SPRÁVA ŠKOLSTVÍ SE ZVLÁŠTNÍM ZAMĚŘENÍM NA VYSOKÉ ŠKOLY JUDr. Veronika Smutná, Ph.D. BM507Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy II Pátek 6. 10. 2017 返校3-_06.png 返校3-_06.png Ústavní základy Čl. 2 Ústavy ČR (3) Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. (4) Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. Čl. 2 Listiny (2) Státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví. (3) Každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. Čl. 4 Listiny (1) Povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod. 返校3-_06.png Ústavní základy Čl. 33 LZPS (1) Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon. (2) Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách. (3) Zřizovat jiné školy než státní a vyučovat na nich lze jen za podmínek stanovených zákonem; na takových školách se může vzdělání poskytovat za úplatu. (4) Zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu. 返校3-_06.png Ústavní základy Čl. 25 LZPS (2) Občanům příslušejícím k národnostním a etnickým menšinám se za podmínek stanovených zákonem zaručuje též a) právo na vzdělání v jejich jazyku Čl. 26 LZPS (1) Každý má právo na svobodnou volbu povolání a přípravu k němu, jakož i právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost. (2) Zákon může stanovit podmínky a omezení pro výkon určitých povolání nebo činností. 返校3-_06.png Ústavní základy Čl. 15 LZPS (2) Svoboda vědeckého bádání a umělecké tvorby je zaručena. Čl. 17 LZPS (1) Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny. (2) Každý má právo vyjadřovat své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem, jakož i svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez ohledu na hranice státu. 返校3-_06.png Ústavní základy Bezplatnost Čl. 33 Listiny (2) Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách. Nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 25/94 Bezplatnost vzdělání omezuje toliko na roli státu nést náklady na zřizování škol a školských zařízení, na jejich provoz a údržbu a, především nevyžaduje platbu tzv. školného na základních a středních školách. 返校3-_06.png Ústavní základy Bezplatnost Nález pléna Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 27/95 Pro vzdělávání na vyšších odborných školách platí, že tato forma vzdělání je poskytována vždy za úplatu, tedy i na školách zřizovaných státem. Dle nálezu ÚS to nelze považovat za protiústavní, neboť [VOŠ] jsou sice na straně jedné součástí výchovně vzdělávací soustavy, na straně druhé představují však typ odlišný od středních škol, neboť studium na nich získání středoškolského vzdělání již předpokládá. Touto svou povahou vymykají se tedy [VOŠ] z rámce článku 33 odst. 2 Listiny, zakotvujícího [nepodmíněné] právo občanů na bezplatné vzdělání v základních a středních školách. 返校3-_06.png Prameny ÚSTAVA + LISTINA Ratifikované a vyhlášené mezinárodní smlouvy •Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech (zejm. čl. 13) •Úmluva o právech dítěte (zejm. čl. 28 a 29) •Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod (zejm. Dodatkový protokol k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod, čl. 2) 返校3-_06.png Prameny Uznávání kvalifikace Regulovaná povolání... Zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a některých příslušníků jiných států a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace) Uznávání vzdělání (nostrifikace) - podle § 108 a násl. školského zákona - podle § 89 a násl. ZVŠ x - uznání zkoušek nebo splnění jiných studijních povinností (§ 68 ZVŠ) 返校3-_06.png Dvě oblasti „školství“ Regionální školství Vysoké školství Regionální školství 返校3-_06.png Vnitrostátní prameny •Zákony (4 základní), zejm. zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) •Podzákonné předpisy (velké množství, seznam k nahlédnutí na stránce MŠMT http://www.msmt.cz/dokumenty) 