PRVNÍ PŘEDNÁŠKA: ZÁKLADY AKADEMICKÉHO PSANÍ Osnova: a) Etické zásady vědecké práce. Jak se vyhnout plagiátorství . b)Volba tématu práce a formulace základních otázek c)Tvorba struktury práce ETICKÉ ZÁSADY VĚDECKÉ PRÁCE. ¢ Psaní odborných textů je kolektivní záležitost v tom smyslu, že vždy již budeme vycházet z prací a názoru jiných. Jako každá činnost si vyžaduje dodržování etických pravidel. ¢Tři etické zásady psaní odborného textu: ¢1) Podat úplné a konzistentní informace o všech využitých zdrojích ( seznam použité literatury); ¢2) jasně odlišit vlastní myšlenky, formulace, data a údaje od převzatých; (citace, odkazy pod čarou); ¢3) co nejpřesněji reprodukovat použité texty. VÝZNAM ETICKÝCH ZÁSAD. ¢ ¢První zásada je praktická. Čtenář má být vaším textem pravdivě/správně informován o pramenech, ze kterých jste čerpali informace a fakta. ¢ ¢Druhá a třetí zásada mají etickou povahu. Při přebírání cizích názorů je nutné dát v textu jasně najevo, co je váš názor a co je názor jiného autora; ¢Poznámka: zdroj se neuvádí např., při popisu obecně známých informací ( hlavní město ČR je Praha), historických dat a událostí, (kdy byla a že byla II. světová válka) ¢ PORUŠENÍ ETIKY VĚDECKÉ PRÁCE: ¢ ¢Nejčastějším případem porušení etiky vědecké práce je ¢a) „krádež“ myšlenek - kdy přebíráme bez udání zdroje nějakou myšlenku, postup, metodu, apod. ¢(„Krádeži“ je to i tehdy, když to převyprávíme svými slovy, dodáme vlastní východiska, rozvineme, bez uvedení původního zdroje.) ¢ ¢B) opisování - doslovné přebírání textu, bez uvedení zdroje. ¢ CO JE PLAGIOVÁNÍ A PLAGIÁT? ¢Dříve, než vysvětlíme, co tyto slova znamenají uděláme si menší test. ¢Na základě testu se nám bude lépe objasňovat co je nebo není plagiát či plagiování. ¢Test: ¢Otázka č.1. ¢ Napište stručně, co je podle Vás plagiát. Co pod tímto pojmem rozumíte? ¢ ¢Plagiát je..... ¢ ETYMOLOGIE SLOVA PLAGIÁTORSTVÍ ¢ ●Slovo plagiát je odvozeno z latinského výrazu plagiarius, jehož původním významem je únosce. Odkazuje ke zločinu únosu svobodné osoby do otroctví, který byl v římském právu trestán bičováním (lat. plango znamená bít, udeřit). ●V jeho současném významu jej poprvé použil v 1. století římský básník Marcus Valerius Martialis (měl i právnické vzdělání), když si stěžoval, že mu jiný básník „unesl jeho verše.“ ●Do angličtiny zavedl tento výraz roku 1601 básník a dramatik Benjamin Jonson. TEST: KDY SE DOPOUŠTÍME PLAGIOVÁNÍ? ZVOLTE JEDNU ODPOVĚĎ ¢1. Když ve své písemné práci použijí pasáže z knihy nebo nějakého článku. ¢ Ano Ne Možná ¢ ¢ ¢2.Když pasáž, kterou jsem opsal/a z knihy, dal/a jsem v textu do uvozovek ¢ Ano Ne Možná ¢ POKRAČOVÁNÍ TESTU ¢ 3. Když oproti původnímu textu změním strukturu věty, zestručním ji nebo jinak upravím; např. vypustím spojky, čárky apod. ¢ Ano Ne Možná ¢ ¢ 4. Když použijeme informace z internetu, které nemají autora ani název. ¢ ¢ Ano Ne Možná ¢ ¢ ROZHODNĚTE ZDA JDE O PLAGIOVÁNÍ –PŘÍPAD Č.1: ¢5. Vypracování studijního textu na zakázku je dnes běžnou praxí. Především na internetu se objevují nabídky firem, které vysokoškolské práce poskytují. Sami studenti v těchto firmách pracují jako autoři a jiní jim platí nemalé částky. Vlastníci těchto firem inkasují