Správní právo I
-
Správní právo I
-
Nyní studovatObecné informace
-
Nyní studovatPřednášky
-
•1. přednáška – 5. 10. 2017 (prof. Průcha)
-
•2. přednáška – 12. 10. 2017 (JUDr. Sedláček)
-
•3. přednáška – 19. 10. 2017 (doc. Skulová)
-
•4. přednáška – 26. 10. 2017 (doc. Havlan)
-
•5. přednáška – 2. 11. 2017 (prof. Průcha)
-
•6. přednáška – 9. 11. 2017 (prof. Průcha)
-
•7. přednáška – 16. 11. 2017 (prof. Průcha)
-
•8. přednáška – 23. 11. 2017 (doc. Havlan)
-
•9. přednáška – 30. 11. 2017 (JUDr. Sedláček)
-
•10. přednáška – 7. 12. 2017 (JUDr. Smutná)
-
•11. přednáška – 14. 12. 2017 (doc. Havlan)
-
•12. přednáška – 21. 12. 2017 (doc. Skulová)
-
-
Nyní studovatSemináře
-
•Obecné informace
-
•Seminární skupiny dr. Hejče
-
•Seminární skupiny dr. Jurníkové
-
•I. seminář - Úvod do studia (4. 10. 2016)
-
•II. seminář - Záruky zákonnosti (18. 10. 2016)
-
•III. seminář - Správněprávní odpovědnost (1. 11. 2016)
-
•IV. seminář - Svobodný přístup k informacím a ochrana osobních údajů (15. 11. 2016)
-
•V. seminář - Realizace veřejné správy (29. 11. 2016)
-
•VI. seminář - Zápočtový seminář (13. 12. 2016)
-
-
Seminární skupiny dr. Sedláčka
-
Seminární skupiny doc. Havlana
-
•Skupiny ISP (sem. skupina 25, 26, 27)
-
-
Nyní studovatStudijní texty
-
•1. Záruky zákonnosti – pojem, systém
-
•Pojem
-
•Právo na informace ve veřejné správě
-
•Zrušení, změna, sistace vadných správních aktů a jiných opatření ve veřejné správě
-
•Uplatnění odpovědnosti za porušení právních povinností/Správněprávní odpovědnost
-
•Odpovědnost státu a územních samosprávných celků za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem orgánů veřejné správy
-
•Přímé donucení
-
-
•Literatura
-
Pracovní složka
-
-
•2. Kontrola ve veřejné správě – pojem, členění, systém
-
•3. Kontrola v režimu tzv. kontrolního řádu – pojem a charakteristika. + Kontrola prostřednictvím vyřizování stížností a peticí – pojem a charakteristika
-
•4. Soudní kontrola veřejné správy – pojem, systém
-
•5. Kontrola prostřednictvím institutu Veřejného ochránce práv – pojem a charakteristika
-
•6. Přístup k informacím ve veřejné správě – pojem a charakteristika
-
•7. Ochrana osobních údajů – pojem a charakteristika
-
•Studijní text
-
•Pojem a charakteristika
-
•Působnost zákona o ochraně osobních údajů
-
•Zákonná definice pojmu „osobní údaj“, „subjekt údajů“ a „správce“
-
•Principy, na nichž je ochrana osobních údajů vystavěna (práva a povinnosti při zpracovávání osobních údajů)
-
•Úřad pro ochranu osobních údajů
-
•Střet ochrany osobních údajů s právem na informace
-
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•8. Odpovědnost za porušení norem správního práva a zejména správněprávní odpovědnost – pojem, systém
-
•Studijní text
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•9. Správněprávní odpovědnost za přestupky – pojem a charakteristika
-
•10. Správněprávní odpovědnost za jiné správní delikty – systém a charakteristika
-
•11. Odpovědnost za škodu způsobenou rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem – pojem, systém, charakteristika, vč. systému regresních úhrad v režimu odpovědnosti za škodu způsobenou rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem
-
•12. Realizace činnosti veřejné správy – pojem, charakteristika, systém
-
•13. Správní normotvorba – pojem a základní východiska
-
•14. Právní předpisy vlády a orgánů státní správy vč. dozoru – pojem a charakteristika + Právní předpisy obcí a krajů, vč. dozoru – pojem a charakteristika
-
•Obecně k normativním správním aktům
-
•Právní předpisy vlády a orgánů státní správy
-
•Nařízení vlády
-
Vyhlášky ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy
-
-
•Právní předpisy obcí a krajů
-
•Procesní předpisy
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•15. Diskreční pravomoc – pojem a charakteristika, vč. pojmu správní uvážení a otázky
-
-
Poskytování informací na žádost
Žadatelem o informaci může být každý, kdo je v příslušném rozsahu způsobilý k právním jednáním.