返校3-_06.png Zákony •školský zákon •zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů •zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením •zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů 返校3-_06.png Podzákonné předpisy •Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání •Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky •Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři •Vyhláška č. 47/2005 Sb., o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem •Vyhláška č. 10/2005 Sb., o vyšším odborném vzdělávání •Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných 返校3-_06.png Základní pojmy a instituty •zásady a cíle vzdělávání •systém vzdělávacích programů •vzdělávací soustava, školský rejstřík, školské PO •hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy •některá základní (obecná i zvláštní) pravidla vzdělávání a jeho organizace ve školách •P&P žáků, studentů a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků, včetně hmotného zabezpečení a odměn za produktivní činnost •uznávání zahraničního vzdělání •financování škol a školských zařízení 返校3-_06.png Zásady a cíle vzdělávání •rovný přístup (zákaz diskrim.), vzájemná úcta, názorová snášenlivost… •zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce •bezplatnost (ČR+EU), zřizuje-li stát, kraj, obec nebo svazek obcí •zdokonalování procesu vzdělávání, uplatňování moderních metod, svobodné šíření poznatků ... •rozvoj osobnosti člověka •pochopení a uplatňování zásad demokracie a P státu, ZLPS... •utváření vědomí národní a státní příslušnosti a respektu k etnické, národnostní, kulturní, jazykové a náboženské identitě každého, •poznání světových a evropských kulturních hodnot a tradic... •získání a uplatňování znalostí o živ. prostředí a jeho ochraně... 返校3-_06.png Vzdělávací programy Jejich hierarchický systém slouží k naplnění zásad a cílů vzdělávání (Národní program vzdělávání (MŠMT -> Vláda -> Parlament) rozpracovává cíle vzdělávání stanovené zákonem a vymezuje hlavní oblasti vzdělávání, obsahy vzdělávání a prostředky, které jsou nezbytné k dosahování těchto cílů) Rámcové vzdělávací programy (MŠMT po projednání s ministerstvy) vymezují povinný obsah, rozsah a podmínky vzdělávání (tedy zejména konkrétní cíle, formy, délku, organizační uspořádání, profesní profil, podmínky průběhu a ukončování vzdělávání) jsou závazné pro tvorbu školních vzděl. programů, hodnocení výsledků vzdělávání dětí a žáků, tvorbu a posuzování učebnic a učebních textů. http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy 返校3-_06.png Vzdělávací programy Školní vzdělávací programy (ředitelé) Uspořádání obsahu vzdělávání do předmětů nebo jiných ucelených částí učiva (například modulů). ________ Vzdělávací programy pro vyšší odborné vzdělávání (akreditace MŠMT) stanoví zejména konkrétní cíle, formy, délku a obsah vzdělávání a jeho organizační uspořádání, profil absolventa vzdělávacího programu, vyučovací jazyk, podmínky průběhu a ukončování vzdělávání. 返校3-_06.png Vzdělávací soustava Školy uskutečňují vzdělávání podle vzdělávacích programů Školská zařízení poskytují služby a vzdělávání, které doplňují nebo podporují vzdělávání ve školách nebo s ním přímo souvisejí, nebo zajišťují ústavní a ochrannou výchovu anebo preventivně výchovnou péči (109/2002 Sb.) 