Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 MP313K Úvod do studia veřejné správy Personální základ veřejné správy. Veřejná služba. Etika veřejné správy 8. přednáška 23.11.2017 doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. Personální základ veřejné správy  Co je určujícím faktem pro kvalitu ( legalitu, správnost, efektivnost, racionalitu, pružnost, adekvátnost, předvídatelnost, včasnost) veřejné správy ? - Materiální základ ( budovy, vybavení, technika, software,…) ? - Ekonomický základ ( majetek, finanční prostředky a zdroje)? - Právní prostředky ( pravomoc, působnost, donucení potenciální a efektivní, sankce) ? Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Základem dobré veřejné správy je lidský činitel, resp. personální základ.  Projevovalo se a uznáváno od počátků vývoje veřejné správy.  V moderním právním státě – služba pro občany, právnické osoby, ekonomické subjekty, společnost. = veřejná služba: - Ústava - čl. 2 odst. 3: „Státní moc slouží všem občanům,….“ - 4 odst. 1 správního řádu: „Veřejná správa je službou veřejnosti…“ Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Veřejná služba:  Vykonávána konkrétními fyzickými osobami, jež se stanou vykonavateli veřejné moci a služby. = specifické postavení vůči adresátům svého působení.  Vázáni principem zákonnosti, a dalšími principy, resp. zásadami.  Jsou reprezentanty veřejné moci, a jednají ve veřejném (nikoliv vlastním, resp. soukromém) zájmu.  Tím založeny zvýšené nároky na jejich činnost, a také specifický režim, kontrola, odpovědnost. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Požadavky na veřejnou službu v moderním právním státě : poskytovat kvalitní, odborný – profesionální, nestranný, transparentní, odpovědný výkon veřejné správy. Zajišťováno:  právní úpravou (národní + status úředníků EU), = úprava povinností úředníka, odpovědnosti disciplinární i trestní, střet zájmů, + zajištění, práva, vzdělávání,  soft-law Rady Evropy zejména Doporučení VM RE: k postavení úředníků v Evropě, k předpokladům veřejné služby,…),  etickými kodexy a etickou infrastrukturou. Jakými cestami jsme se k tomu propracovali ? Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Historický vývoj v našich zemích  Vznik byrokracie (profesionální úředníci) – absolutistický stát.  Státní služba v moderním pojetí – od poslední čtvrtiny 19. století /právní stát/.  Vyústilo v přijetí z.č.15/1914 Ř.z. – o služebním poměru státních zaměstnanců a státních zřízenců - tzv. Služební pragmatika ( systém definitivy – kariérní – tj. celoživotní služba, zaručený postup).  Československá republika převzala, pěstovala („státní zaměstnanci“)  Po r.1945 očista od kolaborantů,  Po r. 1948 odstraňování práv veřejných zaměstnanců, podřízení politickému řízení (vedoucí jedna politická strana), postupná unifikace s PP vztahy („všichni stejní zaměstnanci jsou, stát jako hlavní zaměstnavatel“), završeno přijetím ZP v r. 1965. Zápatí prezentace 6 Recentní vývoj ( po r.1989)  Pomalý návrat ke standardům.  Nejprve dílčí změny v zákoníku práce ( pouze klasické povinnosti této skupiny zaměstnanců – mlčenlivost, nestrannost, zákaz přijímání darů, omezení podnikatelské činnosti).  V rámci reformy veřejné správy (počátkem milénia) – úsilí o zakotvení státní služby.  Definujte zápatí - .název prezentace / pracoviště 7 Platná úprava rozlišuje :  úředníky územních samosprávných celků (jsou zaměstnanci tohoto ÚSC) - z.č. 312/2002 Sb. = NEJDE O STÁTNÍ SLUŽBU !!!  úředníky státní (z.