provizi za zprostředkování, zachování anonymity a přiměřenou rychlost. ¢ Určete zda převzetí takového textu lze označit za ¢ plagiát. ¢A) ano B) ne C) možná ¢ ROZHODNĚTE ZDA JDE O PLAGIOVÁNÍ –PŘÍPAD Č. II. ¢Vyučující při kontrole seminárních prací zjistil, že práce studenta XY vykazuje v aplikaci „vejce vejci“ velkou shodu s prací jiného studenta XZ. Shoda činila 70%. Vyučující žádal vysvětlení od studenta XY, protože jeho práce byla vložena do systému později, tudíž předpokládal, že on je tím, kdo opisoval. Student sdělil, že jeho kamarád XZ mu dal svolení k takovému jednání a proto svojí práci nepovažuje za plagiát. Kamarád XZ to také potvrdil. ¢ Rozhodněte zda se jedná o plagiování: ¢A) ano b) ne c) možná ŘEŠENÍ TESTU: ¢Řešení: a) ano, pasáže bychom neměli opisovat, doporučuje se citovat jen podstatné věty a v krajním případě citace do půl normostrany. ¢ ¢ b) možná, Dopouštím se opisování pokud za uvozovky nedám odkaz na zdroj, uvozovky ještě neznamenají, že správně cituji… ¢ ¢c) ano, nestačí jen změnit strukturu věty, jde o to, celou myšlenku sdělení převyprávět také jinými slovy; ¢d) ano, i když tam zdroj není uveden; v poznámce pod čarou či odkazu pak uvedete zdroj nebo autor neznámý, dostupné z… ¢ ¢ ŘEŠENÍ PŘÍPADU Č. 1 A Č. 2. ¢Případ č. 1 ¢Ano, je to plagiování a to proto, že vydáváte cizí práci za vlastní; To je vždy základní znak plagiátu. Zároveň jde o podvod, kdy za úplatu získáváte práci, na základě které je vám pak přiznaná určitá odbornost. ¢ ¢Případ č. 2 ¢Ano, jedná se o plagiování; Souhlas kamaráda nehraje zde roli, jde opět o případ vydávání cizích myšlenek, textu za vlastní, a to bez uvedení zdroje. ¢ TROCHU TEORIE: CO JE PLAGIÁT? ●doslovné opsání či okopírování cizího textu a jeho následné prezentování jako textu vlastního, ¢ ¢ neuvedení všech použitých zdrojů, ● ●neoznačení doslovné citace, ¢ ¢ v případě parafráze neuvedení odkazu na její zdroj, ● ●nesprávná interpretaci všeobecně známých informací, když je vydáváme za vlastní objev; ● ¢ nedostatečné citování vlastních děl použitých v novém textu,- tzv. auto plagiování; ● ●vydávání kompilace za původní práci a další. JAK JE PLAGIÁT NORMATIVNĚ VYMEZEN? ¢Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) plagiát či plagiátorství nijak nedefinuje a tyto výrazy dokonce ani nepoužívá. ¢ ¢Tento zákon však obsahuje řadu ustanovení, která se problematiky plagiátorství významným způsobem dotýkají (např. § 31 a § 45) nebo mohou sloužit k ochraně práv autora, jehož práce nebo její části byly plagiovány. ¢ ¢Mezinárodní norma ČSN ISO 5127-2003 jej popisuje jako ¢ „představení duševního díla jiného autora, půjčeného nebo napodobeného vcelku nebo zčásti, jako svého vlastního“. AUTORSKÝ ZÁKON ¢ ¢ Autorský zákon výslovně říká, že předmětem právní ochrany – a tedy ani plagiace - není „zejména námět díla sám o sobě, denní zpráva nebo jiný údaj sám o sobě, myšlenka, postup, princip, metoda, objev, vědecká teorie, matematický a obdobný vzorec, statistický graf a podobný předmět sám o sobě.“ ¢ ¢ DEFINICE PLAGIÁTORSTVÍ PODLE MU ¢Na webových stránkách Masarykovy univerzity je uvedeno: ¢„Za plagiátorství lze považovat úmyslné kopírování cizího textu a jeho vydávání za vlastní, nedbalé nebo nepřesné citování použité literatury, opomenutí citace (byť neúmyslné) některého využitého zdroje.