Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 MP313K Úvod do studia veřejné správy Zkoumání veřejné správy. Evropské aspekty a souvislosti veřejné správy 2. přednáška 12.10. 2017 doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Osnova přednášky a její cíl:  Vědecké přístupy k veřejné správě, základy správní vědy (historie studia veřejné správy; pojem, charakteristika a metody správní vědy).  Zkoumání veřejné správy v evropském kontextu (mezinárodní vědecké sítě).  Evropské aspekty a souvislosti veřejné správy (pojmy europeizace; evropský správní prostor; role Rady Evropy a Evropské unie; principy dobré správy)  Cíl: cílem této přednášky je, aby studenti nazírali na veřejnou správu jako předmět zkoumání, orientovali v historii vědeckého zkoumání veřejné správy a byli seznámení se zkoumáním veřejné správy v širším evropském kontextu. Kromě toho by dále studenti měli být seznámení s evropskými aspekty a požadavky na veřejnou správu. I.1 Administrativistika – Správní studia Zahrnuje obory: - věda(teorie) správního práva („VSP“) - správní věda („SV“) - správní politika Správní věda:  Centrální pojem (předmět zkoumání) = Veřejná správa jako komplexní, multikriteriální společenský jev.  Přístupy ke zkoumání veřejné správy  Rozmanitost, členitost – možnost více přístupů (sociologický, politologický, ekonomický, manažerský, právní,…).  Vývoj v čase, pružnost – více či méně dle potřeb společnosti (státu). Souvisí s plněním cílů, funkcí a úkolů veřejné správy ve společnosti. I.2 Vývoj zkoumání veřejné správy Významný pro chápání veřejné správy v potřebných souvislostech. Veřejná správa /na rozdíl od právy soukromé/ - znak trvalosti, kontinuity. Současnost veřejné správy do značné míry ovlivněna předchozím vývojem. + zkušenosti („Historia magistra vitae“). Tradice a základy současné naší veřejné správy /hlavních historické etapy/:  kameralistika, policejní věda (Francie, Prusko – 17. – 18.století) - vytváření silného centralizovaného absolutistického státu = prakticistní přístupy.  správní nauka (18. stol.- počátek 19. /Bonnin, L. von Stein/ = působení správy ve společnosti.  Evropa - období juristické (od poloviny 19. stol.- vytvářen právní stát, úloha práva, zkoumání práva, rozpracována teorie správního práva  /klasici – F.Weyr, J.Pražák, A.Merkl, J.Hoetzel, E.Hácha, J.Pošvář,../ (až k právnímu normativismu). Převládalo až do 2. světové války. Mimo tento rámec - M.Weber (sociologie), H.Fayol (modely řízení). Vývoj zkoumání veřejné správy -pokr. 1  USA – převládající manažerské přístupy – akcent na kvalitní řízení, efektivnost (F.W.Taylor) - převzaté ze soukromé sféry,  a také personální a etické aspekty – nestrannost, apolitičnost, odbornost, (W.Wilson).  Období po 2.světové válce – rozvoj správní vědy („Public Administration“), inspirace z USA do Evropy.  Mnohost metod zkoumání a přístupů – různé směry zkoumající odlišné aspekty veřejné správy: (behaviorismus,Human Relations, Decision Making, systémový přístup, kontingenční přístup, …) Vývoj zkoumání veřejné správy -pokr. 2  metody hodnocení („evaluace“) : TQM, EFQM, CAF, benchmarking, a další. Tyto metody – původ v soukromém sektoru. /Avšak: Limity využití manažerských metod – legalita, veřejný zájem/ . -------------------------  specifický vývoj v „sovětském bloku“ = v centralizovaném systému státní správy. – Obor „teorie socialistické státní výstavby“. Odraz, resp. projev moderních přístupů – zprostředkovaně, s odlišnou terminologií: „teorie řízení“, „teorie organizace“. Vznik oboru „Správní věda“.  