Jak se tvoří struktura a obsah práce? Osnova semináře: a)Jak se tvoří hypotézy nebo základní otázky práce? b) Jak se tvoří struktura a obsah práce? d) Název práce A) TVORBA HYPOTÉZY A ZAKLADNÍCH OTÁZEK •Zásadním krokem v přípravní fázi je tvorba hypotéz a základních otázek. • • Jejich formulace a vymezení je nutné pro tvorbu struktury práce. • •Bez vymezení základních otázek by se velmi těžko tvořila struktura a osnova práce • • A1) Co je to hypotéza? Slovo hypotéza je z řeckého slova hypo-thesis, tzn. podklad, předpoklad, ale i princip; používá se ve významu slova jako výpověď •Hypotéza je domněnka, nová teze, o které ovšem nevíme, jestli je správná/pravdivá nebo nesprávná/ nepravdivá; Její pravdivosti se musí prokázat; • -musí být formulována tak, aby ji bylo možné potvrdit nebo vyvrátit (ne •přání a žádné příkazy); -musí být vyjádřena přesně určenými pojmy; • - výklad je pak vlastně procesem ověřování stanovené hypotézy – verifikaci. •-tvrzení, které žádné ověřování nepřipouští, tzv. nevyvratitelná hypotéza, je vědecky bezcenné • Hypotézy se tvoří v souladu s teorií, musí se jednat o soud v souladu s určitou teorií; • Hypotézy se nevyslovují v případě, kdy není co vysvětlovat; • • • Kdy přistupujeme ke tvorbě hypotézy? •Když máme vysvětlit (zdůvodnit, •dokázat) nějaký fakt a mezi •uznávanými teoriemi či •přístupy nenacházíme pro •něj vysvětlení a zdůvodnění. • • Příklad formulace hypotézy: •„ Otázkám migrace a problémům, se kterými se v České republice •potýkají přistěhovalci a jejich komunity, je také ve zdejší literatuře •věnována stále větší pozornost. V rámci evropského migračního •prostoru se tato země v posledních letech stává zemi destinace •rostoucího počtu migrantů. Kromě toho, je třeba upozornit na to, že •romská komunita je v České republice sice uznána za tradiční •národnostní menšinu ve smyslu platných norem, na druhé straně se však •požadavky a potřeby této komunity v mnoha aspektech podobají •požadavkům a potřebám nových menšin. Odborná literatura se přirozeně •zabývá různými sociálními, kulturními, politickými, a také právními •otázkami postavení Romů v české společnosti. Jde takřka o ideální téma pro interdisciplinární výzkum.“ • •Převzato od Scheu, H. Migrace a kulturní konflikty. Praha: Auditorium, 2011, s. 14. • Úkol. č. 1 •Pokuste se z následujícího faktu zformulovat hypotézu nebo hypotézy. Jedná se o fakt, který je nutné ověřit a na základě toho navrhnout řešení, resp. i právní úpravu. Doposud se jeho vysvětlení rozcházejí. •„ Je potvrzeným faktem, že na chráněných vlakových přejezdech dochází k většímu počtu nehod než na nechráněných“ •Jedna hypotéza může znít …… •Druhá hypotéza může znít ….. • A2) Tvorba základních otázek •V případě, že nelze hypotézy formulovat, užívá se místo •hypotéz tvrzení, resp. základní otázka, prostřednictvím které •je vyjádřen problém jako předmět zkoumání. • •Příklad pro formulování otázky: • „Při vymezení pojmu interpretace se tedy objevují zdánlivě neslučitelné ideje, jejichž vztah lze v závislosti na zvolené filosofické koncepci vnímání světa uchopit jako dialektický či komplementární:…. Ve vztahu k problematice právní interpretace je tedy zapotřebí klást základní otázku, jakým způsobem lze charakterizovat formy poznávání práva a právní relevantní skutečnosti“ • • B) Jak se tvoří struktura a obsah práce? •Tvorba správné struktury práce je po volbě tématu druhým zásadním krokem •Text práce je členěn do tří úrovní: kapitola, podkapitola, oddíl, které jsou průběžně číslované arabskými číslicemi; •( např. číslování 1.1.2 znamená, že se jedná o první kapitolu, první podkapitolu a druhý oddíl) •1. Název kapitoly •1. 