Metody a formy realizace veřejné správy. Rozhodovací procesy ve veřejné správě. Principy dobré správy a základní zásady činnosti veřejné správy. JUDr. Veronika Smutná, Ph.D. BEP302Zk Veřejná správa v ČR a v Evropě 31. 10. 2017 Veřejná správa jako činnost —Od minimálního státu po sociální stát —Společenská shoda o zajišťovaných službách? — — — — — —= funkční (materiální) pojetí VS —Vrchnostenská x nevrchnostenská správa highway-city.jpg Hospital-beds-001.jpg Metody a formy realizace —Metoda = postup, jak dosáhnout sledovaného cíle ◦I. obecné (přesvědčování, donucování, řízení a regulace) ◦II. konkrétní (administrativní, ekonomické, organizační) —Forma = vnější vyjádření činnosti VS ◦I. neprávní (organizační – operativně-organizační činnosti, materiálně-technické operace) ◦II. právní Přesvědčovací metoda —orgány VeSpr se snaží docílit dobrovolného chování řízených subjektů v souladu se společenskou potřebou (tj. „po dobrém“) ◦přesvědčit adresáty veřejné správy, že činnost VeSpr je účelná, spravedlivá a napomáhající správnému chodu státu ◦pokud se občané i další osoby podřídí jejímu působení, povede to k jejich prospěchu —různé druhy psychologického a organizátorského působení (pokud nemá charakter státního donucení) —např. v dřívějším zákoně o přestupcích (200/1990 Sb.) v §1: „Orgány státní správy a orgány obce (…) vedou občany k tomu, aby dodržovali zákony a jiné právní předpisy a respektovali práva spoluobčanů ….“ Donucovací metoda —orgány VeSpr vynucují chování, kterého nebylo dosaženo dobrovolně (tj. „po zlém“) —navazuje na metodu přesvědčovací, lze ji využít až tam, kde došlo k porušení povinnosti —zpravidla dochází k ukládání určitého „trestu“, pročež vždy musí být striktně dodržován princip zákonnosti —Typickým příkladem využití této metody je tzv. správní trestání Řízení a regulace —Usměrňování, spravování, kladení konkrétních, ale i méně konkrétních požadavků na podřízené či adresáty Administrativní metody —Metody přímého vrchnostenského působení veřejné správy na adresáty —Konkrétní rozhodnutí orgánů veřejné správy, kterými se určují již konkrétní práva a povinnosti k dalším subjektům. —Vyznačují se jasným vyjádřením příkazu, zákazu nebo sankce Ekonomické metody —Metody nepřímého působení, podporují administrativní metody působení —Svoji podstatou vytvářejí cestu pro další metody, protože přímo nesměřují k naplnění konkrétního cíle —Různá ekonomická opatření a operativní ekonomické nástroje ◦Např. správa daní a poplatků Organizační metody —Též spíše vedlejší a podpůrné metody (k metodě administrativní a ekonomické) —Týkají se primárně vnitřního fungování VeSpr, které má umožnit plnění úkolů VeSpr Rozhodovací procesy —Rozhodnutí je nenáhodný výběr z nejméně dvou variant —Rozhodování probíhá neustále, jeho předmětem je v podstatě nekonečně mnoho věcí —Rozhodování ◦individuální x normativní ◦volné x vázané Právní formy realizace —Správní akty —Veřejnoprávní smlouvy —Faktické úkony s přímými právními důsledky ◦ Public Administration.jpg Approved razítko.jpg Správní akty —= jednostranné úkony vydávané orgány veřejné správy, které mají význam pro adresáty —Individuální x normativní —Interní (vnitřní) x externí (vnější) —Dále bude věnována pozornost jen správním aktům vnějším, a to nebude-li výslovně stanoveno jinak Správní akty —Individuální – ISA (zvláštní předpisy a správní řád) —Normativní – NSA (zvláštní předpisy, zejm. Z o obcích, krajích, hl. m. Praze, ZVŠ...) —Smíšené – OOP (SprŘ & zvláštní úprava) Individuální správní akt (ISA) —= jednostranný akt vydaný orgánem veřejné správy, který a)závazně stanovuje práva či povinnosti individuálně určenému (konkrétnímu) adresátovi veřejnosprávního působení, tj. FO nebo PO (konstitutivní ISA), nebo závazně určuje, zda určitá práva či povinnosti existují či nikoli (deklaratorní ISA) – rozhodnutí b)má právní význam pro individuálně určeného adresáta, ale nestanovuje mu práva nebo povinnosti (resp. nedeklaruje, že je má či nemá) – jiný správní úkon —někteří autoři (UK, UPOL) označují ISA jen jako správní akt Správní rozhodnutí —Je výsledkem správního řízení —Vydává ho zákonem k tomu zmocněný správní orgán —Stanovuje práva / povinnosti adresátovi (účastníkovi správního řízení) anebo závazně určuje, že práva / povinnosti existují či nikoli BRNĚNSKÁ UNIVERZITA SPRÁVNÍ FAKULTA Česká 1, 602 00 Brno —Petr Neúspěšný —Horní Dolní 10 —123 45 — —V Brně dne 6. 10. 2014 —Č.j. 2014/1203/Prij-SprF —Rozhodnutí o nepřijetí ke studiu —Petr Neúspěšný, nar. 2. 3. 1998, trvale bytem v Horní Dolní 10, se nepřijímá ke studiu ve studijním programu Správní právo a správní věda studijním oboru Veřejná správa. —Odůvodnění —Dne 1. 6. 2014 se účastník zúčastnil přijímací zkoušky k výše nadepsanému studiu. V testu studijních předpokladů uspěl s percentilem 80, v oborovém testu z práva uspěl se ziskem 40 bodů. Tím se umístil na 193. – 197. místě. —V řádně vyhlášených podmínkách přijímacího řízení pro rok 2012 bylo stanoveno, že ke studiu budou přijati uchazeči, kteří splní podmínky přijímací zkoušky a zároveň se umístí nejhůře na 200. místě. Pořadí, na jehož základě bude splnění druhé podmínky posuzováno, bude sestaveno součtem percentilu z testu studijních předpokladů (TSP) a součtem bodového zisku z oborového testu (OT). Pro splnění podmínek přijímací zkoušky bude nutné, aby uchazeč dosáhl v TSP percentilu vyššího nebo rovného 60, a zároveň minimálně 50 bodů OT. —Vzhledem k tomu, že účastník získal méně než 50 bodů v oborovém testu, nesplnil podmínku přijímacího řízení. —Poučení —Proti tomu rozhodnutí se lze odvolat, a to do 30 dní jeho doručení. Odvolání se podává u děkana, odvolacím orgánem je rektor. — Snaživý —Prof. JUDr. MUDr. Ing. Snaživý, CSc., MBA —Děkan Approved razítko.jpg Náležitosti rozhodnutí —Formální (§ 69 SprŘ) —Písemná forma —Uvedení jmen a příjmení všech účastníků —Označení „rozhodnutí” nebo jiné označení stanovené zákonem —Označení správního orgánu, který rozhodnutí vydal —Číslo jednací, datum vyhotovení —Otisk úředního razítka —Jméno, příjmení, funkce nebo služební číslo oprávněné úřední osoby —Podpis oprávněné úřední osoby nebo doložka „vlastní rukou”, popř. „v. r.”, u příjmení oprávněné úřední osoby doplněná o doložku „Za správnost vyhotovení:” s uvedením jména, příjmení a podpisu úřední osoby, která odpovídá za písemné vyhotovení rozhodnutí —Obsahové —Výroková část —Odůvodnění —Poučení Approved razítko.jpg Výroková část 68/2 SprŘ —jeden či více výroků —řešení otázky, která je předmětem řízení —právní ustanovení, podle nichž bylo rozhodováno —označení účastníků (FO jméno, příjmení, nar., trvalé bydliště, PO název a sídlo) —lhůta ke splnění ukládané povinnosti, popřípadě též jiné údaje potřebné k jejímu řádnému splnění —popř. výrok o vyloučení odkladného účinku odvolání (je-li vyloučen) — —Petr Neúspěšný, nar. 2. 3. 