č.234/2014 Sb.) – jsou zaměstnanci státu, ve služebním poměru.  příslušníky bezpečnostních sborů (z.č.361/2003 Sb.) – PČR, HZS, CS, VS, GIBS, BIS, ÚZSI = rovněž ve služebním poměru (ještě užší vztah ke státu).  vojáky z povolání (z.č. 221/1999 Sb.) – rovněž ve služebním poměru. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Pojem „státní služba“ Zápatí prezentace 9  A) označení právních, „státně služebních“, poměrů zaměstnanců působících ve státní správě. Jde o právní vztah těchto osob ke státu.  B) označení okruhu těchto zaměstnanců (osob),  C) označení „služební“, úřední činnosti shora uvedených osob. Pojem a znaky „státní služby“  Z těchto důvodů se státní služba vyvinula jako veřejnoprávní vztah (na rozdíl od pracovního poměru v soukromé sféře), a to vztah mezi státem a zaměstnancem (úředníkem). Řízení ve věcech služebního poměru upraveno zákonem. - Rozhodnutí ve věcech služebního poměru podléhají soudnímu přezkumu. Zápatí prezentace 10 Pojem a znaky „státní služby“ (1) Zápatí prezentace 11 Typické znaky státně služebního poměru :  Vzniká jednostranným úkonem - jmenováním do funkce (nikoliv smluvně jako v soukromém sektoru), /§ 31 ZOSS/  Vyšší nároky na zaměstnance (rozsah povinností, včetně např. loajality, služební pohotovost, omezení podnikatelské činnosti, politické angažovanosti,zákaz přijímaní darů, mlčenlivost…) /Část III. ZOSS – Povinnosti a práva st.zaměstnanců,…/  Disciplinární (kázeňská, kárná) odpovědnost ( krajní sankce = zrušení služebního poměru) – řízení před služebním orgánem (kárná komise, kárné řízení) /část IV. ZOSS/. Pojem a znaky „státní služby“ (2) Vyšší požadavky kompenzovány určitými výhodami, právy:  Vyšší stabilita poměru (omezené možnosti zrušení, skončení poměru),  Plat ( nikoliv mzda), zaručený zákonem, určený zpravidla tarifem + třídami, + další náležitosti k platu ( příplatky, odměny),  Podpora při výkonu služby ( vč. stížnosti),  Stanovení podmínek výkonu služby,  celoživotní vzdělávání (placené, studijní volno, odborná literatura) + zároveň povinnost. Zápatí prezentace 12 Zápatí prezentace 13 Zákon o státní službě Ústavní základ:  Čl. 79 odst. 2 Ústavy ČR: „Právní poměry státních zaměstnanců v ministerstvech a jiných správních úřadech upravuje zákon. “ Geneze:  Požadavek EU na zefektivnění, profesionalitu a depolitizaci VS Jedno z předvstupních kritérií. Přijat, ALE: smutný osud zákona č. 218/2002 Sb. (o státní službě) – účinnosti nenabyl - 5x odložena. 2014 - zrušen a nahrazen: Zákonem č. 234/2014 Sb., o státní službě. Zákon o státní službě  Účinnost - obecně dne 1. 1. 2015 (tj. 13 let po platnosti prvního služebního zákona č. 218/2002 Sb.) – významná Přechodná ustanovení ! (prezidentovo veto přehlasováno).  Zákon o depolitizaci veřejné správy jeho tvorba a schválení spojen s politickým bojem.  v rámci tzv. „komplexního pozměňovacího návrhu“ k původnímu znění zákona č. 218/2002 Sb. – avšak  projednáván byl zcela nový návrh zákona (?!), jenž byl v opakovaném třetím čtení 10.9.2014 schválen v PS, Senátem schválen 24.9. 2014. Zápatí prezentace 14 Zákon o státní službě Znaky:  Jde o předpis veřejnoprávní, upravuje veřejnoprávní vztahy, NIKOLIV pracovněprávní.  I když zároveň - delegovaná úprava – odkazuje na více místech na konkrétně uvedená ustanovení zákoníku práce (věci stanovení podmínek výkonu práce, apod.) .  22 zmocňovacích ustanovení – zejm. k vydání prováděcích předpisů, zejm. nařízení vlády či vyhlášek ministerstva. Zápatí prezentace 15 Zákon o státní službě - předmět úpravy:  právní poměry 1) státních zaměstnanců vykonávajících ve 2) správních úřadech 3) státní správu.  