Správní právo procesní •Subsystém správního práva •Upravuje procedurální postupy správních orgánů ve veřejné správě • • Procedurální formy realizace veřejné správy •Vnější – proces vydávání normativních správních aktů • - proces vydávání individuálních správních aktů • - proces vydávání správních aktů smíšené povahy - proces uzavírání dohod správně právního charakteru • Procedurální formy realizace veřejné správy •Vnitřní – proces vydávání interních normativních aktů • - proces vydávání interních individuálních pokynů Správní právo procesní •V širším slova smyslu - veškeré normy upravující postupy orgánů veřejné správy •V užším slova smyslu – zahrnuje pouze ty procesní normy, které upravují správní řízení. Správní právo procesní •V klasickém, resp. nejužším slova smyslu – proces jehož cílem je vydání rozhodnutí v konkrétní věci, jakožto individuálního správního aktu • • Správní právo procesní •Upravuje činnost správních orgánů v procesní rovině • Správní řízení •Těžiště úpravy správního řádu •Autoritativní aplikace správního práva při rozhodování o právech a povinnostech individuálních adresátů vrchnostenského působení •Aplikační režim (autoritativní aplikace) Předmět správního řízení •Rozhodovací činnost orgánů veřejné správy, jejímž úkolem je vydání rozhodnutí, kterým se mění, ruší či zakládají práva a povinnosti •Proces aplikace hmotného správního práva Správní řízení •Obecné (správní řád) •Zvláštní (kombinace obecné právní úpravy a odchylek od ní stanovených zvláštními předpisy) Základ právní úpravy procesních forem veřejné správy - vnitrostátní •Ústava, Listina •správní řád •zvláštní zákony (prováděcí předpisy –vyhlášky, nař. vlády) •soudní řád správní, část. pátá o.s.ř. •+ interní metodika (směrnice, závěry poradního sboru MV ČR) •+ faktický vliv judikatury, zejm. NSS (závazné vždy pro konkrétní případ) + sjednocující úloha NSS Správní řád Obecný předpis o správním řízení Obecná charakteristika •Schválen dne 24. 6. 2004 •Publikován dne 24. 9. 2004 •Zák. č. 500/2004 Sb •Účinnost od 1. 1. 2006 Systematika zákona •1. část – úvodní ustanovení §§ 1 – 8 •2. část – obecná ustanovení o správním řízení §§ 9- 129 •3. část – zvláštní ustanovení o správním řízení §§ 130 – 153 •4. část – vyjádření, osvědčení, sdělení §§ 154 - 158 Systematika zákona •5. část – veřejnoprávní smlouvy §§ 159 – 170 •6. část – opatření obecné povahy §§ 171 – 174 •7. část – společná, přechodná a závěrečná ustanovení §§ 175 – 183 •8. část – účinnost § 184 Rozsah působnosti správního řádu •Vymezen pozitivně a negativně Pozitivní vymezení působnosti správního řádu •§ 1 odst. 1 •Postup orgánů moci výkonné, orgánů územně samosprávných celků , dále také jiných orgánů, jakož i právnických a fyzických osob pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy. Negativní vymezení působnosti veřejné správy •§ 1 odst. 3 •Správní řád se nepoužije pro občanskoprávní, obchodněprávní a pracovněprávní úkony prováděné správními orgány. •Správní řád se nepoužije na vztahy mezi orgány téhož územně samosprávného celku při výkonu samostatné působnosti. Působnost správního řádu •Nemá úpravu pro vydání normativních aktů •Nemá úpravu pro procesní stránku tzv. faktických úkonů Subsidiární (podpůrná) působnost správního řádu •Vztah SŘ ke zvláštním zákonům •Aplikující správní orgán musí postupovat jak podle správního řádu, tak v potřebném rozsahu podle zvláštního zákona (dle příslušného úseku veřejné správy). •Jde o vztah buď –anebo. •Zvláštní zákon může použití příslušných ustanovení spr. řádu vyloučit, rozšířit, zúžit („princip skládanky“ –náročný na interpretaci) •Ústavní princip legality však vyžaduje zákonný základ pro všechny postupy spr. orgánů vůči adresátům. • S tím souvisí: • Specifické (širší) nastavení působnosti: •Části čtvrté (= neformální, jednodušší proces) : =„vnitřní“ podpůrnost v rámci úpravy s.ř. („nejde-li o jinou procesní formu…“) • (§177 odst. 2 + §158 odst. 1, + 180 odst. 2). • •Základních zásad činnosti správních orgánů = široká, „univerzální“ působnost pro výkon veřejné správy –navenek (§177 odst. 1). Tedy nejen při aplikaci správního řádu. Základní zásady činnosti působí nejen pro oblast procesní, ale také materiální(obsah rozhodnutí, řešení). • •A také §80 (ve spojení s §6 odst. 1) – řešení nečinnosti. • Základní zásady činnosti správních orgánů •(§§2 –8 správního řádu, + §177 odst. 1 /působnost zásad/ ) • • Základ a původ základních zásad: –Tradice veřejné správy –Ústavní základ (čl.36odst.1,38odst.2LZPS), mezinárodní a evropský základ (zejm. čl. 6 odst. 1 EÚLPZS – právo na řádný, spravedlivý proces a rozhodnutí. –LZP EU (čl. 41 –„právo na dobrou správu“). –principy „dobré správy“ = širší katalog, včetně soft-law –RE –rezoluce a doporučení Výboru ministrů Rady Evropy (zejména doporučení č. /2007/7). • Základní