Finanční kontrola Auditní orgán MINISTERSTVO FINANCÍ Stanislav Bureš, 16. 10. 2017 1.Úvod 2.Legislativa 3.Zařazení do systému finanční kontroly 4.Výsledky činností Auditního orgánu 5. ‒ Obsah 2 Představení Auditní orgán postupuje dle: üZákona o finanční kontrole, üKontrolního řádu, üEvropských směrnic a nařízení, üMezinárodních auditorských standardů. Auditní orgán je funkčně nezávislý auditní subjekt, který zajišťuje strategii jednotného auditu prostředků Evropské unie a Finančních mechanizmů EHP/Norska s cílem podat ujištění, že výdaje jsou legální a správné. 3 Legislativa a další dokumentace pro výkon auditů a řízení projektů: ülegislativa EU - nařízení, směrnice, rozhodnutí, pokyny ülegislativa ČR – zákony a vyhlášky üprogramová dokumentace – příručky pro příjemce, metodiky, pokyny üinterní směrnice a předpisy na úrovni žadatele/příjemce dotace ü | 4 Legislativa konkrétně: üSFEU (čl. 317) üNařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) üč. 966/2012 ze dne 25. 10. 2012 (finanční nařízení), üč. 1303/2013 ze dne 17. 12. 2013 (společná a obecná ustanovení pro ERDF, ESF, FS, EZFRV, ENRF), üZákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), üZákon č. 255/2012 Sb., o kontrole („kontrolní řád”) | 5 Legislativa – auditní kritéria: üZákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, üZákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, üZákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, üZákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, üa další. | 6 Metodické pokyny (MF): üMetodický pokyn pro auditní činnost Auditního orgánu pro programové období 2014-2020 üMetodický pokyn finančních toků programů spolufinancovaných z Evropských strukturálních fondů, Fondu soudržnosti a Evropského námořního a rybářského fondu na programové období 2014–2020 üMetodický pokyn pro výkon kontrol v odpovědnosti řídicích orgánů při implementaci Evropských strukturálních a investičních fondů pro období 2014 – 2020 üMetodický pokyn certifikace výdajů pro programové období 2014-2020 | 7 Metodické pokyny (JMP): ü | 8 üMinisterstvo financí pověřeno zajištěním výkonu role platebního, certifikačního a auditního orgánu pro programy spolufinancované z EFRR, FS a ESF v programovém období 2014-2020 (usnesení vlády ČR č. 448 ze dne 12. 6. 2013) Nařízení EP, Rady, EK üMinisterstvo financí pověřeno zajištěním výkonu funkce platebního a certifikačního orgánu a auditního orgánu pro ENRF v programovém období 2014-2020 (usnesení vlády ČR č. 535 ze dne 9. 7. 2014) Ustanovení vybraných subjektů v ČR | 9 PŘEDSTAVENÍ AUDITNÍHO ORGÁNU 30.10.2017 Zásady hospodárnosti, účinnosti a účelnosti Odst. 1 Používání prostředků musí být v souladu se zásadou řádného finančního řízení, tj. se zásadami hospodárnosti, účinnosti a účelnosti. Odst. 2 Zásada hospodárnosti vyžaduje, aby zdroje používané orgánem k výkonu jeho činnosti byly dány k dispozici ve správnou dobu, v dostatečném množství a přiměřené kvalitě a za nejvýhodnější cenu. Zásada účinnosti se týká dosažení co nejlepšího vztahu mezi použitými zdroji a dosaženými výsledky. Zásada účelnosti se týká dosažení konkrétních stanovených cílů a zamýšlených výsledků. Zásada řádného finančního řízení (čl. 30 FN) | 10 PŘEDSTAVENÍ AUDITNÍHO ORGÁNU 30.10.2017 Øneoprávněné použití nebo zadržení peněžních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu jako dotace nebo návratná finanční výpomoc §Neoprávněným použitím se rozumí výdej prostředků, jehož provedením byla porušena povinnost stanovená právním předpisem, rozhodnutím, smlouvou aj. ‒ Øporušení právních předpisů ES nebo ČR v důsledku jednání nebo opomenutí hospodářského subjektu, které vede nebo by mohlo vést ke ztrátě v souhrnném rozpočtu EU nebo ve veřejném rozpočtu ČR, a to započtením neoprávněného výdaje do souhrnného rozpočtu EU nebo do veřejného rozpočtu ČR (Tzn. jedná se o každé porušení podmínek, za kterých byly prostředky z rozpočtu EU poskytnuty České republice, a každé porušení podmínek, za kterých byly tyto prostředky a prostředky národních veřejných rozpočtů dále poskytnuty příjemcům). Definice porušení rozpočtové kázně / nesrovnalosti 11 Evropská legislativa a metodika üNařízení EP, Rady, EK http://eur-lex.europa.eu üPokyny EK http://ec.europa.eu/regional_policy/en/information/legislation/guidance/ üRozhodnutí EK, Směrnice EU http://eur-lex.europa.eu Diskuze o směřování 2020+ üHigh Level Group monitoring simplification for beneficiaries of ESI Funds http://ec.europa.eu/regional_policy/en/policy/how/improving-investment/high-level-group-simplificat ion/#1 https://ec.europa.eu/futurium/en/simplify-esif/library Národní legislativa a metodika üKoncepce jednotného metodického prostředí – NOK http://www.strukturalni-fondy.cz/cs/Fondy-EU/2014-2020/Metodicke-pokyny üNárodní legislativa (např. zákon o finanční kontrole, kontrolní řád, zákon o veřejných zakázkách, zákon