U nás po roce 1989 – otevřen prostor zkoumání. I.3 Obory (předměty): - Správní věda („SV“) - Věda správního práva („VSP“) Předmět zkoumání: SV = Veřejná správa jako komplexní společenský systém VSP = Správní právo jako systém právních norem, zásad, principů (u VSP) Pozn.1 : pojem „systémová metoda“ ( u obou odvětví) Pozn.2 : „správněprávní“ a „správněvědní“ přístup. Vztah správní vědy („SV“) a vědy správního práva („VSP“)-pokr. Společný cíl obou disciplin: = zvýšení efektivnosti veřejné správy. Ovšem odlišnými, „svými“ způsoby: VSP = náměty, návrhy pro legislativu (de lege ferenda) (+ inspirace pro judikaturu), SV = doporučení pro správní praxi, včetně ústřední (pro koncepce, reformy, racionalizaci, i vlastní činnost). Pozn.: Pojem „efektivnost veřejné správy“ = společenská efektivnost (= míra, způsob a náklady naplňování cílů a úkolů VS) II.1 Aktuální VÝVOJ zkoumání veřejné správy (trendy ve správní vědě, mezinárodní vědecké sítě) úloha :  - národních vzdělávacích a výzkumných institucí (Francie – ENA, Německo – Institut správních věd ve Speyeru, atd…), (V ČR – Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra)  - mezinárodních a nadnárodních organizací (podporujících demokracii, ochranu lidských práv, ekonomický rozvoj, efektivní řízení): -, Rada Evropy, OECD, EU, OSN.  + vědeckých institucí: - IIAS / EGPA Brusel, - EIPA - Maastricht, - EUI ve Florencii. - NISPACee – Bratislava – síť institutů a škol VS v rámci Stř. a Vých.Evropy. (+ síť institucí pro veřejnou správu „UNPAN“ /OSN/).  Odborné konference ( např. každoroční – EGPA – „European Group for Public Administration“). - inspirace, prezentace výsledků, výměna zkušeností, rozvoj věd o VS.  Publikace (knihy, časopisy, sborníky, webové stránky). II.2 EGPA – „European Group for Public Administration“.  Konference srpen 2017 v Miláně.  Permanent Study Groups ( ilustrace oblastí, hledisek zkoumání VS) • PSG I: E-Government • PSG II: Performance in the Public Sector • PSG III: Public Personnel Policies • PSG IV: Local Governance and Democracy • PSG V: Regional and Local Government • PSG VI: Governance of Public Sector Organizations • PSG VII: Quality and Integrity of Governance • PSG VIII: Civil Society, Citizens and Government Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Další Permanent Study Groups:  PSG IX: Teaching Public Administration  PSG X: Law and Public Administration  PSG XI: Strategic Management in Government  PSG XII: Public Sector Financial Management  PSG XIII: Public Policy  PSG XIV: EU Administration and Multi Level Governance  PSG XV: Public Administration, Technology and Innovation  PSG XVI: Public and Nonprofit Marketing  PSG XVII: Sociology of the State: Reforms and Resilience  PSG XVIII: Justice and Court Administration  PSG XIX: Public Network Policy and Management  PSG XX: Welfare State Governance & Professionalism  PSG XXI: Policy Design and Evaluation  PSG XXII: XXII Behavioral Public Administration. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 III.1 Evropský správní prostor - vývoj správních systémů a právních úprav v evropských zemích, - určité společné znaky (tradice, hodnoty, principy, a také organizační systémy), i když lze identifikovat 3 hlavní modely: francouzský, německý /a rakouský/, a anglický. - vývoj institucionalizace (Rada Evropy, ES/EU), - proces evropeizace správního práva (pojmy, principy, záruky, postupy, přezkum), viz např. aktuálně – GDPR. - vytváření „Evropského správního prostoru“. Evropský správní prostor Trojí pojetí:  a) prostor EU (členských států EU), vymezený komunitárním, resp. unijním právem,  b) společný správní prostor vytvářený na bázi mezivládní spolupráce (smlouvy, dohody) tj. administrativní spolupráce států (nejen EU), veřejnoprávních korporací i nevládních organizací.  c) prostor veřejné správy evropských demokratických států, založený na společném, sdíleném hodnotovém základě (včetně respektu k základním právům jednotlivce), a projevený ve společných obecných principech, na bázi tzv. ius commune (zejména na bázi Rady Evropy). Vliv soudní judikatury – SD EU, ESLP. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Evropský správní prostor :  Pilíře „Evropského správního prostoru“: • právní stát, • předvídatelnost a spolehlivost, • otevřenost a transparentnost, • odpovědnost, • efektivnost.  