5.10.2016 1 ZÁKLADNÍ POJMY ZÁSADY ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH Prameny  ZÁK. č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek ze dne 19. dubna 2016, účinný od 1.10.2016  Nař. vl. č.172/2016 Sb., o stanovení limitů pro účely zákona pro zadávání veřejných zakázek  Zák. č.194/2010 Sb., zákon o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zák.  Směrnice Evr. Parlamentu a Rady , Nařízení Komise Prameny  Zák. č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (ZVZ), ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti nového zák.  Zák. č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení (koncesní zák.) /neúčinný/  Zák. č 340/2015 Sb. o registru smluv V PŘECHODNÉM OBDOBÍ 5.10.2016 2 Prameny – Směrnice, sdělení Příklady  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání veřejných zakázek a o zrušení směrnice 2004/18/ES.  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/25/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb a o zrušení směrnice 2004/17/ES.  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/23/EU ze dne 26. února 2014 o udělování koncesí.  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/81/ES ze dne 13. července 2009 o koordinaci postupů při zadávání některých zakázek na stavební práce, dodávky a služby zadavateli v oblasti obrany a bezpečnosti a o změně směrnic 2004/17/ES a 2004/18/ES.  Sdělení Komise - Odpovídající hodnoty finančních limitů podle směrnic Evropského parlamentu a Rady 2014/23/EU, 2014/24/EU a 2014/25/EU.  Sdělení Komise - Odpovídající prahové hodnoty podle směrnic Evropského parlamentu a Rady 2004/17/ES, 2004/18/ES a 2009/81/ES. Nařízení Komise  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2015/2170 ze dne 24. listopadu 2015, kterým se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU ohledně finančních limitů používaných při postupech zadávání veřejných zakázek.  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2015/2171 ze dne 24. listopadu 2015, kterým se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/25/EU ohledně finančních limitů používaných při postupech zadávání veřejných zakázek.  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2015/2172 ze dne 24. listopadu 2015, kterým se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/23/EU ohledně finančních limitů používaných při postupech zadávání veřejných zakázek.  Nařízení Komise (EU) 2015/2340 ze dne 15. prosince 2015, kterým se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/81/ES ohledně prahových hodnot používaných při postupech zadávání veřejných zakázek. Předmět úpravy ZZVZ  Pravidla pro zadávání veřejných zakázek /vz/  povinnosti dodavatelů při zadávání vz a při zvláštních postupech předcházejících jejich zadání  uveřejňování informací o vz  zvláštní podmínky fakturace za vz  zvláštní důvody pro ukončení závazků ze smluv na veřejné zakázky  ISVZ, systémy kvalif. a certif. dodavatelů  dozor nad dodržováním zákona 5.10.2016 3 Druhy zadávacích řízení § 3  a) zjednodušené podlimitní řízení § 53  b) otevřené řízení § 56  c) užší řízení § 58  d) jednací řízení s uveřejněním § 60  e) jednací řízení bez uveřejnění § 63  f) řízení se soutěžním dialogem § 68  g) řízení o inovačním partnerství § 70  h) koncesní řízení § 174  i) řízení pro zadání vz ve zjednoduš. režimu § 129 Veřejný zadavatel  Česká