Sociologické aspekty ochrany spotřebitele •Formou vládní regulace chránící zájmy spotřebitele •Ochrana spotřebitele, která je motivována tím, že spotřebitel je zpravidla ekonomicky a informačně méně vybaven než podnikatel •Vzhledem k společenské situaci je regulací nezbytnou. • C:\Users\2089\Desktop\o.jpg C:\Users\2089\Desktop\images.jpg C:\Users\2089\Desktop\images.jpg Pranýř •http://olomoucky.rej.cz/clanky/historie/1931-olomoucky-pranyr-lumpy-cekala-hanba-pod-okny-radnich- pred-zraky-mestanu Aktuality •https://www.novinky.cz/ekonomika/415526-prelomovy-rozsudek-seniorka-vyhrala-nad-smejdy-firma-musi- vratit-penize.html http://tn.nova.cz/clanek/konecne-smejdi-dostali-trest-jejich-penezenky-ted-zaplacou.html C:\Users\2089\Desktop\942c15828a_86930301_o2.jpg Sociologický přístup k ochraně spotřebitele Metodologická východiska •Příčiny sociální •Komplexní •Teoreticko-empirický •Umění nedůvěry • •Sociologie práva –právo jako sociální jev •Právo jako nástroj sociální kontroly •Právo a sociální změna • • Jihomoravký kraj Údaje k 31.12.2007 Počet obyvatel 1 140 534 Narozené děti 12 371 Z toho chlapci 6 312 Z toho dívky 6 059 Zemřelí 11 774 Přirozený přírůstek 597 Přistěhovalí 16 883 Vystěhovalí 9 509 Přírůstek stěhováním 7 374 Přírůstek celkem 7 971 Počet sňatků 6287 Počet rozvodů 3369 Nar. Se nejvíce dětí od roku 1993 Nejvíce přibylo obyvatel na Brněnsku Typy společnosti Vývoj společností a nutnost ochrany spotřebitele . Společnost tradiční Moderní Postmoderní Současná společnost • • · Postindustriální • · Spotřební • · Masová • · Anomická Spotřební společnost • · reklama • · tlak na stále vyšší spotřebu • · spotřeba určuje kým jsem • · individualizace • · anomie • • • • • Kriteria sociálního postavení spotřebitele ekonomické mocensko politické kulturní subjektivně hodnotící povolání politická moc vzdělání prestiž povolání příjem podíl na řízení životní styl prestiž osobní bohatství sociální kontakty Spotřebitelské socializace • Formy kapitálu •Zdravotní gramotnost • Stárnutí populace na tzv. stříbrná ekonomika • Behaviorální ekonomie • Jak drahé je zdarma? C:\Users\2089\Desktop\120459612_a02475.jpg C:\Users\2089\Desktop\crop-579722-smejdi1.jpg Spotřebitel mikroekonomie •Racionálně jednající spotřebitel maximalizuje užitek. •Ve svém rozhodování je omezen svým důchodem. •Užitek plyne z preferencí spotřebitele. •Rozhodování spotřebitele je volba takového spotřebního koše, který přináší maximální užitek. •Jednotlivé spotřební situace porovnává spotřebitel z hlediska preferencí. Zdraví jako hodnota Zdraví jako hodnota C:\Users\2089\Desktop\istock_000007476163xsmall-1.jpg C:\Users\2089\Desktop\leky-1109.jpg •Spotřební „jednání“ není vlastně spotřebitelem kontrolováno (spotřebitel ho nemá pod kontrolou) ve všech svých důsledcích. • •Lze proto konstatovat, že se jedná pouze o chování s určitým cílem. • Procento správných odpovědí na otázku obsahu tuku ve 100 g výrobku • •Procento správných odpovědí o významu loga „Produkt může způsobit škodu na zdraví při nesprávném použití“ •Děkuji za pozornost •urbanovam@law.muni.cz C:\Users\2089\Desktop\62562a933cb19694064a23a3b039_r16 9_w640_h360_gi photo 276067.jpg Martina Urbanová