1998, trvale bytem v Horní Dolní 10, se nepřijímá ke studiu ve studijním programu Správní právo a správní věda studijním oboru Veřejná správa. Approved razítko.jpg Odůvodnění 68/3 a 4 SprŘ —důvody výroku rozhodnutí, podklady pro jeho vydání, úvahy, kterými se správní orgán řídil při jejich hodnocení a při výkladu právních předpisů, a informace o tom, jak se správní orgán vypořádal s návrhy a námitkami účastníků a s jejich vyjádřením k podkladům rozhodnutí —popř. konstatování, že všem účastníkům bylo v plném rozsahu vyhověno — ◦Dne 1. 6. 2014 se účastník zúčastnil přijímací zkoušky k výše nadepsanému studiu. V testu studijních předpokladů uspěl s percentilem 80, v oborovém testu z práva uspěl se ziskem 40 bodů. Tím se umístil na 193. – 197. místě. ◦V řádně vyhlášených podmínkách přijímacího řízení pro rok 2012 bylo stanoveno, že ke studiu budou přijati uchazeči, kteří splní podmínky přijímací zkoušky a zároveň se umístí nejhůře na 200. místě. Pořadí, na jehož základě bude splnění druhé podmínky posuzováno, bude sestaveno součtem percentilu z testu studijních předpokladů (TSP) a součtem bodového zisku z oborového testu (OT). Pro splnění podmínek přijímací zkoušky bude nutné, aby uchazeč dosáhl v TSP percentilu vyššího nebo rovného 60, a zároveň minimálně 50 bodů OT. ◦Vzhledem k tomu, že účastník získal méně než 50 bodů v oborovém testu, nesplnil podmínku přijímacího řízení. — Approved razítko.jpg Poučení 68/5 a 6 SprŘ —zda je možné proti rozhodnutí podat odvolání, —v jaké lhůtě a od kterého dne se tato lhůta počítá —který správní orgán o odvolání rozhoduje a u kterého správního orgánu se odvolání podává —popř. informace o tom, že odvolání nemá odkladný účinek — —Proti tomu rozhodnutí se lze odvolat, a to do 30 dní jeho doručení. Odvolání se podává u děkana, odvolacím orgánem je rektor. — — — Approved razítko.jpg Vady správního rozhodnutí —I. Nízké intenzity - chyby či jiné nesprávnosti v písemném projevu (lze opravit bez návrhu) —II. Vysoké intenzity (nejběžnější) - nezákonnost, nesprávnost, formální vadnost (tzv. naříkatelné akty, lze je napadnout opravnými prostředky; platí pro ně presumpce správnosti); častá je nepřezkoumatelnost —Nicotné akty (nulitní) - chyby takového rozsahu, že se na ně hledí, jakoby ani nevznikly (např. nedostatek kompetence, nesrozumitelnost, vnitřní rozpornost) Jiný správní úkon —není rozhodnutím, přesto má pro adresáta právní význam —zbytková kategorie individuálních úkonů, které správní orgán činí při výkonu své působnosti a nejsou rozhodnutími (VeSpr, OOP, FÚ) —část IV. správního řádu —Vyjádření, osvědčení, sdělení… …ověření, registrační a evidenční úkony, stanoviska a závazná stanoviska… Normativní správní akt —= jednostranný akt vydaný orgánem veřejné správy, který závazně stanovuje práva či povinnosti předem neurčenému okruhu adresátů veřejnosprávního působení, tj. FO nebo PO, jejichž okruh (seznam) není znám —někteří autoři (UK, UPOL) označují NSA jako nařízení Normativní správní akt —Nařízení vlády —Vyhláška ministerstva či jiného ústředního orgánu státní správy —Vyhláška obce či kraje —Nařízení obce či kraje —Pravidla pro jejich vydání (zejm. kompetenční náležitosti) upravuje Ústava ČR či zvláštní zákony (Z o obcích, Z o krajích a o hl. m. Praze) —Statutární předpis —Interní předpis Normativní správní akt —statutární předpisy souvisí s činností samosprávy, uplatňují se jen vůči jejím členům, resp. dopadají jen na jejich postavení ◦u územní samosprávy jsou vydávány ve formě OZV a jsou tedy označovány za právní předpisy ◦u samosprávy zájmové jsou označovány