“ ¢Tato definice je více kazuistická. Za její výhodu lze považovat větší srozumitelnost. ¢Otázky vyvolává slučování plagiování a nesprávné či nedbalé používání zdrojů. ¢V případě bakalářských a diplomových prací se však jedná o kvalifikační práce, kde by se autor neměl dopouštět nějakých nedbalostních pochybení. POSTIHY A TRESTÁNÍ PLAGIÁTORSTVÍ ●Postihy v mimoprávní rovině ● ●Disciplinární sankce ● ●Postihy v autorskoprávní rovině ● ●Trestněprávní sankce POSTIHY A TRESTÁNÍ PLAGIÁTORSTVÍ ¢Disciplinární sankce ● ●Probíhají v rámci vysoké školy. ● ●Mají právní základ v § 64 a násl. zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách. ●Jako možný postih hrozí napomenutí, podmíněné vyloučení ze studia se stanovením lhůty a podmínek k osvědčení, vyloučení ze studia. PLAGIÁTORSTVÍ NA MASARYKOVĚ UNIVERZITĚ ¢Právní rámec disciplinárního řízení na Masarykově ¢univerzitě vychází z příslušných ustanovení zákona č. ¢111/1998 Sb., o vysokých školách. ¢ ¢O potrestání studenta, jenž spáchal disciplinární ¢přestupek, rozhoduje disciplinární komise fakulty. ¢Polovinu členů komise musí tvořit studenti. ● ¢V případech porušení citačních norem dosahujících ¢kvalifikace plagiátu se uplatní vnitřní předpis PrF ¢MU č. 8 Disciplinární řád. ● JAK SE VYHNOUT PLAGIÁTORSTVÍ ? ●CITOVAT, CITOVAT A CITOVAT!!! ● ●Na Právnické fakultě platí citační směrnice 4/2014 ● ●Přesně odkazujte na zdroj všech převzatých údajů. ●Nezapomínejte odkazovat na zdroj též u cizojazyčných textů, které uvádíte ve svém překladu. ●Dodržujte předepsaná pravidla pro formální úpravu citací. ●Nekopírujte seznamy literatury. ●V seznamu literatury uveďte všechny zdroje, které jsou použity v textu práce. ●Neposkytujte své práce k opsání či okopírování jiným autorům a ani pro ně nepište na zakázku atd. B) JAK (DOBŘE) ZVOLIT TÉMA? VOLBA TÉMATU VE ČTYŘECH KROCÍCH ¢Výběr tématu ¢ ¢První rešerše- orientace v literatuře a zdrojích ¢ ¢Zúžení tématu-konkretizace ¢ ¢ ¢Cíl práce- o čem chci psát? ¢ ¢Tyto čtyři kroky probíhají „v hlavě“- jde o ¢přemýšlení nad zvoleným tématem PRVNÍ KROK: VÝBĚR TÉMATU ¢Výběr tématu je prvním a také zásadním krokem při přípravě psaní jakékoli odborné práce. ¢Na výběru a formulaci tématu záleží stimulace vaší tvůrčí práce. ¢Téma musí odpovídat obsahovému zaměření a předmětové skladbě oboru. ¢Vyberte si proto téma, které vás zajímá a přitahuje... ¢ „chci se o daném tématu více dovědět“, „chci sdělit a vysvětlit svůj názor či pohled na věc“, „chci s nějakým názorem polemizovat či kritizovat jej“, atd. ¢...a kterému byste se rádi věnovali, i kdyby nešlo o povinnou práci. DRUHÝ KROK: PRVNÍ REŠERŠE LITERATURY ¢Kde najdu zdroje? ¢https://aleph.muni.cz ¢https://www.law.muni.cz/content/cs/ ¢ ¢http://scholar.google.cz/ ¢ ¢Encyklopedický základ pro řadu teoretických konceptů: ¢http://plato.stanford.edu/ ¢ ¢Čemu se vyhnout? —Učebnice by neměla být hlavním zdrojem. —Wikipedia není přípustným zdrojem, pokud ovšem není její obsah předmětem kritiky práce. ¢ TŘETÍ KROK: KONKRETIZACE TÉMATU ¢Příliš široké téma je daleko složitější rozumně zpracovat než téma