republika; v případě České republiky se organizační složky státu považují za samostatné zadavatele  Česká národní banka  státní příspěvková organizace  územní samosprávný celek, jeho příspěvková organizace  jiná právnická osoba za splnění podmínek Zadavatel osoba, která k úhradě nadlimitní nebo podlimitní vz použije více  než 200 000 000 Kč, nebo více než 50 % peněžních prostředků  a) rozpočtu veřejného zadavatele,  b) rozpočtu Evropské unie nebo veřejného rozpočtu cizího státu s výjimkou, kdy je vz plněna mimo EU  Zahájil řízení dle zák. sám (dobrovolně) – pouze ve vztahu k tomuto řízení §4/5 5.10.2016 4 „Sektorový“ zadavatel  vz zadávaná jinou osobou při výkonu relevantní činnosti - relevantní činnost vykonává na základě zvláštního nebo výhradního práva podle § 152 - nad touto osobou může veřejný zadavatel přímo nebo nepřímo uplatňovat dominantní vliv /plyn, teplo, elektroenergetika, voda, dopravní sítě, pošta/ - projekty vodních děl + odpadní vody Dodavatel  Dodavatelem se rozumí osoba, která nabízí poskytnutí dodávek, služeb nebo stavebních prací  více těchto osob společně  pobočka závodu Centrální zadavatel  Centrálním zadavatelem je zadavatel dle ZZVZ anebo podle práva jiného členského státu  a) pořizuje dodávky či služby, které následně přenechá jednomu nebo více zadavatelům za cenu nikoliv vyšší, než za niž byly pořízeny  b) jiný zadavatel nebo zadavatelé pořizují dodávky, služby nebo stavební práce 5.10.2016 5 Centrální  Provádí centralizované zadání, ve kterém pořizuje a přenechává jinému zadavateli nebo jiný zadavatel pořizuje Odpovědnost za dodržení zákona  Za dodržení zákona odpovídá při centralizovaném zadávání 1)centrální zadavatel 2) zadavatel samostatně zadávající vz - a) v rámci dynamického nákupního systému provozovaného centrálním zadavatelem, - b) na základě rámcové dohody uzavřené v rámci centralizovaného zadávání Odpovědnost  u výlučně sektorových veřejných zakázek, postupuje podle ustanovení upravující sektorové veřejné zakázky 5.10.2016 6 Zadání veřejné zakázky /VZ/ Zadáním vz je uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem, z níž vyplývá povinnost dodavatele  poskytnout dodávky služby stavební práce Co se nepovažuje za zakázku  smlouva, kterou se zakládá pracovněprávní vztah  jiný obdobný vztah  smlouvy upravující spolupráci zadavatele při zadávání veřejné zakázky Druhy veřejných zakázek  dodávky věci, zvířata, ovladatelné přírodní síly nespojené se stavebními pracemi § 14 odst. 1  služby § 14 odst. 2  stavební práce § 14 odst. 3  koncese na služby § 174 odst. 3  nebo koncese na stavební práce § 174 odst. 2 5.10.2016 7 Společné zadávání  zadavatelé mohou veřejnou zakázku zadat také společně § 7  také společně s osobou, která nemá povinnost postupovat podle zákona - písemná smlouva - zásadně solidární odpovědnost Společně z různých členských států Rozhodné právo:  mezinárodní smlouva  dohodou osob zúčastněných na zakázce  pro centrální zadavatele z jiného členského státu, je rozhodným právem jeho právo i pro přezkum Zákaz spolupráce nebo volby práva  společné zadání není možné v případě koncesí  v případě v oblasti obrany nebo bezpečnosti  pokud by byla zadávána postupem pro sektorovou vz, ačkoliv se o sektorovou vz podle zák. nejedná §10 5.10.2016 8 Předpokládaná hodnota vz  předpokládaná výše úplaty vyplývající z plnění vz (vč. úplat od třetích osob), bez