返校3-_06.png Vzdělávací soustava Školy uskutečňují vzdělávání podle vzdělávacích programů •mateřská škola •základní škola •střední škola (gymnázium, SOŠ a SOU) •konzervatoř •vyšší odborná škola •základní umělecká škola a •jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky 返校3-_06.png Vzdělávací soustava Školská zařízení poskytují služby a vzdělávání, které doplňují nebo podporují vzdělávání ve školách nebo s ním přímo souvisejí •zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, •školská poradenská zařízení, •školská zařízení pro zájmové vzdělávání, •školská účelová zařízení (např. knihovna), •školská výchovná a ubytovací zařízení, •zařízení školního stravování, 返校3-_06.png Vzdělávací soustava Školská zařízení také zajišťují ústavní a ochrannou výchovu anebo preventivně výchovnou péči • školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy • na základě rozhodnutí soudu zajišťují dítěti (3 do 18, popř. 19 let) náhradní výchovnou péči, a to v zájmu jeho zdravého vývoje, řádné výchovy a vzdělávání; spolupracují s rodinou dítěte, pomáhají mj. při nácviku rodičovských a dalších dovedností nezbytných pro výchovu a péči v rodině • diagnostický ústav, dětský domov, dětský domov se školou, výchovný ústav 返校3-_06.png Vzdělávací soustava Školská zařízení také zajišťují ústavní a ochrannou výchovu anebo preventivně výchovnou péči •školská zařízení pro preventivně výchovnou péči (střediska výchovné péče) • poskytují preventivně výchovnou péči za účelem předcházení vzniku a rozvoji negativních projevů chování nebo narušení dítěte, či za účelem zmírnění či odstraňovat příčin nebo důsledků již vzniklých poruch chování 返校3-_06.png Pedagogický pracovník = ten, kdo uskutečňuje výchovu a vzdělávání na základě školského zákona -> koná přímou vyučovací, výchovnou, speciálně pedagogickou nebo pedagogicko-psychologickou činnost přímým působením na vzdělávaného Předpoklady a požadavky pro výkon činnosti pedagogických pracovníků, jejich další vzdělávání a kariérní systém upravuje zákon o pedagogických pracovnících a k němu vydané prováděcí vyhlášky. 返校3-_06.png Pedagogický pracovník Předpoklady a požadavky pro výkon činnosti •plná způsobilost k právním úkonům, •odborná kvalifikace pro vykonávanou přímou pedagogickou činnost (§ 6 – 22 ZPedPrac) •bezúhonnost •zdravotní způsobilost •prokázaná znalost českého jazyka; nevyžaduje u os., která •bude působit ve škole s jiným vyučovacím jazykem než českým •úspěšně vykonala maturitní zkoušku z ČJ a literatury •vyučuje cizí jazyk nebo konverzaci v cizím jazyce 返校3-_06.png Základní pojmy a instituty Školská PO = PO zřízená podle ŠkolZ (designovaná pro činnost školy či školského zařízení), jejíž hlavní činností je poskytování vzdělávání podle vzdělávacích programů a školských služeb - jejím zřizovatelem může být •ministerstvo, kraj, obec nebo svazek obcí, •jiná právnická osoba nebo fyzická osoba (vč. registrované církve a náb. spol., kt. bylo přiznáno oprávnění zřizovat církevní školy) 返校3-_06.png Základní pojmy a instituty Školský rejstřík = veřejný seznam (http://rejskol.msmt.cz/), který obsahuje a) rejstřík škol a školských zařízení, b) rejstřík školských právnických osob Zápis v něm je nezbytnou podmínkou pro to, aby právnická osoba mohla vykonávat činnost školy nebo školského zařízení, resp. předpokladem vzniku školské PO. 返校3-_06.png Ředitel Pedagogická rada (u školy) Školská rada Česká školská inspekce Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Akreditační komise pro vyšší odborné vzdělávání Orgány veřejné správy ost. školství 返校3-_06.png •odpovídá za vzdělávání a školské služby •vytváří podmínky pro výkon inspekční činnosti České školní inspekce, i pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a pro práci školské rady, •odpovídá za zajištění dohledu nad dětmi a nezletilými žáky •rozhoduje o P & pov dětí, žáků a studentů •má zbytkovou působnost •školy zřizuje pedagogickou radu (všichni ped. pracovníci) •poradní orgán, s nímž projednává všechny zásadní pedagogické dokumenty a opatření týkající se vzdělávací činnosti školy Ředitel 返校3-_06.png •zřizuje se při základních, středních a vyšších odborných školách •je orgán školy umožňující •zákonným zástupcům nezletilých žáků, zletilým žákům a studentům •pedagogickým pracovníkům školy •zřizovateli a •dalším osobám podílet se na správě školy; její členem nemůže být ředitel •1/3 členů