Správní právo I
-
Správní právo I
-
Nyní studovatObecné informace
-
Nyní studovatPřednášky
-
•1. přednáška – 5. 10. 2017 (prof. Průcha)
-
•2. přednáška – 12. 10. 2017 (JUDr. Sedláček)
-
•3. přednáška – 19. 10. 2017 (doc. Skulová)
-
•4. přednáška – 26. 10. 2017 (doc. Havlan)
-
•5. přednáška – 2. 11. 2017 (prof. Průcha)
-
•6. přednáška – 9. 11. 2017 (prof. Průcha)
-
•7. přednáška – 16. 11. 2017 (prof. Průcha)
-
•8. přednáška – 23. 11. 2017 (doc. Havlan)
-
•9. přednáška – 30. 11. 2017 (JUDr. Sedláček)
-
•10. přednáška – 7. 12. 2017 (JUDr. Smutná)
-
•11. přednáška – 14. 12. 2017 (doc. Havlan)
-
•12. přednáška – 21. 12. 2017 (doc. Skulová)
-
-
Nyní studovatSemináře
-
•Obecné informace
-
•Seminární skupiny dr. Hejče
-
•Seminární skupiny dr. Jurníkové
-
•I. seminář - Úvod do studia (4. 10. 2016)
-
•II. seminář - Záruky zákonnosti (18. 10. 2016)
-
•III. seminář - Správněprávní odpovědnost (1. 11. 2016)
-
•IV. seminář - Svobodný přístup k informacím a ochrana osobních údajů (15. 11. 2016)
-
•V. seminář - Realizace veřejné správy (29. 11. 2016)
-
•VI. seminář - Zápočtový seminář (13. 12. 2016)
-
-
Seminární skupiny dr. Sedláčka
-
Seminární skupiny doc. Havlana
-
•Skupiny ISP (sem. skupina 25, 26, 27)
-
-
Nyní studovatStudijní texty
-
•1. Záruky zákonnosti – pojem, systém
-
•Pojem
-
•Právo na informace ve veřejné správě
-
•Zrušení, změna, sistace vadných správních aktů a jiných opatření ve veřejné správě
-
•Uplatnění odpovědnosti za porušení právních povinností/Správněprávní odpovědnost
-
•Odpovědnost státu a územních samosprávných celků za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem orgánů veřejné správy
-
•Přímé donucení
-
-
•Literatura
-
Pracovní složka
-
-
•2. Kontrola ve veřejné správě – pojem, členění, systém
-
•3. Kontrola v režimu tzv. kontrolního řádu – pojem a charakteristika. + Kontrola prostřednictvím vyřizování stížností a peticí – pojem a charakteristika
-
•4. Soudní kontrola veřejné správy – pojem, systém
-
•5. Kontrola prostřednictvím institutu Veřejného ochránce práv – pojem a charakteristika
-
•6. Přístup k informacím ve veřejné správě – pojem a charakteristika
-
•7. Ochrana osobních údajů – pojem a charakteristika
-
•Studijní text
-
•Pojem a charakteristika
-
•Působnost zákona o ochraně osobních údajů
-
•Zákonná definice pojmu „osobní údaj“, „subjekt údajů“ a „správce“
-
•Principy, na nichž je ochrana osobních údajů vystavěna (práva a povinnosti při zpracovávání osobních údajů)
-
•Úřad pro ochranu osobních údajů
-
•Střet ochrany osobních údajů s právem na informace
-
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•8. Odpovědnost za porušení norem správního práva a zejména správněprávní odpovědnost – pojem, systém
-
•Studijní text
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•9. Správněprávní odpovědnost za přestupky – pojem a charakteristika
-
•10. Správněprávní odpovědnost za jiné správní delikty – systém a charakteristika
-
•11. Odpovědnost za škodu způsobenou rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem – pojem, systém, charakteristika, vč. systému regresních úhrad v režimu odpovědnosti za škodu způsobenou rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem
-
•12. Realizace činnosti veřejné správy – pojem, charakteristika, systém
-
•13. Správní normotvorba – pojem a základní východiska
-
•14. Právní předpisy vlády a orgánů státní správy vč. dozoru – pojem a charakteristika + Právní předpisy obcí a krajů, vč. dozoru – pojem a charakteristika
-
•Obecně k normativním správním aktům
-
•Právní předpisy vlády a orgánů státní správy
-
•Nařízení vlády
-
Vyhlášky ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy
-
-
•Právní předpisy obcí a krajů
-
•Procesní předpisy
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•15. Diskreční pravomoc – pojem a charakteristika, vč. pojmu správní uvážení a otázky
-
-
Pojem a základní informace
Svobodný přístup k informacím představuje jeden ze způsobů, jakým je naplňována zásada transparentnosti a otevřenosti veřejné správy, představuje jeden z důležitých institutů právního státu, neb umožňuje kontrolu výkonu státní moci. Ve vztahu k veřejné správě představuje svobodný přístup k informacím jednu ze záruk zákonnosti. Spočívá v povinnosti nositelů a vykonavatelů veřejné správy poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, resp. výkonu rozhodovací pravomoci.
