Auditní orgán MINISTERSTVO FINANCÍ, Stanislav Bureš, 12. 12. 2016 Představení Auditní orgán postupuje dle: üZákona o finanční kontrole, üKontrolního řádu, üEvropských směrnic a nařízení, üMezinárodních auditorských standardů. PŘEDSTAVENÍ AUDITNÍHO ORGÁNU | 2 Auditní orgán je funkčně nezávislý auditní subjekt, který zajišťuje strategii jednotného auditu prostředků Evropské unie a Finančních mechanizmů EHP/Norska s cílem podat ujištění, že výdaje jsou legální a správné. 2 Dříve existovaly jednotlivé pověřené auditní subjekty, které v roce 2013 prošly centralizací na Ministerstvo financí na základě usnesení vlády České republiky 671/2012 ze dne 12. září 2012 v návaznosti na audit Evropské komise, na základě kterého vznikl akční plán. Cílem centralizace bylo zvýšení nezávislosti Auditního orgánu. Co děláme – auditujeme üEvropské strukturální a investiční fondy (ESIF) üAzylový, migrační a integrační fond (AMIF) a Fond pro vnitřní bezpečnost (ISF) üFinanční mechanismy EHP/Norska 2009 – 2014 üSolidarita a řízení migračních toků (Solid fondy) v programové období 2007/2008-2013) üEvropský sociální fond (ESF), Evropský fond pro regionální rozvoj (ERDF), Fond soudržnosti (CF), Evropský rybářský fond (EFF) v programovém období 2007-2013 Co neděláme ×Audit prostředků EU poskytnutých ze zemědělských fondů - Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (EAFRD) a Evropský zemědělský záruční fond (EAGF) ×Audit prostředků EU poskytnutých z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám (FEAD) ×Neauditujeme hospodaření auditované organizace ×Auditní orgán ≠ Interní audit! ×Nejsme správcem daně ×Nejsme detektivy a policisty ×Nejsme nástrojem vyřizování konkurenčního boje Předmět činnosti Auditního orgánu | 3 PŘEDSTAVENÍ AUDITNÍHO ORGÁNU 3 Z podnětu odboru O52 – Auditní orgán bylo za Ministerstvo financí podáno za období 2014 – 2016 celkem 6 trestních oznámení a to v roce 2014 dvě, v roce 2015 tři a v roce 2016 jedno trestní oznámení. Mezi případy je možné jmenovat například Vidkun, kde je stíhán olomoucký hejtman Jiří Rozbořil (ČSSD). Požadavek je důsledné oddělení řídící, platební a auditní funkce. Je vytvořen systém vzájemně nezávislých orgánů vykonávajících jednotlivé funkce v rámci implementační struktury fondů EU. Hierarchie kontrol (řídící a kontrolní systém) 4 Příjemce dotace Národní orgán pro koordinaci Evropský úřad pro boj proti podvodům Evropský účetní dvůr Nejvyšší kontrolní úřad EK – ověřuje zprávy AO, vykonává audity, schvaluje Popis ŘKS AO - funkčně nezávislý na PCO, ŘO, ex-post ověřuje účinnost řídících a kontrolních systémů PCO - certifikuje výkaz výdajů a související žádosti o platby do EK-kontroly v rámci certifikace ŘO - odpovědnost za řádné řízení programu-kontroly na úrovni příjemce EK – ověřuje zprávy AO, vykonává audity, schvaluje Popis ŘKS AO – MF, odbor 52 Auditní orgán - funkčně nezávislý na PCO, ŘO, ex-post ověřuje účinnost řídících a kontrolních systémů PCO – MF, odbor 55 Národní fond - certifikuje výkaz výdajů a související žádosti o platby do EK-kontroly v rámci certifikace ŘO – dle OP (ministerstva, hl. město Praha) - odpovědnost za řádné řízení programu-kontroly na úrovni příjemce Mimo implementační strukturu jsou: -NOK – Národní orgán pro koordinaci – spadá pod MMR - NOK má funkci převážně koordinační a plní úlohy dle pravidel provádění Dohody o partnerství. -Evropský účetní dvůr – mimo jiné prověřuje osoby a organizace, které hospodaří s prostředky EU. Provádí namátkové kontroly v orgánech Unie (zejména v Komisi), členských zemích EU a státech, které čerpají pomoc z EU. -Evropský úřad pro boj proti podvodům - posláním úřadu OLAF je vyšetřovat podvodnou činnost týkající se rozpočtu EU, případy korupce v orgánech a institucích EU a závažného pochybení ze strany jejich