Dále upravuje: • organizační věci státní služby • služební vztahy státních zaměstnanců, • odměňování státních zaměstnanců, • řízení ve věcech služebního poměru,  organizační věci týkající se zaměstnanců ve správních úřadech, kteří pracují v základním pracovněprávním vztahu (tedy nikoliv ve státní službě). Zápatí prezentace 16 Státní zaměstnanec, správní úřad, státní správa  1) Státní zaměstnanec (§ 6)  fyzická osoba, která byla přijata do služebního poměru a zařazena na služební místo nebo jmenována na služební místo představeného k výkonu některé z činností uvedených v § 5 (služba).  2) Správní úřad (§ 3) = služební úřad (§ 4) ( v něm působí státní zaměstnanci):  ministerstvo a jiný správní úřad, jestliže je zřízen zákonem a je zákonem výslovně označen jako správní úřad nebo orgán státní správy.  3) Státní správa = služba  Podrobně vymezena v § 5 – „Služba a obory služby“.  Služba = v podstatě druhy činností /např. příprava a provádění správních úkonů včetně kontroly, audit, zadávaní veřejných zakázek,…)  Obory služby stanoví vláda nařízením - s tím provázána služební místa /vytvořena systemizace služebních míst- pro každý služební úřad/, Zápatí prezentace 17 Organizace státní služby  NÁMĚSTEK PRO STÁTNÍ SLUŽBU (nesprávně a lidově „SUPERÚŘEDNÍK“) ( JEDINÝ)  Jmenuje vláda na návrh premiéra na základě výběrového řízení  Stojí v čele sekce MV pro státní službu, vydává služební předpisy, není kárně odpovědný,…  Zastoupen personálním ředitelem sekce MV pro státní službu (aktuálně - Josef Postránecký)  VEDOUCÍ SLUŽEBNÍHO ÚŘADU (V KAŽDÉM ÚŘADĚ) - § 14  ten, kdo podle jiného zákona stojí v čele tohoto správního úřadu a tento úřad řídí, bez ohledu na to, zda je státním zaměstnancem (MINISTR, PŘEDSEDA ÚOHS, ATD.)  řídí činnosti související se zajišťováním organizačních věcí služby, správy služebních vztahů a odměňování státních zaměstnanců a vedoucího podřízeného služebního úřadu. Zápatí prezentace 18 Organizace státní služby  PŘEDSTAVENÝ (V KAŽDÉM ÚŘADĚ)  státní zaměstnanec, který je oprávněn vést podřízené státní zaměstnance, ukládat jim služební úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat výkon jejich služby a dávat jim k tomu příkazy.  V ministerstvech a na Úřadě vlády : náměstek pro řízení sekce (také „státní tajemník“) – personální pravomoci, dále ředitel odboru, vedoucí oddělení.  V jiných správních úřadech - vedoucí služebního úřadu, ředitel sekce, ředitel odboru, vedoucí oddělení. Zápatí prezentace 19 Vznik služebního poměru  Služba se vykonává ve služebním poměru na dobu neurčitou nebo na dobu určitou.  veřejné výběrové řízení – podává se žádost, resp. přihláška  Požadavky (= fakticky předpoklady): -18 let, - bezúhonnost, - občan EU, - svéprávnost, - zdravotní způsobilost, - požadované vzdělání.  vzniká na základě rozhodnutí o přijetí do služebního poměru, zároveň služební orgán rozhodne o zařazení zaměstnance  služební slib  do služebního poměru lze přijmout pouze osobu, u které lze předpokládat, že bude ve službě dodržovat demokratické zásady ústavního pořádku České republiky a řádně vykonávat službu  + složení úřednické zkoušky. Zápatí prezentace 20 Skončení služebního poměru  smrt státního zaměstnance nebo jeho prohlášení za mrtvého,  uplynutí doby určité,  ze zákona – § 74 – např. pravomocné odsouzení pro úmyslný TČ, zbavení svéprávnosti, atd.,  rozhodnutím služebního orgánu – § 72,  na základě žádosti státního zaměstnance – § 73.  