DPH  předpokládaná hodnota změn závazků ze smlouvy  předpokládaná výše cen, odměn, plateb, které zadavatel poskytne dodavatelům v souvislosti s jejich účastí  výše aktuální okamžiku zahájení zadávacího řízení nebo zadání vz  hodnota ze zkušeností se zakázkami se stejným či obdobným předmětem, info získaných průzkumem trhu nebo jinak Předpokládaná hodnota veřejné zakázky u provozních jednotek  zadavatel musí zahrnout všechny provozní jednotky (zásadně)  ne v případě, kdy jsou funkčně samostatné při zadávání vz (městské části, fakulty VŠ) Předpokládaná hodnota veřejné zakázky rozdělené na části  hodnota podle součtu předpokládaných hodnot všech těchto částí, nezáleží zda v jednom či více řízeních, samostatně neb ve spolupráci  součet předpokládaných hodnot částí vz musí zahrnovat předpokládanou hodnotu všech plnění, která tvoří jeden funkční celek a jsou zadávána v časové souvislosti 5.10.2016 9 Předpokládaná hodnota vz pravidelné povahy - ve výši skutečné ceny uhrazené za uplynulých 12 měsíců (příp. upravené o očekávané změny) - součet předpokládaného plnění za následujících 12 měsíců  výjimka: jednotková cena je v průběhu účetního období proměnlivá a zadavatel pořizuje takové dodávky či opakované služby podle aktuálních potřeb  u smluv na dobu určitou – za celou dobu účinnosti smlouvy  u smluv na dobu neurčitou – za dobu 48 měsíců z judikatury: rozsudek KS sp. zn. 62 Ca 30/2008 a navazující NSS sp. zn. 2 Afs 132/2009, 62 Ca 36/2011 Předpokládaná hodnota služeb  hodnota vz na služby dle celkové smluvní ceny Pokud není stanovena:  a) za celou dobu trvání smlouvy, je-li doba trvání smlouvy rovna 48 měsíců nebo kratší,  b) za 48 měsíců u smlouvy na dobu neurčitou, nebo smlouvy s dobou trvání delší než 48 měsíců 5.10.2016 10 Předpokládaná hodnota služeb Dále musí zohlednit  u pojišťovacích služeb pojistné, provizi  u bankovních, finančních – vycházet z veškerých souvisejících plateb jako jsou provize, úroky, odměny  u projektových služeb – základem budou platby za zpracování projektu (honoráře), provize aj. Předpokládaná hodnota stavebních prací  nutno zahrnout i předpokládanou hodnotu odpovídající dodávkám a službám nezbytným pro provedení stavebních prací  výrobky předané zadavatelem dodavateli rovněž započíst §22 Předpokládaná hodnota ve zvláštních případech  u rámcové dohody  dynamického nákupního systému -je rozhodná souhrnná předpokládaná hodnota všech vz, jež mohou být na základě rámcové dohody nebo v dynamickém nákupním systému zadány  inovační partnerství předpokládaná hodnota výzkumných a vývojových činností + i těch co mohou být vyvinuty 5.10.2016 11 Režim veřejné zakázky  se určuje podle její předpokládané hodnoty  povinnost dodržet režim určený při zahájení zadávacího řízení i v případě, že by byl oprávněn použít jiný § 24  ale i zjednodušený režim dle § 129 Nadlimitní veřejná zakázka  předpokládaná hodnota je rovna nebo přesahuje finanční limit stanovený nařízením vlády zapracovávajícím příslušné předpisy EU – nařízení vlády č. 172/2016 Sb.  zadavatel ji zadává v nadlimitním režimu Limit u vz na dodávky  Limit na dodávky 3,686 mil. Kč pro § 4 odst. 1 písm. a) - c)  5,706 mil. Kč a) a c) v oblasti obrany, jinak pro d) - e), § 4 odst. 2 a 5 zákona  11,413 mil pro sektorového zadavatele a pro obranu 5.10.2016 12 Limit u vz na služby  3,686 mil. Kč pro zadavatele podle § 4 odst. 1 