různě (nejčastěji jako stavovské předpisy, vnitřní předpisy, či jen „předpisy“ (notářská komora) či jen řády), neplést si legální termín vnitřní předpisy s teoretickým pojmem —interní předpisy (vnitřní předpisy) – v interních vztazích, některé stanoví ZPr (např. Pracovní řád dle § 306, § 305 stanoví obecně náležitosti vnitřních předpisů vztahujících se k pracovním povinnostem zaměstnanců Approved razítko.jpg Vady NSA (podzák. P předpisů) —Neústavnost —Nezákonnost —-> monopol na rušení (vnějších) NPA má ÚS Opatření obecné povahy —= smíšený právní akt (má znaky ISA i NSA) —dle SprŘ není ani právním předpisem, ani rozhodnutím —relativně konkrétní věc a dopadem na předem neurčený okruh adresátů (anebo obecné otázky vztažené k individuálně určenému adresátovi - zůstává spíše v teorii) —část VI. správního řádu —např. umístěna dopravní značka — Veřejnoprávní smlouvy —Veřejnoprávní smlouva = dvoustranný nebo vícestranný PÚ, který zakládá, mění nebo ruší práva a povinnosti v oblasti veřejného práva. — ◦Koordinační ◦Subordinační ◦Mezi účastníky agreement.gif Faktické úkony —= faktická (neformální) správní činnost, která je uskutečňována na základě zákona a jejímž prostřednictvím jednotlivé úřední osoby v konkrétních případech zasahují do správních poměrů FO, popřípadě PO — —Faktické pokyny —Bezprostřední zásahy —Exekuční úkony Faktické pokyny —správní úkony zákonem zmocněné jednotlivé úřední osoby, spočívající ve vyslovení zákazu nebo příkazu určitého jednání, který je jeho adresát povinen respektovat —typicky udělovány mimo prostory vykonavatelů veřejné správy —formu zákon zpravidla nepředepisuje; z povahy věci zpravidla ústně, popřípadě posunkem (gestem) nebo i za pomoci nějakého technického zařízení Bezprostřední zásahy —je-li třeba zasáhnout do práv FO nebo PO, a to aniž by o tom bylo z časových důvodů možno rozhodnout postupem stanoveným pro správní řízení —jde o situaci nepředvídatelnou, ovšem nutně okamžitě řešenou (např. požár, přistižení os. podezřelé z protiprávního jednání), anebo vyžadující moment překvapení, bez něhož by prováděný správní úkon ve značné míře ztratil smysl (typické je to pro správní dozor všeho druhu) —ústní výzvy, příkazy nebo zákazy vydané oprávněnou úřední osobou něco konat, něčeho se zdržet nebo něco strpět Exekuční úkony —úkony, jimiž se provádí exekuce dle § 103 a násl. SprŘ, např. dle § 123 SprŘ [exekuce vyklizením] ◦(1) Exekuce se provede tak, že oprávněná úřední osoba z vyklizovaného objektu ◦a) odstraní movité věci patřící povinnému a příslušníkům jeho domácnosti, jakož i movité věci, které sice patří někomu jinému, ale jsou se souhlasem povinného umístěny ve vyklizovaném objektu, a ◦b) vykáže povinného a všechny, kdo se tam zdržují na základě práva povinného. ◦(2) Movité věci odstraněné z vyklizovaného objektu se odevzdají povinnému nebo některému ze zletilých příslušníků jeho domácnosti. Základní zásady činnosti správních orgánů —Tradice veřejné správy —Ústavní základ (čl. 36 odst.1, 38 odst. 2 Listiny) —Mezinárodní a evropský základ -zejm. čl. 6 odst. 1 EÚLPZS – právo na řádný, spravedlivý proces a rozhodnutí -čl. 41 LZP EU – „právo na dobrou správu“ —§ 2 až § 8 SprŘ —Uplatní se i tam, kde je správní řád jako celek vyloučen (§ 177 odst. 1 SprŘ) 34 Základní zásady činnosti správních orgánů (§ 2 až 8) 35 Základní zásady činnosti správních orgánů (§ 2 až 8) 36 Zásada legality § 2 odst. 1 —Správní orgán postupuje v souladu se zákony a ostatními právními