VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV, STÍŽNOSTI, PETICE ALŽBETA KRÁLOVÁ, 16. 12. 2016 KONTROLA VYKONÁVÁNA VEŘEJNÝM OCHRÁNCEM PRÁV VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV ¡„ochránce“, „ombudsman“ (ze švédského „ombud“ – zástupce, zmocněnec, mluvčí jiných) ¡vznik v 18. století ve Švédsku ¡rozvoj instituce ve 20. století, zejména po 2. světové válce ¡Česká republika: ¡zákon č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv ¡model parlamentního všeobecného ombudsmana působícího centrálně ¡„Veřejný ochránce práv (dále jen "ochránce") působí k ochraně osob před jednáním úřadů a dalších institucí uvedených v tomto zákoně, pokud je v rozporu s právem, neodpovídá principům demokratického právního státu a dobré správy, jakož i před jejich nečinností, a tím přispívá k ochraně základních práv a svobod.“ (§ 1 odst. 1 ZoVOP) VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV ¡kontrolní institut, který působí zvenčí a zaměřuje se jednak na rozpor s právem, jednak na rozpor s principy dobré správy ¡možnost řešit problémy neformálně, rychle, levně ¡má iniciační charakter (signalizuje potřebu zjednat nápravu, a to vlastním návazným postupem veřejné správy) ¡zpravidla přichází v úvahu až v návaznosti na využití možností nápravy v samotné veřejné správě ¡jedná na základě podnětů i z vlastní iniciativy ¡ PŮSOBNOST ANO §1/2 NE §1/7 •ministerstva a jiné správní úřady s působností pro celé území státu, správní úřady jim podléhající •Česká národní banka, pokud působí jako správní úřad, •Rada pro rozhlasové a televizní vysílání •orgány územních samosprávných celků při výkonu státní správy •není-li dále stanoveno jinak Policie České republiky, Armáda České republiky, Hradní stráž, Vězeňská službu České republiky •zařízení, v nichž se vykonává vazba, trest odnětí svobody, ochranná nebo ústavní výchova, ochranné léčení, zabezpečovací detence •veřejné zdravotní pojišťovny •parlament •prezident republiky •Vláda •Nejvyšší kontrolní úřad •zpravodajské služby České republiky •orgány činné v trestním řízení •státní zastupitelství •soudy, s výjimkou orgánů správy státního zastupitelství a státní správy soudů PŮSOBNOST ¡systematické návštěvy míst, kde se nacházejí nebo mohou nacházet osoby omezené na svobodě veřejnou mocí nebo v důsledku závislosti na poskytované péči, s cílem posílit ochranu těchto osob před mučením, krutým, nelidským, ponižujícím zacházením nebo trestáním a jiným špatným zacházením (zákon č. 381/2005 Sb.) ¡působnost ve věcech práva na rovné zacházení a ochrany před diskriminací (zákon č. 198/2005 Sb.) ¡sledování zajištění cizinců a výkonu správního vyhoštění, předání nebo průvozu zajištěných cizinců a trestu vyhoštění cizinců, kteří byli vzati do vyhošťovací vazby nebo kteří vykonávají trest odnětí svobody (zákon č. 427/2010 Sb.) ZVLÁŠTNÍ OPRÁVNĚNÍ ¡návrh na vydání, změnu nebo zrušení právního či vnitřního předpisu ¡ochránce je oprávněn doporučit vydání, změnu nebo zrušení právního nebo vnitřního předpisu. Doporučení podává úřadu, jehož působnosti se týká, a jde-li o nařízení nebo usnesení vlády nebo zákon, vládě. ¡ochránce jako účastník řízení u ústavního soudu ¡možnost podat návrh na zrušení jiného právního předpisu nebo jeho jednotlivých ustanovení (v roce 2015 2x) ¡možnost účastnit se řízení o zrušení právního předpisu ¡§ 64 odst. 2 písm. f) a ustanovení § 69 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu ¡žaloba k ochraně veřejného zájmu ¡§ 66 odst. 3 s. ř. s. ¡veřejný ochránce práv může před soudem napadnout pravomocné rozhodnutí správního orgánu, a to až do tří let od právní moci rozhodnutí ¡ochránce jako kárný žalobce ¡ochránce je oprávněn podat návrh na zahájení řízení podle zákona o řízení ve věcech soudců a státních zástupců a zúčastnit se tohoto řízení ¡ Zdroj: http://www.ochrance.cz/stiznosti-na-urady/chcete-si-stezovat/ VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV ¡volen Poslaneckou sněmovnou na funkční období 6 let (může být zvolen na