MP313K Úvod do studia veřejné správyMP313K Úvod do studia veřejné správy Zkoumání veřejné správy.Zkoumání veřejné správy. Evropské aspekty a souvislostiEvropské aspekty a souvislosti 2. přednáška 6.10. 2016 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. Osnova přednášky a její cíl: Vědecké přístupy k veřejné správě, základy správní vědy (historie studia veřejné správy; pojem, charakteristika a metody(historie studia veřejné správy; pojem, charakteristika a metody správní vědy). Zkoumání veřejné správy v evropském kontextu (mezinárodní vědecké sítě). Evropské aspekty a souvislosti veřejné správy (pojem europeizace; evropský správní prostor, role Rady Evropy a Evropské unie; princip dobré správy) CílCíl:: cílem této přednášky je, aby studenti nazírali na veřejnou správu Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 CílCíl:: cílem této přednášky je, aby studenti nazírali na veřejnou správu jako předmět zkoumání, orientovali v historii vědeckého zkoumání veřejné správy a byli seznámení se zkoumáním veřejné správy v širším evropském kontextu. Kromě toho by dále studenti měli být seznámení s evropskými aspekty a požadavky na veřejnou správu. I.1 Administrativistika – Správní studia Zahrnuje obory:Zahrnuje obory: - věda(teorie) správního práva („VSP“) - správní věda („SV“) - správní politika- správní politika Správní věda: Centrální pojem = Veřejná správaCentrální pojem = Veřejná správa jako komplexní, multikriteriální společenský jev Přístupy ke zkoumání veřejné správy Rozmanitost, členitost – možnost více přístupů (sociologický, politologický, ekonomický, manažerský, právní,6). Vývoj v čase, pružnost – více či méně dle potřeb společnosti (státu). I.2 Vývoj zkoumání veřejné správy Významný pro chápání veřejné správy v potřebných souvislostech. Zvláště u veřejné správy – znak trvalosti, kontinuity. + zkušenosti („Historia magistra vitae“) Tradice a základy současné naší veřejné správy dle hlavních etap: kameralistika, policejní věda (Francie, Prusko – 17. – 18.století) = prakticistní přístupy. správní nauka ( 18. stol.- počátek 19. /Bonnin, L. von Stein/ = působenísprávní nauka ( 18. stol.- počátek 19. /Bonnin, L. von Stein/ = působení správy ve společnosti. Evropa - období juristické (od poloviny 19. stol.- k právnímu normativismu), Mimo tento rámec později - M.Weber (sociologie), H.Fayol ( modely řízení). Vývoj zkoumání veřejné správy -pokr. 1 USA – manažerské přístupy (F.W.Taylor, W.Wilson), a další směry.směry. Období po 2.světové válce – rozvoj SV, inspirace z USA do Evropy. Mnohost metod zkoumání a přístupů: (behaviorismus,Human Relations, Decision Making, systémový(behaviorismus,Human Relations, Decision Making, systémový přístup, kontingenční přístup) Vývoj zkoumání veřejné správy -pokr. 2 metody hodnocení („evaluace“) : TQM, EFQM, CAF,metody hodnocení („evaluace“) : TQM, EFQM, CAF, benchmarking, a další. Tyto metody – původ v soukromém sektoru. Avšak: Limity využití manažerských metod! ------------------------- specifický vývoj v „sovětském bloku“ („teorie socialistickéspecifický vývoj v „sovětském bloku“ („teorie socialistické státní výstavby“. Odraz, resp. projev moderních přístupů - zprostředkovaně: „teorie řízení“, „teorie organizace“, „správní věda“. I.3 Vztah správní vědy („SV“) a vědy správního práva („VSP“) Předmět zkoumání:Předmět zkoumání: SV = Veřejná správa jako komplexní společenský systém VSP = Správní právo jako systém právních norem, zásad, principů (u VSP) Pozn.1 : pojem „systémová metoda“ ( u obou odvětví) Pozn.2 : „správněprávní“ a „správněvědní“ přístup. Vztah správní vědy („SV“) a vědy správního práva („VSP“)-pokr. Společný cíl obou disciplin:Společný cíl obou disciplin: = zvýšení efektivnosti veřejné správy. Ovšem odlišnými, „svými“ způsoby: VSP = náměty, návrhy pro legislativu (de lege ferenda) (+ inspirace pro judikaturu), SV = doporučení pro správní praxi, včetně ústřední (pro koncepce, reformy, racionalizaci, i vlastní činnost). Pozn.: Pojem „efektivnost veřejné správy“ = společenská efektivnost (= míra, způsob a náklady naplňování cílů a úkolů VS) II.1 Aktuální VÝVOJ zkoumání