rozhodnutí o skončení služebního poměru je správním rozhodnutím Zápatí prezentace 21 Povinnosti státních zaměstnanců (§ 77)  Mlčenlivost  Nestrannost  Dodržování právních předpisů a služební kázně  Plnění úkolů osobně, řádně a včas  zdržet se jednání, které by mohlo vést ke střetu veřejného zájmu se zájmy osobními  Nepřijímat dary nad 300 Kč (?!)  A další… Zápatí prezentace 22 Práva státních zaměstnanců (§ 79)  vytvoření podmínek pro řádný výkon služby  odmítnout vyřizovat služební úkoly nespadající do oborů služby  odmítnout splnit služební úkol, který má plnit osobně představený (výjimkou zastupování)  snížení platové třídy bez souhlasu zaměstnance jen v případech stanovených zákonem o státní službě nebo zákonem, který mění působnost služebního úřadu  podat stížnost ve věcech výkonu služby a služebních vztahů (§ 157)  A další … Zápatí prezentace 23 Omezení práv státních zaměstnanců  nelze funkce v politické straně nebo politickém hnutí (avšak může být členem politické strany)  zápověď členství v řídícím nebo kontrolním orgánu obchodní korporace  jiná výdělečná činnost jen se souhlasem služebního orgánu (výjimky § 81 odst. 2)  představený nemá právo na stávku – § 80  zákaz konkurence – § 83. Zápatí prezentace 24 Kárná odpovědnost - § 88 a n.  Kárné provinění = zaviněné porušení služební kázně  Služební kázeň = řádné plnění povinností státního zaměstnance vyplývajících mu z právních předpisů, které se vztahují ke službě v jím vykonávaném oboru služby, ze služebních předpisů a z příkazů.  Kárná opatření  písemná důtka,  snížení platu až o 15 % na dobu až 3 kalendářních měsíců,  odvolání ze služebního místa představeného, nebo za zvlášť závažné  propuštění ze služebního poměru. kárné provinění Zápatí prezentace 25 Podmínky výkonu služby  Z velké částí vychází ze zákoníku práce (odkazuje se na použití ZP – přímé či obdobné )  rovné zacházení a zákaz diskriminace  služební dobu a dobu odpočinku  služební volno  vzdělávání státních zaměstnanců  náhradu výdajů v souvislosti s výkonem služby  bezpečnost a ochranu zdraví při výkonu služby  podmínky pro výkon služby a zabezpečení státního zaměstnance  podmínky pro sladění rodinného a osobního života státních zaměstnanců s výkonem služby. Zápatí prezentace 26 Vzdělávání  Prohlubování vzdělávání  vstupní vzdělávání,  průběžné vzdělávání,  vzdělávání představených a  jazykové vzdělávání.  Zvýšení vzdělávání.  6 dní služebního volna pro tyto účely ročně. Zápatí prezentace 27 Odměňování  platové třídy a platové tarify (příloha nař.vl. č.304/2014 Sb.)  zvláštní úprava: pro příplatek za vedení, příplatek za službu přesčas, zvláštní příplatek, osobní příplatek, odměnu, odměnu za služební pohotovost v případě platu některých služebních orgánů ( např. náměstek pro státní službu Zápatí prezentace 28 Význam etiky veřejné správy: • Korupce je krajní protiklad neetického chování. • K zamyšlení nad souvislostmi: Jaké je chování: neetické x protiprávní x trestné. • Jsou to zcela odlišné množiny ? • Nepřekrývají se ? Význam etiky veřejné správy pro společnost, občany, právnické osoby: • Etická (správná, řádná, zákonná) veřejná správa je předpokladem prosperity společnosti (dle OSN, OECD). • Zcela opačně pak působí korupční jednání (posilované tzv. korupčními tlaky). Morální regulace chování úředníka v moderních (právních) státech • Ve vyspělých státech je věnována velká pozornost regulaci chování úředníků prostřednictvím etiky, jako doplněk regulace právní. • činnost je hodnocena z hlediska etičnosti relativně