dvě bezprostředně po sobě jdoucí volební období) z kandidátů, z nichž po dvou navrhuje prezident republiky a Senát ¡každý, kdo je volitelný do Senátu (každý občan České republiky, který má právo volit a dosáhl věku 40 let) ¡vykonává funkci nezávisle a nestranně ¡za výkon funkce odpovídá Poslanecké sněmovně (každoročně předkládá závěrečnou správu) ¡funkce ochránce je veřejnou funkcí ¡ ¡ VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV http://www.ochrance.cz/uploads/RTEmagicC_sabatova-fb2_02.jpg.jpg Anna Šabatová od 2014 http://www.ochrance.cz/uploads/RTEmagicC_zastupce_popis_03.jpg.jpg http://www.ochrance.cz/fileadmin/user_upload/VOP/varvarovsky-web.jpg Pavel Varvařovský 2010–2013 Otakar Motejl 2000–2010 zdroj: http://www.ochrance.cz/historie/ochranci-a-zastupci/ ZÁSTUPCE VEŘEJNÉHO OCHRÁNCE PRÁV ¡zástupce ochránce zastupuje ochránce v plném rozsahu v době jeho nepřítomnosti. Ochránce ho může pověřit výkonem části své působnosti. ¡pro volbu, pozbytí funkce, odvolání z funkce a právní postavení zástupce ochránce platí ustanovení tohoto zákona o ochránci obdobně, pokud tento zákon nestanoví jinak. ¡JUDr. Stanislav Křeček (od 2013) ¡ http://www.ochrance.cz/fileadmin/user_upload/img/ZVOP-Krecek.JPG zdroj: http://www.ochrance.cz/zastupce-verejne-ochrankyne-prav/ VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV – SÍDLO (BRNO) http://www.ochrance.cz/fileadmin/user_upload/VOP/Foto-KVOP/kvop-01.JPG zdroj: www.ochrance.cz ČINNOST OCHRÁNCE ¡na základě podnětu fyzické nebo právnické osoby jemu adresovanému ¡na základě podnětu adresovaného poslanci nebo senátorovi, který jej ochránci postoupil ¡na základě podnětu adresovaného některé z komor Parlamentu, která jej ochránci postoupila ¡z vlastní iniciativy ¡ ¡v roce 2015 7541 podnětů (64 % v působnosti), 891 šetření (42 z vlastní iniciativy) ¡nejčastěji sociální zabezpečení (1293), stavby a regionální rozvoj (455), armáda, policie, vězeňství (399) PODNĚT ¡každý má právo obrátit se s písemným podnětem na ochránce ve věci, která patří do jeho působnosti podle § 1 odst. 1 a 2; podnět lze učinit také ústně do protokolu ¡podnět nepodléhá poplatku ¡musí obsahovat: ¡vylíčení podstatných okolností věci (včetně sdělení, zda byla věc předložena jinému orgánu) ¡označení úřadu, popřípadě osoby, jíž se podnět týká ¡doklad, že úřad, jehož se podnět týká, byl vyzván k nápravě ¡označení stěžovatele ¡ochránce podnět odloží, pokud nespadá do jeho působnosti ¡ochránce podnět může odložit pokud: (a) nebyly ve stanovené lhůtě doplněny náležitosti, (b) je zjevně neopodstatněný, (c) od právní moci rozhodnutí/opatření/události uplynul více než rok, (d) věc je projednávána soudem nebo již byla soudem rozhodnuta, (e) věc již byla prošetřena a opakovaný podnět nepřináší nové skutečnosti ¡ ŠETŘENÍ ¡ochránce je oprávněn s vědomím vedoucích úřadů, a to i bez předchozího upozornění, vstupovat do všech prostor úřadů a provádět šetření spočívající v nahlížení do spisů, kladení otázek zaměstnancům úřadu, rozmluvě s osobami umístěnými v zařízení ¡úřady jsou povinny poskytnout informace a vysvětlení, předložit spisy a jiné písemnosti, sdělit písemné stanovisko, provést ochráncem navržené důkazy, provést úkony dozoru ¡pokud ochránce šetřením nezjistí porušení právních předpisů ani jiná pochybení (§ 1 odst. 1), písemně o tom vyrozumí stěžovatele i úřad ¡zjistí-li porušení právních předpisů nebo pochybení → vyjádření úřadu (do 30 dnů) → náprava/závěrečné stanovisko ochránce s návrhem opatření k nápravě ¡ ŠETŘENÍ ¡opatření k nápravě (zejména): ¡zahájení řízení k přezkoumání rozhodnutí ¡úkony k odstranění nečinnosti ¡zahájení disciplinárního nebo obdobného řízení ¡zahájení stíhání pro trestný čin, přestupek nebo jiný správní delikt ¡poskytnutí náhrady škody nebo uplatnění nároku na náhradu škody ¡úřad sdělí ochránci, jaká nápravná opatření provedl → pokud ne/nejsou dostatečná, ochránce vyrozumí nadřízený úřad nebo může informovat veřejnost ¡jak probíhá šetření: ¡http://www.ochrance.cz/stiznosti-na-urady/chcete-si-stezovat/jak-probiha-setreni-dalsi/ ¡ PŘÍKLADY ¡http://eso.ochrance.cz/Vyhledavani/Search ¡Výroční zpráva (2015): http://www.ochrance.cz/fileadmin/user_upload/zpravy_pro_poslaneckou_snemovnu/Souhrnna-zprava_VOP_20 15.pdf KONTROLA VYKONÁVÁNA NA ZÁKLADĚ PODÁNÍ OBČANŮ STÍŽNOSTI (INDIVIDUÁLNÍ PODÁNÍ), PETICE (KOLEKTIVNÍ PODÁNÍ) INDIVIDUÁLNÍ PODÁNÍ – STÍŽNOSTI ¡kontrola realizovaná z iniciativy a za přispění občanů ¡stížnosti – § 175 správního řádu: ¡(1) Dotčené osoby mají právo obracet se na správní orgány se stížnostmi proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu, neposkytuje-li tento zákon jiný prostředek ochrany. ¡(2) Podání stížnosti nesmí být stěžovateli na újmu; odpovědnost za trestný čin nebo správní delikt není tímto ustanovením dotčena. ¡(3) Stížnost lze podat písemně nebo ústně; je-li podána ústně stížnost, kterou nelze ihned vyřídit, sepíše o ní správní orgán písemný záznam. ¡ ¡ STÍŽNOSTI ¡(4) Stížnost se podává u toho správního orgánu, který vede řízení. Tento správní orgán je povinen prošetřit skutečnosti ve stížnosti uvedené. Považuje-li to za vhodné, vyslechne stěžovatele, osoby, proti nimž stížnost směřuje, popřípadě další osoby, které mohou přispět k objasnění věci. ¡(5) Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení správnímu orgánu příslušnému k jejímu vyřízení. O vyřízení stížnosti musí být stěžovatel v této lhůtě vyrozuměn. Stanovenou lhůtu lze překročit jen tehdy, nelze-li v jejím průběhu zajistit podklady potřebné pro vyřízení stížnosti. ¡(6) Byla-li stížnost shledána důvodnou nebo částečně důvodnou, je správní orgán povinen bezodkladně učinit nezbytná opatření k nápravě. O výsledku šetření a opatřeních přijatých k nápravě se učiní záznam do spisu; stěžovatel bude vyrozuměn jen tehdy, jestliže o to požádal. ¡(7) Má-li stěžovatel za to, že stížnost, kterou podal u příslušného správního orgánu, nebyla řádně vyřízena, může požádat nadřízený správní orgán, aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti. KOLEKTIVNÍ PODÁNÍ – PETICE ¡hromadné návrhy a stížnosti ¡čl. 18 LZPS: (1) Petiční právo je zaručeno; ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo s jinými se obracet na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi. (2) Peticí se nesmí zasahovat do nezávislosti soudu. (3) Peticemi se nesmí vyzývat k porušování základních práv a svobod zaručených Listinou. ¡zákon č. 85/1990 Sb., o právu petičním ¡§1/1: Každý má právo sám nebo společně s jinými obracet se na státní orgány se žádostmi, návrhy a stížnostmi ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu, které patří do působnosti těchto orgánů (dále jen "petice"). ¡podpisy více občanů, jejich počet není stanoven ¡ KOLEKTIVNÍ PODÁNÍ – PETICE ¡petice nesmí zasahovat do nezávislosti soudů ¡petice nesmí vyzývat k porušování ústavy a zákonů, popírání nebo omezování osobních, politických nebo jiných práv občanů pro jejich národnost, pohlaví, rasu, původ, politické nebo jiné smýšlení, náboženské vyznání a sociální postavení, nebo k rozněcování nenávisti a nesnášenlivosti z těchto důvodů, anebo k násilí nebo hrubé neslušnosti ¡státní orgán musí petici přijmout a je povinen její obsah posoudit a do 30 dnů písemně odpovědět tomu, kdo ji podal anebo tomu, kdo zastupuje členy petičního výboru. V odpovědi uvede stanovisko k obsahu petice a způsob jejího vyřízení. LITERATURA A ZDROJE ¡HENDRYCH, Dušan. Správní právo: obecná část. 9. vydání. V Praze: C.H. Beck, 2016. Academia Iuris. ISBN 978-80-7400-624-1. ¡PRŮCHA, Petr. Správní právo: obecná část. 8., dopl. a aktualiz. vyd., (V nakl. Doplněk 3.). Brno: Doplněk, 2012. ISBN 978-80-7239-281-0. ¡SLÁDEČEK, Vladimír. Zákon o Veřejném ochránci práv: komentář. 2., podstatně přeprac. a rozš. vyd. Praha: C.H. Beck, 2011. Beckovy malé komentáře. ISBN 978-80-7400-158-1. ¡Veřejná ochránce práv. Výroční zpráva 2015. Dostupné z: http://www.ochrance.cz/fileadmin/user_upload/zpravy_pro_poslaneckou_snemovnu/Souhrnna-zprava_VOP_20 15.pdf