jmenuje zřizovatel, 1/3 volí žáci (studenti) a jejich zákonní zástupci a 1/3 pedagogičtí pracovníci Školská rada 返校3-_06.png • vyjadřuje se k návrhům školních vzdělávacích programů a k jejich uskutečňování • schvaluje výroční zprávu o činnosti , školní řád, popř. stipendijní řád, pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání • podílí se na zpracování koncepčních záměrů rozvoje školy • projednává návrh rozpočtu a navrhuje opatření ke zlepšení hospodaření; projednává inspekční zprávy České školní inspekce, •podává podněty a oznámení řediteli, zřizovateli a dalším orgánům •podává návrh na vyhlášení konkursu na ředitele školy Školská rada 返校3-_06.png •zpracovává koncepční záměry inspekční činnosti a systémy hodnocení vzdělávací soustavy •koná inspekční činn. ve školách a školských zařízeních a na pracovištích osob, kde se uskutečňuje praktické vyučování nebo odborná praxe •získává a analyzuje informace o vzdělávání , sleduje a hodnotí efektivnost vzdělávací soustavy, •zjišťuje a hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání •zjišťuje a hodnotí naplnění školního vzdělávacího programu a jeho soulad s právními předpisy a rámcovým vzdělávacím programem •vykonává kontrolu dodržování právních předpisů, •vykonává veřejnosprávní kontrolu využívání finančních prostředků státního rozpočtu Česká školní inspekce 返校3-_06.png •řídí výkon státní správy ve školství a odpovídá za stav, koncepci a rozvoj vzdělávací soustavy •plní úkoly nadřízeného správního orgánu KÚ při rozhodování o P &P fyzických nebo právnických osob v oblasti veřejné správy MŠMT 返校3-_06.png •zřizuje a zrušuje •školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školská zařízení pro preventivně výchovnou péči, jakož i mateřské, základní a střední školy pro děti a žáky umístěné v těchto školských zařízeních, •zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, •mateřské, základní a střední školy s vyučovacím jazykem národnostní menšiny, pokud je nezřídí obec, svazek obcí nebo kraj, •školy, jejichž činnost je upravena mezinár. smlouvami MŠMT 返校3-_06.png Obec •je povinna zajistit podmínky pro plnění povinné školní docházky => zřizuje základní školu, nebo zajišťuje plnění povinné školní docházky v základní škole zřizované jinou obcí nebo svazkem obcí •Též je povinna zajistit plnění předškolní docházky v posledním roce •Dále zřizuje mateřské školy, mateřské a základní školy s vyučovacím jazykem národnostní menšiny a zařízení školního stravování •Může též zřizovat •základní umělecké školy, školská zařízení pro zájmové vzdělávání a školská účelová zařízení a školy nebo • školská zařízení, které jinak zřizuje kraj nebo ministerstvo, pokud prokáže potřebné finanční, materiální a personální zabezpečení 返校3-_06.png Obecní úřad •předává krajskému úřadu zákonem vymezené údaje z dokumentace škol a školských zařízení a ze školních matrik •spolupůsobí při rozepisování a poskytování finančních prostředků státního rozpočtu PO vykonávajícím činnost škol a školských zařízení, kt. zřizují obce nebo svazky obcí, a zpracovává a předkládá krajskému úřadu rozbory hospodaření s finančními prostředky státního rozpočtu 返校3-_06.png Kraj •je povinen zajistit podmínky pro uskutečňování středního a VO vzdělávání, vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdr. postižením a zdr. znevýhodněním, dále jazykového, základního uměleckého a zájmového vzdělávání a pro výkon ústavní výchovy => zřizuje •SŠ (vč. SŠ s vyučovaným jazykem národnostní menšiny), VOŠ •mateřské, základní, střední školy a školská zařízení pro děti a žáky se zdravotním postižením, základní školy speciální •školy při zdravotnických zařízeních, školská výchovná a ubytovací zařízení a zařízení školního stravování pro děti, žáky a studenty škol, které zřizuje, •jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky, základní umělecké