předpisy, jakož i mezinárodními smlouvami, které jsou součástí právního řádu (dále jen "právní předpisy"). Kde se v tomto zákoně mluví o zákoně, rozumí se tím též mezinárodní smlouva, která je součástí právního řádu. —Respektovat příslušné právní úpravy jsou povinny všechny další subjekty, které v řízení vystupují, tedy i tzv. dotčené orgány, znalci, tlumočníci, účastníci řízení a další dotčené osoby — —Zásada legitimního očekávání § 2 odst. 4 —Správní orgán dbá… aby při rozhodování skutkově shodných nebo podobných případů nevznikaly nedůvodné rozdíly. 37 Zásada proporcionality (a její komponenty) —několik souvisejících zásad, v nichž se promítá nutnost chránit zároveň ◦veřejný zájem § 2 odst. 4 (plnit cíle a úkoly veřejné správy) a ◦práva a oprávněné zájmy jednotlivců dotčených výkonem veřejné správy —=> je třeba vyvažovat volbu zákonných a naplňováním veřejného zájmu odůvodněných prostředků veřejné správy, které nezasahují nadměrně do postavení adresáta, a to s ohledem na cíl výkonu této pravomoci —komponenty ◦řešení odpovídající okolnostem daného případu § 2 odst. 4 ◦zákaz zneužití správního uvážení § 2 odst. 2 ◦zásada legitimního očekávání § 2 odst. 4 ◦zásada ochrany dobré víry a oprávněných zájmů § 2 odst. 3 ◦zásada proporcionality v užším slova smyslu § 2 odst. 3 ◦zásada subsidiarity § 5 38 Zásada ochrany veřejného zájmu § 2 odst. 4 —Správní orgán dbá, aby přijaté řešení bylo v souladu s veřejným zájmem… —veřejný zájem je neurčitý právní pojem, vyjadřuje to, k čemu výkon veřejné správy směřuje, ◦může být naplněn či určen s pomocí účelů, jež zákonodárce zakotvil v příslušných zákonech, snáze se definuje v konkrétních případech —souvisí s ním požadavek na řešení odpovídající okolnostem daného případu § 2 odst. 4 —Správní orgán dbá, aby přijaté řešení … odpovídalo okolnostem daného případu… 39 Zákaz zneužití správního uvážení § 2 odst. 2 —Správní orgán uplatňuje svou pravomoc pouze k těm účelům, k nimž mu byla zákonem nebo na základě zákona svěřena, a v rozsahu, v jakém mu byla svěřena. —účelem je zajistit, aby pravomoc správních orgánů nebyla zneužita a byla vykonávána řádným, přiměřeným, rozumným způsobem —správní uvážení (diskrece) - zákonem založená volnost orgánu zvolit při řešení konkrétního případu jedno z více právně možných rozhodnutí —ve vztahu ke správnímu uvážení dále limituje zásada legitimního očekávání § 2 odst. 4 40 Ochrana dobré víry a oprávněných zájmů § 2 odst. 3 —Správní orgán šetří práva nabytá v dobré víře, jakož i oprávněné zájmy osob, jichž se činnost správního orgánu v jednotlivém případě dotýká ... — —Zásada proporcionality v užším slova smyslu § 2 odst. 3 —Správní orgán … může zasahovat do těchto práv [práva nabytá v dobré víře, jakož i oprávněné zájmy osob] jen za podmínek stanovených zákonem a v nezbytném rozsahu. 41 Zásada subsidiarity § 5 —Pokud to povaha projednávané věci umožňuje, pokusí se správní orgán o smírné odstranění rozporů, které brání řádnému projednání a rozhodnutí dané věci. —autoritativní postup správního orgánu je až „na posledním místě“ —typickým projevem smír ve sporném řízení (§ 141 SprŘ) ◦uzavřou účastníci, správní orgán schválí, pokud neodporuje právním předpisům nebo veřejnému zájmu 42 Zásada materiální pravdy § 3 —Nevyplývá-li ze zákona něco jiného, postupuje správní orgán tak, aby byl zjištěn stav věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti, a to v rozsahu, který je nezbytný pro soulad jeho úkonu s požadavky uvedenými v § 2. 