Veřejná správa jako služba občanům a veřejnosti. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15 III.2 Principy dobré správy „Dobrá správa“ (Good Administration, Good Governance) - vs. „Špatná správa“ - „maladministration“. + „Právo na dobrou správu“ Principy dobré správy Působí k tomu, aby veřejná správa (správní orgány) fungovaly správně a dobře, plnily své cíle a úkoly, požívaly správných metod, a správných forem činnosti ( a správným způsobem). a to z pohledu veřejného zájmu i práv a zájmů občanů. Principy dobré správy (povaha, úprava) = požadavky, vodítka (standardy úrovně, kvality) pro správný výkon veřejné správy, pro správnou správní praxi. Obsahem: některé zásady povahy neprávní (etické), ale některé právní povahy. Pokusy o katalogy principů. - např. Doporučení VM RE (2007)7, - nebo materiál VOP z roku 2006 – „desatero“. Určitým koncentrovaným vyjádřením – „Základní zásady činnosti správních orgánů v platném správním řádu ( z.č.500/2004 Sb., § 2 – 8). Rovněž – v úpravě povinností úředníků státních a územních samosprávných celků v příslušných zákonech. Principy dobré správy Rozvinuly a uplatňují se: v Evropském správním prostoru, (= systémy veřejné správy členských zemí Rady Evropy, EU, a samotné EU) . Včleňovány do různých dokumentů, doporučení, smluv, právních úprav, - uplatňovány v judikatuře (ESLP, SD EU, ÚS, ale i NSS). Principy dobré správy - členění dle zaměření: Některé z nich jsou povahy hodnotové /materiální, “obsahové“/ míří ke spravedlnosti, ochraně práv, apod. Mnohdy usměrňují obsah rozhodnutí. /proporcionalita, předvídatelnost, ochrana veřejného zájmu, transparentnost, nestrannost, objektivita/. Některé - povahy spíše procedurální /“technické“, resp. etické/ - jak postupovat, řešit procesní otázky, jak se chovat k adresátům – klientům. /včasnost, rychlost, otevřenost - transparentnost, procesní rovnost, procesní ekonomie, ale také slušnost a zdvořilost…/ = blízké procesním zásadám. Slouží naplnění zásad hodnotových, materiálních. Principy dobré správy základem pro  naplnění „práva na dobrou správu“  (čl. 41 Charty základních práv EU /Nice 2000/ ),  ale používán již v judikatuře Soudu první instance a ESD = nabývání právní závaznosti).  naplňování ústavních principů právního státu v podmínkách veřejné správy (Ústava ČR, Listina ZPS) = základ vztahů občan vs. veřejná správa. Principy dobré správy slouží  jako jedno z hlavních hledisek pro činnost Veřejného ochránce práv (§ 1 z.č 346/1999 Sb.) – „porušení principů dobré správy“,  řádnému výkonu veřejné správy, mj. dle „základních zásad činnosti správních orgánů“ (§§ 2 – 8 správního řádu - z.č. 500/2004 Sb.). Navozuje je zejména § 4 a § 8 - zásada „dobré správy“ a spolupráce správních orgánů v zájmu dobré správy. Další zásady: šetření práv a oprávněných zájmů, ochrana dobré víry (§ 2), pomoc a poučení dotčeným osobám, uvědomění o úkonech ( + úprava stížnosti mj. na chování úřední osoby),  správnému výkladu a aplikaci právních předpisů správními orgány. PDS slouží a napomáhají - naplňování požadavků (idejí) spravedlnosti, racionálnosti (rozumnosti) a efektivnosti /dobré/ veřejné správy - eliminaci nebo snižování rizik spojených s nesprávným výkonem veřejné správy („špatné správy“). Neboli jsou vodítkem pro správní orgány v otázkách: JAK ROZHODOVAT i JAK POSTUPOVAT. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 23 Prameny ke studiu:  Průcha, P. Správní právo. Obecná část. 7. vydání, 2007, s. 71 – 83,  Skulová, S., a kol.: Základy správní vědy, MU, 2014, str. 28-35, 90- 97.  Hendrych, D. a kol. Správní právo. Obecná část. 9. vydání. C. H. Beck, 2016, s. 549-559.  Sládeček, V. Obecné správní právo, 3. vydání, Wolters Kluwer, 2012, s. 462 – 469.  Kolektiv autorů, Evropská veřejná správa, UJAK, 2015, s. 128 – 135. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 24