05.12.2017 1 Ilona Jančářová Podzim 2017   Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem jejich dalšího vývoje (§ 2 ZŽP).  Archeologické nálezy a nemovité památky jsou spjaty s pozemky, na nichž se nacházejí.  Úmluva o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví (1972)poskytuje společnou ochranu kulturním i přírodním a často i smíšeným objektům.  Stát chrání kulturní památky jako významného činitele životního prostředí a nenahraditelné bohatství státu. KULTURNÍ PAMÁTKY JAKO SOUČÁST ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ   Úmluva na ochranu kulturních statků v případě ozbrojeného konfliktu(Hague 1954),  Úmluva o opatřeních k zákazu a zamezení nedovoleného dovozu, vývozu a převodu vlastnictví kulturních statků (Paříž 1970),  Evropská úmluva o ochraně archeologického dědictví (Londýn 1969, revize Malta 1992 )  Úmluva o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví (Paříž 1972),  Úmluva o ochraně podvodního kulturního dědictví (Paříž 2001) PRAMENY PRÁVNÍ ÚPRAVY 05.12.2017 2   Výbor pro světové dědictví  Seznam světového dědictví  Seznam světového dědictví v ohrožení  Fond světového dědictví UNESCO památky v ČR: Český Krumlov, Praha, Telč, Kutná Hora – historická centra Žďár nad Sázavou - Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře, Chrám sv. Barbory v KH, Katedrála Nanebevzetí Panny Marie v Sedlci, Třebíč - Židovská čtvrť a bazilika sv. Prokopa ÚMLUVA O OCHRANĚ SVĚTOVÉHO KULTURNÍHO A PŘÍRODNÍHO DĚDICTVÍ   Lednicko-valtický areál  Kroměříž - Zahrady a zámek  Litomyšl - Zámek a zámecký areál  Holašovice - Vesnická rezervace  Olomouc - Sloup Nejsvětější Trojice  Brno - Vila Tugendhat UNESCO památky v ČR 2016 Regions Cultural Natural Mixed Total % States Parties with inscribed properties Africa 48 37 5 90 9% 33 Arab States 73 5 3 81 8% 18 Asia and the Pacific 172 62 12 246 * 23% 36 Europe and North America 426 62 10 498 * 47% 50 Latin America and the Caribbean 95 37 5 137 * 13% 28 Total 814 203 35 1052 100% 165 Number of World Heritage Properties by region 05.12.2017 3   Chránit a zachovat objekty dědictví.  Vzájemně při ochraně spolupracovat.  Nepřijmout úmyslně žádné opatření schopné přímo či nepřímo poškodit dědictví na jejich území nebo na území jiného smluvního státu. ÚMLUVA O OCHRANĚ SVĚTOVÉHO KULTURNÍHO A PŘÍRODNÍHO DĚDICTVÍ   Zachovat podvodní kulturní dědictví pro blaho lidstva a zasadit se o jeho ochranu.  Podvodní kulturní dědictví je chráněno před komerčním využíváním pro účely obchodování anebo spekulací.  Preference zachování in situ. Úmluva nereguluje otázky vlastnických práv k vrakům nebo ruinám mezi dotčenými státy ÚMLUVA O OCHRANĚ PODVODNÍHO KULTURNÍHO DĚDICTVÍ   Vl.n.z. o ochraně památkového fondu PSP dne 12. července 2017 usnesením č. 1752 ve 3. čtení zamítla  Z.Č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči (ZoSPP) Kulturní památky movité a nemovité Archeologické nálezy  Z.č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu PRAMENY ČESKÉ PRÁVNÍ ÚPRAVY 05.12.2017 4  Prováděcí předpisy:  Vyhl.č. 66/1988 Sb., kterou se provádí zákon České národní rady č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči  Vyhl. č. 187/2007 Sb., kterou se stanoví obsah a náležitosti plánu území s archeologickými nálezy  Vyhl.