Mírové (pokojné) řešení sporů mezi státy 2015-MPV Úvodní poznámky – obecné MP •Obecná povinnost států – vynaložit veškeré úsilí • •není povinnost řešit spory, ale pokud se řeší, musí to být mírovými prostředky (kogentní pravidlo) • •prameny: čl. 2/3 a 33 Charty OSN •Deklarace zásad přátelských vztahů mezi státy 1970 • •žádnému státu nelze uložit vyřešení sporu • •volnost volby mezi prostředky (dispozitivní prvek) Obecné MP •seznam prostředků v čl. 33 Charty OSN: • •vyjednávání •vyšetřovací řízení •zprostředkování •rozhodčí řízení •soudní řízení •prostřednictvím mezinárodních organizací •jiné podle vlastní volby Obecné MP •Manilská deklarace OSN o mírovém řešení sporů (1982) •"Mezinárodní spory musí být řešeny na základě svrchované rovnosti států v souladu se zásadou svobodné volby prostředků podle Charty OSN a zásad mezinárodního práva a mezi spravedlnosti." •Některé mnohostranné úmluvy stanoví povinný způsob řešení sporů ve své věcné působnosti –státy mnohdy neochotny •zvláštní dokument (neratifikují všichni) •výhrady Obecné a partikulární právo •Někdy úmluva nebo jiný dokument (zvláštní dohoda) stanoví rigidně určitý prostředek jako povinný (WTO, EU) (to už není obecné, ale partikulární pravidlo MP) • •co státy volí: •- spíše politické (diplomatické) prostředky než právní •- pokud právní, tak spíše mimosoudní • •lze kombinovat jednotlivé způsoby Přehled jednotlivých prostředků •1. Politické (diplomatické) prostředky –přímé diplomatické jednání (vyjednávání) –mnohostranné jednání (konference v rámci mezinárodní organizace) –účast třetího subjektu: dobré služby a zprostředkování –vyšetřovací řízení (šetření) –mezinárodní smírčí řízení • •2. Právní (soudní) prostředky –mezinárodní arbitráž –soudní řízení 1. Politické (diplomatické) prostředky: Vyjednávání •1. Politické (diplomatické) prostředky - nejčastější a nejúčinnější: vyjednávání (přímé diplomatické jednání) • •institucionalizace: mezinárodní organizace •dvoustranné - mnohostranné vyjednávání - mnohostranná jednání: konference • •Povinnost jednat (pokud se strany rozhodnou spor řešit) - předpoklad uplatnění i dalších prostředků (vyjednávání je minimálním počátkem řešení každého sporu) • •konzultace = vyjednávání, není povinnost dojít k výsledku •forma: rozhovory (manévrovací prostor), lépe s účastí třetího státu (viz dále) •někdy jednání tajné, jindy záměrná publicita •P ř í k l a d y : –ukončení války v Koreji (1953) –ukončení války v Indočíně (1954 a 1973) –urovnání vztahů mezi nástupnickými státy SSSR a Jugoslávie Účast třetího subjektu: dobré služby a zprostředkování •Účast třetího subjektu: dobré služby a zprostředkování •Specifikace obou podle role třetího subjektu (účast v nalézání řešení) •obojí kodifikováno Haagskou úmluvou 1907 • •dobré služby: poskytnutí „neutrálního území" – nezasahování do jednání stran •zprostředkování: zásah do náplně jednání - návrhy, kompromisy - častější • •Příklady zprostředkování: 1978 – Egypt a Izrael – Camp David (USA) •1981 - USA x Írán (Alžírsko) •1993 - Izrael x OOP (Norsko a USA) •2000 - Afghánistán (GT OSN) •---------------------- 21 11 2016 ------------------------------------------------ •Zprostředkovatel: stát (vláda) nebo mezinárodní organizace nebo osoba (reprezentant MČK) nebo vysoký činitel mezinárodní organizace (GT OSN) •Pomoc zprostředkovatele: nezávazná pro strany, většinou užitečná Vyšetřovací řízení (šetření) • •cíl: objasnění skutkového stavu, předložení stranám •subjekt: vyšetřovací výbor vytvořený dohodou stran • •šetření samo o sobě spor nevyřeší, ale může k tomu vytvořit předpoklady • •Haagská úmluva 1907 • •někdy šetření povinné na základě mnohostranných smluv: První dodatkový protokol (1977) k Ženevským úmluvám o humanitárním právu (1949): mezinárodní vyšetřovací výbor • •praktické při řešení některých hraničních sporů (džungle) •prostředek neoblíbený a málo využívaný Mezinárodní smírčí řízení •Podstata: posouzení sporu orgánem vytvořeným nebo akceptovaným stranami, činí doporučení - nutná předchozí dohoda (syntéza šetření a zprostředkování) •kontradiktorní řízení, závěry nezávazné • •stanoveno některými úmluvami (Montego Bay - mořské právo (1982), 90. léta: OBSE •v praxi rovněž neoblíbeno (těžkopádnost) 2. Právní (soudní) prostředky • •Znaky mezinárodního soudnictví v širším smyslu: •1. účastníci řízení: suverénní státy •2. fakultativní charakter •3. důležitá