pracovníků. Pro Evropskou komisi OLAF vypracovává politiku týkající se potírání podvodů. -Nejvyšší kontrolní úřad - kontroluje a posuzuje hospodaření se státním majetkem i s finančními prostředky vybíranými na základě zákona (např. na zdravotní a sociální pojištění) a také plnění příjmových a výdajových položek státního rozpočtu. Fungování Auditního orgánu Jak vidíme na obrázku, nejdříve je vytvořena metodika auditů a auditní strategie, na základě které se naplánují audity, po jejich provedení následuje fáze reportingu a monitoringu. Metodologie auditu Auditní strategie, Mezinárodní standardy, Metodické postupy Plánování auditů Vzorkování, doplňkový vzorek Výkon Analýzy, Rozhovory, Testování, Pozorování Příprava Zahájení, Prvotní analýza, Program Výsledek Návrh Zprávy, Projednání, Zpráva Reporting Ministr, Souhrnné / roční zprávy Monitoring Sledování plnění opatření k nápravě Výrok auditora Výroční kontrolní zpráva 5 1.Plánování (Auditní strategie, plány auditů) 2.Audit designace 3.Audity operací 4.Audity systému 5.Audity účetní závěrky 6.Audity dle požadavků Evropské komise 7.Reporting a)Koordinace auditů s Evropským účetním dvorem a Evropskou komisí b)Poradenská a konzultační činnost Činnosti Auditního orgánu PŘEDSTAVENÍ AUDITNÍHO ORGÁNU | 6 6 Cílem auditu operace je ověřit dosažení cílů projektu při dodržení všech pravidel a postupů, tj. zejména: - Soulad realizace projektu s právním aktem o poskytnutí dotace - Způsobilost výdajů - Soulad realizace projektu s pravidly pro projekty generující příjmy - Soulad realizace projektu s právními předpisy EU a ČR, zejména: Zadávání veřejných zakázek, Účetnictví, Veřejné podpory, Ochrany životního prostředí, Rovných příležitostí, Soulad realizace projektu s pravidly pro publicitu, Naplnění příslušných monitorovacích ukazatelů Cílem auditu systému je ověření účinného fungování řídícího a kontrolního systému operačního programu Cílem auditu účetní závěrky je ověřit, že účetní závěrka operačního programu poskytuje přiměřenou jistotu, pokud jde o úplnost, přesnost a pravdivost částek vykázaných v účetních závěrkách zpracovaných Platebním a certifikačním orgánem. Audity dle požadavků Evropské komise, jedná se o audity, které si „objedná“ Evropská komise u auditního orgánu, v minulosti se jednalo o audity zdravotnictví, IT nebo o audit Farmy Čapí hnízdo. Reporting se skládá z: -výroční kontrolní zprávy, kde se uvádějící hlavní zjištění auditů provedených, včetně zjištění ohledně nedostatků v systémech řízení a kontroly, a navrhovaná a provedená nápravná opatření, -výroku auditora, že řídící a kontrolní systém funguje účinně a poskytuje přiměřené ujištění, že výkazy výdajů předložené Evropské komisi jsou správné a transakce legální a řádné. Poradenská a konzultační činnost je poskytována jak vůči externím subjektům, tak uvnitř Ministerstva financí pro ostatní útvary. Příkladem můžou být konzultace poskytované Centrální harmonizační jednotce. Auditní orgán dále poskytoval názor řídícím orgánům na vhodné zapracování nařízení do řídící dokumentace, příkladem může být využívání systému Arachne. ‒Cílem auditu operace je prověřit: ‒Soulad realizace projektu se Smlouvou o podmínkách poskytnutí dotace ‒Způsobilost výdajů ‒Soulad realizace projektu s pravidly pro projekty generující příjmy ‒Soulad realizace projektu s právními předpisy EU a ČR, zejména: •Zadávání veřejných zakázek •Účetnictví •Veřejné podpory •Ochrany životního prostředí •Rovných příležitostí ‒Soulad realizace projektu s pravidly pro publicitu ‒Naplnění příslušných monitorovacích ukazatelů ‒ ‒ ‒ ‒ ‒ ‒ Cíl auditu operace 7 ‒… ‒Skutečnost, zda by projekt vybrán v souladu s pravidly pro daný program ‒Účetnictví projektu ‒Způsobilost výdajů z pohledu pravidel programu ‒Uchování dokladů, tzv. audit trail ‒Veřejné zakázky ‒Veřejná podpora ‒Výsledky jiných kontrol ‒Aj. Co nás nejvíce zajímá 8 Vazby mezi audity systému, operací a účetní závěrky PŘEDSTAVENÍ AUDITNÍHO ORGÁNU | 9 Poznámka: Platí pouze pro ESIF, AMIF a ISF, nikoliv pro Finanční mechanizmy EHP/Norska. Audit systému Audit operací Audit účetní uzávěrky výsledky auditu systému ovlivňují velikost vzorku operací pro ověření vykázaných výdajů při auditu operací Audity operací potvrzují, popř. vyvracejí hodnocení přiměřenosti a účinnosti (spolehlivosti) řídícího a kontrolního systému (které je výsledkem auditů systému) a jsou podkladem pro upřesnění plánovaných auditů systému výsledky auditů operací se využívají i v rámci vyjádření k účetní závěrce výsledky auditů systému se využívají i v rámci vyjádření k účetní závěrce 9 ‒ ‒Nedostatky jsou uváděny ve zprávách o auditu AO (zprávy ze systém. auditů jsou předávány EK do SFC). ‒ ‒Závažná zjištění mohou mít dopad na výrok o funkčnosti ŘKS a vést v konečném důsledku k pozastavení certifikace PCO/průb. plateb EK. ‒ ‒Obnovení certifikace ze strany PCO/průběžných plateb ze strany EK je podmíněno plněním akčních plánů ŘO/ZS a jeho ověřením v rámci auditů systémů/operací ze strany AO ‒ ‒ Důsledky zjištění 10 Počty auditů provedených Auditním orgánem u OP, které mají řídící orgán na území ČR PŘEDSTAVENÍ AUDITNÍHO ORGÁNU | 11 Stav k 7. 9. 2016. 11 Do počtu auditů nejsou zahrnuty audity přeshraniční spolupráce a nadnárodní programy, kde nejsou řídící orgány na území České republiky a auditní orgán se pouze podílí na práci v rámci skupiny auditorů a postupuje podle metodiky auditního orgánu, na jehož území se nachází řídící orgán. Počty auditů systému jsou ovlivněny nutností kontrolovat i zprostředkující subjekty, kde se prováděl samostatný audit. Například u Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost proběhlo v roce 2014 celkem 7 auditů systémů, přičemž 2 audity proběhly u řídícího orgánu, 3 u zprostředkujících subjektů a dva byly průřezové pro všechny operační programy (PCO a odbor 12). Audity operací jsou dány na základě plánu, ale může dojít k nutnosti zařadit další audit, který je označen jako mimořádný audit. Krom auditů operací a systému prováděl auditní orgán i auditní šetření, kde cílem auditní akce bylo prověřit specifickou oblast v co nejkratším období. > > > > Auditní orgán v programovém období 2007-2013 Certifikovaná hodnota Auditovaný objem Nezpůsobilé výdaje Extrapolované nezpůsobilé výdaje Stav k 7. 9. 2016. 12 Na grafu vidíme, že každým rokem klesají nezpůsobilé výdaje, přičemž v roce 2014 vzrostl auditovaný objem. Z tohoto je možné vyvodit, že se mezi roky 2013 a 2014 výrazně zlepšily kontrolní mechanizmy jednotlivých řídících orgánů/zprostředkujících subjektů. Pro názornost uvádíme na grafech kumulovaná data, ale je nutné na tomto místě říci, že jsou různé postupy mezi různými fondy. Zatímco Evropský sociální fond, Evropský fond pro regionální rozvoj, Fond soudržnosti, Evropský rybářský fond se nejdříve certifikují a audity se provádějí na již certifikovaných výdajích, u migračních fondů (SOLID fondů) se nejdříve provedou audity a případná chyba ani nevstupuje do certifikace, protože odpovědný orgán bude požadovat proplacení méně finančních prostředků. AO vybírá zpravidla vzorek projektů pro audity operací metodou MUS (Monetary Unit Sampling – výběr na základě peněžních jednotek). MUS je definována obecně v auditorském standardu ISA530, pro auditní činnost AO je aplikace MUS pro výběr vzorku podobněji definována v metodických pokynech Evropské komise. Jedná se o statistickou metodu výběru vzorku, která spočívá v tom, že ze základního souboru (všechny projekty OP) jsou na základě zadaných parametrů (např. očekávaná chybovost, úroveň spolehlivosti) vybrány projekty na základě