Žádost se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací – v takovém případě musí být podána prostřednictvím elektronické adresy podatelny povinného subjektu, pokud ji povinný subjekt zřídil. Musí z n ní být zřejmé, kterému povinnému subjektu je určena, a že se žadatel domáhá poskytnutí informace ve smyslu InfoZ. Údaje o žadateli vymezuje § 14 odst. 2 InfoZ.
Povinný orgán je povinen vyřídit žádost bez zbytečných průtahů (dle § 6 odst. 1 správního řádu), nejpozději ve lhůtě 15 dní. Uvedená lhůta může být prodloužena jen ze stanovených závažných důvodů (dle § 14 odst. 7 InfoZ), a to nejvýše o 10 dní; žadatel o tom musí být informován, a to před uplynutím lhůty pro poskytnutí informace.
Žádost o informaci lze vyřídit třemi způsoby – poskytnutím informace, odložením žádosti a odmítnutím žádosti. Zvláštním případem „vyřízení“ je pak nečinnost, tedy případ, když povinný subjekt ve stanovené lhůtě neprovede úkon, k jehož provedení je povinný.
Poskytnutí informace je realizováno faktickým úkonem spočívajícím v poskytnutí informace. Jelikož se žádosti vyhovuje, není účelné vydávat správní rozhodnutí, proti kterému by bylo možné brojit řádným opravným prostředkem.
(Meritorní) rozhodnutí o odmítnutí žádosti se ovšem vydává v případě, že povinný orgán informaci neposkytne, a to ze zákonem stanovených důvodů. Mezi ty patří zejména to, že se jedná o informaci, která se dle InfoZ neposkytuje, nebo že je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována, nebo je formulována příliš obecně, a žadatel ji, navzdory výzvě do 30 dnů ode dne doručení výzvy neupřesnil. Poskytnutí informace lze odmítnout i jen v části (typicky v části týkající se osobních údajů) a s ohledem na negativně vymezenou povinnost poskytovat informace je nezbytné tak učinit, je-li možné poskytnout alespoň část požadované informace, ovšem i o tom je třeba vydat rozhodnutí.
Specifickým postupem povinného orgánu je odložení žádosti, které se podobá procesnímu usnesení. Dochází k němu ve stanovených případech, a to, pokud
Žádost se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací – v takovém případě musí být podána prostřednictvím elektronické adresy podatelny povinného subjektu, pokud ji povinný subjekt zřídil. Musí z n ní být zřejmé, kterému povinnému subjektu je určena, a že se žadatel domáhá poskytnutí informace ve smyslu InfoZ. Údaje o žadateli vymezuje § 14 odst. 2 InfoZ.
Povinný orgán je povinen vyřídit žádost bez zbytečných průtahů (dle § 6 odst. 1 správního řádu), nejpozději ve lhůtě 15 dní. Uvedená lhůta může být prodloužena jen ze stanovených závažných důvodů (dle § 14 odst. 7 InfoZ), a to nejvýše o 10 dní; žadatel o tom musí být informován, a to před uplynutím lhůty pro poskytnutí informace.
Žádost o informaci lze vyřídit třemi způsoby – poskytnutím informace, odložením žádosti a odmítnutím žádosti. Zvláštním případem „vyřízení“ je pak nečinnost, tedy případ, když povinný subjekt ve stanovené lhůtě neprovede úkon, k jehož provedení je povinný.
Poskytnutí informace je realizováno faktickým úkonem spočívajícím v poskytnutí informace. Jelikož se žádosti vyhovuje, není účelné vydávat správní rozhodnutí, proti kterému by bylo možné brojit řádným opravným prostředkem.
