MP313K Úvod do studia veřejné správyMP313K Úvod do studia veřejné správy Personální základ veřejné správy.Personální základ veřejné správy. Veřejná služba. Etika veřejné správyVeřejná služba. Etika veřejné správy Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 7. přednáška 10.11.2016 doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. Personální základ veřejné správy Co je určujícím faktem pro kvalitu ( legalitu, správnost, efektivnost, racionalitu, pružnost, adekvátnost, předvídatelnost, včasnost) veřejné správy ? - Materiální základ ( budovy, vybavení, technika, soft-- Materiální základ ( budovy, vybavení, technika, software,)) ? - Ekonomický základ ( majetek, finanční prostředky a zdroje)? - Právní prostředky ( pravomoc, působnost, donucení potenciální a efektivní, sankce) ? Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 základem dobré veřejné správy je lidský činitellidský činitel, resp. personální základpersonální základ. Projevovalo se a uznáváno od počátků vývoje veřejné správy. V moderním právním státě – službaslužba pro občany, právnické osoby, ekonomické subjekty, společnost. = veřejná služba:veřejná služba: - Ústava - čl. 2 odst. 3: „Státní moc slouží všem občanům,&.“ - 4 odst. 1 správního řádu: „Veřejná správa je službou veřejnosti&“ Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Veřejná služba: Vykonávána konkrétními fyzickými osobami, jež se stanou vykonavateli veřejné moci a služby. = specifické postavení vůči adresátům svého působení.působení. Vázáni principem zákonnosti, a dalšími principy, resp. zásadami. Jsou reprezentanty veřejné moci, a jednají ve veřejném (nikoliv vlastním, resp. soukromém) zájmu. Tím založeny zvýšené nároky na jejich činnost, a také specifický režim, kontrola, odpovědnost. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Požadavky na veřejnou službu v moderním právnímPožadavky na veřejnou službu v moderním právním státě :státě : poskytovat kvalitní, odbornýodborný –– profesionální,profesionální, nestranný,nestranný, transparentní,transparentní, odpovědnýodpovědný výkon veřejné správy. Zajišťováno:Zajišťováno: právní úpravou (národní + status úředníků EU),právní úpravou (národní + status úředníků EU), = úprava povinností úředníka, odpovědnosti disciplinární i trestní, střet zájmů, + zajištění, práva, vzdělávání, soft-law Rady Evropy zejména Doporučení VM RE: k postavení úředníků v Evropě, k předpokladům veřejné služby,&), etickými kodexy a etickou infrastrukturou. Jakými cestami jsme se k tomu propracovali ?Jakými cestami jsme se k tomu propracovali ? Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Historický vývojHistorický vývoj v našich zemích Vznik byrokracie (profesionální úředníci) – absolut. stát. Státní služba v moderním pojetí – od poslední čtvrtiny 19. století /právní stát/. Vyústilo v přijetí z.č.15/1914 Ř.z. – o služebním poměru státních zaměstnanců a státních zřízenců - tzv. Služební pragmatika ( systémzaměstnanců a státních zřízenců - tzv. Služební pragmatika ( systém definitivy – kariérní – tj. celoživotní služba, zaručený postup). Československá republika převzala, pěstovala („státní zaměstnanci“) Po r.1945 očista od kolaborantů, Po r. 1948 odstraňování práv veřejných zaměstnanců, podřízení politickému řízení (vedoucí jedna politická strana), postupná unifikace s PP vztahy („všichni stejní zaměstnanci jsou, stát jako hlavní zaměstnavatel“), završeno přijetím ZP v r. 1965. Zápatí prezentace 6 Recentní vývoj ( po r.1989) Pomalý návrat ke standardům. Nejprve dílčí změny v zákoníku práce ( pouze klasické povinnosti této skupiny zaměstnanců – mlčenlivost, nestrannost, zákaz přijímání darů, omezení podnikatelské činnosti). V rámci reformy veřejné správy (počátkem milénia) – úsilí o zakotvení státní služby. Definujte zápatí - .název prezentace / pracoviště 7 Platná úprava rozlišuje :Platná úprava rozlišuje : úředníkyúředníky územníchúzemních samosprávnýchsamosprávných celkůcelků (jsou zaměstnanci tohoto ÚSC) -- zz..