Správní právo I

Kontrola vykonávaná zákonodárným sborem, respektive zastupitelskými orgány

Tento druh kontroly vyjadřuje podstatu vztahu orgánů veřejné správy a zákonodárného sboru. Celé soustava orgánů veřejné správy je ve smyslu ústavněprávní a zákonné úpravy odvozena od zákonodárného sboru. Zákonodárný sbor je v souvislosti se svou základní zákonodárnou činností oprávněn veřejnou správu kontrolovat v nejobecnějším slova smyslu. V konkrétním případě pak zákonodárnému orgánu přísluší kontrolovat činnost vlády např. využitím interpelací. Velký význam pak mají výbory či komise, které Poslanecká sněmovna a Senát zřizují jako své orgány. K prošetření věcí veřejného zájmu pak může Poslanecká sněmovna zřídit vyšetřovací komisi. Kontrolou zastupitelskými orgány se pak myslí kontrola, kterou vykonává zastupitelstvo obcí a krajů vůči jiným orgánům obcí či krajů.

Z důvodové zprávy k zákonu č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.

„K části šestnácté (§ 110 až 112)

            Tato ustanovení upravují podrobnosti k uplatnění práva poslance zakotveného v Ústavě, interpelovat vládu nebo její členy ve věcech jejich působnosti (čl. 53 Ústavy).

            Oproti současné praxi je snaha omezit interpelace jen na důležité otázky. Návrh zákona proto předpokládá písemnou formu interpelace a vylučuje interpelaci ústní, kterou bylo možno podle dosavadních předpisů uplatnit na schůzi Sněmovny. Rozdíl je též v tom, že poslanec může požádat o zařazení interpelace na pořad schůze Sněmovny až poté, není-li s odpovědí na interpelaci spokojen. Pouze v takovém případě se interpelace i odpověď na ni vytiskne, zašle všem poslancům a zařadí na pořad schůze Sněmovny.

            Místo ústní interpelace může poslanec položit na schůzi Sněmovny otázku vládě nebo na schůzi výboru otázku jejímu členu (§ 112). Dotázaný odpoví přímo na schůzi nebo písemně do 30 dnů. U otázky však nelze požádat o její zařazení na schůzi Sněmovny a zákon nepředpokládá žádnou sankci, pokud vláda nebo její člen svou povinnost odpovědět na otázku nesplní.“

Ustanovení § 82 zákona č. 128/2000 Sb., ve znění účinném ke dni 30. 11. 2015.

Člen zastupitelstva obce má při výkonu své funkce právo

a) předkládat zastupitelstvu obce, radě obce, výborům a komisím návrhy na projednání,

 b) vznášet dotazy, připomínky a podněty na radu obce a její jednotlivé členy, na předsedy výborů, na statutární orgány právnických osob, jejichž zakladatelem je obec, a na vedoucí příspěvkových organizací a organizačních složek, které obec založila nebo zřídila; písemnou odpověď musí obdržet do 30 dnů,

 c) požadovat od zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu, jakož i od zaměstnanců právnických osob, které obec založila nebo zřídila, informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jejich funkce; informace musí být poskytnuta nejpozději do 30 dnů.