy, pravomoc a působnost uSP hmotné – podmínky a předpoklady realizace práv a povinností uSP procesní – postup při rozhodovacím procesu uSP trestní – odpovědnost za správní delikty u Prameny správního práva uFormy, v nichž nacházíme platné právo uDělení – materiální u - formální uKontinentální systém práva (NPA) uPsané právo uPrameny hierarchicky uspořádány u Druhy pramenů uMezinárodní právo u- č. 10 „Vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu; stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva“ (od 1. 6. 2002) u=aplikační přednost Druhy pramenů u1. Ústava a ústavní zákony u - ústavní normy upravují postavení veřejné správy, její kompetenci a pozici adresátů jejich působení u - nejvyšší právní síla – stabilita -- role ústavního soudnictví Druhy pramenů u2. Zákony -hlavní pramen vnitrostátního práva -výsledek činnost zákonodárce -právní rámec pro činnost veřejné správy Druhy pramenů u3. Podzákonné NPA uAtribut výkonné moci, uZnaky: rychlost, specializace, uotázka zmocnění k jejich vydání unařízení vlády, vyhláška ministerstva nebo jiného (ústředního) orgánu veřejné správy, OZV a nařízení obce nebo kraje. u u Druhy pramenů uvláda – nařízení (čl. 78) u – k provedení zákona a v jeho mezích je vláda oprávněna vydávat nařízení. – u u u Druhy pramenů uObecně závazné vyhlášky obcí a krajů učl.104 odst. 3 Ústavy - zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky Druhy pramenů uVyhlášky SO a nařízení územně samosprávných celků –čl. 79 odst. 3 Ústavy – mohou být vydávány jen v případě, že je tím pověří zákon v některém svém ustanovení –nařízení obcí a krajů, a vyhlášky ministerstev, jiných ústředních úřadů, popř. jiných správních orgánů u Charakteristika uPůsobnost u1. Osobní u2. Věcná u3. Územní u4. Časová – platnost x účinnost u - publikační právo u Normy správního práva uOpakování – teorie práva uCo je to norma ? u(obecně závazné pravidlo chování vydané ve státem předepsané formě a vynutitelné státní mocí) uZnaky: regulativnost, právní závaznost, obecnost, vynutitelnost uSystematizace: hypotéza, dispozice, sankce Členění norem uRegulativní x ochranné uZavazující (přikazují nebo zakazují)x zmocňující uHmotně právní x procesně právní uPerfektní x imperfektní uOdkazující x blanketové Realizace norem 1.Přímá – samotné chování subjektů správního práva 2.Aplikace u– činnost orgánů veřejné správy u - autoritativní proces (nositelé veřejné moci) u- rozhodovací proces (akt aplikace práva) u 1. Interpretace norem uVýklad norem - vyložení právního obsahu uDruhy: podle subjektu u a) legální u b) autentický u c) prováděný aplikujícím orgánem u d) doktrinální Pokr. uPodle metody: a)Jazykový b)Logický c)Systematický d)Historický e) u Pokr. u3. Podle rozsahu: a)Doslovný b)Zužující c)Rozšiřující u Správní uvážení uStav, kdy s existencí určitého skutkového stavu není jednoznačně spojen jediný nutný právní následek uVolba jednoho z více právní normou předvídaných řešení u uPříklad: u uSprávní orgán může rozhodnutím uložit pořádkovou pokutu až do výše 50 000 Kč tomu, kdo v řízení závažně ztěžuje jeho postup tím, že…“ (§ 62 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád) u u Neurčité pojmy uNorma správního práva používá výraz, který blíže obsahově nevymezuje uObsah je nutno posuzovat případ od případu, a to na základě posouzení dané situace uPříklad: veřejný zájem, občanské soužití, veřejný pořádek Limity správního uvážení uSprávní uvážení není nikdy absolutní a je limitováno - nikdy se nejedná o libovůli –Judikatura NSS (rozsudek ze dne 23. 3. 2005, sp. zn. 6 A 25/2002) uZákladními limity správního uvážení jsou: –Zákon –principy vyplývající z ústavního pořádku České republiky: zákaz libovůle, zásada legitimního očekávání, princip rovnosti, zákaz diskriminace, princip proporcionality u u Děkuji za pozornost