písm. a) až c) zákona  5,706 mil. Kč pro zadavatele podle § 4 odst. 1 písm. d) a e) zákona, § 4 / 2 a zákona,  11,413 mil pro sektorového zadavatele a obranu  20,478 mil. Kč, zadávané ve zjednodušeném režimu  27,305 mil. Kč, sektorové vz  142,668 Kč mil. koncese na služby Nadlimitní vz na stavební práce  Limit na stavební práce činí 142,668 mil. Kč Možnosti vyčlenit části vz  Netřeba zadávat podle celkové předp. hodnoty  a) 2,184 mil. Kč na dodávky nebo služby  b) 27,305 mil. Kč na stavební práce 5.10.2016 13 Nadlimitní vz volba druhu zadávacího řízení  otevřené řízení  užší řízení a Za splnění zvláštních podmínek i  jednací řízení s uveřejněním  jednací řízení bez uveřejnění  řízení se soutěžním dialogem  řízení o inovačním partnerství Podlimitní veřejná zakázka  Nedosahuje výše nadlimitní  Zadává v podlimitním režimu podle části třetí, pokud ji nezadává ve zjednodušeném režimu, nebo u ní neuplatnil výjimku Volba druhu zadávacího řízení v podlimitním režimu  a) zjednodušené podlimitní řízení s výjimkou vz na stavební práce, jejíž předpokládaná hodnota přesáhne 50 mil. Kč  b) a druhy zadávacích řízení pro nadlimitní režim 5.10.2016 14 Veřejná zakázka malého rozsahu  Jejíž předpokládaná hodnota je rovna nebo nižší v případě veřejné zakázky:  a) na dodávky nebo na služby částce 2 mil. Kč  b) na stavební práce částce 6 mil. Kč Zjednodušený režim  vz včetně koncesí na sociální a jiné zvláštní služby uvedené v příloze č. 4  i služby v příloze neuvedené, pokud jejich předpokládaná hodnota nižší, než je předpokládaná hodnota služeb uvedených v příloze  Zdravotní a sociální včetně administrativy, služby pro veřejnost obecné či organizované odbory, pol. organizacemi, hotelové sl. Volba druhu řízení  zadavatel volí druh s ohledem na své postavení, předpokládanou hodnotu, příp. na základě splnění zákonných podmínek  otevřené a užší řízení lze využít vždy 5.10.2016 15 Vertikální spolupráce  Za zadání vz se nepovažuje § 11  sám nebo společně s jinými veřejnými zadavateli ovládá tuto osobu  v ovládané osobě nemá majetkovou účast jiná osoba než ovládající  více než 80 % celkové činnosti takto ovládané osoby je prováděno při plnění úkolů, které jí svěřil ovládající Horizontální spolupráce  Za zadání vz se nepovažuje uzavření smlouvy výlučně mezi veřejnými zadavateli, pokud § 12  smlouva zakládá nebo provádí spolupráci mezi veřejnými zadavateli za účelem dosahování jejich společných cílů směřujících k zajišťování veřejných potřeb, které mají tito veřejní zadavatelé zajišťovat  se spolupráce řídí pouze ohledy souvisejícími s veřejným zájmem  každý z těchto veřejných zadavatelů vykonává na trhu méně než 20 % svých činností, kterých se spolupráce týká Podíl činnosti  bere se v úvahu průměrný obrat  není-li možno určit tento obrat, použijí se jako základ v případě vertikální spolupráce celkové náklady právnické osoby  horizontální spolupráce náklady vzniklé v souvislosti s činností, kterých se tato spolupráce týká , za předchozí 3 učet. období 5.10.2016 16 SMÍŠENÁ ZAKÁZKA  smíšenou zakázkou rozumí zakázka, která je z části vz, kterou je zadavatel povinen zadat v zadávacím řízení, a z části zakázkou, na niž se tato povinnost nevztahuje § 32 Účastník zadávacího řízení Dodavatel se stává účastníkem zadávacího řízení v okamžiku §47  a) vyjádří předběžný zájem  b) podá žádost o účast nebo nabídku  c) zahájí jednání