MVV7919K Art právo
Základy práva duševního vlastnictví II
Vážené studentky, vážení studenti,
v přednášce na téma Základy práva duševního vlastnictví II se budeme věnovat tomuto tématu zejména s důrazem na praktickou zkušenost přednášejícího Mgr. Bc. Matěje Sýkory, vystudovaného právníka i estetika a člena neziskové organizace Fairart, z. s. Náplň přednášky je uvedena v níže přiložené anotaci.
MŠAnotace přednášky MUNI 27. 10. 2016
Právo duševního vlastnictví v umění II
Přednáška Právo duševního vlastnictví v umění II otevře podzimní blok přednáškového cyklu Právo umění. Obecným cílem přednášky bude představit posluchačům vztah platného práva a současného umění se zaměřením na autorské právo a oblast vizuální umění. Motivací přednášejícího je poukázat na (vzrůstající) důležitost práva v umění a seznámit posluchače s konkrétními případy, v nichž se umění po stránce teoretické a především praktické s právem významně prolíná. Posluchači by tak měli získat představu o tom, jak v dnešní době vypadá a funguje „živá“ podoba autorského práva ve světě umění.
Těžištěm přednášky bude praktické představení základních institutů autorského práva ve světle aktuálně nejpalčivějších právních problémů objevujících se v umělecké sféře. Výklad se proto dotkne otázky autorství a spoluautorství, zákonných pojmových znaků autorského díla a jejich možných interpretací, zásahů do osobnostních autorských práv či konceptu majetkových autorských práv v souvislosti s moderními a postmoderními uměleckými metodami vyjádření (apropriace).
Snahou přednášejícího bude vycházet z vybrané české i zahraniční judikatury; ta by měla reflektovat především soudní spory, jejichž předmětem byly otázky vymezení pojmových znaků autorského díla a autorství i hraniční případy neoprávněného užití cizího díla. Z českého prostředí budou zmíněny například kauzy soudobých umělců Tomáše Vaňka, Maxima Velčovského anebo „hrozící kauza“ Romana Štětiny, judikatura USA bude zastoupena mimo jiné slavným historickým sporem Folsom v. Marsh či mladší kauzou Henry Dauman, Time Inc. v. Warhol Estate, rozhodnutí Soudního dvora pak bude reprezentovat kauza Allposters.
Derivátem hlavního výkladu bude stručné představení opomíjeného vztahu autorské právo – estetika (filozofie a teorie umění). Přednášející se pokusí prokázat, že teorie umění a přidružené disciplíny by měly při formování i aplikaci autorského práva hrát nezanedbatelnou roli, v důsledku čehož budou některé z klíčových pojmů autorského práva (např. hodnota) zasazeny do rámce estetických teorií a naopak vybrané pojmy uměnovědné (např. kýč) budou nahlédnuty perspektivou práva.
Posluchači by měli přednášku opouštět přinejmenším s představou toho, jakými konkrétními způsoby autorské právo a jeho jednotlivé instituty dopadají na oblast soudobého (vizuálního) umění a jaké důsledky autorské právo v souvislosti s tvůrčí činností umělců vyvolává či může vyvolávat.
v přednášce na téma Základy práva duševního vlastnictví II se budeme věnovat tomuto tématu zejména s důrazem na praktickou zkušenost přednášejícího Mgr. Bc. Matěje Sýkory, vystudovaného právníka i estetika a člena neziskové organizace Fairart, z. s. Náplň přednášky je uvedena v níže přiložené anotaci.
MŠAnotace přednášky MUNI 27. 10. 2016
Právo duševního vlastnictví v umění II
Přednáška Právo duševního vlastnictví v umění II otevře podzimní blok přednáškového cyklu Právo umění. Obecným cílem přednášky bude představit posluchačům vztah platného práva a současného umění se zaměřením na autorské právo a oblast vizuální umění. Motivací přednášejícího je poukázat na (vzrůstající) důležitost práva v umění a seznámit posluchače s konkrétními případy, v nichž se umění po stránce teoretické a především praktické s právem významně prolíná. Posluchači by tak měli získat představu o tom, jak v dnešní době vypadá a funguje „živá“ podoba autorského práva ve světě umění.
Těžištěm přednášky bude praktické představení základních institutů autorského práva ve světle aktuálně nejpalčivějších právních problémů objevujících se v umělecké sféře. Výklad se proto dotkne otázky autorství a spoluautorství, zákonných pojmových znaků autorského díla a jejich možných interpretací, zásahů do osobnostních autorských práv či konceptu majetkových autorských práv v souvislosti s moderními a postmoderními uměleckými metodami vyjádření (apropriace).
Snahou přednášejícího bude vycházet z vybrané české i zahraniční judikatury; ta by měla reflektovat především soudní spory, jejichž předmětem byly otázky vymezení pojmových znaků autorského díla a autorství i hraniční případy neoprávněného užití cizího díla. Z českého prostředí budou zmíněny například kauzy soudobých umělců Tomáše Vaňka, Maxima Velčovského anebo „hrozící kauza“ Romana Štětiny, judikatura USA bude zastoupena mimo jiné slavným historickým sporem Folsom v. Marsh či mladší kauzou Henry Dauman, Time Inc. v. Warhol Estate, rozhodnutí Soudního dvora pak bude reprezentovat kauza Allposters.
Derivátem hlavního výkladu bude stručné představení opomíjeného vztahu autorské právo – estetika (filozofie a teorie umění). Přednášející se pokusí prokázat, že teorie umění a přidružené disciplíny by měly při formování i aplikaci autorského práva hrát nezanedbatelnou roli, v důsledku čehož budou některé z klíčových pojmů autorského práva (např. hodnota) zasazeny do rámce estetických teorií a naopak vybrané pojmy uměnovědné (např. kýč) budou nahlédnuty perspektivou práva.
Posluchači by měli přednášku opouštět přinejmenším s představou toho, jakými konkrétními způsoby autorské právo a jeho jednotlivé instituty dopadají na oblast soudobého (vizuálního) umění a jaké důsledky autorské právo v souvislosti s tvůrčí činností umělců vyvolává či může vyvolávat.