SPRÁVNÍ PRÁVO – OBECNÁ ČÁST přednáška č. 7 ÚZEMNÍ SPRÁVA , REALIZACE ČINNOSTI VEŘEJNÉ SPRÁVY • • •PrF MU, listopoad 2016 •© petr průcha Kraje (NUTS III) a okresy (NUTS IV) v České republice I. KRAJE nv ČR stále platí a nebylo zrušeno n krajské uspořádání z r. 1960, podle zákona n č. 36/1960 Sb., ve znění pozdějších předpisů (bez vlastních orgánů tzv. všeobecné územní správy) - 7 + 1 n ndále krajské samosprávné uspořádání ve smyslu ústavního zákona č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků a o změně ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky - účinnost deklarována od 1.1.2000, fakticky později (s vlastními orgány tzv. všeobecné územní správy, obdobná struktura i koncepce jako u obcí) - 13 + 1 n • • Znázornění dvojího krajského členění ORGÁNY KRAJŮ, PŮSOBNOST, PRAVOMOC A VZÁJEMNÉ VZTAHY n n nzastupitelstvo kraje nvýbory zastupitelstva n n rada kraje nkomise rady n n hejtman n n krajský úřad (má ředitele) nodbory a oddělení n n zvláštní orgány kraje n VZTAHY OBCÍ A KRAJŮ n n n kooperace, koordinace a spolupráce n n vztahy řízení n n dozor nad výkonem působnosti obcí n n kontrola výkonu působnosti obcí n n instanční vztahy EXKURS – REGIONY SOUDRŽNOSTI (NUTS) n nčlenění ČR zapadá do klasifikace NUTS (zkratka La Nomenclature des Unités Territoriales Statistiques) v rámci Evropské unie nNUTS - statistické jednotky pro potřeby Eurostatu a dotační politiky nnávrh členění ČR (NUTS 1 až 3) schválen v lednu 1999 nUsnesením vlády České republiky č. 707 ze dne 26. 10. 1998 návrhu na vymezení územních jednotek NUTS v ČR. nDopisem ze dne 22. 1. 1999 sdělil generální ředitel Eurostatu, že po Eurostat přijímá návrh na regionální členění České republiky (jedna územní jednotka na úrovni NUTS 1, 8 jednotek na úrovni NUTS 2 a 14 jednotek na úrovni NUTS 3). n núroveň NUTS 4 byla totožná s okresy núroveň NUTS 5 byla totožná s obcemi n Statistické jednotky NUTS 4 a NUTS 5 byly od 1.1.2008 nahrazeny číselníky LAU 1 a LAU 2 (Local Administrative Units). n . . Regiony soudržnosti (NUTS II) v České republice . CVUT_CR_NUTS 2 a NUTS 3 •10 II. K POVAZE ČINNOSTI VEŘEJNÉ SPRÁVY A JEJÍ REALIZACE n n nmění se povaha, ubývá autoritativní laděnost n nvýrazněji by mělo být užíváno toliko „demonstrace“ pravomoci (princip potencionalizace), efektivnější než vlastní činnost n nvrchnostenský přístup vlastní činnosti veřejné správy právními normami častěji orientován na předepsání podmínek a vymezení pravidel pro kontrolu n nv rozhodovací činnosti ve vrchnostenském přístupu častěji a zřetelněji tzv. povolenostní, resp. oprávněnostní rozhodnutí (souhlasy, povolení, schválení), vedle povinnostních, přikazujících rozhodnutí (ukládajících povinnost k plnění, stanovujících zákaz) n n n •11 Struktura činnosti veřejné správy n C → Ú → F → M → F n n cíle veřejné správy n úkoly veřejné správy n funkce veřejné správy n metody působení veřejné správy n formy činnosti (realizace) veřejné správy n - právní (s pravotvornými účinky) n - neprávní n nV cílech, úkolech, funkcích, metodách a formách realizace veřejné správy se také náležitě promítají odlišnosti mezi státní správou a samosprávou. n • •12 Cíle a úkoly veřejné správy n n nCíle a úkoly veřejné správy v základní rovině vyplývají přímo ze zákonů, jakožto aktů orgánů zákonodárné moci. n nVeřejná správa si v určitých situacích dále cíle a úkoly ještě blíže specifikuje ("rozpracovává"). n •13 Funkce veřejné správy n nFunkce korespondují diferencovanému zaměření veřejné správy n nObecné funkce nfunkce organizující, funkce mocenské ochrany nfunkce řízení, funkce regulace n nSpecifické, dílčí funkce nfunkce organizačních subsystémů i njednotlivých orgánů veřejné správy) n n zejména jde o funkce, resp. činnosti : plánovací či programovací, ovlivňovací, rozhodovací, kontrolní, koordinační, operační, registrační, evidenční, apod. n n n •14 Metody působení veřejné správy n n Metody působení n n nobecné metody (přesvědčování, donucování) n n nkonkrétní metody působení (administrativní, ekonomické, organizační) n •15 Formy činnosti veřejné správy nFormy jsou vnějším výrazem činnosti veřejné správy nve formách činnosti, či formách realizace veřejné správy, se tak konkretizuje a projevuje činnost veřejné správy navenek n nFormy realizace veřejné správy se zpravidla člení na ntzv. právní formy realizace, a neprávní, resp. organizační formy realizace ndále lze lišit tzv. externí (vnější) formy realizace, a tzv. interní (vnitřní) formy realizace. •16 Právní formy činnosti (realizace) veřejné správy - jednostranné (subordinační), - vícestranné (koordinační i subordinační) n n n n n normativní správní akty n individuální správní akty n správní akty smíšené povahy n veřejnoprávní smlouvy (dohody správně právního charakteru) n evidenční a registrační úkony n faktické úkony s přímými právními důsledky n •17 Normativní správní akty n n jsou pramenem práva n n normativní správní akty orgánů státní správy n obecně závazné vyhlášky obcí a krajů n nařízení obcí a krajů n ostatní abstraktní formy správní činnosti (statutární předpisy, vnitřní předpisy ) •18 Individuální správní akty (někdy označované jako „správní akty“ bez přívlastku) n n n n rozhodnutí správních orgánů n n souhlasy, stanoviska, apod. n n individuální služební pokyny SHRNUTÍ, ZÁVĚR n n n Kraje (NUTS III) a okresy (NUTS IV) v České republice