specifické. ¢Téma je nutné blíže specifikovat, omezit. Například: ¢tematicky: podtéma, jen jedna z dílčích otázek, jeden právní předpis, hodnocení, úvahy de lege ferenda … ; ¢místně: v jednom státě, na jednom jinak vymezeném území, srovnání dvou států … např. v ČR, v EU, ve vybraných státech EU apod... (vyhněte se pokušení řešit danou problematiku v celém světě); ¢časově: současnost, časový interval, sledování historického vývoje… např. od roku 2014, změny v ochraně vlastnického práva podle NOZ, atd...; ¢ ČTVRTÝ KROK: CÍL PRÁCE A ZÁKLADNÍ OTÁZKA ¢ ¢Formulujte jasně to, k čemu v práci chcete dospět: Co je cílem práce? ¢ ¢ ¢ ¢Cíl práce pak představíte prostřednictvím základní otázky či řady otázek nebo hypotézy a dílčích hypotéz ÚKOL Č. 1 VOLBA SEMINÁRNÍHO TÉMATU ¢ ¢Abychom mohli smysluplně diskutovat a ¢vysvětlit si různé přístupy k volbě tématu ¢bude vhodné, když si to procvičíme na ¢konkrétním tématu. ¢Návrh témat: ¢1. Eutanazie ¢2. Financování politických stran ¢3. Právo a internet ¢4. Evropská azylová politika ¢5. Domácí násilí PŘECHOD OD PŘEMÝŠLENÍ K PRVNÍMU NÁČRTU (ÚVODU) PRÁCE ¢Vysvětlení volby tématu tvoří obsah úvodu každé odborné práce. ¢Je vhodné si úvod načrtnout předem a po dopsání práce jej upravit; ¢Volba odborného tématu by měla respektovat tyto požadavky: ¢a) zvolené téma odborné práce by mělo odpovídat úrovni rozvoje vědeckého poznání daného oboru; ¢ ¢b)mělo by být aktuální, tzn., mělo by řešit nové ¢otázky a problémy; ¢ ¢c) mělo by vést k řešení zásadních otázek a ¢problémů; d) ¢d) mělo by být inovativní, tzn., mělo by vést ¢ k rozvoji daného oboru, poznání, atd. ¢ ¢ JAK SE VYSVĚTLUJE AKTUÁLNOST TÉMATU? ¢Zde se zdůvodňuje to, ¢proč je dané téma nové ve smyslu: -jaké nové souvislosti představuje, proč se stává ¢ novinkou; -proč jej doposud nikdo neřešil -nebo proč bylo ¢ nedostatečně řešené; ¢ (to znamená, že se objevily nějaké nové souvislosti; ¢ i známé téma může být aktuální, kdy došlo k jeho změně či vývoji) ¢Zdůvodňování aktuálnosti by mělo končit nastíněním toho, jaké nové ¢problémy dané téma otevírá... a to jsou již důvody pro vysvětlení jeho ¢důležitosti. ¢ PROČ JE TÉMA DŮLEŽIT0? ¢Zde se zdůvodňuje to, jaký zásadní problém či otázku dané téma představuje a otevírá; ¢Co řešení tohoto problému odhalí či umožní lépe porozumět? ¢Co dosud a proč nebylo či nemohlo být vyřešené? ¢K čemu řešení tohoto problému přispěje? ¢Zdůvodnění důležitosti tématu končí jasnou ¢formulaci základní otázky či hypotézy, které ¢chcete řešit či potvrdit. ¢ ČEMU SE VYHNOUT PŘI VYSVĚTLOVÁNÍ AKTUÁLNOSTI A DŮLEŽITOSTI TÉMATU? ¢To, že se o něčem už dlouho mluví či diskutuje, to ještě nemusí znamenat, že jde o důležitý nebo zásadní problém, že jsou diskutovány zásadní otázky; ¢to, že vás daný problém zajímá, neznamená, že je aktuální a důležitý z hlediska rozvoje daného oboru; Pozor! Nezdůvodňujte aktuálnost a důležitost subjektivně, že se vám daný problém líbí, že vás to zajímá, atd… ; ¢to, že se to týká všech (je to celospolečenský jev) ještě neprokazuje, že to musí být nový a zásadní problém z hlediska určitého vědního oboru; ¢ UVEĎTE, ZDA JEDNOTLIVÁ VYJÁDŘENÍ JSOU V HODNÁ PRO ZDŮVODNĚNÍ AKTUÁLNOSTI NEBO DŮLEŽITOSTI TÉMATU. ¢ ¢a)Dané téma považuji za aktuální zejména v souvislosti s Akčním plánem prevence domácího a generově podmíněného násilí na léta 2015 – 2018 schváleného letos v únoru vládou ČR. Ukázalo se, že úroveň ochrany osob ohrožených domácím násilím, a to dětí a především žen, by se dala výrazně zlepšit oproti aktuálnímu stavu na základě efektivnější prevence. ¢ ¢b) Toto téma považuji za aktuální, protože v České republice se již dlouhou dobu diskutuje o legalizaci eutanazie a chybí její právní úprava. ¢ ¢c) Byť je uprchlická krize hlavním tématem posledních summitů EU, členské státy se stále nejsou schopny dohodnout na jednotném řešení. Proto každá odborná práce, ve které se autor snaží své tvrzení podložit a ne pouze vyjádřit svůj subjektivní názory, je přínosná. ¢ ¢d) Téma ochrany před domácím násilím považuji za velmi důležité, protože se může týkat každého z nás nebo někoho příbuzného z rodiny. ¢ POKRAČOVÁNÍ ¢e) Situace, co se týče hazardování, je v České republice dlouhodobě nepříznivá. Oproti ostatním evropským zemím zde dochází ke vzniku neregulovaného a konkurenčního trhu, který podněcuje ke spotřebě. .... Otázka regulace hazardního hráčství se nově dostává do popředí vzhledem k novému vládnímu návrhu na vyšší zdanění od ledna 2016 v rámci novely zákona o loteriích. ¢ ¢f) Téma považuji za aktuální, protože násilí, jako společensky patologický jev, bylo a je pácháno odedávna. Na základě statistik od roku 2012 až 2014 počet obětí stále roste a domácí násilí zanechává nejen fyzické, ale hlavně psychické rány. ¢ ¢g) Tato problematika je v aktuálním zájmu všech zainteresovaných stran. Blízka budoucnost ukáže další vývoj tohoto problému a zejména jeho dalekosáhlé následky. ¢ ¢h) Plánované zlepšení systému spojené se zvýšením pokut považuji za důležitý a pozitivní krok v řešení problematiky silničního provozu. Čím lépe by byl tento systém nastaven, tím by se stal efektivnějším a cílenějším. Byl by pak schopen znovu snížit počet nehod a úmrtí na našich silnicích, což je ten nejdůležitější cíl bodového systému. ¢ ÚKOL Č. 2 ¢ ¢Na základě doporučených zásad se pokuste zdůvodnit ¢ ¢aktuálnost a ¢ ¢důležitost seminárního tématu. ¢ ¢ ZDŮVODNĚNÍ VOLBY TÉMATU V SEMINÁRNÍ ČI ODBORNÉ PRÁCI ¢Volba tématu se vždy uvádí v úvodu každé odborné práce. ¢ ¢a) Aktuálnost: proč je zvolený problém nový, současný, proč je to novinka, co je nové i na známem problému, resp. tradičním problému atd… . ¢ ¢b) Důležitost: jaký zásadní problém dané téma otevírá, také proč ten problém nebyl doposud řešen, nebo proč byl nedostatečně řešen – stručně nastínit řešení problému tak, abyste byli schopni následně formulovat základní otázku nebo nějakou hypotézu; ¢ ¢c) Základní otázky: jasně uvést, jaké otázky či hypotézy budou řešeny; formulujeme jednu obecnou otázku, která bude vyjadřovat také cíl práce a pak další podotázky; ¢ ¢d) Způsob řešení: jak bude problém řešen? Zde je nutné stručně nastínit postup resp. použitou metodu či metody výkladu; ¢ ¢ U bakalářských a diplomových prací je volba tématu obsahem úvodu. ¢(To jak se píše úvod BP nebo DP naleznete v elearningové osnově EL029) ¢ A2) TVORBA ZÁKLADNÍ OTÁZKY ¢Druhým krokem po volbě tématu je formulace základní