hodnoty certifikovaných výdajů (vyplacené dotace) s tím, že všechny projekty mají stejnou pravděpodobnost, že budou vybrány. To znamená, že vzorek je vybrán náhodně, je reprezentativní a dá se tedy očekávat, že stejné vlastnosti (chybovost) bude mít i základní soubor. To umožňuje extrapolaci (promítnutí) výsledků z auditů vybraných projektů na všechny projekty daného OP. Extrapolace je postup, kdy se náhodné chyby zjištěné ve vzorku extrapolují na zbývající výdaje (populaci), používá se u statistické metody výběru vzorků. Konečným cílem extrapolace je promítnout hodnotu daného parametru („proměnné“) zjištěnou ve vzorku na soubor (neboli odhadnout ji v celém souboru), na základě čehož lze určit, zda soubor obsahuje významné nesprávnosti, a pokud ano, v jakém rozsahu (výši chyb). Příkladem může být postup, kdy se z 1500 faktur v žádosti o platbu vybere statistickou metodou 100 faktur a chyba zjištěná na těchto 100 fakturách se následně extrapoluje i na zbývající faktury. Do hodnot nejsou zahrnuty audity přeshraniční spolupráce a nadnárodní programy, kde nejsou řídící orgány na území České republiky a auditní orgán se pouze podílí na práci v rámci skupiny auditorů a postupuje podle metodiky auditního orgánu, na jehož území se nachází řídící orgán. Nezpůsobilé výdaje dle operačního programu v roce 2015 PŘEDSTAVENÍ AUDITNÍHO ORGÁNU | 13 Stav k 7. 9. 2016. 13 Chybovost vzorku se vypočítá jako poměr celkové chyby ve vzorku a celkové účetní hodnoty položek tvořících vzorek. Je nutné zdůraznit, že chyba ve vzorku nemá sama o sobě vypovídající hodnotu. I když by se mohlo zdát, že v roce 2015 je na tom nejhůře IOP, opak je pravdou, protože vysoké nezpůsobilé výdaje jsou způsobeny výší kontrolovaných výdajů. Důležitějším údajem je chybovost, kterou vidíme na následujícím snímku. Je nutné ještě jednou zdůraznit, že není přímá vazba mezi nezpůsobilými výdaji a chybovostí. U Fondu pro vnější hranice stále probíhá kontradiktorní řízení, ale pravděpodobně nezpůsobilé výdaje zůstanou ve výši 57,35 mil. Kč, nezpůsobilé výdaje jsou díky neoprávněnému použití jednacího řízení bez uveřejnění, nelze z toho usuzovat na systémové selhání systému. FM2 - Finanční mechanismy EHP/Norska 2009 – 2014 SOLID fondy: •EIF - Evropský fond pro integraci příslušníků třetích zemí (European Fund for the Integration of third-country nationals) •ENF - Evropský návratový fond •EUF - Evropský uprchlický fond •FVH - Fond pro vnější hranice Verifikovaná chybovost v roce 2015 od Evropské komise PŘEDSTAVENÍ AUDITNÍHO ORGÁNU | 14 Stav k 7. 9. 2016. 14 Zvýšená chybovost OP TP v roce 2015 je způsobena hlavně auditem informačního systému MS2014+. U FVH je způsobena zvýšená chybovost neoprávněnými jednacími řízeními bez uveřejnění. Verifikovaná chybovost od Evropské komise PŘEDSTAVENÍ AUDITNÍHO ORGÁNU | 15 Stav k 7. 9. 2016. 15 Růst chybovosti u OP TP je způsoben auditem informačního systému MS 2014 +, naopak graf znázorňuje výrazné zlepšení regionálních operačních programů, ale i OP LZZ. Na grafu není uveden FVH, protože chybovost je způsobena dvěma jednacím řízeními bez uveřejnění a graf by neměl stejnou vypovídající hodnotu. Identifikované nedostatky v roce 2015 dle četnosti PŘEDSTAVENÍ AUDITNÍHO ORGÁNU | 16 Stav k 7. 9. 2016. 