čč.. 312312//20022002 SbSb. - NEJDENEJDE OO STÁTNÍSTÁTNÍ SLUŽBUSLUŽBU !!!!!! úředníkyúředníky státnístátní (zz..čč..234234//20142014 SbSb..)) – jsou zaměstnanci státu, veve služebnímslužebním poměrupoměru..služebnímslužebním poměrupoměru.. příslušníkypříslušníky bezpečnostníchbezpečnostních sborůsborů (zz..čč..361361//20032003 SbSb..)) – PČR, HZS, CS, VS, GIBS, BIS, ÚZSI = rovněž veve služebnímslužebním poměrupoměru (ještě užší vztah ke státu). vojákyvojáky zz povolánípovolání (z.č. 221/1999 Sb.) – rovněž veve služebnímslužebním poměrupoměru.. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Pojem „státní služba“Pojem „státní služba“ A) označení právních, „státně služebních“, poměrů zaměstnanců působících ve státní správě. Jde o právní vztah těchto osob ke státu. Zápatí prezentace 9 B) označení okruhu těchto zaměstnanců (osob), C) označení „služební“, úřední činnosti shora uvedených osob. Pojem a znaky „státní služby“Pojem a znaky „státní služby“ Z těchto důvodů se státní služba vyvinula jako veřejnoprávní vztahveřejnoprávní vztah (na rozdíl od pracovního poměru v soukromé sféře), a to vztah mezi státem a zaměstnancema to vztah mezi státem a zaměstnancem (úředníkem). Řízení ve věcech služebního poměru upraveno zákonem. - Rozhodnutí ve věcech služebního poměru podléhají soudnímu přezkumu. Zápatí prezentace 10 Pojem a znaky „státní služby“Pojem a znaky „státní služby“ Typické znaky státně služebního poměru : Vzniká jednostranným úkonem - jmenováním do funkce (nikoliv smluvně jako v soukromém sektoru), /§ 31 ZOSS/ Zápatí prezentace 11 Vyšší nároky na zaměstnance (rozsah povinností, včetně např. loajality, služební pohotovost, omezení podnikatelské činnosti, politické angažovanosti,zákaz přijímaní darů, mlčenlivost)) /Část III. ZOSS – Povinnosti a práva st.zaměstnanců,)/ Disciplinární (kázeňská, kárnákárná) odpovědnost ( krajní sankce = zrušení služebního poměru) – řízení před služebním orgánem (kárná komise, kárné řízeníkárná komise, kárné řízení) /část IV. ZOSS/ Pojem a znaky „státní služby“Pojem a znaky „státní služby“ Vyšší požadavky kompenzovány určitými výhodami,určitými výhodami, právy:právy: Vyšší stabilita poměru (omezené možnosti zrušení, skončení poměru),poměru), Plat ( nikoliv mzda), zaručený zákonem, určený zpravidla tarifem + třídami, + další náležitosti k platu ( příplatky, odměny), Podpora při výkonu služby ( vč. stížnosti), Stanovení podmínek výkonu služby, celoživotní vzdělávání (placené, studijní volno, odborná literatura) + zároveň povinnost. Zápatí prezentace 12 Zákon o státní služběZákon o státní službě Ústavní základ:Ústavní základ: Čl. 79 odst. 2 Ústavy ČR: „Právní poměry státních zaměstnanců v ministerstvech a jiných správních úřadech upravuje zákon. “ Geneze:Geneze: Požadavek EU na zefektivnění, profesionalitu a depolitizaci VS Zápatí prezentace 13 Požadavek EU na zefektivnění, profesionalitu a depolitizaci VS Jedno z předvstupních kritérií. Přijat, ALE: smutný osudsmutný osud zákona č. 218/2002 Sb.zákona č. 218/2002 Sb. (o státní službě) – účinnosti nenabyl - 5x odložena. 2014 - zrušen a nahrazenzrušen a nahrazen: Zákonem č. 234/2014 Sb., o státní službě.Zákonem č. 234/2014 Sb., o státní službě. Zákon o státní služběZákon o státní službě ÚčinnostÚčinnost -- obecně dneobecně dne 1. 1. 20151. 1. 2015 (tj. 13 let po platnosti prvního služebního zákona č. 218/2002 Sb.) – významná Přechodná ustanovení ! (prezidentovo veto přehlasováno). Zákon o depolitizaci veřejné správy jeho tvorba a schválení spojen sZákon o depolitizaci veřejné správy jeho tvorba a schválení spojen s politickým bojem. v rámci tzv. „komplexního pozměňovacího návrhu“ k původnímu znění zákona č. 218/2002 Sb. – avšak projednáván byl zcela nový návrh zákona (?!), jenž byl v opakovaném třetím čtení 10.9.2014 schválen v PS, Senátem schválen 24.9. 