školy, školská zařízení pro zájmové vzdělávání a dětské domovy 返校3-_06.png Kraj •může též zřizovat •mateřské a základní školy s vyučovacím jazykem národnostní menšiny •školská zařízení (§ 115 až 120) •Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků •Školská poradenská zařízení •Školská výchovná a ubytovací zařízení •Školská zařízení pro zájmové vzdělávání •Zařízení školního stravování •Školská účelová zařízení •školy a školská zařízení, které jinak zřizuje obec nebo MŠMT, pokud prokáže potřebné finanční, materiálové a personální zabezpečení 返校3-_06.png Krajský úřad •zpracovává dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v kraji, jako i výroční zprávu o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v kraji •vede v rejstříku škol a školských zařízení údaje o mateřských školách a školských zařízeních s výjimkou těch, o kterých vede ze zákona údaje MŠMT (srov. § 143 odst. 1 ŠkolZ) •vydání osvědčení o uznání rovnocennosti zahraničního vysvědčení v České republice nebo rozhodnutí o uznání platnosti zahraničního vysvědčení v České republice •v některých případech jedná jako prvoinstanční, jinak plní úkoly nadřízeného správního orgánu ředitelů škol a školských zařízení, které zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí •plní další dílčí úkoly 返校3-_06.png Správní proces Až na výjimky obecný správní proces §183 odst. 1: Správní řád se nevztahuje na rozhodování podle § 27 odst. 1, § 74 odst. 9 písm. c), § 80a odst. 4, § 82, § 90 odst. 12, § 102 odst. 9, § 172 odst. 9 a § 176. •Udělování schvalovací doložky učebnicím a učebním textům pro základní a střední vzdělávání (MŠMT) •Vyloučení žáka ze závěrečné zkoušky (předseda komise) a ze státní maturitní zkoušky (zadavatel) •Přezkoumání „průběhu“ a výsledku maturitní zkoušky (KÚ/MŠMT) •Přezkoumání výsledku absolutoria (v konzervatoři) nebo absolventské práce (KÚ) •Souhlas se vzděláváním cizího státního příslušníka ve škole zřizované MO (MO) •Návrh na vyhlášení konkurzu (ČŠI) Vysoké školství 返校3-_06.png Vnitrostátní prameny •Zákony (1 - 2 základní), zejm. zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) •5 podzákonných předpisů •vnitřní předpisy VŠ •vnitřní předpisy fakult 返校3-_06.png Zákony Vysoké školství •zákon o vysokých školách •zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje) 返校3-_06.png Podzákonné předpisy •vyhláška MŠMT č. 343/2002 Sb. postup a podmínky při zveřejnění průběhu přijímacího řízení na VŠ •nařízení vlády č. 274/2016 Sb., o standardech pro akreditace ve vysokém školství •nařízení vlády č. 275/2016 Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém školství •vyhláška MŠMT č. 276/2016 Sb., o předávání údajů do registru docentů, profesorů a mimořádných profesorů vysokých škol •vyhláška MŠMT č. 277/2016 Sb., o předávání statistických údajů vysokými školami 返校3-_06.png Vnitřní předpisy vysokých škol a) statut veřejné vysoké školy, b) volební řád akademického senátu veřejné vysoké školy, c) jednací řád akademického senátu veřejné vysoké školy, d) vnitřní mzdový předpis,7) e) jednací řád vědecké rady veřejné vysoké školy, f) řád výběrového řízení pro obsazování míst akademických pracovníků, g) studijní a zkušební řád, h) stipendijní řád, i) disciplinární řád pro studenty, j) pravidla systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvis. činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností veřejné vysoké školy, k) další předpisy, pokud tak stanoví statut veřejné vysoké školy. 