Hospodářská politika a fiskální politika NP101Zk Ekonomika veřejné správy podzim 2015 Libor Kyncl S využitím materiálů Aleny Kerlinové 1 www.law.muni.cz Ekonomický koloběh Zdroj: http://vkjournal.ru/doc/321364 www.law.muni.cz Subjekty v rámci ekonomického systému  2-sektorová ekonomika: firmy (podniky), domácnosti  Příjmy domácností se dělí na spotřebu a úspory, firmy vyplácí mzdy za výrobní faktor práce, úroky za výrobní faktor kapitálu a rentu za výrobní faktor půdy, vynakládají investice  3-sektorová ekonomika: firmy (podniky), domácnosti, stát  Dtto  Firmy i domácnosti platí daně státu, stát vyplácí domácnostem transfery (sociální dávky), stát vynakládá vládní výdaje na vládní nákupy a na dotace  (+ veřejná správa a státní podniky = stát vyplácí plat / mzdu za práci) 3 www.law.muni.cz Subjekty v rámci ekonomického systému  4-sektorová ekonomika: firmy (společnosti), domácnosti, stát, zahraničí (export, import)  celý model: firmy (společnosti), domácnosti, stát, zahraničí (export, import), finanční sektor (trh finančního zprostředkování, trh cenných papírů) 4 www.law.muni.cz Veřejná správa  Poslání: řízení a správa veřejného sektoru  Funkce:  Normativní  Ochranná – zajistit a organizovat vnitřní a vnější bezpečnost a pořádek státu  Ekonomicko-regulační – ovlivňování národního hospodářství  Hospodářsko-organizátorská – tvorba, přerozdělování a použití bohatství www.law.muni.cz Smíšený systém ekonomiky  Tržní systém regulovaný státem  Obsahuje prvky ziskového (tržního) systému, tak neziskového (netržního) sektoru  Posláním veřejného je předcházet důsledkům tržních selhání, příp. řešit důsledky těchto selhání  Stát – zasahuje zejména prostřednictvím vybíraných daní a nabídkou veřejných statků a redistribucí www.law.muni.cz Hodnocení úlohy státu v ekonomice  Otázka, jak najít tu správnou míru státních zásahů  Rozsah státní moci  Podíl veřejných výdajů na HDP  Daňová kvóta  Výkonnost státní moci  Podle dosažení vytýčených cílů v jednotlivých oblastech, do kterých stát zasahuje www.law.muni.cz Podíl veřejných výdajů na HDP Rok 200 4 200 5 200 6 200 7 200 8 200 9 201 0 201 1 201 2 201 3 201 4 Vládní výdaje (%) 40,9 15,1 36,8 47,1 45,6 43,0 45,6 44,8 36,8 43,5 43,8 61,5 56,0 48,1 47,1 43,8 43,2 38,7 38,2 29,5 25,6 23,5 21,4 19,2 5,6 0 10 20 30 40 50 60 70 Vládní výdaje v roce 2014 Zdroj: http://www.heritage.org/ www.law.muni.cz Složená daňová kvóta ČR Maďarsk o Německo Polsko SR průměr EU (27) Daňová kvóta 34,4 37 38,7 32,4 28,5 38,8 www.law.muni.cz Hospodářská politika  Prostřednictvím tzv. netržních činností státu  Legislativní činnost  Alokační činnost  Redistribuční činnost  Regulační činnost  Stabilizační činnost = politika, která zkoumá cíle, které si stát v hospodářství vytyčil, a nástroje používané k dosažení stanovených cílů = zásahy státu, kterými přímo vstupuje do hospodářských procesů  Makroekonomická vs. Mikroekonomická www.law.muni.cz Realizace hospodářské politiky  Nejčastěji: vláda, centrální banka, státní správa, soudy, různé zájmové skupiny  2 základní hospodářsko-politická centra:  Vláda – realizuje fiskální politiku, důchodovou politiku, částečně vnější hospodářskou politiku  Centrální banka – realizuje monetární politiku, částečně vnější hospodářskou politiku www.law.muni.cz Makroekonomická hospodářská politika - cíle  Primární cíl: dosažení maxima společenského blahobytu  Založeno na tzv. Paretově optimu  Přispívat ke splnění základních společenských cílů – svoboda, spravedlnost, bezpečnost, demokracie,…  Tradiční cíle:  Ekonomický růst  Cenová stabilita  Plná zaměstnanost  Vyrovnaná platební bilance + Vyrovnanost státního rozpočtu www.law.muni.cz Produkt I.  