VEŘEJNÁ SPRÁVA NA ÚSEKU OCHRANY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ FORMY ČINNOSTI – ZÁKLADNÍ PŘEHLED VEŘEJNOST JAKO PARTICIPANT PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ Úvod do veřejné správy Podzim 2017 Ivana Průchová •1 CÍL PŘEDNÁŠKY ¢ ¢cílem přednášky je poukázat na specifika veřejné správy v oblasti ochrany životního prostředí — ¢ ¢Východiska: —poznatky z dosavadní výuky ¢(viz prezentace přednášek a další studijní materiály v nich uvedené ) ¢ 2 VÝCHODISKA: POJEM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ —„Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem jejich dalšího vývoje. —Jeho složkami jsou zejména ovzduší, voda, horniny, půda, organismy, ekosystémy a energie“. —§ 2 zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí — —„široká“ definice ¢Důsledky ve veřejné správě: ¢významně ovlivňuje organizační zabezpečení organizační ochrany životního prostředí —co do spektra subjektů —co do forem činnosti ¢ VÝCHODISKA: ÚSTAVNÍ ZÁKLADY OCHRANY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A PRÁVA NA PŘÍZNIVÉ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ SUBJEKTY ¢ ¢A.nositelé pravomocí (vykonavatelé veřejné moci) —Státní orgány —Veřejnoprávní korporace —Veřejné stráže —Jiné subjekty ¢ ¢B. subjekty práv a povinností a adresáti veřejnoprávního působení (dotčené osoby) —fyzické osoby —právnické osoby ¢ —specifické postavení: . participanti – „podíl - účast“ při ochraně životního prostředí ¢veřejnost ¢dotčená veřejnost ¢např. „environmentální“ spolky (dříve občanská sdružení) obecně prospěšné společnosti, zástupce veřejnosti, nadace ¢ ¢ •5 AD A.NOSITELÉ PRAVOMOCÍ (VYKONAVATELÉ VEŘEJNÉ MOCI) - PŘEHLED —Státní orgány ¢ moc zákonodárná ¢ moc výkonná ¢ moc soudní —Veřejnoprávní korporace ¢územní samosprávné celky ¢profesní a zájmová samospráva —Veřejné stráže —Jiné subjekty ¢veřejné fondy, veřejné ústavy, ¢organizační složky státu, státní příspěvkové organizace státu zřízené ústředními orgány k plnění úkolů na úseku životního prostředí ¢další subjekty (např. autorizované osoby) ¢ •6 ORGANIZACE VEŘEJNÉ SPRÁVY V OBLASTI ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ — •7 ORGANIZACE VEŘEJNÉ SPRÁVY V OBLASTI ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ - PŘEHLED —Ústavní základy —Přehled: —Správní orgány na ústřední úrovni ÷vláda ÷ministerstva ¢Ministerstvo životního prostředí ¢Ostatní ministerstva ÷ostatní ústřední orgány státní správy ÷specializované ústřední kontrolní orgány státní správy —Územní veřejná správa ¡veřejnoprávní samosprávné korporace (obce, kraje) ¡specializované územní orgány (dekoncentrované) —Veřejné stráže —Jiné subjekty ¡(poskytující služby, plnící další úkoly v oblasti veřejné správy, pečující o svěřený majetek – zejm. subjekty zřízené ústředními orgány nebo zákonem – organizační složky, státní příspěvkové organizace, veřejné fondy) —Zájmová a profesní samospráva — •8 • VLÁDA ¢prosazuje politické priority vzniklé ve volbách (naplňování programu) ¢zákonodárná iniciativa ¢krizové řízení - nouzové stavy způsobené mj. živelními pohromami, ekologickými nebo průmyslovými haváriemi ¢koncepční činnost ¢různá povaha koncepcí např. ¢Státní