Právo na informace je ústavně zaručeno v čl. 17 odst. 1 Listiny základních práva a svobod. Jeho součástí je právo každého [„občana“] vyhledávat a šířit informace, omezit jej lze pouze zákonem, a to s ohledem na jiné důležité hodnoty, konkrétně, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti (čl. 17 odst. 4 Listiny základních práva svobod). Vedle toho Listina výslovně stanoví (v čl. 17 odst. 5), že [s]tátní orgány a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení stanoví zákon.
Zákonem, který upravuje pravidla pro poskytování informací o činnosti nositelů a vykonavatelů moci veřejné je zejména zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Ve svém § 5 vymezuje okruh tzv. povinně poskytovaných informací, a dále stanoví procesní a též vybrané hmotněprávní podmínky pro poskytování informací na žádost. Správní řád se pro postupy dle zákona o svobodném přístupu uplatní jen v rozsahu stanoveném jeho § 20, nikoli tedy subsidiárně.
Informace, které jsou veřejní nositelé a vykonavatelé povinni poskytovat, dále stanoví zvláštní zákony, například zákon o obcích v § 93, § 97 či dalších; srov.:
Právo na informace je ústavně zaručeno v čl. 17 odst. 1 Listiny základních práva a svobod. Jeho součástí je právo každého [„občana“] vyhledávat a šířit informace, omezit jej lze pouze zákonem, a to s ohledem na jiné důležité hodnoty, konkrétně, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti (čl. 17 odst. 4 Listiny základních práva svobod). Vedle toho Listina výslovně stanoví (v čl. 17 odst. 5), že [s]tátní orgány a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení stanoví zákon.
Zákonem, který upravuje pravidla pro poskytování informací o činnosti nositelů a vykonavatelů moci veřejné je zejména zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Ve svém § 5 vymezuje okruh tzv. povinně poskytovaných informací, a dále stanoví procesní a též vybrané hmotněprávní podmínky pro poskytování informací na žádost. Správní řád se pro postupy dle zákona o svobodném přístupu uplatní jen v rozsahu stanoveném jeho § 20, nikoli tedy subsidiárně.
Informace, které jsou veřejní nositelé a vykonavatelé povinni poskytovat, dále stanoví zvláštní zákony, například zákon o obcích v § 93, § 97 či dalších; srov.:
§ 93
(1) Obecní úřad informuje o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva obce. Informaci vyvěsí na úřední desce3b) obecního úřadu alespoň 7 dní před zasedáním zastupitelstva obce; kromě toho může informaci uveřejnit způsobem v místě obvyklým.
§ 97
Obec informuje občany o činnosti orgánů obce na zasedání zastupitelstva obce a dále jiným způsobem v místě obvyklým.
nebo zákon o vysokých školách, např. v § 21 či § 49
§ 21
Další povinnosti veřejné vysoké školy
(1) Veřejná vysoká škola je povinna
a) každoročně vypracovat, předložit ministerstvu a jako neperiodickou publikaci zveřejnit výroční zprávu o činnosti a výroční zprávu o hospodaření vysoké školy v termínu a formě, kterou stanoví ministr opatřením zveřejněném ve Věstníku ministerstva,
b) vypracovat, projednat s ministerstvem a zveřejnit dlouhodobý záměr veřejné vysoké školy v termínu a formě, kterou stanoví ministr,
h) na úřední desce zveřejňovat seznam akreditovaných studijních programů, které uskutečňuje včetně jejich typu, členění na studijní obory, formy výuky a standardní doby studia a seznam oborů, ve kterých je oprávněna konat habilitační řízení nebo řízení ke jmenování profesorem, s uvedením fakulty, je-li studijní program nebo obor, ve kterém je oprávněna konat habilitační řízení nebo řízení ke jmenování profesorem, akreditován na fakultě.