veřejné správy (trendy ve správní vědě) úloha : - národních vzdělávacích a výzkumných institucíinstitucí (Francie – ENA,- národních vzdělávacích a výzkumných institucíinstitucí (Francie – ENA, Německo – Institut správních věd ve Speyeru), - mezinárodních a nadnárodních organizacíorganizací (podporujících demokracii, ochranu lidských práv, ekonomický rozvoj): - OECD, Rada Evropy, EU, + vědeckých institucí (IIAS / EGPAIIAS / EGPA Brusel, EIPAEIPA - Maastricht, EUIEUI ve Florencii, NISPACeeNISPACee – Bratislava – síť institutů a škol VS v rámci Stř. a Vých.Evropy). Odborné konferenceOdborné konference ( např. každoroční – EGPA – „European Group for Public Administration“). - inspirace, prezentace výsledků, výměnainspirace, prezentace výsledků, výměna zkušeností, rozvoj věd o VS.zkušeností, rozvoj věd o VS. II.2 EGPA – „European Group for Public Administration“. Konference srpen 2016 v Utrechtu.Konference srpen 2016 v Utrechtu. Permanent StudyPermanent Study GroupsGroups ( ilustrace oblastí, hledisek zkoumání VS)( ilustrace oblastí, hledisek zkoumání VS) • PSG I: E-Government • PSG II: Performance in the Public Sector • PSG III: Public Personnel Policies • PSG IV: Local Governance and Democracy • PSG V: Regional and Local Government• PSG V: Regional and Local Government • PSG VI: Governance of Public Sector Organizations • PSG VII: Quality and Integrity of Governance • PSG VIII: Civil Society, Citizens and Government Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Další Permanent Study Groups: PSG IX: Teaching Public Administration PSG X: Law and Public AdministrationPSG X: Law and Public Administration PSG XI: Strategic Management in Government PSG XII: Public Sector Financial Management PSG XIII: Public Policy PSG XIV: EU Administration and Multi Level Governance PSG XV: Public Administration, Technology and Innovation PSG XVI: Public and Nonprofit Marketing PSG XVII: Sociology of the State: Reforms and Resilience PSG XVIII: Justice and Court AdministrationPSG XVIII: Justice and Court Administration PSG XIX: Public Network Policy and Management PSG XX: Welfare State Governance & Professionalism PSG XXI: Policy Design and Evaluation PSG XXII: XXII Behavioral Public Administration. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 III.1 Evropský správní prostor - vývoj správních systémů a právních úpravsprávních systémů a právních úprav v evropských zemích,- vývoj správních systémů a právních úpravsprávních systémů a právních úprav v evropských zemích, - určité společné znaky (tradice, hodnoty, principy, a také organizační systémy), i když lze identifikovat 3 hlavní modely: francouzský, německý /a rakouský/, a anglický. - vývoj institucionalizace (Rada Evropy, ES/EU), - proces evropeizace správního práva,- proces evropeizace správního práva, - vytváření „Evropského správního prostoru“. Evropský správní prostor Trojí pojetí:Trojí pojetí: a) prostor EU (členských států EU), vymezený komunitárním, resp. unijním právem, b) společný správní prostor vytvářený na bázi mezivládní spolupráce (smlouvy, dohody) tj. administrativní spolupráce států (nejen EU), veřejnoprávních korporací i nevládních organizací. c) prostor veřejné správy evropských demokratických států,c) prostor veřejné správy evropských demokratických států, založený na společném, sdíleném hodnotovémhodnotovém základězákladě (včetně(včetně respekturespektu kk základnímzákladním právůmprávům jednotlivce)jednotlivce), a projevený ve společných obecnýchobecných principechprincipech, na bázi tzv. ius commune (zejména na bázi Rady Evropy). Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Evropský správní prostor : Pilíře „Evropského správního prostoru“: •• právní stát,právní stát, •• předvídatelnost a spolehlivost,předvídatelnost a spolehlivost, •• otevřenost a transparentnost,otevřenost a transparentnost, •• odpovědnost,odpovědnost,•• odpovědnost,odpovědnost, •• efektivnost.efektivnost. Veřejná správa jako služba občanům a veřejnosti. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15 III.2 Principy dobré správy „Dobrá správa“ (Good Administration, Good Governance)„Dobrá správa“ (Good Administration, Good Governance) - vs. „Špatná správa“ - „maladministration“. + „Právo na dobrou správu“ Principy dobré správy Působí k tomu, aby veřejná správa (správní orgány) fungovaly správně a dobře,správně a dobře, plnily své cíle a úkoly, požívaly správných metod, a správných forem činnosti ( a správným způsobem). a to z pohledu veřejného zájmu i práv a zájmů občanů. Principy dobré správy (povaha) = požadavky, vodítka (standardy úrovně, kvality) pro správný výkon= požadavky, vodítka (standardy úrovně, kvality) pro správný výkon veřejné správy, pro správnou praxi. Obsahem některé povahy neprávní (etické), ale některé právní povahy. Pokusy o katalogy principů. (viz např. Doporučení VM RE (2007)7, nebo materiál VOP z roku 2006 – „desatero“). (viz např. Doporučení VM RE (2007)7, nebo materiál VOP z roku 2006 – „desatero“). Principy dobré správy Rozvinuly a uplatňují se: v EvropskémEvropském správnímsprávním prostoruprostoru,, (= systémy veřejné správy členských zemí Rady Evropy, EU, a samotné EU) . VčleňoványVčleňovány do různých dokumentů, doporučení, smluv, právních úprav, - uplatňoványuplatňovány v judikatuře (ESLP, SD EU, ÚS, ale i NSS). Principy dobré správy - členění dle zaměření: Některé z nich jsou povahy hodnotové /materiální, “obsahové“/ míří ke spravedlnosti, ochraně práv, apod. Mnohdy usměrňují obsah rozhodnutí.obsah rozhodnutí. /proporcionalita,proporcionalita, předvídatelnost,předvídatelnost, ochranaochrana veřejnéhoveřejného zájmu,zájmu, transparentnost,transparentnost, nestrannost,nestrannost, objektivitaobjektivita/. Některé - povahy spíše procedurální /“technické“, resp. etické/ - jak postupovat, řešit procesní otázky, jak se chovat k adresátům – klientům. /včasnost,včasnost, rychlost,rychlost, procesníprocesní rovnost,rovnost, procesníprocesní ekonomie,ekonomie, aleale takétaké/včasnost,včasnost, rychlost,rychlost, procesníprocesní rovnost,rovnost, procesníprocesní ekonomie,ekonomie, aleale takétaké slušnostslušnost aa zdvořilostzdvořilost66// = blízké procesním zásadám. SloužíSlouží naplněnínaplnění zásadzásad hodnotových,hodnotových, materiálníchmateriálních.. Principy dobré správy základem pro naplnění „práva na dobrou správu“naplnění „práva na dobrou správu“ (čl. 41 Charty základních práv EU /Nice 2000/ ), ale používán již v judikatuře Soudu první instance a ESD = nabývání právní závaznosti). naplňování ústavních principů právního státu v podmínkách veřejné správy (Ústava ČR, Listina ZPS) = základ vztahů občan vs. veřejná správa.správa. Principy dobré správy sloužíslouží jako jedno z hlavních hledisek pro činnost Veřejného ochránce práv (§ 1 z.č 346/1999 Sb.) – „porušení principů dobré správy“, řádnému výkonu veřejné správy, mj. dle „základních zásad činnosti správních orgánů“ (§§ 2 – 8 správního řádu - z.č. 500/2004 Sb.). Navozuje je zejména § 4 a § 8 - zásada „dobré správy“ a spolupráce správních orgánů v zájmu dobré správy. Další zásady: šetření práv a oprávněných zájmů, ochrana dobré víry, pomoc ašetření práv a oprávněných zájmů, ochrana dobré víry, pomoc a poučení dotčeným osobám, uvědomění o úkonech ( + úprava stížnosti mj. na chování úřední osoby), správnému výkladu a aplikaci právních předpisů správními orgány. PDS slouží a napomáhají - naplňování požadavků (idejí) spravedlnosti, racionálnosti- naplňování požadavků (idejí) spravedlnosti, racionálnosti (rozumnosti) a efektivnosti /dobré/ veřejné správy - eliminaci nebo snižování rizik spojených s nesprávným výkonem veřejné správy („špatné správy“). Neboli jsou vodítkem pro správní orgány v otázkách: JAK ROZHODOVAT i JAK POSTUPOVAT. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 23 Prameny ke studiu: Průcha, P. Správní právo. Obecná část. 7. vydání, 2007, s. 71 – 83,Průcha, P. Správní právo. Obecná část. 7. vydání, 2007, s. 71 – 83, Skulová, S., a kol.: Základy správní vědy, MU, 2014, str. 28-35, 90- 97. Hendrych, D. a kol. Správní právo. Obecná část. 8. vydání. C. H. Beck, 2012, s. 765 – 769. Kolektiv autorů, Evropská veřejná správa, UJAK, 2015, s. 128 – 135. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 24