(Meritorní) rozhodnutí o odmítnutí žádosti se ovšem vydává v případě, že povinný orgán informaci neposkytne, a to ze zákonem stanovených důvodů. Mezi ty patří zejména to, že se jedná o informaci, která se dle InfoZ neposkytuje, nebo že je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována, nebo je formulována příliš obecně, a žadatel ji, navzdory výzvě do 30 dnů ode dne doručení výzvy neupřesnil. Poskytnutí informace lze odmítnout i jen v části (typicky v části týkající se osobních údajů) a s ohledem na negativně vymezenou povinnost poskytovat informace je nezbytné tak učinit, je-li možné poskytnout alespoň část požadované informace, ovšem i o tom je třeba vydat rozhodnutí.
Specifickým postupem povinného orgánu je odložení žádosti, které se podobá procesnímu usnesení. Dochází k němu ve stanovených případech, a to, pokud
- se požadované informace nevztahují k působnosti povinného; povinný subjekt je zároveň povinen o odložení žádosti informovat žadatele, a to do 7 dnů ode dne doručení žádosti, a s odůvodněním
- žadatel navzdory výzvě o doplnění údajů o žadateli tyto do 30 dnů od jejího doručení nedoplnil, nebo
- povinný subjekt za poskytnutí informace požaduje úhradu, kterou žadatel do 60 dnů ode dne oznámení výše požadované úhrady nezaplatí;
v obou posledně uvedených případech zákon nestanovuje povinnost informovat žadatele, z čehož vyplývá, že postačí neformalizované odložení s pouhým poznamenáním do spisu.
Proti uvedeným postupům, jako i proti nečinnosti, se žadatel může bránit, a to podle povahy postupu buď odvoláním, resp. rozkladem – v případě, že bylo rozhodnuto o odmítnutí žádosti, anebo stížností, v případech ostatních. V odvolacím řízení se postupuje podle správního řádu, InfoZ však stanoví kratší lhůty pro postupy po podání odvolání (rozkladu). Není-li žadatel úspěšný, může brojit žalobou proti správnímu rozhodnutí, pro níž je kromě možnosti zrušit vadné rozhodnutí v tomto případě specifické oprávnění krajského soudu nařídit oprávněnému subjektu poskytnutí požadované informace.
Stížností, která je specifickým prostředkem obrany podle § 16a InfoZ, nikoli tedy postupem, na který podpůrně dopadají ustanovení o stížnosti dle § 175 správního řádu, se lze bránit proti
Proti uvedeným postupům, jako i proti nečinnosti, se žadatel může bránit, a to podle povahy postupu buď odvoláním, resp. rozkladem – v případě, že bylo rozhodnuto o odmítnutí žádosti, anebo stížností, v případech ostatních. V odvolacím řízení se postupuje podle správního řádu, InfoZ však stanoví kratší lhůty pro postupy po podání odvolání (rozkladu). Není-li žadatel úspěšný, může brojit žalobou proti správnímu rozhodnutí, pro níž je kromě možnosti zrušit vadné rozhodnutí v tomto případě specifické oprávnění krajského soudu nařídit oprávněnému subjektu poskytnutí požadované informace.
Stížností, která je specifickým prostředkem obrany podle § 16a InfoZ, nikoli tedy postupem, na který podpůrně dopadají ustanovení o stížnosti dle § 175 správního řádu, se lze bránit proti
- nedostatečnému vyřízení žádosti (způsobem uvedeným v § 6 InfoZ nebo částečným poskytnutím, aniž by zároveň bylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí zbývající informace)
- výši požadované úhrady za poskytnutí informace, resp. s výší odměny podle § 14a odst. 2
- nečinnosti povinného spočívající v tom, že žadateli po uplynutí lhůty 15 dní ode dne přijetí žádosti nebyla poskytnuta požadovaná informace a nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí žádosti; pochopitelně za podmínky, že z činnosti povinného není v uvedené lhůtě zřejmý zákonem předpokládaný důvod, postup, pro poskytnutí informace ve lhůtě delší (například prodloužení lhůty, výzva k doplnění žádosti či k úhradě).
Též proti rozhodnutí o stížnosti, splňuje-li podmínky podle § 65 odst. 1 soudního řádu správního, lze brojit správní žalobou.