politika životního prostředí ¢Surovinová politikou ¢Politika územního rozvoje, ¢závazná část plánu odpadového hospodářství ČR ¢nařizovací činnost ¢rozhodovací činnost —výjimečná – např. výjimky ze zákazů ve zvláště chráněných územích (2004-2009) —není vhodným orgánem pro rozhodování individuálních případů – formální — —Zdroj: prezentace Průchová, Ivana, Hanák, Jakub: Vývojové tence v oblasti veřejné správy na úseku ochrany životního prostředí, Mezinárodní konference Polsko, 2015 9 VLÁDA ¢ústavní základ – čl. 67 a násl. Ústavy —vrcholný orgán výkonné moci —kolektivní orgán — ¢usnesení vlády —k přijetí usnesení je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech jejích členů ¢ ¢ návrhy zákonů —vládní —ostatní ¢vláda má právo vyjádřit se ke všem návrhům zákonů (čl. 44 Ústavy) ¢ ¢ nařízení vlády – čl. 78 Ústavy —k provedení zákona a v jeho mezích ¢ •10 VLÁDA ¢ ¢Účast ozbrojených sil ČR mimo ČR a pobyt ozbrojených sil cizích států z důvodu živelní pohromy, ekologické a průmyslové havárie ¢ —vláda rozhoduje o vyslání ozbrojených sil ČR mimo území ČR a o pobytu ozbrojených sil jiných států na území ČR, a to nejdéle na dobu 60 dnů, jde-li mj. o účast na záchranných pracích při živelních pohromách, průmyslových nebo ekologických haváriích — ¢O rozhodnutí informuje neprodleně obě komory Parlamentu. ¢Parlament může rozhodnutí zrušit. Ke zrušení rozhodnutí vlády postačuje nesouhlasné usnesení jedné z komor přijaté nadpoloviční většinou všech členů komory (čl. 43 Ústavy) ¢ ¢ •11 VLÁDA ¢Nouzový stav —Čl. 5 ústavního zákona č.100/1998 Sb. o bezpečnosti České republiky —vláda může vyhlásit nouzový stav v případě, živelních pohrom, ekologických nebo průmyslových havárií, nehod nebo jiného nebezpečí, které ve značném rozsahu ohrožují životy, zdraví nebo majetkové hodnoty nebo vnitřní pořádek a bezpečnost —je-li nebezpečí z prodlení, může vyhlásit nouzový stav předseda vlády. Jeho rozhodnutí vláda do 24 hodin schválí nebo zruší —Současně musí vláda vymezit, která práva se omezují a které povinnosti a v jakém rozsahu se ukládají —Nouzový stav končí ¢Uplynutím doby, na kterou byl vyhlášen, pokud vláda nebo Poslanecká sněmovna nerozhodnou o jeho zrušení před uplynutím této doby ¢ •12 MINISTERSTVA ¢Ústavní základ – čl. 79 —Ministerstva a jiné správní úřady lze zřídit a jejich působnost stanovit pouze zákonem —Ministerstva mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněna ¢Zák.č. 2/1969 Sb., ve spojení se složkovými předpisy (dále „komp.zákon“) —MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ ¢„exkluzivní“ postavení ve vztahu k ochraně životního prostředí —OSTATNÍ MINISTERSTVA ¢s „přímými“ kompetencemi ve vztahu k životnímu prostředí ¢Ministerstvo zemědělství, Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo obrany, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo vnitra, Ministerstvo kultury, Ministerstvo práce a sociálních věcí ¢ ¢s kompetencemi ve vztahu k veřejnému zdraví ¢Ministerstvo zdravotnictví ¢ ¢s kompetencemi souvisejícími se zajištěním ochrany životního prostředí a otázek souvisejících ¢např. Ministerstvo financí, Ministerstvo zahraničních věcí, Ministerstvo spravedlnosti, Ministerstvo