K měření makroekonomického výkonu  Závisí na disponibilním množství a kvalitě výrobních faktorů a dostupné úrovni technologií  Výrobní faktory: půda, práce, kapitál  Hranice produkčních (výrobních) možností  Toková veličina – měření toku výstupů na trhu finální produkce  Zahrnuje: pouze statky prodávané na trzích, pouze nově vyrobené statky  Vyloučeny: čistě peněžní transakce, směnné transakce existujícího majetku, meziprodukty www.law.muni.cz Produkt II.  Domácí vs. Národní  Hledisko teritoriální nebo národnosti  Čistý vs. Hrubý  Rozdíl představuje opotřebení  Pouze čisté nebo celkové (hrubé) investice  Nominální vs. Reálný  Vyjádřený v běžných nebo stálých cenách  Rozdíl představuje inflace www.law.muni.cz HDP – metody výpočtu  Výdajová metoda  HDP = C + I + G + NX  Důchodová metoda  Příjmy vlastníků výrobních faktorů  Výrobní metoda  HDP jako přidaná hodnota www.law.muni.cz HDP nezachycuje  Netržní statky  Hodnotu volného času  Škody na životním prostředí  Šedou/stínovou ekonomiku  Kvalitu zboží a služeb www.law.muni.cz http://www.czso.cz/csu/2012edicniplan.nsf/t/E5003A033C/$File/501312G0208.pdf www.law.muni.cz HDP a hrubý NI Zdroj: ČSÚ www.law.muni.cz Zdroj: ČSÚ www.law.muni.cz www.law.muni.cz Potenciální produkt  Produkt, který se vyrábí při přirozené míře zaměstnanosti  Není ovlivněn změnami cenové hladiny  Změny cenové hladiny mohou vychýlit HDP od potenciálního produktu pouze krátkodobě, nikoliv dlouhodobě www.law.muni.cz Ekonomický růst = Zvýšení potenciálního produktu v čase  Extenzivní vs. Intenzivní  Založen na využívání výrobních faktorů  Posun hranice produkčních (výrobních) možností  Měření pomocí reálného HDP – očištění o krátkodobé výkyvy (zjištění trendu) www.law.muni.cz Zdroj: Ministerstvo financí ČR www.law.muni.cz Zdroj: Ministerstvo financí ČR www.law.muni.cz Hospodářské cykly I.  Krátkodobé kolísání ekonomiky  V teorii dva přístupy:  Monetární teorie cyklu  Reálná teorie cyklu  4 fáze hospodářského cyklu  Expanze (oživení, obnova) – růst nad potenciální produkt  Vrchol  Kontrakce – pokles pod potenciální produkt  Dno (sedlo) + stagnace, recese, deprese www.law.muni.cz Hospodářské cykly II.  Dle charakteru cyklu  Strukturální výkyvy  Cyklické výkyvy (= hospodářské cykly)  Z hlediska času  Kitchinovy cykly – původně 30 až 60 měsíců  Juglarovy cykly – 10 až 11 let  Kondratěvovy vlny  Politické cykly  politologie www.law.muni.cz Zdroj: Ministerstvo financí ČR www.law.muni.cz Konjunkturní indikátory  Pro zjištění fáze hospodářského cyklu  Předstihové  Počty přijatých zakázek, počty vydaných stavebních povolení  Současné  Růst reálného HDP, míra nezaměstnanosti, vývoj cen výrobců  Zpožděné  Mzdy, vývoj spotřebitelských cen + Indikátory důvěry www.law.muni.cz Zdroj: Ministerstvo financí ČR www.law.muni.cz Cenová stabilita  Představuje důvěryhodnost dané ekonomiky = Průměrná roční míra inflace  Optimální hodnota dle doporučení OSN = 2 %  Inflace  Pokles kupní síly peněžní jednotky (nikoliv kupní síly lidí)  Růst cenové hladiny  Deflace vs. Desinflace  Měření inflace  Cenové indexy (spotřebitelských cen, cen výrobců)  Deflátor HDP www.law.muni.cz Ochutnávka na příště - cíl centrálního bankovnictví v ČR podle Ústavy  Cenová stabilita = meziroční míra růstu harmonizovaného indexu spotřebitelských cen (míra inflace) do výše 2%.  