č. 420/2008 Sb., kterou se stanoví náležitosti a obsah plánu ochrany památkových rezervací a památkových zón PRAMENY ČESKÉ PRÁVNÍ ÚPRAVY   Kulturní památky prohlašuje MK:  Movité i nemovité věci  Stavby, které nejsou samostatnou věcí, a soubory staveb  Soubory věcí nebo staveb  Archeologické nálezy  Kulturní památky zapsané do státních seznamů KP podle dřívějších právních předpisů se považují za KP dle ZoSPP  Národní kulturní památky - kulturní památky, které tvoří nejvýznamnější součást kulturního bohatství národa prohlašuje vláda nařízením ZÁKLADNÍ POJMY  NSS 22A 21/2012:  K žalobní námitce, že průčelí domu nebylo možné samostatně prohlásit za kulturní památku, jelikož není věcí v právním slova smyslu, soud uvádí, že dle ust. § 2 odst. 1 zákona č. 22/1958 Sb. „je památkou kulturní statek, který je dokladem historického vývoje společnosti, jejího umění, techniky, vědy a jiných oborů lidské práce a života, nebo jest jí dochované historické prostředí sídlištních celků a architektonických souborů, anebo věc, která má vztah k význačným osobám a událostem dějin a kultury.“ Z uvedené definice je možné dovodit, že kulturní památkou mohly být nejen věci v právním slova smyslu, ale rovněž kulturní statky, mezi něž je možné podřadit i průčelí domu. ZÁKLADNÍ POJMY - JUDIKATURA 05.12.2017 5  Památkové rezervace prohlašuje vláda nařízením Památkové zóny prohlašuje MK po projednání s KÚ formou OOP ZÁKLADNÍ POJMY  Ústřední seznam kulturních památek Katastr nemovitostí EVIDENCE KULTURNÍCH PAMÁTEK Způsob ochrany nemovitosti pam. rezervace - budova, pozemek v památkové rezervaci památkově chráněné území nemovitá kulturní památka  1. Prohlašování za KP/NKP 2. Péče o zachování KP/NKP 3. Obnova KP/NKP 4. Zrušení prohlášení věci/stavby za KP NÁSTROJE PRÁVNÍ REGULACE FÁZE OCHRANY 05.12.2017 6   NKP prohlašuje vláda nařízením  KP prohlašuje MK rozhodnutím - na návrh - z vlastního podnětu  Povinnosti vlastníků před prohlášením:  Chránit objekt před poškozením  Oznámit MK každou zamýšlenou i uskutečněnou změnu vlastnictví, správy nebo užívání  Na písemné vyzvání oznámit požadované údaje  Umožnit prohlídku objektů Ad 1. Prohlašování II. Prohlášení nemovitosti za kulturní památku není omezením vlastnického práva bez náhrady ve smyslu ustanovení čl. 11 odst. 4 Listiny základních práv a svobod. Touto náhradou je třeba rozumět zejména poskytnutí odborné pomoci při obnově památky, poskytování podkladů a informací, zabezpečování projektových a stavebně restaurátorských prací při obnově vybraných kulturních památek a možnost žádat o poskytnutí fakultativního příspěvku na obnovu kulturní památky.  I. ÚS 35/94 Z JUDIKATURY  Povinnosti vlastníků, uživatelů, správců:  Na vlastní náklad pečovat o KP, udržovat ji v dobrém stavu a chránit ji před ohrožením, poškozením, znehodnocením a odcizením  Užívat KP způsobem, který odpovídá jejímu kulturněpolitickému významu, památkové hodnotě a technickému stavu Povinnosti každého:  Počínat si tak, aby nebyly způsobeny nepříznivé změny stavu KP a neohrožovat zachování a vhodné společenské uplatnění KP Ad 2. Péče o zachování 05.12.2017 7  Povinnosti vlastníků:  Uvědomit každého, na koho KP převádí či komu ji přenechává, že je kulturní památkou (I.