43 Zásada procesní rovnosti a nestrannosti postupů spr. orgánů § 7 —(1) Dotčené osoby mají při uplatňování svých procesních práv rovné postavení. Správní orgán postupuje vůči dotčeným osobám nestranně a vyžaduje od všech dotčených osob plnění jejich procesních povinností rovnou měrou. — —(2) Tam, kde by rovnost dotčených osob mohla být ohrožena, správní orgán učiní opatření potřebná k jejímu zajištění. 44 Zásada veřejné správy jako služby a ochrany práv dotčených osob § 4 —(1) Veřejná správa je službou veřejnosti. Každý, kdo plní úkoly vyplývající z působnosti správního orgánu, má povinnost se k dotčeným osobám chovat zdvořile a podle možností jim vycházet vstříc. —(2) Správní orgán v souvislosti se svým úkonem poskytne dotčené osobě přiměřené poučení o jejích právech a povinnostech, je-li to vzhledem k povaze úkonu a osobním poměrům dotčené osoby potřebné. —(3) Správní orgán s dostatečným předstihem uvědomí dotčené osoby o úkonu, který učiní, je-li to potřebné k hájení jejich práv a neohrozí-li to účel úkonu. —(4) Správní orgán umožní dotčeným osobám uplatňovat jejich práva a oprávněné zájmy. 45 Zásada rychlosti a hospodárnosti § 6 —(1) Správní orgán vyřizuje věci bez zbytečných průtahů. Nečiní-li správní orgán úkony v zákonem stanovené lhůtě nebo ve lhůtě přiměřené, není-li zákonná lhůta stanovena, použije se ke zjednání nápravy ustanovení o ochraně před nečinností (§ 80). —(2) Správní orgán postupuje tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady, a dotčené osoby co možná nejméně zatěžuje. Podklady od dotčené osoby vyžaduje jen tehdy, stanoví-li tak právní předpis. Lze-li však potřebné údaje získat z úřední evidence, kterou správní orgán sám vede, a pokud o to dotčená osoba požádá, je povinen jejich obstarání zajistit. Při opatřování údajů podle tohoto ustanovení má správní orgán vůči třetím osobám, jichž se tyto údaje mohou týkat, stejné postavení jako dotčená osoba, na jejíž požádání údaje opatřuje. 46 Koordinace a vzájemná spolupráce správních orgánů § 8 —(1) Správní orgány dbají vzájemného souladu všech postupů, které probíhají současně a souvisejí s týmiž právy nebo povinnostmi dotčené osoby. Na to, že současně probíhá více takových postupů u různých správních orgánů nebo u jiných orgánů veřejné moci, je dotčená osoba povinna správní orgány bezodkladně upozornit. — —(2) Správní orgány vzájemně spolupracují v zájmu dobré správy. 47 Principy dobré správy —Trochu vtaženy i do textu správního řádu (§ 8 odst. 2): —§ 8 (2) Správní orgány vzájemně spolupracují v zájmu dobré správy. —Relativně samostatný katalog, vychází z činnosti ◦Rady Evropy (Doporučení členským zemím CM/Rec (2007)7 o dobré veřejné správě/good governance) ◦Evropské unie (Evropský kodex řádné správní praxe) —Nemají zákonné zakotvení, přesto jsou kritérii, kterými by se veřejná správa měla řídit, aby byla dobrá správa =postup, který je v souladu se zákonem, ale zároveň mu nelze vytknout svévoli, účelovost, vyhýbavost, neefektivnost, liknavost a jiné nežádoucí znaky 48 Principy dobré správy —Dle veřejného ochránce práv https://www.ochrance.cz/stiznosti-na-urady/principy-dobre-spravy/ 1.Soulad s právem 2.Nestrannost 3.Včasnost 4.Předvídatelnost 5.Přesvědčivost 6.Přiměřenost 7.Efektivnost 8.Odpovědnost 9.Otevřenost 10.Vstřícnost 49 Děkuji za pozornost Příští přednáška Činnost veřejné správy. Správní řád jako základ právní úpravy procesních forem veřejné správy JUDr. Jana Jurníková, Ph.D.