https://www.ecb.europa.eu/ecb/educational/prices tab/html/index.cs.html 31 www.law.muni.cz Míra inflace Zdroj: ČSÚ www.law.muni.cz Nezaměstnanost  Stav, kdy určitá část ekonomicky aktivního obyvatelstva nepracuje  Pokud nabídka zaměstnanců převyšuje poptávku firem  Druhy nezaměstnanosti  Frikční vs. Strukturální vs. Cyklická  Dobrovolná vs. Nedobrovolná  Dlouhodobá nezaměstnanost  Přirozená míra nezaměstnanosti = plná zaměstnanost  Odpovídá úrovni potenciálního produktu  Jednotlivé segmenty trhu práce jsou v rovnováze www.law.muni.cz Nezaměstnanost – způsoby měření  Obecná míra nezaměstnanosti  Výběrové soupisy (nebo šetření) pracovních sil  Průměrná míra nezaměstnanosti v roce 2012: 7 %  Registrovaná míra nezaměstnanosti („Podíl nezaměstnaných osob“)  Na základě údajů úřadů práce o registrovaných nezaměstnaných  podíl nezaměstnaných na veškerém obyvatelstvu ve věku 15 až 64 let  V roce 2013: 8,2 % (2012: 7,4 %) www.law.muni.cz Příčiny přetrvávající vysoké nezaměstnanosti  Různé názory, často protichůdné:  Nízký ekonomický růst  Strukturální změny (rychlý technologický vývoj, globalizace, internacionalizace, měnící se charakter práce)  Přílišná regulace na trhu práce  Existující model sociálního státu – nutnost jej financovat se promítá do vysoké ceny práce v mnoha evropských zemích www.law.muni.cz Zdroj: ČSÚ www.law.muni.cz Zdroj: ČSÚ www.law.muni.cz Zdroj: ČSÚ www.law.muni.cz Zdroj: Eurostat Pozn.: ze všech osob věku 15 až 74 let! www.law.muni.cz Vnější cíle hospodářské politiky  dosažení vyrovnané platební bilance,  zajištění optimálního a stabilního devizového kurzu,  optimální úrovně zadlužení,  přímých investic,  … www.law.muni.cz Platební bilance  Sumarizuje veškeré ekonomické transakce mezi subjekty domácí země a subjekty ostatních zemí za určité časové období  Ne jedno číslo, ale stav na jednotlivých účtech  Struktura:  Běžný účet – obchodní bilance, bilance služeb, bilance výnosů, běžné převody  Kapitálový účet  Finanční účet (investice)  Chyby, opomenutí a kurzové rozdíly (slouží k eliminaci nepřesností)  (Devizové rezervy)  jako celek je vždy vyrovnaná  mluví-li se o přebytku či deficitu PB, myslí se běžný účet, kapitálový účet, finanční účet a chyby  devizové rezervy to vyrovnávají www.law.muni.cz Zdroj: ČSÚ a ČNB www.law.muni.cz Konfliktnost cílů HP  Nelze dosáhnout všech cílů  Nejznámější konflikt – Phillipsova křivka  Nízká míra nezaměstnanosti vs. Nízká míra inflace  Tzv. magický čtyřúhelník  Hovoří o úspěšnosti a účinnosti HP  Možno posoudit vývoj HP v čase nebo porovnat několik zemí  Optimální hodnoty z doporučení OSN:  Meziroční tempo růstu reálného produktu = 3 %  Průměrná roční míra nezaměstnanosti = 5 %  Průměrná roční míra inflace = 2 %  Podíl salda běžného účtu platební bilance na nominálním HDP = 0 % www.law.muni.cz (Kerlinová) www.law.muni.cz 45 Magický čtyřúhelník jinak (Korytárová) www.law.muni.cz Magický lichoběžník/rovnoběžník  Sledování maximalizace/minimalizace jednotlivých veličin si vzájemně může odporovat.  Určitá ekonomická politika proto může ovlivňovat pouze jednu veličinu jako hlavní cíl, ostatní veličiny ovlivňuje pouze jako vedlejší cíle, které nesmí ohrozit cíl hlavní.  Př. další slide: cenová stabilita – sledování míry inflace centrální bankou.  