Veřejné finance a fiskální právo Státní rozpočet – ekonomické souvislosti •Eva Tomášková •eva.tomaskova@law.muni.cz •Katedra finančního práva a národního hospodářství J Význam a podstata státního rozpočtu lnejvýznamnější veřejný rozpočet l l lsoustřeďuje největší část příjmů rozpočtové soustavy (prochází jím 80 % příjmů soustavy veřejných rozpočtů) l l lnejdůležitější finanční nástroj užívaný ústřední vládou v hospodaření státu k financování státních netržních činností l l lnejvýznamnější nástroj stabilizační politiky l l lprostřednictvím státního rozpočtu se nenávratným způsobem přerozděluje významná část HDP Vývoj veřejných výdajů •Zdroj: Ministerstvo financí Vývoj veřejných výdajů Vývoj výdajů veřejných rozpočtů •Zdroj: Ministerstvo financí •Zdroj: Ministerstvo financí Státní rozpočet lNejdůležitější bilance státu lpříjmy a výdaje st. rozpočtu závazně člení rozpočtová skladba lrozpočtové provizorium lvzhledem k objemu st. rozpočtu je významná výše jeho deficitu a výše tzv. skrytého dluhu l lfinanční plán lnabývá podoby rozpočtového zákona lza plnění odpovídá Ministerstvo financí lvláda je většinou zmocněna provádět v případě potřeby dílčí úpravy rozpočtu lpo skončení období se sestavuje závěrečná bilance skutečného plnění st. rozpočtu – tzv. státní závěrečný účet l lvýznamný nástroj rozpočtové politiky lpokladní plnění se uskutečňuje na účtech ČNB Příjmy a výdaje SR lRozpočtová skladba třídí příjmy a výdaje z hlediska: lodpovědnostního (do jednotlivých kapitol) ldruhového lVýdaje – dle druhu věci, služby, práce, výkonu nebo práva, které bylo daným výdajem pořízeno, u transferů - druh podpory, kterou transfer představuje. l Příjmy - dle právního důvodu platby, která do rozpočtu plyne. lodvětvového (funkčního) l dle druhu činnosti, z níž příjmy plynou nebo na kterou se finanční prostředky vynakládají lkonsolidačního lna příjmy a výdaje vznikající uvnitř soustavy veřejných rozpočtů l l § 2/1 vyhlášky č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě J •OS = organizační složka •PO = příspěvková organizace Majetkové účasti státu lMajetkové účasti státu lhttp://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/majetek-statu/majetkove-ucasti/2017/majetkove-ucasti-minister stva-financi-ke-29829 l lKapitálové výdaje – transfery podnikům lhttp://www.kurzy.cz/cnb/ekonomika/kapitalove-vydaje-trasfery-podnikum/ l Funkční třídění rozpočtové skladby (zkráceno) Konsolidační třídění rozp. skladby (zkráceno) J Rok 2006 • Celkový přehled výdajů SR na rok 2017 lhttp://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativni-dokumenty/2017/zakon-c-457-2016-sb-27097 l lVšeobecná pokladní správa lpříjmy a výdaje státního rozpočtu, které mají všeobecný charakter; součástí je i vládní rezerva, která slouží ke krytí nezbytných a nepředvídaných výdajů a vytváří se ve výši 0,3 % výdajů státního rozpočtu na příslušný rozpočtový rok. lplatby státu na zdravotní pojištění za nevýdělečně činné skupiny obyvatelstva lodvody a příspěvky do rozpočtu Evropské unie lstátní záruky linvestiční pobídky lpodpora exportu lstátní podpora stavebního spoření ltransfery mezinárodním organizacím a na zahraniční pomoc l Čerpání výdajů státního rozpočtu 2016 lhttp://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2017/statni-rozpocet-dosahl-na-konci-srpna-29505 l Trendy ve výdajích SR ČR lTok výdajů st. rozpočtu je během roku poměrně rovnoměrný, avšak v závěru roku objem výdajů vzrůstá. l lRozhodující objem výdajů SR ČR představují běžné výdaje l (1993 – 2000 cca 88 %, v poslední době tvoří cca 93 %). l lCelkové výdaje st. rozpočtu vzrostly za poslední roky o více jak 20 %, neinvestiční transfery obyvatelstvu vzrostly o téměř 30 %, příjmy st. rozpočtu vzrostly pouze o cca 15 %. l lV zemích, kde jsou součástí st. rozpočtu i výdaje na sociální zabezpečení, rostou výdaje na starobní důchody. l lOd roku 1995 stoupá podíl mandatorních výdajů (skupina peněžní transfery obyvatelstvu) a ostatních obligatorních výdajů – tzv. quasi mandatorní výdaje (výdaje na obranu, příspěvky do rozpočtů mezinárodních organizací, jichž je ČR členem). l l J •Rok 2006 Celkový přehled příjmů SR na rok 2017 lhttp://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativni-dokumenty/2017/zakon-c-457-2016-sb-27097 l l Trendy v příjmech SR ČR lběžné příjmy (daně cca 58 %) + příspěvky na soc. zabezpečení se podílejí (38 %) – tj. cca 95% na celkových příjmech l l ltempo růstu daň. příjmů ve státním rozpočtu se snižuje l lkapitálové příjmy jsou velmi malé l l Krátkodobé rozpočtové deficity u SR v průběhu kalendářního roku lPokladní plnění SR lhttp://monitor.statnipokladna.cz/2017/statni-rozpocet/ l Daňová kvóta ljednoduchá (daně, poplatky a cla) lsložená (včetně povinných odvodů na sociální a zdravotní pojištění) l l l lPeková, J.: Veřejné finance, úvod do problematiky, Aspi Publishing, Praha 2002, str. 251 l lV roce 2015 kvóta klesla na 32,9 %. lV příštích letech by opět měla podle odhadu ministerstva financí mírně vzrůst na 33,2 % v letech 2017 a 2018. Podle ministerstva financí však toto zvýšení daňové kvóty neznamená, že se zvýší daňové zatížení obyvatel, ale že bude lepší výběr daní. lHlídací pes. [citováno 10. 10. 2016]. Dostupné z: http://hlidacipes.org/cesko-jako-severske-staty-evropy-danova-kvota-by-vyskocila-az-o-dvacet-procen t/ schéma%205a TaxToGDP_Jan2016 Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2006) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2007) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2008) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2009) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2009) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2011) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2012) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2013) Bilance příjmů a výdajů SR lRok 2016 lhttp://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativni-dokumenty/2016/zakon-c-400-2015-sb-23454 l lRok 2017 lhttp://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativni-dokumenty/2017/zakon-c-457-2016-sb-27097 l lRok 2018 lhttp://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativni-dokumenty/2017/vladni-navrh-zakona-o-statnim-rozpoc tu-c-29781 l Státní rozpočet lvyrovnaný lpřebytkový lschodkový l lProhlubování deficitu: lPříjmy Výdaje lstagnují rostou lrostou pomaleji než výdaje rostou rychleji než příjmy lklesají rostou lklesají rychleji než výdaje klesají pomaleji než příjmy Děkuji za Vaši pozornost. J