se zadavatelem v zadávacím řízení Obecné výjimky  Ohrožení ochranu základních bezpečnostních zájmů  vyzrazení utajované informace  zvláštních bezpečnostní opatření stanovenými jinými právními předpisy  provozování veřejné komunikační sítě nebo poskytování jedné či víc elektronických komunikací  zadávanou provozovatelem televizního nebo rozhlasového  jde-li o rozhodčí, smírčí nebo obdobné činnosti a právní služby § 29 a) – t) + speciální 5.10.2016 17 Výjimky pro podlimitní vz  dodávky nebo na služby přímo související s návštěvami ústavních činitelů  Vězeňskou službou  humanitární pomoci  zastupitelským úřadem a majetku ČR v zahraničí  na nákup knih a jiných informačních zdrojů  pořízení zvířete za účelem chovu nebo plemenitby  vojenského materiálu pro ozbrojené složky  zajištění obranyschopnosti ČR, mise mimo EU Výjimka pro vz malého rozsahu  Zadavatel není povinen zadat v zadávacím řízení veřejnou zakázku malého rozsahu.  Při jejím zadávání je však zadavatel povinen dodržet zásady podle § 6. Další výjimky  výjimky pro sektorové vz nedosahující limit  pro dodávky vody, paliv nebo energie  pro veřejného zadavatele poskytujícího poštovní služby  koncesi na služby udělovanou dodavateli na základě výhradního práva  letecké dopravy aj. 5.10.2016 18 Základní zásady procesu zadávání veřejných zakázek. 1.Obecné – zásady zákona transparentnost přiměřenost /proporcionalita/ 2. Ve vztahu k dodavatelům rovné zacházení zákaz diskriminace  3. Zákaz omezování účasti v zadávacím řízení dle sídla. - V členském státě EU nebo Švýcarsku - Ve státě, jež má uzavřenu mezinárodní smlouvu s ČR nebo EU Další zásady Evropského práva nevyjádřené v ZVZ. - volného pohybu zboží, - svobody usazování, podnikání a poskytování služeb - subsidiarita a proporcionalita /dovozená z práva EU/ - férovosti /dovozená doktríny/ 5.10.2016 19 Další zásady ZVZ? - podpora hospodářské soutěže - hospodárnosti řádného nakládání s veřejnými zdroji - elektronizace - přesné specifikace způsobu provedení veřejné zakázky - flexibility zadávání zakázek  základní jsou výslovně zakotvené (§ 6 odst. 1,2,3 ZZVZ) TRANSPARENTNOST Průhlednost, předvídatelnost, pochopitelnost, ověřitelnost , propustnost, co nejširší informovanost a kontrolovatelnost jednotlivých fází postupu veřejného zadavatele. Smysl a cíl - maximální zabránění korupčním praktikám, - efektivní a hospodárné používání, - úspora veřejných prostředků a - kultivace podnikatelského prostředí TRANSPARENTNOST rozsudek KS sp. zn. 31 Ca 166/2005 požadavek transparentnosti není naplněn, pokud jsou v postupu zadavatele shledány „…takové prvky, jež by zadávací řízení činily nekontrolovatelným, hůře kontrolovatelným, nečitelným a nepřehledným nebo jež by vzbuzovaly pochybnosti o pravých důvodech jednotlivých kroků zadavatele…“ rozsudky NSS sp. zn. 5 Afs 131/2007, 1 Afs 45/2010 „…podmínkou dodržení zásady transparentnosti je tedy průběh zadávacího řízení takovým způsobem, který se navenek jeví jako férový a řádný. (…) Porušení zásady transparentnosti nastává nezávisle na tom, zda se podaří prokázat konkrétní porušení některé konkrétní zákonné povinnosti…“ dále také např. v rozsudcích NSS sp. zn. 2 Afs 86/2008 (transparentnost Z.D.), KS sp. zn. 62 Af 36/2010 (netransparentní hodnocení), KS sp. zn. 62 Ca 31/2008 a NSS sp. zn. 1 Afs 45/2010 (omezení počtu zájemců losováním), KS sp. zn. 62 Af 61/2012 (elektronické losování), a další. 