Primární ovlivňovaná veličina (např. výše výdajů v určitém sektoru) x měřená veličina (růst HDP). 46 www.law.muni.cz Nástroje hospodářské politiky I.  Propojené s cíli HP  Fiskální HP  Příjmy a výdaje veřejných rozpočtů  Monetární HP  Výše úrokových sazeb, výše povinných minimálních rezerv, operace na volném trhu  Důchodová HP  Regulace v oblasti mezd a cen  Vnější obchodní a měnová politika  Cla, měnové kurzy www.law.muni.cz Nástroje hospodářské politiky II.  V souladu s daným ekonomickým systémem  Euckenovo pravidlo  Stálost HP, aby opatření byla co nejvíce předvídatelná a průhledná, vyvolávala důvěru  Tinbergenovo pravidlo  Počet nástrojů se odvíjí od množství zvolených cílů  Mundellův princip  Ke každému cíli přiřazen nástroj, který na něj má největší vliv  V praxi obtížné posoudit  Meadeho princip zodpovědnosti  Za každý makroekonomický cíl by měla být zodpovědná jediná instituce www.law.muni.cz Typy hospodářské politiky  Expanzivní HP  Cílem oživit ekonomický růst  Přispět ke zjednodušení pravidel vztahujících se k podnikání a přimět k podnikání co nejvíce subjektů  Restriktivní HP  Cílem stabilizovat ekonomiku, zejména snížit inflaci, odvrátit přehřátí ekonomiky či zastavit zadlužení státu www.law.muni.cz Fiskální politika  Regulace ekonomiky pomocí státního rozpočtu  Stimulovat zaměstnanost a ekonomický růst  Expanzivní  Výsledkem rozpočtový schodek  Restriktivní  Výsledkem rozpočtový přebytek  Fiskální opatření  Automatické (vestavěné) stabilizátory – nulové vnitřní zpoždění  Diskrétní (záměrná) opatření www.law.muni.cz Státní rozpočet  Hlavní nástroj fiskální politiky  Nejvýznamnější veřejný rozpočet  Soustřeďuje největší část příjmů rozpočtové soustavy (prochází jím 80 % příjmů soustavy veřejných rozpočtů)  Nejdůležitější finanční nástroj užívaný ústřední vládou v hospodaření státu k financování státních netržních činností  Prostřednictvím st. rozpočtu se nenávratným způsobem přerozděluje významná část HDP  Funkce:  Alokační  Redistribuční  Stabilizační www.law.muni.cz Státní rozpočet  Centralizovaný peněžní fond  Vychází ze stavového pojetí a charakteru peněžních vztahů  Bilance státu  Musí být vždy vyrovnán (pokud nenávratné příjmy nestačí, využití rezerv či návratných finančních prostředků)  Rozpočet – vyrovnaný x přebytkový x schodkový (deficitní)  Významné vnitřní členění rozpočtu (rozpočtová skladba) – třídění dle kapitol, druhové, funkční (členění nenávratných výdajů) - http://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/monitoring/plneni-statniho-rozpoctu/2013/statni-zaverecny-ucet-za-rok-2013-17756  Finanční plán (v případě SR schvalován zákonem)  Na jedno rozpočtové období, současně i rozpočtové prognózy  Nástroj řízení a politiky www.law.muni.cz Zdroj: Ministerstvo financí ČR www.law.muni.cz Srov. Příloha č. 1 zákona č. 345/2014 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2015, ve znění pozdějších předpisů. In: ASPI [právní informační systém]. Wolters Kluwer Česká republika [cit. 6. 11. 