pravidelně a relativně ustáleným způsobem, • hodnocení ovlivňují rozhodování nositele této činnosti. Pojem „profesní etika“ • Normativní etika pojednává o tom, “co má být”, “co je správné či dobré”. • • Většina profesních etik se spokojuje se správným jednáním, bez ohledu na motivaci. • Z hlediska etiky veřejné správy není důležité, co úředníka vedlo k jednání v souladu s veřejným zájmem. Důležité je samo takovéto jednání. • Profesní etika si proto neklade otázku proč je nějaké jednání správné, ale pouze otázku jaké jednání je správné.  Profesní etiky se snaží formulovat hodnoty, normy a principy, které budou příslušníci dané profesní skupiny, nebo většina z nich, považovat za vodítko, kritérium svého chování. Etika veřejné správy – pojem: 1. žádoucí hodnota či stav, a zároveň souhrn různých opatření usměrňujících činnost ve veřejné správě směrem k žádoucímu jednání. 2. působení k tomu, aby nedocházelo k nežádoucímu chování úředníků, podpora chování a jednání žádoucího. Etika veřejné správy – souvislosti a základ Mezinárodně se používá pojem integrita úředníka (osobnostní, morální integrita – „čestnost”, „principiálnost”, „odolnost“). Společný kulturní základ ( a tradice) etické regulace a mravních hodnot úřednické práce: - zejména moderní pojetí demokracie a státu, - svrchovanost moci a suverenity občanů, - universální platnosti a nezadatelnosti lidských práv. Neboť: „Veřejná správa = služba společnosti a občanům.“ Základní principy řízení etiky ve veřejné správě = „etická infrastruktura“ . - aneb co lze dělat a zlepšovat na poli etiky: • Etiku ve veřejné správě je třeba organizovaným způsobem průběžně podporovat • Etika veřejné správy nepředstavuje pouhý morální apel. • Jde o řadu nástrojů, které pomáhají regulovat a omezovat nežádoucí jednání (zejména korupci jako krajní projev neetického chování), a podporovat jednání žádoucí. • Nástroje, které se používají na ovlivňování a minimalizaci různých druhů nežádoucího jednání, se nazývají etická infrastruktura. Etická infrastruktura (podle OECD) tři základní oblasti: • 1) kontrola: formalizovaná a institucionalizovaná, ale i neformální, ze strany občanů, občan. sdružení, sdělovacích prostředků) – co nejkomplexnější systém, včetně sankcí, • 2) vedení („leadership“): podpora etického chování ze strany politiků a vedoucích pracovníků, vydávání etických kodexů, osobní příklad, • 3) řízení („management“): prosazování a kontrola etického chování jako součást řídící práce, osobního hodnocení, vytváření poradenských center, etických komisí, správný výběr pracovníků. Postavení veřejných úředníků v Evropě a podpora etiky veřejné správy:  EU, Evropská komise :  „Kodex dobrého administrativního chování“ pro úředníky EK z roku 2000 (vydal evropský ombudsman),  protikorupční agentura /OLAF/.  Rada Evropy:  Např. Doporučení Výboru ministrů RE č./2000/6, a č./2000/10,  skupina států proti korupci /GRECO/. V ČR - Etický kodex zaměstnanců ve veřejné správě  etický kodex úředníků veřejné správy poprvé přijat usnesením vlády č. 270/2001.  Nyní platný: schválen usnesením vlády ČR č. 331 z 9.5.2012. Ale také: Deset principů dobré správy (dle Veřejného ochránce práv) tzv „desatero“ (z roku 2006): • dodržování právního řádu • nestrannost, • včasnost, • předvídatelnost, • přesvědčivost, • přiměřenost, • součinnost, • odpovědnost, • otevřenost a • vstřícnost. Děkuji za pozornost…… A přeji samé dobré, vstřícné, ochotné, vzdělané, kvalifikované, zkušené, nestranné, nezkorumpovatelné, a také dobře naladěné úředníky 