školství a mládeže •13 MINISTERSTVO ŽP (MŽP) ¢ ¢základní přehled : ¢ —orgán vrchního státní dozoru (§ 19/1 komp.z.) — —ústřední orgán státní správy pro kompetence ¢dle § 19/2 kom.z. ¢dle zvláštních předpisů ¢ —koordinační funkce (§ 19 odst. 3 kom.z.) — —zabezpečení informační systém o ŽP, vč. plošného monitoringu na území ČR, vč. vazeb na mezinárodní dohody •14 MŽP ¢kompetence vyplývají cí z § 19 odst. 2 kompetenčního zákona: —ochranu přirozené akumulace vod, ochranu vodních zdrojů a ochranu jakosti povrchových a podzemních vod, —pro ochranu ovzduší, —pro ochranu přírody a krajiny, —pro oblast provozování zoologických zahrad, —pro ochranu zemědělského půdního fondu, —pro výkon státní geologické služby, —pro ochranu horninového prostředí, včetně ochrany nerostných zdrojů a podzemních vod, —pro geologické práce a pro ekologický dohled nad těžbou, —pro odpadové hospodářství —pro posuzování vlivů činností a jejich důsledků na životní prostředí, včetně těch, které přesahují státní hranice. —pro myslivost, rybářství a lesní hospodářství v národních parcích. —pro státní ekologickou politiku , —pro systém značení ekologicky šetrných výrobků a služeb —pro program podporující dobrovolnou účast v systému řízení podniku a auditu z hlediska ochrany životního prostředí (Program EMAS) •15 MŽP ¢další kompetence MŽP jako ústředního orgánu státní správy vyplývající ze zvláštních environmentálních předpisů: —pro oblast integrované prevence a omezení znečištění vznikajícího činnostmi podle § 29 písm. a) zák.č. 76/2002 Sb. — —pro oblast závažných havárií podle § 44 písm. a) zákona č. 224/2015 Sb. o prevenci závažných havárií — —pro předcházení a nápravu ekologické újmy podle § 16 odst. 2 písm. a) zák.č. 167/2008 Sb. — —pro oblast posuzování vlivu GMO a GP na složky životního prostředí a biologickou rozmanitost podle § 28 odst. 1 písm. a) zák.č. 78/2004 Sb. — —pro oblast ochrany životního prostředí před škodlivými účinky látek nebo látek obsažených v přípravcích a předmětech a přípravků podle zák.č. 350/2011 o chemických látkách a chemických směsích — ¢ ¢ •16 MINISTERSTVO ŽP ¢MŽP a další subjekty mu podřízené —rozdílnosti v právní povaze a předmětu činnosti ¢ ¢Státní fond ŽP (zák. č. 388/1991 Sb. o SFŽP), právnická osoba zřízená zákonem (veřejný fond), MŽP jej spravuje ¢Česká inspekce životního prostředí ¢(komp.z.+zák.č. 282/1991 Sb.+zvláštní zákony) ¢Český hydrometerologický ústav, státní příspěvková organizace ¢Cenia (Česká informační agentura ŽP),státní příspěvková organizace ¢Agentura ochrany přírody a krajiny, organizační složka státu ¢Správy národních parků ¢Správa jeskyní ČR, státní příspěvková organizace ¢Česká geologická služba, státní příspěvková organizace ¢Výzkumný ústav vodohospodářský T.G.M., státní příspěvkový organizace ¢Český hydrometerologický ústav, státní příspěvková organizace — ¢ ¢ •17 ČESKÁ INSPEKCE ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ ¢ —Česká inspekce životního prostředí — ¢správní úřad ¢ ¢působnost —zák. č. 282/1991 Sb. o ČIŽP a její působnosti v oblasti lesa —zvláštní zákony vymezující působnost ČIŽP v konkrétní oblasti ¢ ¢struktura: —Ústředí —oblastní inspektoráty (OI ČIŽP Brno, OI ČIŽP