Úvodní seminář Národní hospodářství • Prezentaci vytvořila: Ing. Eva Tomášková, PhD. Organizace předmětu 1.Úvodní seminář 2.Inflace a měna 3.Trh práce, nezaměstnanost, politika zaměstnanosti 4.HDP 5.Státní rozpočet 6.Závěrečný seminář: lKapitálový trh lZahraniční politika lDějiny NH lSměnka lRozpočty obcí lStatistika Podmínky získání zápočtu l6x docházka, příp. 1 omluvená hodina, příp. náhrada v jiné skupině l3x případová studie prezentovaná (formou ppt) a odevzdaná na daném cvičení lzpracovávají skupiny (max. 4 osoby) l rozsah 2 – 4 str. l 1. Případová studie Inflace (měna) 1.Co je to inflace (příklady správné a nesprávné definice), co je to cenová stabilita a jaké jsou druhy inflace, deflace, desinflace? K čemu slouží měření inflace? 2.Jaké existují příčiny (včetně grafů) a důsledky inflace? Jak zvýšit inflaci, jak snížit inflaci? 3.Jaké existují způsoby měření inflace, vysvětlete pojem implicitní cenový deflátor? Uveďte příklad výpočtu. 4.Jak měří inflaci ČSÚ, co znamenají jednotlivé zveřejňované míry inflace (Míra inflace vyjádřená přírůstkem průměrného ročního indexu Míra inflace vyjádřená přírůstkem indexu spotřebitelských cen ke stejnému měsíci předchozího roku, Míra inflace vyjádřená přírůstkem indexu spotřebitelských cen k předchozímu měsíci, bazické indexy)? 5.Co je to očekávaná, anticipovaná a neanticipovaná inflace, skrytá inflace, potlačená inflace, jaký je vztah inflace a úrokové míry, nominální a reálná úroková sazba? 6.Co je to měna, měnový kurz, režimy měnových kurzů, apreciace měny, depreciace měny, devalvace a revalvace měny, faktory ovlivňující měnový kurz, parita kupní síly, nominální a reálný měnový kurz? Tržní mechanismus lCo vyrábět? lJak vyrábět? lPro koho vyrábět? l l l Prvky tržního mechanismu lPoptávka lNabídka lCena l l Peníze umožňují směnu, zabezpečují funkčnost tržního mechanismu l lzměna cen na trzích výrobků a služeb vede v důsledku ke změnám v alokaci zdrojů l Poptávka I lsouhrn všech zamýšlených koupí, jež jsou kupující ochotni za určitou cenu uskutečnit l lzávislost množství poptávaného produktu na jeho ceně l lefektivní koupěschopná poptávka lpoptávka uskutečněná v rámci rozpočtového omezení l lzákon klesající poptávky l Poptávka II lzávislost mezi dvěma proměnnými lmnožství produkce lcena produkce l l Křivka poptávky •cena •množství •D Příčiny „poklesu“ poptávky (při vyšší ceně produktu) lDůchodový efekt lSubstituční efekt l l Posun po křivce poptávky l •cena •množství •D • •A •PA •QA • •B •PB •QB • •C •Pc •Qc Příčiny změny poptávky lZměny cen substitučního zboží lZměny cen komplementárního zboží lZměny v úrovni důchodů lZměny v preferencích (módní vlivy) lZměny v populaci l l Změna poptávky •cena •množství •D1 • •A •PA •QA • •B •= PB •QB •D2 • •C •= PC •QC •D3 Cenová pružnost poptávky I lse změnou ceny se poptávané množství mění nepřímo úměrně lintenzita, s níž se mění množství v závislosti na ceně, je u různých zboží různá lcenová pružnost (elasticita) = poměr procentní změny množství k procentní změně ceny Cenová pružnost poptávky II leD = (ΔQ/Q) / (ΔP/P) l leD > 1 => poptávka je pružná (elastická) leD = 1 => poptávka je jednotkově pružná (elastická) leD < 1 => poptávka je nepružná (neelastická) Cenová pružnost poptávky III •cena •množství •D •D1 •D2 •D3 •D4 Cenová pružnost poptávky IV lovlivněno: lpostavením ve spotřebním koši lexistence substitutů lvývoj očekávání spotřebitelů Nabídka lsouhrn všech zamýšlených prodejů zboží, s nimiž přicházejí výrobci na trh l lzávislost množství nabízeného produktu na jeho ceně l lzákon rostoucí nabídky Křivka nabídky •cena •množství •S Posuny po křivce nabídky •P •Q •S •PA •QA •PB •QB •B •A Příčiny „růstu“ nabídky (při vyšší ceně produktu) lZiskový motiv lPoptávkový motiv l l •P •Q •PA •A •B •C •QA •QB •QC •S2 •S1 •S3 •= PB •= PC Změna křivky nabídky Příčiny změny nabídky lZměny výrobních podmínek l lZměny cen výrobních komponent (vstupů) l lVliv technického pokroku l lVliv počasí l Posuny lPosuny po křivce nabídky a poptávky lpouze cenové faktory! l lPosuny křivek nabídky a poptávky lpouze necenové faktory! l Cenová pružnost nabídky lcenová pružnost (elasticita) = poměr procentní změny množství k procentní změně ceny l lES = (ΔQ/Q) / (ΔP/P) l lES > 1 => nabídka je pružná (elastická) lES = 1 => nabídka je jednotkově pružná (elastická) lES < 1 => nabídka je nepružná (neelastická) l Cenová pružnost nabídky •P •Q •S1 •S2 •S3 •S4 •S5 Faktory ovlivňující pružnost nabídky lrychlost obratu zboží l ltechnologie výrobního procesu l ldoprava a skladování zboží l lčasové vlivy l lstav výrobních kapacit Cenová reakce podle délky období •C, R •Q •Q1=Q2 •D1 •S1 •Q3 •D2 •S2 •S3 •E1 •E2 •E3 •E4 •P2 •P1 •P3 •P4 •Q4 Rovnovážná cena •P •Q •D •S •E •P1 •Q1 Děkuji za Vaši pozornost. J Boring%20Presentation