ÚS 1504/17)  Každé ohrožení nebo poškození KP bezodkladně oznámit OÚRP(KÚ u NKP) a SÚ a vyžádat si rozhodnutí o způsobu odstranění závady  Ohlásit každou zamýšlenou změnu v užívání KP (včetně vyklizení)  V případě zamýšleného prodeje NKP ji přednostně nabídnout MK k realizaci předkupního práva Ad 2. Péče o zachování Administrativní nástroje: Závazná stanoviska OSPP pro rozhodnutí vydávaná podle zvláštních předpisů, jimiž mohou být dotčeny zájmy SPP Stanoviska k politice územního rozvoje a k ÚPD EIA - posuzují se vlivy na KP Rozhodování o způsobu využití KP na základě závazného stanoviska OSPP (§ 11/1) Zákaz výkonu činnosti nebo stanovení podmínek pro další výkon činnosti (§ 11/2) Přemístění nemovité KP pouze se souhlasem KÚ po vyjádření NPÚ Ad 2. Péče o zachování  Administrativní nástroje při neplnění povinnosti péče o KP:  Rozhodnutí o opatřeních, která je vlastník KP povinen učinit ve stanovené lhůtě (§ 10)  Rozhodnutí, že se nezbytná opatření pro zabezpečení KP provedou na náklad jejího vlastníka (§ 15/1)  Rozhodnutí o vyvlastnění (§ 15/3)  Rozhodnutí o nařízení udržovacích prací nebo nezbytných úprav nebo nařízení neodkladných zabezpečovacích prací (§ 15/4) Ad 2. Péče o zachování 05.12.2017 8  Plošné mechanismy ochrany KP:  Ochranné pásmo - rozhodnutím OÚORP po vyjádření NPÚ - jeho vytvoření je účelem pro vyvlastnění  Povinnost vyžádat si závazné stanovisko OÚORP k určitým činnostem (uvedeným v § 14/2, 3)  Náhradu za případnou majetkovou újmu poskytuje obec s RP Ad 2. Péče o zachování  Koncepční nástroje :  Plány ochrany památkových rezervací a památkových zón KÚ opatřením obecné povahy po projednání s MK, orgánem ÚP a příslušnou obcí  Stanoví způsob zabezpečení kulturních hodnot  Stanoví, u jakých nemovitostí je vyloučena povinnost vlastníka žádat o závazné stanovisko pro realizaci činností  Na dobu 10 let  Vztah k regulačnímu plánu Ad 2. Péče o zachování  Ekonomické nástroje :  Příspěvek na zachování a obnovu KP obec nebo kraj ze svých rozpočtových prostředků a) jde-li o zvlášť odůvodněný případ b) nemůže-li vlastník KP uhradit z vlastních prostředků náklady spojené se zachováním nebo obnovou KP MK ze SR v případě mimořádného společenského zájmu na zachování KP Ad 2. Péče o zachování 05.12.2017 9  Formulace zákona i vyhlášky používají podmíněného vyjadřování "příspěvek lze poskytnout", resp." může být poskytnut". Přitom je třeba zvážit, že se tento příspěvek poskytuje na žádost, jež musí být odůvodněna a musí splňovat určité předpoklady. Lze proto mít za to, že neodůvodněné žádosti nebo neopodstatněným nárokům nemusí být vyhověno. Proto nelze fakultativní způsob vyjadřování obou norem apriorně chápat jako popření ochoty státu poskytnout náhradu za nucené omezení vlastnického práva vůbec.  Z uvedených skutečností vyplývá, že prohlášení za kulturní památku není zákonem pojato jako jednostranné omezení vlastnického práva bez náhrady. Výše a způsob náhrady jsou dány povahou věci, zejména odvisí též od výše nákladů, jimiž údržba kulturní památky překračuje obvyklé náklady údržby nemovitosti. Fakultativní povaha formulací o možnosti poskytnout příspěvek je podřízena generelní úpravě Listiny základních práv a svobod.  I. ÚS 35/94 Z JUDIKATURY   Obnova = údržba, oprava, rekonstrukce, restaurování nebo jiné úpravy KP Povinnosti vlastníků:  Vyžádat si předem závazné stanovisko OÚORP/KÚ  Zajistit obnovu KP či jejich částí, které jsou díly výtvarných umění nebo uměleckořemeslnými pracemi pouze fyzickými osobami, které mají povolení k restaurování Ad 3. Obnova KP/NKP  To, jak nemovitou kulturní památku obnovit, si nemůže posoudit bez dalšího její vlastník sám. Byla-li nemovitá kulturní památka z hlediska svých památkových hodnot vážně poškozena předchozími stavebními úpravami a poté povodněmi, měl její vlastník ve spolupráci s orgány památkové ochrany hledat ekonomicky únosná řešení, která by mu umožnila nemovitost opravit a modernizovat tak, aby co možná nejvíce odpovídala životním nárokům současnosti, a přitom byly zároveň co možná nejvíce zachovány či obnoveny původní historicky cenné prvky, jež z nemovitosti činily kulturní památku.  (Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 13. 3. 2013, čj. 7 As 188/2012-25) Z JUDIKATURY 05.12.2017 10  Administrativní nástroje:  Závazné stanovisko OÚORP/KÚ  obnova KP  obnova staveb v památkové rezervaci či zóně nebo v ochranném pásmu nemovité KP  v řízení dle SZ rozhoduje SÚ v souladu se závazným stanoviskem  obnova na základě ohlášení - nutné předložit závazné stanovisko OSPP  Povolení k restaurování KP Ad 3. Obnova KP/NKP  „Správní orgán musí při rozhodování na úseku památkové ochrany pečlivě vážit, zda omezení vlastnického práva, kterým je i závazné stanovení, jakým způsobem vlastník nemovitosti nacházející se na území památkové rezervace smí (či naopak nesmí) tuto nemovitost opravit, upravit či přebudovat, je proporcionální veřejnému zájmu na zachování památkové hodnoty dané lokality. Památková ochrana tedy nesmí volit extrémní řešení, nezohledňující v potřebné míře i jiné konkurující legitimní zájmy, práva či hodnoty a musí usilovat o co nejmenší omezení vlastnických práv dotčených vlastníků nemovitostí, která ještě vedou k dosažení cíle této ochrany.“  Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 13. 8.2009, č. j. 7 As 43/2009 - 52 Z JUDIKATURY  Při změně stavby, která leží v památkové rezervaci, je nutno respektovat závazné stanovisko orgánu státní památkové péče (§ 14 odst. 2 zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči). Za porušení této povinnosti nese odpovědnost stavebník, tedy ten, kdo změnu stavby provádí [§ 35 odst. 1 písm. h) citovaného zákona]. Pokud změnu stavby provedl vlastník jednotky, nelze vinu za správní delikt automaticky přičítat společenství vlastníků jednotek (právnické osobě obecně způsobilé rozhodovat o stavebních úpravách společných částí domu) jen proto, že změna stavby se dotkla společných částí domu.  (Podle rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 25. 10. 2016, čj. 5 A 152/2012-27) Z JUDIKATURY 05.12.2017 11  Podmínky:  nejde o NKP  z mimořádně závažných důvodů  MK na žádost vlastníka KP nebo organizace, která na zrušení prohlášení věci za KP prokáže právní zájem  MK z vlastního podnětu  vyjádření OÚORP/KÚ/AV  další podmínky, určené MK Zrušení prohlášení za KP  Provádění archeologických výzkumů:  Archeologický ústav (AÚ)  oprávněné organizace (VŠ na základě dohody)  Povinnosti:  uzavřít s vlastníky nemovitostí, na kterých se mají arch. výzkumy provádět, dohodu o podmínkách výzkumu na nemovitosti  dbát zájmů chráněných zvláštními předpisy  chránit práva a oprávněné zájmy vlastníků nemovitostí  poskytnout přiměřenou náhradu za omezení užívání  uvést nemovitost do předešlého stavu ARCHEOLOGICKÉ NÁLEZY  Archeologický nález - je věc (soubor věcí), která je dokladem nebo pozůstatkem života člověka a jeho činnosti od počátku jeho vývoje do novověku a zachovala se zpravidla pod zemí  povinnosti nálezce:  učinit oznámení Archeologickému ústavu  ponechat nález i naleziště beze změny až do prohlídky AÚ ARCHEOLOGICKÉ NÁLEZY 05.12.2017 12  Koncepční nástroje:  Plány území s archeologickými nálezy - podklad pro plnění oznamovací povinnosti  Povinnosti stavebníka  oznámit záměr AÚ již od doby přípravy stavby  umožnit AÚ či oprávněné organizaci provést na dotčeném území záchranný archeologický výzkum  uhradit náklady záchranného arch. výzkumu, jedná-li se o podnikající osoby (PO+FO) PRÁVNÍ NÁSTROJE NA OCHRANU ARCHEOLOGICKÝCH NÁLEZŮ  Pojmem „od doby přípravy stavby“ v § 22 odst. 2 zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, je nutno rozumět nikoli dobu, kdy dochází k právní přípravě stavby, ale teprve dobu, kdy je stavba připravována faktickou činností, která se na dotčeném pozemku zjevně projevuje, tj. např. skrývka zeminy. Teprve neoznámením takových činností oprávněné organizaci v dostatečném předstihu před jejich zahájením se stavebník dopustí správního deliktu podle § 35 odst. 2 písm. f) citovaného zákona.  (Podle rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 21. 9. 2010, čj. 10 Ca 98/2009-57) Z JUDIKATURY  Omezení vlastnických práv:  Rozhodnutí o povinnosti vlastníka strpět provedení arch. výzkumu a o jeho podmínkách, pokud nedošlo k uzavření dohody mezi AÚ či oprávněnou organizací a vlastníky nemovitostí, na kterých se mají archeologické výzkumy provádět  Náhrada za majetkovou újmu  za omezení v užívání nemovitosti  náhrada za poškození nemovitosti, nelze-li ji uvést do předchozího stavu PRÁVNÍ NÁSTROJE NA OCHRANU ARCHEOLOGICKÝCH NÁLEZŮ 05.12.2017 13  Nálezy kulturně cenných předmětů při činnostech dle SZ (§ 176 SZ) Povinnosti stavebníka:  neprodleně oznámit nález SÚ a OSPP  učinit opatření k zabezpečení nálezu  práce v místě nálezu přerušit OCHRANA NEPŘEDVÍDANÝCH NÁLEZŮ  Administrativní nástroje:  SÚ v dohodě s OSPP stanoví podmínky k zabezpečení zájmů státní památkové péče, popř. rozhodnout o přerušení prací  OSPP může stanovit opatření k ochraně nálezu a rozhodnout o přerušení prací  SÚ může vydané stavební povolení změnit či zrušit  stavebník může pokračovat v pracích až po písemném souhlasu orgánu, který o přerušení rozhodl  stavebník má nárok na úhradu nákladů OCHRANA NEPŘEDVÍDANÝCH NÁLEZŮ  Sankce za přestupky PO + podnikajících FO:  pokuta do výše 2 000 000/4 000 000 Kč  zákaz činnosti až na 2 roky Sankce za přestupky FO - obdobně Sankce v režimu SZ TZ § 229 - Zneužívání vlastnictví SANKČNÍ NÁSTROJE 05.12.2017 14 I. „Znehodnocení“ a „zničení“ ve smyslu § 35 odst. 1 písm. c) zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, je nutno vykládat jako podstatné snížení kulturní hodnoty památky (až na hodnotu nulovou), respektive její podstatné poškození (až destrukci). II. Dojde-li v důsledku jednání vlastníka kulturní památky pouze k nepodstatnému snížení kulturní hodnoty památky nebo k jejímu nepodstatnému poškození, může se jednat pouze o některý z ohrožovacích deliktů dle § 35 odst. 1 písm. c) zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči. Toto nepodstatné snížení hodnoty či poškození je účinkem, který lze zohlednit při stanovení výše sankce. III. Mezi skutkovými podstatami poruchových a ohrožovacích deliktů obsaženými v § 35 odst. 1 písm. c) zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, existuje vztah subsidiarity, a jejich jednočinný souběh je proto vyloučen. (Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 5. 2014, čj. 7 As 44/2014-79) Z JUDIKATURY   Orgány státní památkové péče:  Ministerstvo kultury  krajské úřady  obecní úřady obce s rozšířenou působností  Památková inspekce - vykonává ústřední dozor  Odborná organizace státní památkové péče  Národní památkový ústav - podřízen MK ORGANIZAČNÍ ZABEZPEČENÍ   Obec může zřídit PO nebo organizační složku pro obnovu kulturních památek  Komise státní památkové péče - zřizuje je rada kraje a rada obce s RP jako pracovní komise  Konzervátor státní památkové péče - jmenuje jej OÚORP jako dobrovolného pracovníka ORGANIZAČNÍ ZABEZPEČENÍ