16 Ostatní jsou zjištění, která nelze přiřadit do jiných kategorií, v roce 2015 dosahuje 4 % z důvodu pochybení příjemce, který v rozporu s pravidly zastavil majetek pořízený z dotace ve prospěch banky. Další typovým zjištěním spadajícím do kategorie ostatní bylo zjištění poškození zdi a uschlá zeleň v době udržitelnosti (příjemce se zavázal, že zachová výstupy projektu po dobu 5 let), v tomto případě bylo zjištění bez finančního dopadu, protože poškození zdi bylo řešeno příjemcem reklamací u dodavatele a uschlý strom nahradil novým stromem. Jiné právní předpisy je například pochybení příjemce dotace, který nedůsledně dodržuje vlastní interní předpis týkající se ochrany duševního vlastnictví a vytváří tím riziko zneužití duševního vlastnictví ze strany odcházejících zaměstnanců. Dalším typovým pochybením při kontrole bylo, že WC pro osoby se sníženou pohyblivostí není označeno symbolem a neobsahuje informaci, kde se dá zajistit klíč (WC bylo trvale zamčeno). Do četnosti nejsou zahrnuty audity přeshraniční spolupráce a nadnárodní programy, kde nejsou řídící orgány na území České republiky a auditní orgán se pouze podílí na práci v rámci skupiny auditorů a postupuje podle metodiky auditního orgánu, na jehož území se nachází řídící orgán. Identifikované nedostatky dle finančního vyjádření v % PŘEDSTAVENÍ AUDITNÍHO ORGÁNU | 17 Stav k 7. 9. 2016. 17 Zůstatek představují ostatní kategorie uvedené na předchozím snímku, které sice obsahují velké množství zjištění, ale s malým finančním dopadem a proto jsou na tomto snímku agregovány a připočteny k ostatním. Do finančního vyjádření nedostatků nejsou zahrnuty audity přeshraniční spolupráce a nadnárodní programy, kde nejsou řídící orgány na území České republiky a auditní orgán se pouze podílí na práci v rámci skupiny auditorů a postupuje podle metodiky auditního orgánu, na jehož území se nachází řídící orgán. Výdaje – 3E ‒hospodárnost (přiměřenost), ‒efektivnost (účinnost), ‒účelnost (nezbytnost). Klíčové zásady uznatelnosti výdajů, které příjemci porušují | 18 PŘEDSTAVENÍ AUDITNÍHO ORGÁNU Veřejné zakázky ‒přiměřenost, ‒transparentnost, ‒nediskriminace, ‒rovný přístup. 18 ‒Veřejné zakázky ‒umělé rozdělení zakázky ‒diskriminace a nerovné zacházení ‒zkrácení lhůt pro podání nabídky ‒neoprávněné využití jednacího řízení bez uveřejnění ‒podstatná změna smlouvy (prodloužení realizace zakázky, nevymáhání smluvních pokut) ‒nevyřazení/neoprávněné vyřazení nabídky ‒netransparentní hodnocení zakázky ‒střet zájmů ‒podvod ‒neoprávněné vícepráce Nejčastější identifikovaná zjištění AO v rámci auditů operací PŘEDSTAVENÍ AUDITNÍHO ORGÁNU | 19 19 ‒nesoulad mezi předloženou fakturací a zjištěnou skutečností: proplácení nevykonané práce/nedodaného zboží ‒nesoulad zápisů ve stavebním deníku s fakturací způsobilých výdajů ‒chyby v pracovněprávních vztazích a porušení zákoníku práce ‒dvojí financování ‒ceny v projektu neodpovídají tržním cenám (předražené EU projekty) ‒nezajištění udržitelnosti projektu ‒nedodržení pravidel publicity (např. neinformování o podpoře projektu z EU) ‒nevedení odděleného účetnictví ‒zaúčtování investic jako neinvestice ‒nedodržení audit trailu Nejčastější identifikovaná zjištění AO v rámci auditů operací PŘEDSTAVENÍ AUDITNÍHO ORGÁNU | 20 20 Audit trail nebo též auditní stopa je řádné vedení dokumentace dle podmínek právního aktu. Postup v případě zjištění nesrovnalosti u veřejných zakázek PŘEDSTAVENÍ AUDITNÍHO ORGÁNU | 21 21 Primární kontrolní systém - Řídicí orgán (poskytovatel dotace): ‒má klíčovou roli zjistit nesrovnalost; jeho činnost je následně předmětem auditu ze strany AO (příp. identifikace nesrovnalosti ze strany PCO). ‒Má zaručit, že příjemci vykázané výdaje jsou skutečné, že produkty nebo služby byly poskytnuty v souladu s rozhodnutím o schválení operace/projektu, že žádosti příjemce o úhradu jsou správné a že operace a výdaje jsou v souladu s vnitrostátními pravidly a pravidly EU Sekundární kontrolní systém – zajištěn Auditním orgánem (ExPost) Předávání nesrovnalostí k vymáhání správcům daně (OFS) ‒ ‒ Řešení nesrovnalostí 22 Děkujeme za pozornost Ministerstvo financí Odbor 52 - Auditní orgán Sídlo Letenská 15, 118 10 Praha 1 Pracoviště Politických vězňů 11, 110 00 ID datové schránky xzeaauv Email podatelna@mfcr.cz PŘEDSTAVENÍ AUDITNÍHO ORGÁNU | 23 23