otázky; tzn. toho problému, který budeme konkrétně řešit. ¢Formulaci základní otázky musí předcházet prostudování literatury, zmapování toho, co se zjistilo, popsalo, jak to bylo řešené atd. ¢Výzkumný problém je vhodné formulovat jako otázku. Náš výklad pak bude hledáním odpovědí na danou otázku či otázky. ¢Kromě základní otázky můžeme formulovat další podotázky. ¢Vyhněte se formulaci otázek bez ladu a skladu. ¢Postupujeme vždy od obecnějších problémů k jednotlivým, od abstraktních pojmů ke konkrétním. NEJČASTĚJŠÍ CHYBY PŘI FORMULACI ZÁKLADNÍ OTÁZKY? ¢Velmi široké vymezení problému, kdy není zřejmé, co vše se bude zkoumat. ¢ ¢ Výzkumný problém neprohlubuje naše poznání. ¢ ¢Výzkumný problém je triviální, jednoduchý. ¢ ¢Příkladem všech uvedených chyb jsou otázky typu: ¢Je potřebná legalizace eutanazie? Je potřebná právní úprava internetu? ¢ ¢Jde o příliš obecné otázky, kdy odpověď na ně ¢zní ano nebo ne, co naše poznání neposouvá a ¢nerozvíjí. ¢ NEJČASTĚJŠÍ TYPY ZÁKLADNÍCH OTÁZEK ¢Deskripce: „Jaké to je?“ ¢(zjišťujeme a popisujeme situaci, stav, výskyt jevu, atd.) ¢ Relace (vztahy a souvislosti) : „Jaký je vztah? “ ¢(dáváme do vztahu jevy, činitele a ptáme se, zda ¢existuje vztah mezi zkoumanými jevy, jakou povahu má ten vztah, jak se vyvíjí, atd...) ¢ Příčiny a důvody: „Proč to tak je?“ ¢(zjišťujeme příčiny, důvody, které vedly k určitému důsledku, atd...) ¢ ¢ ¢ A3) TVORBA HYPOTÉZY ¢Výzkumný problém určuje základní orientaci našeho tématu. Pro jeho další rozbor však nemusí vyjadřovat dostatek informací. K jejich získání slouží hypotézy. ¢Hypotéza je vědecký předpoklad, není to jakýkoli předpoklad - musí být vždy vyvozen z nějaké teorie. Nevíme ale, jestli je náš předpoklad správný /pravdivý nebo nesprávná/ nepravdivá. Jeho pravdivost či nepravdivost se musí prokázat; ¢Hypotézy rozšiřují naše poznání – empiricky ověřují části teorie. Na základě toho pak danou teorii doplňujeme nebo modifikujeme. ¢Hypotézy konkretizují, „rozmělní“ problém na částí. ¢ Náš výklad je pak procesem ověřování stanovené hypotézy – její verifikaci. ¢ ¢ JAK SPRÁVNĚ FORMULOVAT HYPOTÉZU? ¢stručně, jednoznačně, logicky jednoduše; ¢formulace by měla být v podobě oznamovací věty, nejčastěji implikace; ¢ měla by být ověřitelná, tj. všechny proměnné je nutné definovat operacionálně (jakou metodou je budeme zkoumat); ¢měli bychom se vyhýbat slovům, která vyjadřují osobní a kulturní soudy či preference; ¢ za hypotézu by neměla být vydávána definice nebo neurčité tvrzení. PŘÍKLADY NESPRÁVNĚ FORMULOVANÝCH HYPOTÉZ: ¢1.Sofistikované aplikace typu Business Intelligence (BI) mohou být ekonomicky prospěšné malým a středním podnikům formou podpory manažerského rozhodování. ¢Chyba: Formulace „mohou být prospěšné“ způsobuje vágnost hypotézy. ¢ ¢2. Český tisk věnuje málo pozornosti problematice školství. ¢Chyba: není zde komparativní prvek, „málo“ se nedá změřit. ¢ ¢3. Absolventů gymnázií je na vysokých školách více než jiných absolventů. ¢Chyba: vztah mezi dvěma proměnnými zde není jasně a explicitně vymezen. ¢ ÚKOL Č. 3 ¢Na základě vybraného tématu se pokuste o formulaci: a) základní otázky b)alespoň dvou podotázek c)alespoň jedné hypotézy (pokud to považujete za nutné) d) d) ¢ B) TVORBA STRUKTURY A OBSAHU PRÁCE? •Tvorba správné struktury práce je po volbě tématu druhým zásadním krokem •Text práce je členěn do tří úrovní: kapitola, podkapitola, oddíl, které jsou průběžně číslované arabskými číslicemi; ¢( např. číslování 1.1.2 znamená, že se jedná o první kapitolu, první podkapitolu a druhý oddíl) •1. Název kapitoly •1. 