返校3-_06.png Základní pojmy a instituty Vysoké školství Vysoká škola Fakulta Akreditace, studijní program Studium Akademický pracovník (§ 70) Student Poplatek za studium, stipendium Disciplinární přestupek 返校3-_06.png Vysoká škola = instituce poskytující vysokoškolské vzdělání a stejně důrazně rozvíjející vědu, výzkum či uměleckou činnost § 1 stanoví, že VŠ jsou vrcholnými centry vzdělanosti, nezávislého poznání a tvůrčí činnosti, mají výhradní právo •Přiznávat akademický titul •Konat habilitační řízení •Konat řízení ke jmenování profesorem •Používat akademické insignie a konat akademické obřady 返校3-_06.png 49 Součást organizační složky státu / Organizační složka státu Státní rozpočet – obrana/vnitro S.r.o. / a.s. / o.p.s. Zejména vlastní hospodářská činnost Veřejná vysoká škola Státní rozpočet - školství Druhy vysokých škol 返校3-_06.png Vysoká škola V souladu s demokratickými principy umožňují přístup k VŠ vzdělání, získání odpovídající profesní kvalifikace a přípravu pro výzkumnou práci a další náročné odborné činnosti. • Oprávnění vysoké školy uskutečňovat za podmínek stanovených tímto zákonem studijní programy vyplývá z institucionální akreditace nebo z akreditace studijního programu. • Oprávnění vysoké školy nebo její součásti konat habilitační řízení nebo řízení ke jmenování profesorem v daném oboru podléhá akreditaci, kterou uděluje Akreditační úřad. 返校3-_06.png Akreditace studijního programu Je oprávněním realizační povahy •Přijímat uchazeče ke studiu •Konat výuku a zkoušky (vyučovat, ověřovat znalosti...) •Udělovat akademické tituly (tedy konat státní závěrečné zkoušky) •Konat rigorózní řízení Uděluje ji •Národní akreditační úřad pro vysoké školství •Vysoká škola „sama sobě“, pokud pro danou oblast a typ studijního programu získala institucionální akreditaci Institucionální akreditace je oprávnění VŠ samostatně vytvářet a uskutečňovat určený typ nebo určené typy studijních programů v určené oblasti nebo v určených oblastech vzdělávání 返校3-_06.png Vysokoškolská samospráva Veřejná vysoká škola je samosprávná Þ v zákonem stanoveném rozsahu samostatně vykonává určité svěřené kompetence (§ 6 odst. 1), např. •rozhoduje o vnitřní organizaci, vč. určování počtu zaměstnanců a zaměření vědeckovýzkumné činnosti •rozhoduje vlastními samosprávnými orgány o vlastních členech •hospodaří a nakládá s vlastním majetkem, jakož i stanovuje výši poplatků spojených se studiem 返校3-_06.png Dozor státu nad vysokoškolskou samosprávou Stát (prostřednictvím MŠMT či NAÚ) zasahuje do činnosti VŠ jen v zákonem vymezených oblastech Financování (resp. „spoluřízení“ u státních VŠ), povolování vzniku soukromých VŠ Dozor nad normotvorbou Dozor nad zákonností a konkrétními povinnostmi VŠ Dozor nad kvalitou poskytovaného vzdělání => akreditace 返校3-_06.png Typy VŠ / součásti škol Vnitřní předpisy musí být v souladu Jen univerzitní (též částečně autonomní - § 24) I neuniverzitní 返校3-_06.png Studium Začíná zápisem Končí •Úspěšně (pozor, od 1. 9. 2016 lze vyslovit neplatnost vykonání státní zkoušky nebo její součásti nebo obhajoby disertační práce - § 47c a násl.) •Neúspěšně •Zanecháním •(Nedobrovolným) ukončením •Vyloučením •Za disciplinární přestupek •Za podvodné jednání při přijímacím řízení •Zánikem akreditace 返校3-_06.png Akademický pracovník, student Student = osoba zapsaná ke studiu ve studijním programu Akademický pracovník = zaměstnanec vysoké školy, který vykonává jak pedagogickou, tak vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovační, uměleckou nebo další tvůrčí činnost. Akademičtí pracovníci jsou povinni dbát dobrého jména vysoké školy. student.jpg 424567-chemical-experiment.jpg 返校3-_06.png Poplatek, stipendium 返校3-_06.png Poplatek za delší studium § 58 odst. 3: Studuje-li student ve studijním programu déle, než je standardní doba studia zvětšená o jeden rok v bakalářském nebo magisterském studijním programu, stanoví mu veřejná vysoká škola poplatek za studium, který činí za každých dalších započatých šest měsíců studia nejméně jedenapůlnásobek základu; do doby studia se započtou též doby všech předchozích studií v bakalářských a magisterských studijních programech, které byly ukončeny jinak než řádně podle § 45 odst. 3 nebo § 46 odst. 3, nejde-li o předchozí studium, po jehož ukončení student řádně ukončil studijní program stejného typu. Období, ve kterém student studoval v takovýchto studijních programech nebo v takovýchto studijních programech a v aktuálním studijním programu souběžně, se do doby studia započítávají pouze jednou. Od celkové doby studia vypočtené podle tohoto odstavce se však nejdříve odečte uznaná doba rodičovství. 