České Budějovice, OI ČIŽP Havlíčkův Brno, OI ČIŽP Hradec Králové, OI ČIŽP Liberec, OI ŽIŽP Olomouc, OI ČIŽP Ostrava, OI ČIŽP Plzeň, OI ČIŽP Praha, OI ČIŽP Ústí nad Labem) — ¢ •18 AGENTURA OCHRANY PŘÍRODY A KRAJINY — — — — —Oblast ochrany přírody a krajiny (změny k 1.1.2015, zák. č. 250/2014 Sb., o změně zákonů souvisejících s přijetím zákona o státní službě) — —Agentura ochrany přírody a krajiny —od 1.1.2015 NOVĚ správní úřad. —odborné a vědecké funkce —příslušnost hospodařit s majetkem ¢působnost: — na území chráněných krajinných oblastí (s výj. CHKO Šumava) —na celém území ČR — —Regionální pracoviště ¢ ¢ •19 SPRÁVY NÁRODNÍCH PARKŮ ¢Správy národních parků ¢ ¢Správa NP Šumava, ¢Správa KRNAP ¢Správa NP Podýjí, ¢Správa NP České Švýcarsko ¢ ¢role správ NP: ¢ —správní orgán —odborné a vědecké funkce —příslušnost hospodařit s majetkem ¢ •20 MŽP – DALŠÍ SUBJEKTY PODŘÍZENÉ MŽP BLIŽŠÍ CHARAKTERISTIKA ¢Další subjekty podřízené MŽP: — — — Cenia - Česká informační agentura ŽP — — — — Státní fond ŽP (zák. č. 388/1991 Sb. o SFŽP), —právnická osoba zřízená zákonem (veřejný fond) — — —Český hydrometerologický ústav, státní příspěvková organizace —Česká geologická služba, státní příspěvková organizace —Výzkumný ústav vodohospodářský T.G.M., státní příspěvková organizace ¢ •21 MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ —ústřední orgán státní správy ¡pro zemědělství, s výjimkou ochrany zemědělského půdního fondu, ¡pro vodní hospodářství, s výjimkou ochrany přirozené akumulace vod, ochrany vodních zdrojů a ochrany jakosti povrchových a podzemních vod, ¡lesů, myslivosti a rybářství, s výjimkou území národních parků ¡ve věcech veterinární péče, ¡ve věcech rostlinolékařské péče, ¡ve věcech péče o potraviny, ¡ve věcech péče o ochranu zvířat proti týrání ¡pro ochranu práv k novým odrůdám rostlin a plemenům zvířat. ¡pro potravinářský průmysl ¡ ¡Pozn. „s výjimkou“: kompetence MŽP ¡ — Ministerstvo zemědělství řídí ¡Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci, ¡Státní veterinární správu České republiky, ¡Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský ¡Českou plemenářskou inspekci. •22 MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ¢ ¢je ústředním orgánem státní správy mj. —ve věcech regionální politiky, —územního plánování a stavebního řádu, vyvlastnění, —investiční politiky •23 MINISTERSTVO VNITRA ¢ ¢Je ústředním orgánem mimo jiné: ¢ —pro krizové řízení, civilní nouzové plánování, ochranu obyvatelstva a integrovaný záchranný systém, ¢ —požární ochranu, ¢ —pro oblast informačních systémů veřejné správy. •24 MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ ¢je ústředním orgánem státní správy mimo jiné pro —ochranu veřejného zdraví, —používání biocidních přípravků a uvádění biocidních přípravků a účinných látek na trh. —ochranu a využívání přírodních léčivých zdrojů, přírodních léčebných lázní a zdrojů přírodních minerálních vod, — — —součástí Ministerstva zdravotnictví je Český inspektorát lázní a zřídel. —v rámci Ministerstva zdravotnictví – funkce Hlavního hygienika. •25 MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU ¢průmysl a životní prostředí obecně ¢ speciálně —vazba na integrované