1 Název podkapitoly •1. 1. 1 Název oddílu ¢ ¢(Ke tvorbě struktury BP a DP viz více EL 029) UŽITEČNÉ RADY: ¢Správné členění práce je velmi důležité a prozrazuje to, jak problému rozumíte; ¢Číslujte proto přehledně, uvádějte nejvíce tři čísla; ¢např. číslování 1.2.3.1.8. již je nepřehledné a v podstatě prozrazuje, že autor se utápí v nějakém popisu, který nemá zřejmě konce ¢Pro další členění oddílů se doporučuje uvádět malé písmeno; např. 1.1.2a) ¢ KLASICKÁ STRUKTURA ODBORNÉ PRÁCE NA PRÁVNICKÉ FAKULTĚ V BRNĚ ¢ ¢Úvod …. Představení volby tématu, aktuálnosti a důležitosti, základní otázky , metody a strukturu práce ¢1. Kapitola řeší otázku : „Co je to?“ Jaký je to právní problém? ¢V podkapitolách představíme základní pojmy, vznik, ¢vývoj a historická geneze problému, formy a podoby daného jevu či problému; ¢ ¢2. Kapitola Jak je tento problém právně upraven? ¢V podkapitolách představíte právní úpravu problému v ¢mezinárodních, evropských a národních dokumentech; ¢(zde se doporučuje uvést i srovnání s právní úpravou v jiných – ¢vybraných zemích světa či EU) ¢ ¢ POKRAČOVÁNÍ KAPITOL ¢3. Kapitola „Které otázky je nutné řešit? ¢ Tvoří jádro práce a v podkapitolách identifikujete ¢„slabiny“, problémy , které nejsou dostatečně řešeny a ¢navrhnete nové řešení; tento návrh nebo ¢model je nutné zdůvodnit. ¢4. Kapitola „Analýza konkrétních případů“ ¢Do odborné práce, která řeší právní problémy je vhodné zařadit analýzu konkrétních případů; jde o potvrzení našeho návrhu řešení+ ¢Závěr je zrcadlovým odrazem úvodu, kde zhodnotíte celou práci… nepleťte si závěr s návrhy řešení… ¢Použitá literatura ¢Přílohy ¢ PŘÍKLAD STRUKTURY PRÁCE: PRÁVNÍ ÚPRAVA EUTANAZIE V ČR ¢Úvod ¢1.kapitola Co je to eutanazie? ¢1.1 Proč se začalo mluvit o eutanazii v dnešní společnosti? ¢1.2 Formy eutanazie a jejich vývoj ¢2. kapitola Eutanázie: dobrovolný konec života? ¢2.1 Různé přístupy k pojetí eutanazie ¢2.1.1 Argumenty pro legalizaci eutanazie ¢2.1.2 Argumenty proti legalizaci eutanazie ¢3. kapitola Eutanazie jako právní problém ¢3.1 Vývoj diskuse a návrhů na právní úpravu eutanazie v České republice ¢3.2 Právní úprava eutanazie v EU ¢3.3 Právní úprava eutanazie ve vybraných zemích USA, Švýcarsko, ¢3.4 Srovnání jednotlivých modelů a řešení eutanazie ¢4. Je nutná legalizace eutanazie? ¢4.1 Návrh řešení eutanazie jako společenského problému ¢4.2 Návrh legislativního řešení eutanazie ¢Závěr ¢Použitá literatura ÚKOL Č. 4 NAVRŽENÁ STRUKTURA MÁ NĚKOLIK NEDOSTATKŮ. POKUSTE SE JE ODSTRANIT ¢Úvod ¢1.Kapitola Co je to korupce? ¢1.1 Výklad základních pojmů: korupce a úplatkářství ¢1.2 Formy a způsoby páchání korupce ¢1.3 Typické způsoby páchání korupce ve veřejné správě ¢1.4 Příčiny vzniku korupce a stádia jejího vývoje ¢1.4.1 Veřejné zakázky jako objekt korupce ¢1.4.2 Financování politických stran jako nástroj korupce ¢2. Kapitola