返校3-_06.png Disciplinární přestupek Disciplinární přestupek Disciplinárním přestupkem je zaviněné porušení povinností stanovených právními předpisy nebo vnitřními předpisy vysoké školy a jejích součástí. •podstatou se jedná o disciplinární delikt, ne o přestupek Lze za něj uložit a) napomenutí, b) podmíněné vyloučení ze studia se stanovením lhůty a podmínek k osvědčení, c) vyloučení ze studia. 返校3-_06.png Orgány vysoké školy Orgány veřejných vysokých škol Samosprávné Akademický senát Rektor Vědecká (akad.) rada Disciplinární komise Rada pro vnitřní hodnocení Ostatní Kvestor Správní rada Státní vysoké školy - mají totožné orgány (s výjimkou správní rady) Soukromé vysoké školy - stanoví své orgány samy (vnitřními předpisy) 返校3-_06.png Orgány fakulty Orgány fakult veřejných vysokých škol Samosprávné Akademický senát Děkan Vědecká rada Disciplinární komise Ostatní Tajemník 返校3-_06.png Správní proces • Zvláštní proces (§ 50, § 68, § 69, § 69a) s podpůrnou použitelností správního řádu platí pro rozhodování o studentech a uchazečích • Nižší míra zvláštní úpravy pro nostrifikace a registraci vnitřních předpisů • Správní řád je vyloučen pro rozhodování o v habilitačním řízení a řízení ke jmenování profesorem a také v řízení o poskytování příspěvku / dotace od MŠMT 返校3-_06.png Vybraná judikatura Soudní přezkum SZZk •Hodnocení SZZk nelze soudně přezkoumat, průběh (dodržení postupů) ano 9 As 1/2009 Princip přezkumu (státních) zkoušek na vysoké škole nespočívá a ani spočívat nemůže v přezkumu vědomostí uplatněných studentem při výkonu zkoušky a přezkumu tomu odpovídajícího ohodnocení ze strany zkoušejícího, nýbrž v přezkumu zákonnosti těch postupů, které lze ve smyslu shora uvedeného podřadit pod výkon státní správy. S konáním každé zkoušky přitom není spojeno pouze její ohodnocení, ale zákon s konáním zkoušky spojuje také subjektivní veřejné právo studenta na to, aby daná zkouška proběhla za podmínek stanovených studijním programem nebo studijním a zkušebním řádem, přičemž tomuto právu studenta odpovídá povinnost vysoké školy stanovené podmínky dodržet. 返校3-_06.png Vybraná judikatura Přezkum hodnocení přijímací zkoušky •Při přezkoumání rozhodnutí v přijímacím řízení může být předmětem přezkumu i věcné posouzení, zda uchazeč správně odpověděl na otázky či zkušební úlohy při přijímací zkoušce, včetně případného posouzení „vhodnosti“ zadání 7 As 79/2011 Je-li součástí přijímacího řízení zkoumání vlastností a schopností exaktně neměřitelných či závislých na vkusu nebo jiných subjektivních úsudcích (např. uměleckého talentu), přezkumná činnost rektora se omezí na kontrolu nestrannosti, objektivity a odbornosti správní úvahy osoby či osob posuzujících uchazeče a toho, zda nevybočily z mezí správního uvážení či je nezneužily •Logicky nelze přezkoumávat neopakovatelné, tedy typicky ústní zkoušení (VK) 返校3-_06.png Vybraná judikatura Poplatky za studium •Neaplikovat retroaktivně „přičítací“ ustanovení (nepřičítat před účinností 147/2001, tedy před 7/2001) 9 As 8/2007 •Jsou vyměřovány nezákonně, pokud konkrétní výše poplatku není v souladu s ust. § 58 odst. 6 ZVŠ uvedena ve statutu vysoké školy 7 As 41/2013 •Nelze-li postupovat dle § 58 odst. 6, tedy dle výše uvedené ve statutu, je přímo aplikovatelná minimální zákonná výše (VK) Přerušení studia •Jeho doba se započítává do max. doby studia 8 As 37/2010 (není-li vnitřním předpisem stanoveno jinak) Děkuji za pozornost