DPVP09 Strategie uplatnění vědecké práce (podzim 2017) Projekt je financován z Fondu rozvoje Masarykovy univerzity Projektové a dotační financování – právní vymezení a problémy Co je to projekt? „Jedinečný proces sestávající z řady koordinovaných a řízených činností s daty zahájení a ukončení, prováděný pro dosažení předem stanoveného cíle, který vyhovuje specifikovaným požadavkům, včetně omezení daných časem, náklady a zdroji.“ ČSN ISO 10006:2004. Systémy managementu jakosti – Směrnice pro management jakosti projektů. Český normalizační institut. 2004. Zákonné vymezení • Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů; • Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů; • Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Zařazení v systému práva • Projektové financování patří do oblasti veřejného práva (samozřejmě implikace do práva soukromého) • V rámci veřejného práva patří specificky do finančního práva. • Přesahy se správním právem. • Úprava trpí roztříštěností úpravy a takřka nulovou kodifikací oblasti. Zákonodárce doposud nereflektoval změnu paradigma v oblasti veřejných financí. Projektové financování jako součást veřejných financí • Zákon o finanční kontrole definuje: DPVP09 Strategie uplatnění vědecké práce (podzim 2017) Projekt je financován z Fondu rozvoje Masarykovy univerzity „veřejné výdaje vynaložené ze státního rozpočtu, z rozpočtů územních samosprávných celků, z jiných peněžních fondů státu, územního samosprávného celku nebo jiných právnických osob uvedených v písmenu a), z prostředků soustředěných v Národním fondu a z jiných prostředků ze zahraničí poskytnutých na základě mezinárodních smluv nebo poskytnutých k plnění úkolů veřejné správy.“ • Projektové financování je tedy součástí veřejných financí. • Projekty často vnímány jako tendenční výjimka z pravidel formujících se od francouzské revoluce. Metoda 3E • Vychází ze zákona o finanční kontrole • Hospodárnost (economy - použití veřejných prostředků k zajištění stanovených úkolů s co nejnižším vynaložením těchto prostředků, a to při dodržení odpovídající kvality plněných úkolů) • Účelnost (efficiency – způsob vynaložení prostředků při zajištění stanovených cílů) • Efektivita (effectiveness - použití veřejných prostředků, kterým se dosáhne nejvýše možného rozsahu, kvality a přínosu plněných úkolů ve srovnání s objemem prostředků vynaložených na jejich plnění) Správní a soudní přezkum • Jedním ze základních principů právního státu je možnost přezkumu • Zejména ve strukturálních fondech se snaží poskytovatelé dotace vnutit dojem, že jejich rozhodnutí o snížení či odebrání dotace je nepřezkoumatelné a nezvratitelné • Stále se však jedná o veřejné finance – tj. teze je irelevantní (byť je uváděna ve smlouvách apod.) • Správní řád často vyloučen pro akt rozhodnutí; to však nesmí znamenat popření základů práva; a také neznamená • Jsme nyní v době etablace judikatury ve vztahů k „velkým“ projektům DPVP09 Strategie uplatnění vědecké práce (podzim 2017) Projekt je financován z Fondu rozvoje Masarykovy univerzity Typičtí poskytovatelé projektových dotací relevantní pro PrF MU • GAČR • TAČR • Rezortní granty ministerstev • Dotace krajů, obcí • Strukturální fondy (Operační programy) • Granty EU – DG Justice; Horizont 2020; Erasmus+ • Nadace (Hlávkova nadace, Nadace Jana Husa, Nadační fond Neuron atd.) • Ostatní (např. VisegradFund) Strukturální fondy • Obrovský objem prostředků – 2014 - 2020 cca 620 mld. Kč • Tristní zákonné vymezení • Tzv. příručky (Příručka pro žadatele, příručka pro příjemce) často stavěna nad sílu zákona. • Z příruček se tak stala duplicitní „zákonná“ větev (3E postačující, spolu s výše uvedenými zákony, zák. o účetnictví apod. – nutná je však změna paradigma) – kontrola i od NKÚ, FÚ, EU, auditor • Občasná rozpornost mezi zákonem a příručkou • Touto „dobrou praxí“ se začínají řídit i další poskytovatelé Problémy strukturálních fondů • Fluktuace personálu (úředníků i vedení) u poskytovatelů dotace – tristní možnost strategického rozhodování • Administrativní náročnost – důraz na výkaznictví, namísto na výstup a jeho kvalitu • Nízká efektivita vynaložených výdajů díky administrativě • Popírání principu veřejného práva „soukromá osoba smí činit cokoliv jí není zakázáno; veřejný subjekt nesmí činit nic, co mu není přikázáno“ DPVP09 Strategie uplatnění vědecké práce (podzim 2017) Projekt je financován z Fondu rozvoje Masarykovy univerzity • Protiprávní popření závaznosti výroků osoby jednající za veřejný orgán – co povolí jeden projektový manažer, může druhý zakázat a odebrat tak část vynaložené dotace (viz odbor PAS MŠMT) – judikatura Nejvyššího správního soudu již stanovila, že tento postup je nezákonný, a to i v projektové oblasti • Systém veřejných zakázek • Popření principu právní jistoty – změny stanovisek poskytovatelů; časté změny pravidel čerpání • Netransparentnost – nezveřejnění metodických dopisů poskytovatelů (přitom zákon umožňuje zatajovat některé informace pouze v taxativně vymezených případech, jako např. bezpečnostní složky apod.) • Prezenční listiny (karta účastníka) Vyplatí se tedy investovat do snah získat projektové dotační prostředky? ANO!