1 Název podkapitoly •1. 1. 1 Název oddílu • •(Ke tvorbě struktury BP a DP viz více EL 029) Užitečné rady: •Správné členění práce je velmi důležité a prozrazuje to, jak problému rozumíte; •Číslujte proto přehledně, uvádějte nejvíce tři čísla; •např. číslování 1.2.3.1.8. již je nepřehledné a v podstatě prozrazuje, že autor se utápí v nějakém popisu, který nemá zřejmě konce •Pro další členění oddílů se doporučuje uvádět malé písmeno; např. 1.1.2a) • K čemu slouží struktura práce? •Struktura práce tvoří nejen „kostru“ práce ale sehrává důležitou roli při psaní tzn. výkladu problému; prostě nastiňuje nám cestu, kterou máme postupovat a struktuře pak odpovídá obsah práce. Obsah je proto důležitý, protože podává první informaci o tom, o čem jsme psali a také jak jsme problém řešili atd… •Co mám dělat, když si nevím rady s přípravou struktury práce? •Pokud selhává naše intuice a nebo nechceme jít triviální cestou jako historie – vývoj problému, současné řešení a aktuální otázky, tak nám mohou pomoct metody Mind maps nebo také metody, které jsme uváděli v prvním semináři. •Na základe uvedených metod si vytvoříme základní body, tematické okruhy, které řadíme dle logiky věci; •Prostřednictvím vymezených okruhů – částí práce se pokusíme upřesnit vnitřní strukturu jednotlivé části, tak aby navržené teze, (možné názvy kapitol) co nejlépe vystihovaly logiku výkladu. • Příklad struktury práce: Právní úprava eutanazie v ČR •Úvod •1.kapitola Co je to eutanazie? •1.1 Proč se začalo mluvit o eutanazii v dnešní společnosti? •1.2 Formy eutanazie a jejich vývoj •2. kapitola Eutanázie: dobrovolný konec života? •2.1 Různé přístupy k pojetí eutanazie •2.1.1 Argumenty pro legalizaci eutanazie •2.1.2 Argumenty proti legalizaci eutanazie •3. kapitola Eutanazie jako právní problém •3.1 Vývoj diskuse a návrhů na právní úpravu eutanazie v České republice •3.2 Právní úprava eutanazie v EU •3.3 Právní úprava eutanazie ve vybraných zemích USA, Švýcarsko, •3.4 Srovnání jednotlivých modelů a řešení eutanazie •4. Je nutná legalizace eutanazie? •4.1 Návrh řešení eutanazie jako společenského problému •4.2 Návrh legislativního řešení eutanazie •Závěr •Použitá literatura C)VOLBA NÁZVU PRÁCE •Název práce musí být •a) výstižný; •b) terminologický přesný; musí plně respektovat sémantické a gramatické zásady •c) jasný a jednoznačný; neměl by vést k jiné interpretaci, než jak zamýšlel autor •d) slovně úsporný; • • Úkol č. 4 Uveďte, proč jsou uvedené názvy nevhodné? -Dohled státního zástupce nad zachováním zákonnosti orgánů územní samosprávy. Analýza strategických dokumentů územní samosprávy z pohledu definování účinnosti nástrojů využívaných na dohled státního zástupce nad zachováním zákonnosti orgány územní samosprávy. • •- Prezident republiky • •- Soudní kontrola veřejné správy, úloha správního a ústavního soudnictví v systému kontroly veřejné správy. • •- Rybářství v České republice • •-Proč bychom se neměli bát Evropské unie? •