5.10.2016 20 Zákaz diskriminace působí ke všem potenciálním dodavatelům  zjevná diskriminace (rozdílné zacházení s jednotlivcem a celkem)  skrytá diskriminace (podmínky nastaveny pouze zdánlivě stejně)  nelze tento koncept aplikovat mechanicky – existují limity, všechny podmínky nemohou působit na všechny dodavatele stejně  přístup k dodavatelům musí být materiálně stejný Přiměřenost  nižší hodnota VZ = nižší nároky na proces zadávání,  přiměřenost kvalifikace (technická, zdrojová, personální musí být odůvodněná),  přiměřenost stanovených lhůt,  požadavků zadavatele apod.  souvisí s diskriminací – co je nepřiměřené je i diskriminační Zákaz diskriminace rozsudek KS sp. zn. 62 Ca 9/2007 rozsudek NSS sp. zn. 5 Afs 131/2007 „[p]orušení zásady nediskriminace zadávacího řízení by nesporně nastalo, pokud by zadavatel v téže situaci a v týchž otázkách přistupoval k některým uchazečům o veřejnou zakázku procedurálně nebo obsahově jinak než ke zbylým, popř. pokud by v důsledku zadavatelova postupu bylo některým uchazečům objektivně znemožněno nebo ztíženo ucházet se o veřejnou zakázku za podmínek, za nichž se o ni mohou ucházet jiní uchazeči“. rozsudek NSS sp. zn. 1 Afs 20/2008 „[z]ákaz diskriminace uvedený v § 6 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, zahrnuje jednak formu zjevnou, jednak formu skrytou. Za skrytou formu nepřípustné diskriminace je třeba považovat i takový postup, kterým zadavatel znemožní některým dodavatelům ucházet se o veřejnou zakázku nastavením technických kvalifikačních předpokladů zjevně nepřiměřených ve vztahu k velikosti, složitosti a technické náročnosti konkrétní veřejné zakázky, v důsledku čehož je zřejmé, že zakázku nemohou splnit někteří z potenciálních uchazečů, jež by jinak byli bývali k plnění předmětu veřejné zakázky objektivně způsobilými“. 5.10.2016 21 Rovné zacházení  rovnost příležitostí všech dodavatelů o veřejnou zakázku  shodné zacházení s uchazeči  nutno dodržovat ve všech fází zadávacího procesu  souvisí s transparentností – nutno nějakým způsobem ověřit, zda bylo se všemi uchazeči rovně zacházeno Rovné zacházení při jakémkoli doteku, zejména při právních jednáních ve vztazích mezi zadavatelem a všemi uchazeči bez jakýchkoli rozdílů. Zadávací dokumentace, musí v každém okamžiku umožnit objektivní a stejné podmínky, včetně momentu posuzování podaných nabídek a výběru. Dle rozhodnutí Embassy Limousines and. Services v. Evropský parlament, rozsudek Soudu 1. stupně č. T- 2003/96 ze dne 17. prosince 1998 je mj. zadavatel povinen projevovat souvislé a logické chování vůči uchazečům, nesmí přihlédnout k jakékoli intervenci politických a administrativních subjektů pocházejících i zevnitř instituce. Další zásady (výslovně nevyjádřené)  nelze je upřednostnit před základními zásadami, jsou doplňkové  podpora hospodářské soutěže  judikovaná zásada – např. KS sp. zn. 62 Af 61/2010, KS 62 Af 112/2013 (napadeno u NSS sp. zn. 1 As 256/2015), NSS sp. zn. 5 Afs 42/2012 (vytvoření podmínek pro následné JŘBÚ)  hospodárnost (účelem zákona je férová soutěž, která by měla vést k hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti vynakládání prostředků z veřejných zdrojů)  rozsudek NSS sp. zn. 5 Afs 43/2012 a jemu předcházející rozsudek KS sp. zn. 62 Af 62/2010  elektronizace procesu zadávání 5.10.2016 22 Děkuji za pozornost!