§ 49
(5) Vysoká škola nebo fakulta zveřejní v dostatečném předstihu, nejméně však čtyřměsíčním, lhůtu pro podání přihlášek ke studiu a způsob jejich podávání písemnou nebo elektronickou formou, podmínky přijetí podle odstavců 1 a 3, termín a způsob ověřování jejich splnění, a pokud je součástí ověřování požadavek přijímací zkoušky, také formu a rámcový obsah zkoušky a kritéria pro její vyhodnocení. Tyto skutečnosti musí být zveřejněny na úřední desce vysoké školy nebo fakulty. Stejným způsobem musí být zveřejněn nejvyšší počet studentů přijímaných ke studiu v příslušném studijním programu.
(1) Obecní úřad informuje o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva obce. Informaci vyvěsí na úřední desce3b) obecního úřadu alespoň 7 dní před zasedáním zastupitelstva obce; kromě toho může informaci uveřejnit způsobem v místě obvyklým.
§ 97
Obec informuje občany o činnosti orgánů obce na zasedání zastupitelstva obce a dále jiným způsobem v místě obvyklým.
nebo zákon o vysokých školách, např. v § 21 či § 49
§ 21
Další povinnosti veřejné vysoké školy
(1) Veřejná vysoká škola je povinna
a) každoročně vypracovat, předložit ministerstvu a jako neperiodickou publikaci zveřejnit výroční zprávu o činnosti a výroční zprávu o hospodaření vysoké školy v termínu a formě, kterou stanoví ministr opatřením zveřejněném ve Věstníku ministerstva,
b) vypracovat, projednat s ministerstvem a zveřejnit dlouhodobý záměr veřejné vysoké školy v termínu a formě, kterou stanoví ministr,
h) na úřední desce zveřejňovat seznam akreditovaných studijních programů, které uskutečňuje včetně jejich typu, členění na studijní obory, formy výuky a standardní doby studia a seznam oborů, ve kterých je oprávněna konat habilitační řízení nebo řízení ke jmenování profesorem, s uvedením fakulty, je-li studijní program nebo obor, ve kterém je oprávněna konat habilitační řízení nebo řízení ke jmenování profesorem, akreditován na fakultě.
§ 49
(5) Vysoká škola nebo fakulta zveřejní v dostatečném předstihu, nejméně však čtyřměsíčním, lhůtu pro podání přihlášek ke studiu a způsob jejich podávání písemnou nebo elektronickou formou, podmínky přijetí podle odstavců 1 a 3, termín a způsob ověřování jejich splnění, a pokud je součástí ověřování požadavek přijímací zkoušky, také formu a rámcový obsah zkoušky a kritéria pro její vyhodnocení. Tyto skutečnosti musí být zveřejněny na úřední desce vysoké školy nebo fakulty. Stejným způsobem musí být zveřejněn nejvyšší počet studentů přijímaných ke studiu v příslušném studijním programu.
Autonomní právní úprava, bez podpůrného použití zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (srov. jeho § 2 odst. 3), se uplatní v případě informací o životním prostředí. Ústavně vychází z čl. 35odst. 2 Listiny základních práv a svobod, dle něhož má každý právo na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů. Provedena je zákonem č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí. Vzhledem k tomu, že se jedná o specifickou oblast veřejné správy, jíž se dostatečně podrobně zabývá právo životního prostředí, nebude dále věnována pozornost této oblasti poskytování informací.