2014. Zápatí prezentace 14 Zákon o státní služběZákon o státní službě Znaky:Znaky: Jde o předpis veřejnoprávnío předpis veřejnoprávní, upravuje veřejnoprávní vztahy, NIKOLIV pracovněprávní. I když zároveň - delegovaná úprava – odkazujeodkazuje na více místech na konkrétně uvedená ustanovení zákoníkuzákoníku prácepráce (věci stanovení podmínek výkonu práce, apod.) . 22 zmocňovacích ustanovení – zejm. k vydání prováděcích předpisů, zejm. nařízení vlády či vyhlášek ministerstva. Zápatí prezentace 15 Zákon o státní služběZákon o státní službě -- předmět úpravy:předmět úpravy: právní poměry 1) státních zaměstnanců vykonávajících ve 2) správních úřadech 3) státní správu. Dále upravuje:Dále upravuje: • organizační věci státní služby • služební vztahy státních zaměstnanců, • odměňování státních zaměstnanců, • řízení ve věcech služebního poměru, organizační věci týkající se zaměstnanců ve správních úřadech, kteří pracují v základním pracovněprávním vztahu (tedy nikoliv ve státní službě). Zápatí prezentace 16 Státní zaměstnanec, správní úřad, státní správa 1) Státní zaměstnanec (§ 6) fyzická osoba, která byla přijata do služebního poměru a zařazena na služební místo nebo jmenována na služební místo představeného k výkonu některé z činností uvedených v § 5 (služba). 2) Správní úřad (§ 3) = služební úřad (§ 4) ( v něm působí státní zaměstnanci):zaměstnanci): ministerstvo a jiný správní úřad, jestliže je zřízen zákonem a je zákonem výslovně označen jako správní úřad nebo orgán státní správy. 3) Státní správa = služba Podrobně vymezena v § 5 – „Služba a obory služby“. Služba = v podstatě druhy činností /např. příprava a provádění správních úkonů včetně kontroly, audit, zadávaní veřejných zakázek,)) Obory služby stanoví vláda nařízením - s tím provázána služební místa /vytvořena systemizace služebních míst- pro každý služební úřad/, Zápatí prezentace 17 Organizace státní službyOrganizace státní služby NÁMĚSTEK PRO STÁTNÍ SLUŽBU ( nesprávně a lidově „SUPERÚŘEDNÍK“) ( JEDINÝ) Jmenuje vláda na návrh premiéra na základě výběrového řízení Stojí v čele sekce MV pro státní službu, vydává služební předpisy, není kárně odpovědný,) Zastoupen personálním ředitelem sekce MV pro státní službu Josef PostráneckýJosef Postránecký VEDOUCÍ SLUŽEBNÍHO ÚŘADU (V KAŽDÉM ÚŘADĚ) - § 14 ten, kdo podle jiného zákona stojí v čele tohoto správního úřadu a tento úřad řídí, bez ohledu na to, zda je státním zaměstnancem (MINISTR, PŘEDSEDA ÚOHS, ATD.) řídí činnosti související se zajišťováním organizačních věcí služby, správy služebních vztahů a odměňování státních zaměstnanců a vedoucího podřízeného služebního úřadu. Zápatí prezentace 18 Organizace státní službyOrganizace státní služby PŘEDSTAVENÝ (V KAŽDÉM ÚŘADĚ) státní zaměstnanec, který je oprávněn vést podřízené státní zaměstnance, ukládat jim služební úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat výkon jejich služby a dávat jim k tomu příkazy. V ministerstvech a na Úřadě vlády : náměstek pro řízení sekce (také „státní tajemník“) – personální pravomoci, dále ředitel odboru, vedoucí oddělení. V jiných správních úřadech - vedoucí služebního úřadu, ředitel sekce, ředitel odboru, vedoucí oddělení. Zápatí prezentace 19 Vznik služebního poměru Služba se vykonává ve služebním poměru na dobu neurčitou nebo na dobu určitou veřejné výběrové řízení – podává se žádost, resp. přihláška požadavky: 18 let, bezúhonnost, občan EU, svéprávnost, zdravotní způsobilost, požadované vzdělánízpůsobilost, požadované vzdělání vzniká na základě rozhodnutí o přijetí do služebního poměru, zároveň služební orgán rozhodne o zařazení zaměstnance služební slib do služebního poměru lze přijmout pouze osobu, u které lze předpokládat, že bude ve službě dodržovat demokratické zásady ústavního pořádku České republiky a řádně vykonávat službu složení úřednické zkoušky. Zápatí prezentace 20 Skončení služebního poměru smrt státního zaměstnance nebo