povolování (IPPC – nejlepší dostupné techniky (BAT) —podřízené subjekty: — — — Česká obchodní inspekce — — — Správa úložišť radioaktivního odpadu — •26 MINISTERSTVO KULTURY ¢je ústředním orgánem státní správy mj. - pro kulturní památky ochranu ¢ ¢Památková inspekce —je podle ust. § 27 zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů, specializovaným kontrolním orgánem Ministerstva kultury v oboru státní památkové péče. ¢v organizační struktuře Ministerstva kultury je Památková inspekce zařazena v sekci ministra. •27 OSTATNÍ ÚSTŘEDNÍ ORGÁNY STÁTNÍ SPRÁVY ¢Ve vztahu k ŽP zejména: — — Státní úřad pro jadernou bezpečnost — — — Český báňský úřad — — •28 SPECIALIZOVANÉ ORGÁNY STÁTNÍ SPRÁVY VE VZTAHU K OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ – PŘEHLED (PODŘÍZENÉ PŘÍSLUŠNÝM MINISTERSTVŮM) ¢ Česká inspekce životního prostředí ¢ ¢ Státní zemědělská a potravinářská inspekce ¢ ¢ Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský ¢ ¢ Státní veterinární správa České republiky ¢ ¢ Česká obchodní inspekce ¢ •29 ÚZEMNÍ VEŘEJNÁ SPRÁVA ¢Všeobecná územní správa —kraje – samostatná působnost, přenesená působnost —obce – samostatná působnost, přenesená působnost ¢ —Základní prameny: ¢Ústava, zákon o obcích, zákon o krajích, jednotlivé zákony a další předpisy z oblasti životního prostředí ¢ ¢Specializovaná územní správa —krajské hygienické stanice —obvodní báňské správy —krajské veterinární správy —krajské, regionální a oblastní orgány specializovaných státních inspekcí —správy národních parků —Regionální pracoviště Agentury ochrany přírody — •30 VEŘEJNÉ STRÁŽE ¢Veřejné stráže —Lesní stráž ¢(lesní zákon) —Stráž ochrany přírody ¢(zákon o ochraně přírody) —Rybářská stráž ¢(rybářský zákon) —Myslivecká stráž ¢(zákon o myslivosti) — ¢TZ – úřední osoba (§ 127 odst. 1 písm. a) TZ) ¢Úřední osobou je fyzická osoba, která byla ustanovena lesní stráží, stráží přírody, mysliveckou stráží nebo rybářskou stráží, ¢pokud plní úkoly státu nebo společnosti a používá přitom svěřené pravomoci pro splnění těchto úkolů —Blíže vždy v rámci „složkového předpisu“ •31 SUBJEKTY PROFESNÍ A ZÁJMOVÉ SAMOSPRÁVY ( VEŘEJNOPRÁVNÍ KORPORACE) ¢S významem pro oblast životního prostředí zejména — Hospodářská a Agrární komora ¢mj. viz např. podle § 7 odst. 1 písm. d) zák.č. 76/2002 sb., o integrované prevenci ¢se mohou hospodářské komory , jejichž předmětem činnosti je prosazování a ochrana profesních zájmů nebo veřejných zájmů podle zvláštních předpisů zúčastnit řízení o vydání integrovaného povolení ¢hájí „své“ zájmy, nicméně mohou se podílet na podobě výsledného rozhodnutí s dopady na životní prostředí •32 SUBJEKTY KONTROLY VEŘEJNÉ SPRÁVY ¢Východiska: kontrola veřejné správy (viz předchozí přednášky) ¢ ¢Různá kriteria členění druhů kontroly ¢ ¢Základní systém kontroly veřejné správy (platí i pro oblast životního prostředí) —kontrola vykonávaná zákonodárným orgánem, resp. zastupitelskými orgány —kontrola vykonávaná soudy —Kontrola vykonávaná NKÚ —Kontrola vykonávaná správními orgány —Kontrola vykonávaná na základě podání občanů —Kontrola prostřednictvím Veřejného ochránce práv ¢ •33 FORMY ČINNOSTI VEŘEJNÉ SPRÁVY V OBLASTI ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ ZÁKLADNÍ PŘEHLED — — —Normativní právní akty — vnější —vnitřní —Individuální správní akty ¡Správní rozhodnutí ¡Jiné úkony s povahou individuálních aktů ÷Osvědčení ÷Vyjádření ÷Stanoviska ¢Stanoviska ¢Závazná stanoviska ¢Koordinovaná stanoviska ¢Koordinovaná závazná stanoviska ÷Jiné úkony ¡Evidenční, registrační úkony ¡Informační úkony ¡Programovací a plánovací úkony ¡ —Opatření obecné povahy — —Veřejnoprávní smlouvy — — •34 VEŘEJNOST JAKO PARTICIPANT NA ENVIRONMENTÁLNÍM ROZHODOVÁNÍ V OBLASTI OCHRANY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ ¢ 35 „VEŘEJNOST“ ¢ ¢pojem veřejnosti —podle Úmluvy o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k ochraně ve věcech životního prostředí - Aarhuská úmluva (Sdělení MZV č. 124/2004 Sb.m.s.): — —Čl. 2 odst. 4 AÚ ¢„veřejnost" ¢znamená jednu nebo více fyzických nebo právnických osob a - v souladu s vnitrostátní právní úpravou nebo praxí - jejich sdružení, organizace nebo skupiny; ¢ —Čl. 2 odst. 5 AÚ — "dotčená veřejnost„ ¢ je veřejnost, která je - nebo může být - ovlivněna environmentálním rozhodováním, anebo která má na tomto rozhodování určitý zájem; pro účely této definice se u nevládních organizací podporujících ochranu životního prostředí a splňujících požadavky vnitrostátních právních předpisů předpokládá, že mají na environmentálním rozhodování zájem. — — •36 DEFINICE VEŘEJNOSTI V ČS. PRÁVNÍM ŘÁDU ¢čs. právní řád neobsahuje „univerzální“ legální definici veřejnosti ¢v odborné literatuře se lze setkat s různým přístupem k vymezení veřejnosti“ ¢Např.: —jednotlivé fyzické osoby/člověk a právnické osoby ¢hájící vlastní zájem ¢reprezentující zájem kvalifikované skupiny osob (zástupce veřejnosti v ÚP, pokud se námitky na základě věcně shodné připomínky týká životního prostředí) —neformální skupiny fyzických osob bez právní subjektivity —formální skupiny osob podle zvláštních právních předpisů bez právní subjektivity (např. petiční výbor) —formalizované skupiny osob s právní subjektivitou ¢např. spolky (§ 214 a násl. OZ, zák. č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob) - dříve občanská sdružení, přechodné ustanovení § 3045 OZ ¢politické strany, ¢obecně prospěšné společnosti, ¢nadace ¢ •37 DEFINICE VEŘEJNOSTI V ČS. PRÁVNÍM ŘÁDU ¢Specificky pojem veřejnosti v zák. č. 100/2001 Sb. na základě novely zák. č. 39/2015 Sb. (úč. 1.4.2015) v prostředí zákona o posuzování vlivů na životní prostředí ¢§ 3 písm. h) —veřejností ¢ jedna nebo více osob ¢§ 3 písm. i) — dotčenou veřejností ¢1. osoba, která může být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení dotčena ve svých právech nebo povinnostech, ¢2. právnická osoba soukromého práva, ¢jejímž předmětem činnosti je podle zakladatelského právního jednání ochrana životního prostředí nebo veřejného zdraví, a jejíž hlavní činností není podnikání nebo jiná výdělečná činnost, která vznikla alespoň 3 roky před dnem zveřejnění informací o navazujícím případně před dnem vydání podle § 7 odst. 6 zákona EIA (negativní rozhodnutí ve vztahu ke zjišťovacímu řízení), NEBO ¢kterou podporuje svými podpisy nejméně 200 osob, —podporující podpisovou listinou listina s podpisy nejméně 200 