role neinstitucionalizovaných prostředků (historicky dřívější) •4. rozlišování charakteru sporů (politické x právní) - obtíže Mezinárodní arbitráž •poprvé za války SxJ (USA) - spor s Velkou Británií (1872) •Haagská úmluva 1899 - kodifikace arbitrážního řízení • •dnešní základní význam arbitráže: mimo tento rámec - spory mezi státy a zahraničními investory - smysl arbitráže: orgán skutečně nezávislý na příslušném státu • •a) Fakultativní arbitráž •arbitrážní kompromis (doložka) (= dohoda mezi státy ohledně určitého sporu) •obsahuje: předmět sporu, způsob ustanovování rozhodců, jejich pravomoci, procesní pravidla • •b) "Obligatorní" arbitráž •stanovena mezinárodní smlouvou (dohoda o sídle OSN) •"obecný kompromis (doložka)" - týká se všech sporů z příslušné mezinárodní smlouvy •i zde bývá potřebná další dohoda (kompromis) o podrobnostech Mezinárodní soudy •obecná věcná působnost –Mezinárodní soudní dvůr •vymezená věcná působnost –Tribunál pro mořské právo –Soudní dvůr EU –Orgán pro řešení sporů WTO •zvláštní mezinárodní soudy neřešící spory mezi státy –Evropský soud pro lidská práva –mezinárodní trestní soudy Mezinárodní soudy – dělení z hlediska univerzality a regionality: •Univerzální mechanismy: –Mezinárodní soudní dvůr –Tribunál pro mořské právo –Mezinárodní trestní tribunál pro bývalou Jugoslávii –Mezinárodní trestní tribunál pro Rwandu –Mezinárodní trestní soud (Haag) •Regionální mechanismy: –Soudní dvůr EU + Soudní dvůr ESVO –Evropský soud pro lidská práva –Interamerický soud pro lidská práva –Soudní dvůr Africké unie (býv. Organizace africké jednoty) •Quasijudiciální orgán: Orgán pro řešení sporů WTO Mezinárodní soudní dvůr - 1 •předchůdce: Stálý dvůr mezinárodní spravedlnosti Společnosti národů (1922) •úprava: Charta OSN, Statut MSD •složení: 15 soudců volených VS a RB OSN na 9 let (předseda do 2015: prof. Peter Tomka - SK) •základní cíle: –efektivní řešení sporů, snížení rizika zostření (např. vymezením hranic) –rozvoj mezinárodního práva Mezinárodní soudní dvůr - 2 •a) ROZSUDKOVÉ ŘÍZENÍ (sporné) •aktivní legitimace: jen státy (+ určité mezinárodní organizace systému OSN) •fakultativní jurisdikce – nutný souhlas sporných stran (členové Statutu MSD) –souhlas v konkrétním případě ad hoc (dohoda, „kompromis“, tichý souhlas) –souhlas daný předem v úmluvě („obligatorní“ jurisdikce) –souhlas daný předem bez souvislosti s konkrétní úmluvou (= skutečně obligatorní judisdikce) – neochota států Mezinárodní soudní dvůr - 3 •Dosud 164 věcí (včetně probíhajících) •Precedenční povaha rozsudků MSD? • CGS ano, ale kromě těchto případů: • - původní případ nezaložil pravidlo • - pozdější posuny v rozvoji práva • - odlišný právní nebo skutkový rámec – •cum grano salis = s určitými výhradami Poslední rozsudky ve věci samé • •Whaling in the Antarctic (Australia + New Zealand v. Japan (2014) •Frontier Dispute (Burkina Faso v. Niger) (2013) • •často: není dána pravomoc Mezinárodní soudní dvůr - 4 •B) POSUDKOVÉ ŘÍZENÍ (nesporné) •aktivní legitimace: VS, RB, mezinárodní (odborné) organizace systému OSN –zatím: UNESCO, Mezin. námoř. org., SZO) •právní otázka •závaznost posudku: spíš je to výklad práva (není to akt aplikace práva, ale posuzuje soulad určité situace s mezinárodním právem) Příklad posudku: • •Legal Consequences of the Construction of a Wall in the Occupied Palestinian Territory •United Nations General Assembly •7.7.2004 Mezinárodní soudní dvůr - 5 • •případ Gabčíkovo – Nagymáros •(ČSFR) SR x Maďarsko o výpověď nevypověditelné smlouvy (jednotný projekt, společné investice) •žádný konkrétní závěr (spor nebyl zcela právní, ale spíše politický) •After the court ruled that the United States's covert war against Nicaragua was in violation of international law (Nicaragua v. United States), the United States withdrew from compulsory jurisdiction in 1986 to accept the court's jurisdiction only on a case-by-case basis. Chapter XIV of the United Nations Charter authorizes the UN Security Council to enforce Court rulings. However, such enforcement is subject to the veto power of the five permanent members of the Council, which the United States used in the Nicaragua case. Mezinárodní tribunál pro mořské právo •1982 Hamburk •rozhoduje spory týkající se výkladu nebo aplikace Úmluvy o mořském právu, konečné rozhodnutí •specializované senáty pro mořské dno a pro jeho průzkum a využívání •