-
Správní právo I
-
Nyní studovatObecné informace
-
Nyní studovatPřednášky
-
•1. přednáška – 5. 10. 2017 (prof. Průcha)
-
•2. přednáška – 12. 10. 2017 (JUDr. Sedláček)
-
•3. přednáška – 19. 10. 2017 (doc. Skulová)
-
•4. přednáška – 26. 10. 2017 (doc. Havlan)
-
•5. přednáška – 2. 11. 2017 (prof. Průcha)
-
•6. přednáška – 9. 11. 2017 (prof. Průcha)
-
•7. přednáška – 16. 11. 2017 (prof. Průcha)
-
•8. přednáška – 23. 11. 2017 (doc. Havlan)
-
•9. přednáška – 30. 11. 2017 (JUDr. Sedláček)
-
•10. přednáška – 7. 12. 2017 (JUDr. Smutná)
-
•11. přednáška – 14. 12. 2017 (doc. Havlan)
-
•12. přednáška – 21. 12. 2017 (doc. Skulová)
-
-
Nyní studovatSemináře
-
•Obecné informace
-
•Seminární skupiny dr. Hejče
-
•Seminární skupiny dr. Jurníkové
-
•I. seminář - Úvod do studia (4. 10. 2016)
-
•II. seminář - Záruky zákonnosti (18. 10. 2016)
-
•III. seminář - Správněprávní odpovědnost (1. 11. 2016)
-
•IV. seminář - Svobodný přístup k informacím a ochrana osobních údajů (15. 11. 2016)
-
•V. seminář - Realizace veřejné správy (29. 11. 2016)
-
•VI. seminář - Zápočtový seminář (13. 12. 2016)
-
-
Seminární skupiny dr. Sedláčka
-
Seminární skupiny doc. Havlana
-
•Skupiny ISP (sem. skupina 25, 26, 27)
-
-
Nyní studovatStudijní texty
-
•1. Záruky zákonnosti – pojem, systém
-
•Pojem
-
•Právo na informace ve veřejné správě
-
•Zrušení, změna, sistace vadných správních aktů a jiných opatření ve veřejné správě
-
•Uplatnění odpovědnosti za porušení právních povinností/Správněprávní odpovědnost
-
•Odpovědnost státu a územních samosprávných celků za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem orgánů veřejné správy
-
•Přímé donucení
-
-
•Literatura
-
Pracovní složka
-
-
•2. Kontrola ve veřejné správě – pojem, členění, systém
-
•3. Kontrola v režimu tzv. kontrolního řádu – pojem a charakteristika. + Kontrola prostřednictvím vyřizování stížností a peticí – pojem a charakteristika
-
•4. Soudní kontrola veřejné správy – pojem, systém
-
•5. Kontrola prostřednictvím institutu Veřejného ochránce práv – pojem a charakteristika
-
•6. Přístup k informacím ve veřejné správě – pojem a charakteristika
-
•7. Ochrana osobních údajů – pojem a charakteristika
-
•Studijní text
-
•Pojem a charakteristika
-
•Působnost zákona o ochraně osobních údajů
-
•Zákonná definice pojmu „osobní údaj“, „subjekt údajů“ a „správce“
-
•Principy, na nichž je ochrana osobních údajů vystavěna (práva a povinnosti při zpracovávání osobních údajů)
-
•Úřad pro ochranu osobních údajů
-
•Střet ochrany osobních údajů s právem na informace
-
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•8. Odpovědnost za porušení norem správního práva a zejména správněprávní odpovědnost – pojem, systém
-
•Studijní text
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•9. Správněprávní odpovědnost za přestupky – pojem a charakteristika
-
•10. Správněprávní odpovědnost za jiné správní delikty – systém a charakteristika
-
•11. Odpovědnost za škodu způsobenou rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem – pojem, systém, charakteristika, vč. systému regresních úhrad v režimu odpovědnosti za škodu způsobenou rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem
-
•12. Realizace činnosti veřejné správy – pojem, charakteristika, systém
-
•13. Správní normotvorba – pojem a základní východiska
-
•14. Právní předpisy vlády a orgánů státní správy vč. dozoru – pojem a charakteristika + Právní předpisy obcí a krajů, vč. dozoru – pojem a charakteristika
-
•Obecně k normativním správním aktům
-
•Právní předpisy vlády a orgánů státní správy
-
•Nařízení vlády
-
Vyhlášky ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy
-
-
•Právní předpisy obcí a krajů
-
•Procesní předpisy
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•15. Diskreční pravomoc – pojem a charakteristika, vč. pojmu správní uvážení a otázky
-
-