zásady činnosti správních orgánů •Hlavní zásady pro výkon veřejné správy. •Nejen procesní, ale i materiální povahy. • Základní zásady činnosti správních orgánů •Význam, závaznost, úloha a aplikace zásad: • Øprávně závazné (vč. implicitních, nepsaných), některé jsou přímo ústavními principy. Øinterpretační pravidlo (systemat. výklad při aplikaci konkrétních pravidel) (+nástroj právní argumentace). • Význam, závaznost, úloha a aplikace zásad: •Působí současně (systém), někdy v konfliktu např. rychlost vs. materiální pravda) a proto nutné poměřování •Působí praeter legem (pokud zákon nestanoví jinak) •Zvláštní důležitost pro správní uvážení (diskreční pravomoc)= kde zákon nedává přesné řešení. •Pozn: Otázka nejen zákonnosti, ale také (věcné) správnosti rozhodnutí (řešení), a také spravedlnosti. =Jak najít řešení případu, jak je následně přezkoumat? •Judikatura principy formuluje, precizuje – vzrůstající úloha! • Přehled základních zásad činnosti správních orgánů: •Zákon zásady nepojmenovává, ale závazně stanoví. •Označení – používané v evropském, mezinárodním kontextu (+ tradice). •Zásada legality (zákonnosti) - § 2 odst.1 – je základem a rámcem pro činnost veřejné správy a také pro ostatní zásady. = SO musí jednat v souladu s celým právním řádem. •Zásady obsažené v §2: nejen procesní povahy, neboť určují obsah rozhodnutí – tedy i materiální • • Základní zásady činnosti správních orgánů •1. legalita – mezinárodní smlouvy, Ústava, Listina •2. zákaz zneužití správního uvážení •3. ochrana práv nabytých v dobré víře •4. předvídatelnost •5. materiální pravda – stav, o němž nejsou důvodné pochybnosti, nezbytný rozsah •6. slušnost •7. součinnost + informovat •8. rychlost a hospodárnost •9. rovnost •10. dobrá správa •11. smír Jednotlivé základní zásady činnosti správních orgánů: •Zásada proporcionality (přiměřenosti, vhodnosti) výkonu veřejné správy a přijatých řešení. (= vztah účelu, prostředků, míry zásahu či omezení práv dotčených osob). ØJejí komponenty, jež obstojí také samostatně - zákaz zneužití správního uvážení (§ 2odst. 2), tedy zneužití pravomoci SO (účelu, rozsahu). • Jednotlivé základní zásady činnosti správních orgánů: •S proporcionalitou souvisí: •Zásada preference smírného odstranění rozporů (§5) = subsidiarity mocenského řešení, (doplňuje zásadu proporcionality). • Jednotlivé základní zásady činnosti správních orgánů: •Další zásada v §2: •Zásada legitimního očekávání (a předvídatelnosti), (§2 odst. 4 in fine). (právní jistota) • Jednotlivé základní zásady činnosti správních orgánů: •Zásada materiální pravdy (§3), - zjistit stav věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti + k naplnění zásad z § 2. •Zásada procesní rovnosti a nestrannosti postupů správních orgánů (§ 7), + opatření k zajištění rovnosti. • Jednotlivé základní zásady činnosti správních orgánů: •Zásada veřejné správy jako služby a ochrany práv dotčených osob (§ 4 – zejm. procesních), někdy také: zásada „dobré správy“ =poučení, uvědomění o postupu, vstřícnost, zdvořilost. •Zásada spolupráce správních orgánů a souladnosti postupů vůči dotčeným osobám (§8) (ty však musí správní orgán upozornit, že již je vůči nim postupováno). • Jednotlivé základní zásady činnosti správních orgánů: •Zásada rychlosti (§6) + opatření proti nečinnosti dle §80, a také hospodárnosti postupů (co nejméně zatěžovat) =„procesní ekonomie“. • Základní zásady správního řízení •zásada písemnosti kombinovaná se zásadou ústnosti (vedení řízení§15, jednací jazyk §16, spis §17, protokol § 18, ústní jednání §49), •zásada procesní rovnosti dotčených osob s modifikacemi – konkretizace, postavení účastníků §27, doručování – konkretizace, postavení účastníků §27, doručování rozhodnutí § 19 a násl., odvolací lhůta při neoznámení rozhodnutí §84), • Základní zásady správního řízení •zásada oficiality v kombinaci se zásadou dispoziční (počínaje zahájením řízení § 44 a násl., dále § 45 odst. 1 – zúžení či zpětvzetí návrhu do vydání prvostupňového rozhodnutí, dispozice s řádným opravným prostředkem.) •zásada neveřejnosti správního řízení (+ výjimečně veřejné ústní jednání § 49), •Zásada dvouinstančnosti (odvolací řízení -§81 a násl.), • • Základní zásady správního řízení •Zásada jednotnosti řízení, omezena zásadou koncentrace (§ 36 odst. 1 ve spojení s §82 odst. 4 –k novým skutečnostem se přihlédne jen nemohly-li být uplatněny dříve), •Zásada vyšetřovací (inkviziční) – podklady pro rozhodnutí opatřuje správní orgán (výjimečně může připustit, aby účastník - § 50odst. 2), • Základní zásady správního řízení •Pouze ve sporném řízení - zásada projednací (§141 odst. 4), •Zásada volného hodnocení důkazů (§ 50 odst. 4), s výjimkou závazných podkladů, •Zásada řádného odůvodnění rozhodnutí (§ 68 odst. 3, § 155 odst. 3). • Děkuji za pozornost