Korupce jako právní problém. ¢ 2.1 Právní úprava postihu korupce v mezinárodně právních dokumentech a EU ¢ 2.2 Právní úprava postihu korupce ve vybraných státech EU ¢ 2.3 Právní úprava postihu korupce v českém právu ¢ 2.4.1 Trestněprávní úprava korupce v ČR ¢ 2.4.2 Úprava korupce v českém obchodním zákoníku ¢ 3. Kapitola Je česká protikorupční politika efektivní? ¢3.1. Preventivní protikorupční opatření v rámci státní a veřejné správy ¢3.2 Preventivní protikorupční opatření v oblasti zadávání veřejných zakázek ¢ 4.Kapitola Protikorupční opatření ¢4.1. Aktuální preventivní protikorupční opatření ¢4.2 Represivní protikorupční opatření ¢ 4.3. Slabiny české protikorupční politiky ¢ 4.4. Návrh nové právní úpravy protikorupčních opatření ¢Přílohy ¢Závěr ¢Použitá literatura ¢ ¢ ODHALENÉ CHYBY VE STRUKTURŘE ¢Úvod ¢1.Kapitola Co je to korupce? ¢1.1 Výklad základních pojmů: korupce a úplatkářství ¢1.2 Formy a způsoby páchání korupce 1.3 ¢1.3 Typické způsoby páchání korupce ve veřejné správě 1.4 ¢1.4 Příčiny vzniku korupce a stádia jejího vývoje 1.2 ¢1.4.1 Veřejné zakázky jako objekt korupce ¢1.4.2 Financování politických stran jako nástroj korupce ¢2. Kapitola Korupce jako právní problém. ¢ 2.1 Právní úprava postihu korupce v mezinárodně právních dokumentech a EU ¢ 2.2 Právní úprava postihu korupce ve vybraných státech EU ¢ 2.3 Právní úprava postihu korupce v českém právu ¢ 2.4.1 Trestněprávní úprava korupce v ČR 2.3.1 ¢ 2.4.2 Úprava korupce v českém obchodním zákoníku 2.3.2 ¢ 3. Kapitola Je česká protikorupční politika efektivní? ¢3.1. Preventivní protikorupční opatření v rámci státní a veřejné správy 3.1.1 ¢3.2 Preventivní protikorupční opatření v oblasti zadávání veřejných zakázek 3.1.2 ¢ 4.Kapitola Protikorupční opatření ¢4.1. Aktuální preventivní protikorupční opatření 3.1 ¢4.2 Represivní protikorupční opatření 3.2 ¢ 4.3. Slabiny české protikorupční politiky 4.1 ¢ 4.4. Návrh nové právní úpravy protikorupčních opatření 4.2 ¢Závěr před přílohami ¢Přílohy ¢Závěr ¢Použitá literatura ¢ ¢ ŘEŠENÍ ÚKOLU Č. 4 ¢Úvod ¢1.Kapitola Co je to korupce? ¢1.1. Výklad základních pojmů: korupce a úplatkářství ¢1.2. Příčiny vzniku korupce a stádia jejího vývoje ¢1.3. Formy a způsoby páchání korupce ¢1.4.Typické způsoby páchání korupce ve veřejné správě ¢1.4.1 Veřejné zakázky jako objekt korupce ¢ 1.4.2 Financování politických stran jako nástroj korupce ¢2. Kapitola Korupce jako právní problém. ¢ 2.1 Právní úprava postihu korupce v mezinárodně právních dokumentech a EU ¢ 2.2 Právní úprava postihu korupce ve vybraných státech EU ¢ 2.3 Právní úprava postihu korupce v českém právu ¢ 2.3.1 Trestněprávní úprava korupce v ČR ¢ 2.3.2 Úprava korupce v českém obchodním zákoníku POKRAČOVÁNÍ ¢3.kapitola Protikorupční opatření ¢3.1. Aktuální preventivní protikorupční opatření ¢3.1.1 Preventivní protikorupční opatření v rámci státní a veřejné správy ¢3.1.2 Preventivní protikorupční opatření v oblasti zadávání veřejných zakázek ¢3.2 Represivní protikorupční opatření ¢4. Kapitola Je česká protikorupční politika efektivní? ¢ 4.1. Slabiny české protikorupční politiky ¢ 4.2. Návrh nové právní úpravy protikorupčních opatření ¢ Závěr ¢Použitá literatura ¢Přílohy ¢ ¢