•Michal PETR • • Evropské soutěžní právo II. Kontrola koncentrací a procesní otázky I. Prosazování soutěžního práva §Veřejné prosazování (public enforcement) §soutěžním orgánem (Komise, NCA) §z úřední povinnosti §rozsáhlé vyšetřovací pravomoci §tresty §právním základem Nařízení 1/2003 §Spolupráce v rámci ECN (European Competition Network) §Soukromé prosazování (private enforcement) §civilní soudy §v soukromém zájmu – na základě žaloby §Směrnice 2014/104/EU §Trestní prosazování II. Kontrola koncentrací Principy §Nařízení 139/2004 §Ex ante nástroj ovlivnění tržní struktury (dohody a zneužívání dominance ex post) §Princip kontroly pouze významných spojení (viz notifikační kritéria) §Obligatorní notifikační systém – soutěžitelé musejí podat návrh na povolení spojení §Posouzení vlivu spojení na hospodářskou soutěž (nikoli např. soulad transakce s obchodním právem) §Zákaz implementace spojení před jeho povolením 1. Pojem koncentrace §Materiální pojetí pojmu spojení soutěžitelů – dlouhodobá změna v kontrole (jeden či více soutěžitelů, který na trhu dosud působil samostatně, ztrácí nezávislost) §Kontrola: možnost vykonávat na základě právních nebo faktických skutečností rozhodující vliv na jiného soutěžitele díky §vlastnickému právu či právu užívání k podniku nebo jeho části §jiné skutečnosti, poskytující rozhodující vliv na složení, hlasování a rozhodování orgánů jiného soutěžitele § Kontrola §Typy kontroly §výlučná (kontrolu vykonává jeden soutěžitel) §společná (kontrolu vykonávají společně dva či více soutěžitelů) §Změna charakteru kontroly je rovněž spojením soutěžitelů •Kontrolující •Kontrolovaný •Kontrolující A •Kontrolovaný •Kontrolující B •Společná •Výlučná 2. Notifikační kritéria §Kontrole podléhají pouze spojení soutěžitelů, jejichž roční obraty překročí určí hranice §Tzv. one stop shop – spojení posuzované podle práva EU nepodléhá přezkumu NCA §Tzv. refferals – spojení notifikovatelné Komisi může být posuzováno NCA (a obráceně) ad Notifikační kritéria Nařízení Rady 139/2004 §Čl. 1 (2) Nařízení §společný celosvětový obrat 5 mld. EUR a §nejméně dva dotčené podniky obrat na trhu EU 250 mil. EUR a §Čl. 1 (3) §společný celosvětový obrat 2,5 mld. EUR a §v každém z nejméně tří čl. států je spol. obrat vyšší než 100 mil. EUR a obrat nejméně dvou podniků je vyšší než 25 mil. EUR a §obrat nejméně dvou podniků na trhu Společenství je vyšší než 100 mil. EUR a ad Notifikační kritéria Nařízení Rady 139/2004 §tzv. dvoutřetinové pravidlo – nástroj selekce spojení, jež přes splnění notifikačních kritérií mají vnitrostátní charakter, resp. nemají zásadní vliv na obchod mezi členskými státy §spojení nepodléhá přezkumu Komise, pokud podniky dosahují více než dvou třetin obratu v témže státě §pokud nejsou notifikační kritéria naplněna, může spojení podléhat povolení v jednom nebo více členských státech EU 3. Průběh řízení §Zahajováno na návrh – notifikace (podrobný formulář) §Fáze I. – základní posouzení případu (cca 1 měsíc) §Fáze II. – podrobné posouzení, pokud spojení vzbuzuje obavy z podstatného narušení soutěže (cca 4 měsíce) §Posuzuje se: zda spojení významně omezí účinnou hospodářskou soutěž, zejména vznikem nebo posílením dominantního postavené §Výsledkem §Povolení §Povolení se závazky §Zákaz 4. Typy spojení §Horizontální spojení §spojení mezi aktuálními nebo potenciálními konkurenty §teoreticky nejnebezpečnější, vedou k zániku konkurenta na trhu §Vertikální spojení §spojení mezi soutěžiteli působícími na různých úrovních výrobně dodavatelského řetězce (výrobce – distributor) §nebezpečí uzavření down-stream či up-stream trhu §zvyšování nákladů konkurentům zamezením přístupu k surovinám či zákazníkům §nebezpečí získání přístupu k citlivým informacím o svých konkurentech §výhody ze spojení (zvyšování efektivity, snižování nákladů) §Konglomerátní spojení §spojení soutěžitelů působících na odlišných relevantních trzích §nebezpečí pouze v případě souvisejících trhů (komplementární výrobky) • •Děkuji Vám za pozornost … •Michal PETR •michal.petr@upol.cz