osob. ¢ •38 III. PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ PRÁVO NA INFORMACE JAKO POLITICKÉ PRÁVO ¢LZPS —Čl. 17 odst. 1 ¢Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny —Čl. 17 odst. 4 ¢….právo vyhledávat a šířit informace lze omezit zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti —Čl. 17 dost. 5 ¢Státní orgány a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. ¢Podmínky a provedení stanoví zákon ¢ ¢- zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím ¢ 40 PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ V MEZINÁRODNÍM PRÁVU A PRÁVU EU ¢Aarhuská úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí (Sdělení č. 124/2004 Sb.m.s.) ¢ ¢Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2003/4/ES o veřejném přístupu k informacím o životním prostředí a zrušení Směrnice Rady 90/313/EHS ¢ ¢Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/2/ES ze dne 14. března 2007 o zřízení Infrastruktury pro prostorové informace v Evropském společenství (INSPIRE) 41 PRÁVO NA INFORMACE O STAVU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ V ÚSTAVNÍM POŘÁDKU ČR ¢LZPS —Hlava IV. ¢Hospodářská, sociální a kulturní práva ¢Čl. 35 odst. 2 ¢„Každý má právo na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů“ —Ve spoj. s čl. 41 odst. 1: —„práv uvedených v ……čl.35 Listiny je možno se domáhat pouze v mezích zákonů, které tato ustanovení provádějí“. ¢zákon č. 123/1998 Sb. o informacích o životním prostředí + zvláštní předpisy (např. zákon o ochraně ovzduší, zákon o prevenci závažných havárií atd.) —I. aktivní přístup k informacím —II. pasivní přístup k informacím (na žádost) 42 VZTAH ZÁK.Č. 123/1998 SB. A ZÁK.Č. 106/1999 SB. ¢ ¢rozdílná věcná působnost ¢ ¢rozdílné vymezení povinných osob ¢ ¢rozdíly ve vymezení důvodů pro odepření informací ¢ ¢rozdílná procesní pravidla a z toho vyplývající i specifika soudního přezkumu ¢ 43 PRAMENY ¢K obecným východiskům přednášky: ¢ —dosavadní přednášky —PRŮCHA, Petr. Správní právo, obecná část. 8. doplněné. Brno: Doplněk - Brno, A.Čeněk - Plzeň, 2012. 427 s. ISBN 978-80-7239-281-0 (obecná východiska s. 47-70: charakteristika veřejné správy, s. 159- 239: Základy organizace veřejné správy, s. 251 – 320 Základy činnosti veřejné správy a její formy) ¢ ¢K veřejné správě v oblasti ochrany životního prostředí: ¢ —JANČÁŘOVÁ, Ilona, Jana DUDOVÁ, Jakub HANÁK, Milan PEKÁREK, Ivana PRŮCHOVÁ, Vojtěch VOMÁČKA a Dominik ŽIDEK. Právo životního prostředí: Obecná část. 1.vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 716 s. učebnice č.531. ISBN 978-80-210-8366-0 (s. 18-21 – pojem životní prostředí, s. 147-150 – k čl. 7 Ústavy, k čl. 35 LZPS, s.192-234 – Veřejná správa v oblasti ochrany životního prostředí, Formy činnosti veřejné správy v oblasti ochrany životního prostředí, 238 – 266: Přístup k informacím, 266 – 274 – Obecně k účasti veřejnosti na ochraně životního prostředí) ¢ —TUHÁČEK, Miloš, JELÍNKOVÁ, Jitka a kolektiv: Právo životního prostředí – praktický průvodce, GRADA Publishing, a.s., 2015, ISBN 978-247-5464-2(print) (s. 49-57 Organizace ochrany životního prostředí) 44 ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Děkuji vám za pozornost J. •45