jeho prohlášení za mrtvého, uplynutí doby určité, ze zákona – § 74 – např. pravomocné odsouzení pro úmyslný TČ, zbavení svéprávnosti, atd., rozhodnutím služebního orgánu – § 72, na základě žádosti státního zaměstnance – § 73. rozhodnutí o skončení služebního poměru je správním rozhodnutím Zápatí prezentace 21 Povinnosti státních zaměstnanců (§ 77) Mlčenlivost Nestrannost Dodržování právních předpisů a služební kázně Plnění úkolů osobně, řádně a včas zdržet se jednání, které by mohlo vést ke střetu veřejného zájmu se zájmy osobními Nepřijímat dary nad 300 Kč (?!) A další) Zápatí prezentace 22 Práva státních zaměstnanců (§ 79) vytvoření podmínek pro řádný výkon služby odmítnout vyřizovat služební úkoly nespadající do oborů služby odmítnout splnit služební úkol, který má plnit osobně představený (výjimkou zastupování)(výjimkou zastupování) snížení platové třídy bez souhlasu zaměstnance jen v případech stanovených zákonem o státní službě nebo zákonem, který mění působnost služebního úřadu podat stížnost ve věcech výkonu služby a služebních vztahů (§ 157) A další ) Zápatí prezentace 23 Omezení práv státních zaměstnanců nelze funkce v politické straně nebo politickém hnutí (avšak může být členem politické strany) zápověď členství v řídícím nebo kontrolním orgánu obchodní korporacekorporace jiná výdělečná činnost jen se souhlasem služebního orgánu – výjimky § 81 odst. 2 představený nemá právo na stávku – § 80 zákaz konkurence – § 83. Zápatí prezentace 24 Kárná odpovědnost - § 88 a n. Kárné provinění = zaviněné porušení služební kázně Služební kázeň = řádné plnění povinností státního zaměstnance vyplývajících mu z právních předpisů, které se vztahují ke službě v jím vykonávaném oboru služby, ze služebních předpisů a z příkazů.jím vykonávaném oboru služby, ze služebních předpisů a z příkazů. Kárná opatření písemná důtka, snížení platu až o 15 % na dobu až 3 kalendářních měsíců, odvolání ze služebního místa představeného, nebo zvlášť závažné propuštění ze služebního poměru. kárné prov. Zápatí prezentace 25 Podmínky výkonu služby Z velké částí vychází ze zákoníku práce (odkazuje se na použití ZP – přímé či obdobné ) rovné zacházení a zákaz diskriminace služební dobu a dobu odpočinku služební volnoslužební volno vzdělávání státních zaměstnanců náhradu výdajů v souvislosti s výkonem služby bezpečnost a ochranu zdraví při výkonu služby podmínky pro výkon služby a zabezpečení státního zaměstnance podmínky pro sladění rodinného a osobního života státních zaměstnanců s výkonem služby. Zápatí prezentace 26 Vzdělávání Prohlubování vzdělávání vstupní vzdělávání, průběžné vzdělávání, vzdělávání představených avzdělávání představených a jazykové vzdělávání. Zvýšení vzdělávání 6 dní služebního volna pro tyto účely ročně. Zápatí prezentace 27 Odměňování platové třídy a platové tarify zvláštní úprava: pro příplatek za vedení, příplatek za službu přesčas,příplatek za službu přesčas, zvláštní příplatek, osobní příplatek, odměnu, odměnu za služební pohotovost v případě platu některých služebních orgánů ( např. náměstek pro státní službu Zápatí prezentace 28 Význam etiky veřejné správy: • Korupce je krajní protiklad neetického chování. • K zamyšlení nad souvislostmi: Jaké je chování:Jaké je chování: neetické x protiprávní x trestné. • Jsou to zcela odlišné množiny ? • Nepřekrývají se ? Význam etiky veřejné správy pro společnost, občany, právnické osoby: • Etická (správná, řádná, zákonná) veřejná správa je předpokladem prosperity společnosti (dle OSN, OECD).OECD). • Zcela opačně pak působí korupční jednání (posilované tzv. korupčními tlaky). Morální regulace chování úředníka v moderních (právních) státech • Ve vyspělých státech je věnována velká pozornost regulaci chování úředníků prostřednictvím etiky, jako doplněk regulace právní.doplněk regulace právní. • činnost je hodnocena z hlediska etičnosti relativně pravidelně a relativně ustáleným