2015]. www.law.muni.cz Příjmy státního rozpočtu 2014 Zdroj: Ministerstvo financí ČR www.law.muni.cz Výdaje státního rozpočtu 2014 Zdroj: Ministerstvo financí ČR www.law.muni.cz Výdaje státního rozpočtu 2014 Zdroj: Ministerstvo financí ČR www.law.muni.cz Rozpočtový proces  Delší období než rozpočtové – zpravidla 1,5 až 2 roky  Etapy rozpočtového procesu  Sestavení plánu – ministerstvo financí  Projednání a schválení rozpočtu – schvalován v zákonodárném sboru, schválen formou zákona; neníli schválen, pak rozpočtové provizorium  Plnění rozpočtu  Schvalování úprav během rozpočtového období  Kontrola plnění rozpočtu – průběžná i následná (a sestavení skutečné výsledné bilance rozpočtu – závěrečný účet) www.law.muni.cz Rozpočtový proces časově 59Zdroj: Ministerstvo financí ČR www.law.muni.cz Způsoby rozpočtového plánování  Historický přístup  Tzv. indexová metoda rozpočtování  Jednoduchost  Tvorba rozpočtu od nuly  Časově náročný, vyšší efektivnost  Stanovení očekávaného cíle a kroků k jeho dosažení včetně nákladů  Systém programového rozpočtování  Vychází z plánování výdajů podle plánovaných výstupů  Systém výkonového rozpočtování  Zabezpečení rozpočtových zdrojů na předem definované potřeby, výkony při využívání hodnocení efektivnosti www.law.muni.cz Rozpočtová opatření  Změny a přesuny v rámci kapitol veřejného rozpočtu nebo mezi nimi v průběhu rozpočtového roku 61 www.law.muni.cz Fiskální nerovnováha  Nerovnost mezi objemem státem reálně získaných prostředků a prostředků užitých v rámci státních výdajů  Krátkodobá  Saldo státního rozpočtu  Dlouhodobá  Tvorba a nárůst státního dluhu www.law.muni.cz Deficit státního rozpočtu  Strukturální (aktivní)  Výsledkem nevhodných diskrečních opatření vlády  Strukturální rozpočet propočítává, jaké by byly státní příjmy, výdaje či deficity, kdyby ekonomika fungovala na hladině potenciálního produktu  Cyklický (pasivní)  Způsobován exogenními faktory, na které nemá vláda vliv  Cyklický rozpočet je rozdíl mezi skutečným a strukturálním rozpočtem  Primární vs. celkový deficit  Primární deficit – rozdíl příjmů a výdajů v rozpočtovém období  Celkový deficit – primární + úroky z dluhů www.law.muni.cz Zdroj: www.dnesni-financni-svet.cz www.law.muni.cz Zdroj: Ministerstvo financí ČR www.law.muni.cz Financování deficitu státního rozpočtu  Dluhové financování  Půjčka + emisí cenných papírů (státních dluhopisů)  vnitřní dluh  vnější dluh  Peněžní financování  monetizace dluhu – tzn. transformace deficitu do přírůstku peněžní zásoby  Ze státních aktiv www.law.muni.cz Státní dluh  Kumulace deficitů státního rozpočtu  Dlouhodobá fiskální nerovnováha  Příčinou i nerozpočtové okolnosti – např. převzetí závazku jiného subjektu státem  Hrubý vs. čistý dluh  Očištění hrubého dluhu od pohledávek státu  Podle umístění  Vnitřní – umístěn v daném státě v domácí měně  Vnější – vázán v zahraničí, vyjádřen v zahraniční měně  Podle doby splatnosti  Krátkodobý vs. střednědobý vs. dlouhodobý  Oficiálně vykazovaný vs. skrytý www.law.muni.cz Zdroj: www.novinky.cz Zdroj: MF ČR Na každého Čecha připadal v roce 2014 dluh přes 160 000 Kč. www.law.muni.cz Veřejný dluh  Veřejný dluh je souhrn závazků:  státu  jednotlivých článků územní samosprávy  veřejných fondů  veřejně právních institucí zřizovaných státem a územní samosprávou  veřejných podniků  Veřejný dluh x Státní dluh x Dluh samosprávy www.law.muni.cz Zdroj: SEKAVA, Josef. Veřejný dluh České Republiky [online] joskaweb.cz [cit. 6. 11. 2015 14:38]. Dostupné z: . www.law.muni.cz Zdroj: www.investicniweb.cz www.law.muni.cz Rizikové obce podle veřejného dluhu Pramen: KAMENÍČKOVÁ, Věra. Je dluh obcí rizikem? Obec a finance. 2013, č. 4, s. 24 - 26. ISSN 1211-4189. Původní zdroje: ÚFIS, Ministerstvo financí, výpočty CRIF – Czech Credit Bureau, a. s.72 www.law.muni.cz Děkuji za pozornost   JUDr. Ing. Libor Kyncl, Ph.D.  Libor.Kyncl@law.muni.cz  Kancelář 308 73