-
Správní právo I
-
Nyní studovatObecné informace
-
Nyní studovatPřednášky
-
•1. přednáška – 5. 10. 2017 (prof. Průcha)
-
•2. přednáška – 12. 10. 2017 (JUDr. Sedláček)
-
•3. přednáška – 19. 10. 2017 (doc. Skulová)
-
•4. přednáška – 26. 10. 2017 (doc. Havlan)
-
•5. přednáška – 2. 11. 2017 (prof. Průcha)
-
•6. přednáška – 9. 11. 2017 (prof. Průcha)
-
•7. přednáška – 16. 11. 2017 (prof. Průcha)
-
•8. přednáška – 23. 11. 2017 (doc. Havlan)
-
•9. přednáška – 30. 11. 2017 (JUDr. Sedláček)
-
•10. přednáška – 7. 12. 2017 (JUDr. Smutná)
-
•11. přednáška – 14. 12. 2017 (doc. Havlan)
-
•12. přednáška – 21. 12. 2017 (doc. Skulová)
-
-
Nyní studovatSemináře
-
•Obecné informace
-
•Seminární skupiny dr. Hejče
-
•Seminární skupiny dr. Jurníkové
-
•I. seminář - Úvod do studia (4. 10. 2016)
-
•II. seminář - Záruky zákonnosti (18. 10. 2016)
-
•III. seminář - Správněprávní odpovědnost (1. 11. 2016)
-
•IV. seminář - Svobodný přístup k informacím a ochrana osobních údajů (15. 11. 2016)
-
•V. seminář - Realizace veřejné správy (29. 11. 2016)
-
•VI. seminář - Zápočtový seminář (13. 12. 2016)
-
-
Seminární skupiny dr. Sedláčka
-
Seminární skupiny doc. Havlana
-
•Skupiny ISP (sem. skupina 25, 26, 27)
-
-
Nyní studovatStudijní texty
-
•1. Záruky zákonnosti – pojem, systém
-
•Pojem
-
•Právo na informace ve veřejné správě
-
•Zrušení, změna, sistace vadných správních aktů a jiných opatření ve veřejné správě
-
•Uplatnění odpovědnosti za porušení právních povinností/Správněprávní odpovědnost
-
•Odpovědnost státu a územních samosprávných celků za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem orgánů veřejné správy
-
•Přímé donucení
-
-
•Literatura
-
Pracovní složka
-
-
•2. Kontrola ve veřejné správě – pojem, členění, systém
-
•3. Kontrola v režimu tzv. kontrolního řádu – pojem a charakteristika. + Kontrola prostřednictvím vyřizování stížností a peticí – pojem a charakteristika
-
•4. Soudní kontrola veřejné správy – pojem, systém
-
•5. Kontrola prostřednictvím institutu Veřejného ochránce práv – pojem a charakteristika
-
•6. Přístup k informacím ve veřejné správě – pojem a charakteristika
-
•7. Ochrana osobních údajů – pojem a charakteristika
-
•Studijní text
-
•Pojem a charakteristika
-
•Působnost zákona o ochraně osobních údajů
-
•Zákonná definice pojmu „osobní údaj“, „subjekt údajů“ a „správce“
-
•Principy, na nichž je ochrana osobních údajů vystavěna (práva a povinnosti při zpracovávání osobních údajů)
-
•Úřad pro ochranu osobních údajů
-
•Střet ochrany osobních údajů s právem na informace
-
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•8. Odpovědnost za porušení norem správního práva a zejména správněprávní odpovědnost – pojem, systém
-
•Studijní text
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•9. Správněprávní odpovědnost za přestupky – pojem a charakteristika
-
•10. Správněprávní odpovědnost za jiné správní delikty – systém a charakteristika
-
•11. Odpovědnost za škodu způsobenou rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem – pojem, systém, charakteristika, vč. systému regresních úhrad v režimu odpovědnosti za škodu způsobenou rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem
-
•12. Realizace činnosti veřejné správy – pojem, charakteristika, systém
-
•13. Správní normotvorba – pojem a základní východiska
-
•14. Právní předpisy vlády a orgánů státní správy vč. dozoru – pojem a charakteristika + Právní předpisy obcí a krajů, vč. dozoru – pojem a charakteristika
-
•Obecně k normativním správním aktům
-
•Právní předpisy vlády a orgánů státní správy
-
•Nařízení vlády
-
Vyhlášky ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy
-
-
•Právní předpisy obcí a krajů
-
•Procesní předpisy
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•15. Diskreční pravomoc – pojem a charakteristika, vč. pojmu správní uvážení a otázky
-
-