Interaktivní osnova: skupiny R. Zbírala
Seminář 1: Stát a společnost
Materiály pro přípravu
Na první seminář si pročtěte následující texty (aktivní čísla stránek jsou odkazem na pdf soubory):
- Filip, J., Svatoň, J. Státověda. 5. vydání. Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s. , 2011, s. 15-20, 32-35, 305-315.
- Z. Neubauer: Státověda a theorie politiky, Jan Laichter, Praha 1947, s. 87-92.
- Donbas a "obsah" státu
- Doněčtí povstalci mají tarify snů, na ukradenou síť se volá přes Rusko. Zdroj: https://mobil.idnes.cz/donecka-lidova-republika-fenix-operator-ukrajina-f7c-/mobilni-operatori.aspx?c=A170519_174352_zahranicni_aha
- Z Krymu je černá díra na peníze, Moskva do něj napumpovala stamiliardy. Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/rusko-krym-treti-vyroci-anexe-de0-/zahranicni.aspx?c=A170320_2313342_zahranicni_aha
- Kauza Peroutka
- Hrad se za Peroutku neomluví. Bojí se, že by za Zemanovy výroky lidé žalovali stát. Zdroj: http://www.lidovky.cz/prezidentska-kancelar-poda-dovolani-proti-rozsudku-ze-se-ma-omlu-pyg-/zpravy-domov.aspx?c=A160923_101036_ln_domov_ele
- KALVODA: Kauza Peroutka. Prezident řádí a vláda mlčí. Zdroj: http://www.lidovky.cz/prezident-radi-a-vlada-mlci-d0x-/nazory.aspx?c=A161004_113911_ln_nazory_sij
- Kauza Peroutka: Kdo vlastně nese odpovědnost za urážky z úst Miloše Zemana? Zdroj: http://hlidacipes.org/kauza-peroutka-kdo-vlastne-nese-odpovednost-za-urazky-milose-zemana/
Podněty k četbě:
- obsah pojmu stát (formální vs materiální pojetí)
- personalita vs teritorialita práva
- dvojí pojetí státu (suverén vs korporace)
Klíčová slova:
- povaha, organizace, činnost a úloha státu
- instituce
- instituce soukromé a veřejné
- veřejnoprávní korporace
- samospráva
Písemné memo:
Toto memo je povinné, tj. musí jej odevzdat všichni studenti. Můžete za něj samozřejmě získat body (viz organizační pokyny). Odevzdáte jej v písemné podobě na prvním semináři.Zamyslete se nad následujícími otázkami: Co by podle vás mělo přinést budoucímu právníkovi studium státovědy? Jde v současnosti o předmět důležitý, má nějaké přesahy do praxe? Kdybyste měli možnost ovlivnit obsah seminářů ze státovědy, kladli byste důraz na 1) diskuze o aktuálních otázkách, 2) přípravě na zkoušku, 3) řešení praktických příkladů, 4) prohlubování teoretických znalostí z přednášek (svou volbu odůvodněte).
Rozsah mema by se měl pohybovat kolem 500 slov, přivítal bych výsledek vytištěný (nikoliv psaný rukou), snažte se dodržet alespoň základní pravidla pro úpravu textu (zarovnání do bloku atd.)