způsobem, • hodnocení ovlivňují rozhodování nositele této činnosti. Pojem „profesní etika“ • Normativní etika pojednává o tom, “co“co mámá být”,být”, “co“co jeje správnésprávné čiči dobré”dobré”. • • Většina profesních etik se spokojuje se správným jednáním, bez ohledu na motivaci. • Z hlediska etiky veřejné správy není důležité, co úředníka vedlo k jednání v souladu s veřejným zájmem. Důležité je samo takovéto jednání. vedlo k jednání v souladu s veřejným zájmem. Důležité je samo takovéto jednání. • Profesní etika si proto neklade otázku pročproč je nějaké jednání správné, ale pouze otázku jakéjaké jednáníjednání jeje správnésprávné. Profesní etiky se snaží formulovat hodnoty, normy a principy, které budou příslušníci dané profesní skupiny, nebo většina z nich, považovat za vodítko, kritérium svého chování. Etika veřejné správy – pojem: 1. žádoucí hodnota či stav, a zároveň souhrn různých opatření usměrňujících činnost ve veřejné správě směrem k žádoucímu jednání. 2. působení k tomu, aby nedocházelo k nežádoucímu chování úředníků, podpora chování a jednání žádoucího. Etika veřejné správy – souvislosti a základ Mezinárodně se používá pojem integrita úředníka (osobnostní, morální integrita – „čestnost”, „principiálnost”, „odolnost“). Společný kulturní základ ( a tradice) etické regulaceSpolečný kulturní základ ( a tradice) etické regulace a mravních hodnothodnot úřednickéúřednické prácepráce: - zejména moderní pojetí demokracie a státu, - svrchovanost moci a suverenity občanů, - universální platnosti a nezadatelnosti lidských práv. Neboť: „Veřejná správa = služba společnosti a občanům.“ Základní principy řízení etiky ve veřejné správě = „etická infrastruktura“ . - aneb co lze dělat a zlepšovat na poli etiky: • Etiku ve veřejné správě je třeba organizovaným způsobem průběžně podporovat • Etika veřejné správy nepředstavuje pouhý morální apel. • Jde o řadu nástrojů, které pomáhají regulovat a• Jde o řadu nástrojů, které pomáhají regulovat a omezovat nežádoucí jednání (zejména korupci jako krajní projev neetického chování), a podporovat jednání žádoucí. • Nástroje, které se používají na ovlivňování a minimalizaci různých druhů nežádoucího jednání, se nazývají etická infrastruktura. Etická infrastruktura (podle OECD) tři základní oblasti: • 1) kontrola: formalizovaná a institucionalizovaná, ale i ze strany občanů, občan. sdružení, sdělovacích prostředků) – co nejkomplexnější systém, včetně sankcí, 2) vedení :• 2) vedení („leadership“): podpora etického chování ze strany politiků a vedoucích pracovníků, etické kodexy, osobní příklad, • 3) řízení („management“): prosazování a kontrola etického chování jako součást řídící práce, osobního hodnocení, vytváření poradenských center, etických komisí, správný výběr pracovníků. Postavení veřejných úředníků v Evropě a podpora etiky veřejné správy: EU, Evropská komise :EU, Evropská komise : „Kodex dobrého administrativního chování“„Kodex dobrého administrativního chování“ ppro úředníky EK z roku 2000 (vydal evropský ombudsman), protikorupční agentura /OLAFOLAF/.protikorupční agentura /OLAFOLAF/. Rada Evropy:Rada Evropy: Např. Doporučení Výboru ministrů RE č./2000/6, a č./2000/10, skupina států proti korupci /GRECOGRECO/. V ČR - Etický kodex zaměstnanců ve veřejné správě etický kodex úředníků veřejné správy poprvé přijat usnesením vlády č. 270270//20012001.. Nyní platný: schválen usnesením vlády ČRschválen usnesením vlády ČR č. 331 z 9.5.2012. Ale také: Deset principů dobré správyprincipů dobré správy (dle Veřejného ochránce práv) tzv „desatero“ (z roku 2006): • dodržování právního řádu • nestrannost, • včasnost, • předvídatelnost,• předvídatelnost, • přesvědčivost, • přiměřenost, • součinnost, • odpovědnost, • otevřenost a • vstřícnost. Děkuji za pozornostYY A přeji samé dobré, vstřícné, ochotné, vzdělané, kvalifikované, zkušené, nestranné, nezkorumpovatelné, a také dobře naladěné úředníky ☺