o účetnictví, stavební zákon) https://portal.gov.cz/app/zakony/?path=/portal/obcan/ Metodický a právní rámec auditů a řízení programů | 12 PŘEDSTAVENÍ AUDITNÍHO ORGÁNU 30.10.2017 Co děláme – auditujeme üEvropské strukturální a investiční fondy (ESIF) üAzylový, migrační a integrační fond (AMIF) a Fond pro vnitřní bezpečnost (ISF) üFinanční mechanismy EHP/Norska 2009 – 2014 üSolidarita a řízení migračních toků (Solid fondy) v programové období 2007/2008-2013) üEvropský sociální fond (ESF), Evropský fond pro regionální rozvoj (ERDF), Fond soudržnosti (CF), Evropský rybářský fond (EFF) v programovém období 2007-2013 Co neděláme ×Audit prostředků EU poskytnutých ze zemědělských fondů - Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (EAFRD) a Evropský zemědělský záruční fond (EAGF) ×Audit prostředků EU poskytnutých z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám (FEAD) ×Neauditujeme hospodaření auditované organizace ×Auditní orgán ≠ Interní audit! ×Nejsme správcem daně ×Nejsme detektivy a policisty ×Nejsme nástrojem vyřizování konkurenčního boje Předmět činnosti Auditního orgánu 13 Požadavek je důsledné oddělení řídící, platební a auditní funkce. Je vytvořen systém vzájemně nezávislých orgánů vykonávajících jednotlivé funkce v rámci implementační struktury fondů EU. Hierarchie kontrol (řídící a kontrolní systém) 14 Příjemce dotace Národní orgán pro koordinaci Evropský úřad pro boj proti podvodům Evropský účetní dvůr Nejvyšší kontrolní úřad EK – ověřuje zprávy AO, vykonává audity, schvaluje Popis ŘKS AO - funkčně nezávislý na PCO, ŘO, ex-post ověřuje účinnost řídících a kontrolních systémů PCO - certifikuje výkaz výdajů a související žádosti o platby do EK-kontroly v rámci certifikace ŘO - odpovědnost za řádné řízení programu-kontroly na úrovni příjemce §Nutno rozlišovat kontrolu ze strany ŘO a audit ze strany AO/MF (často se spojuje, popř. zaměňuje) §Kontrola ŘO - primární a nejpodstatnější část kontrolní pyramidy (ten, kdo poskytuje peníze, musí kontrolovat!) §Kontroly ŘO předběžné, průběžné a následné – tzn. kontroly v rámci celého životního cyklu projektu ‒ Ø Kontrola ze strany ŘO versus audit AO Audit AO: Øpoté, co je dojde k certifikaci výdajů předložených ŘO ze strany PCO Øověření správnosti výdajů na vzorku výdajů certifikovaných v předchozím kalendářním roce, tj. ex-post audit Ønezávislé vyhodnocování účinnosti řídících a kontrolních systémů jednotlivých OP PŘEDSTAVENÍ AUDITNÍHO ORGÁNU 30.10.2017 | 15 MF - AO audit účetní závěrky Kontroly projektů spolufinancovaných z ESI fondů 16 üŽaloby: 1.Řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu 2.Řízení o ochraně před nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením správního orgánu Jsou příjemci podpor šťastni ? | 17 PŘEDSTAVENÍ AUDITNÍHO ORGÁNU 30.10.2017 Fungování Auditního orgánu Jak vidíme na obrázku, nejdříve je vytvořena metodika auditů a auditní strategie, na základě které se naplánují audity, po jejich provedení následuje fáze reportingu a monitoringu. Metodologie auditu Auditní strategie, Mezinárodní standardy, Metodické postupy Plánování auditů Vzorkování, doplňkový vzorek Výkon Analýzy, Rozhovory, Testování, Pozorování Příprava Zahájení, Prvotní analýza, Program Výsledek Návrh Zprávy, Projednání, Zpráva Reporting Ministr, Souhrnné / roční zprávy Monitoring Sledování plnění opatření k nápravě Výrok auditora Výroční kontrolní zpráva 18 1.Plánování (Auditní strategie, plány auditů) 2.Audit designace 3.Audity operací 4.Audity systému 5.Audity účetní závěrky 6.Audity dle požadavků Evropské komise 7.Reporting a)Koordinace auditů s Evropským účetním dvorem a Evropskou komisí b)Poradenská a konzultační činnost Činnosti Auditního orgánu 19 Cíl auditu operace 20 Vazby mezi audity systému, operací a účetní závěrky Poznámka: Platí pouze pro ESIF, AMIF a ISF, nikoliv pro Finanční mechanizmy EHP/Norska. Audit systému Audit operací Audit účetní uzávěrky výsledky auditu systému ovlivňují velikost vzorku operací pro ověření vykázaných výdajů při auditu operací Audity operací potvrzují, popř. vyvracejí hodnocení přiměřenosti a účinnosti (spolehlivosti) řídícího a kontrolního systému (které je výsledkem auditů systému) a jsou podkladem pro upřesnění plánovaných auditů systému výsledky auditů operací se využívají i v rámci vyjádření k účetní závěrce výsledky auditů systému se využívají i v rámci vyjádření k účetní závěrce 21 Důsledky zjištění 22 1. ü„Klasická“ finanční kontrola üAudit podle § 13a ZFK Možnosti obrany 23 Počty auditů provedených Auditním orgánem u OP, které mají řídící orgán na území ČR Stav k 17. 4. 2017. 24 > Auditní orgán v programovém období 2007-2013 Certifikovaná hodnota > Auditovaný objem > Nezpůsobilé výdaje > Extrapolované nezpůsobilé výdaje Stav k 17. 4. 2017. 25 | 26 Nezpůsobilé výdaje dle operačního programu v roce 2016 v mil. Kč Stav k 17. 4. 2017. 27 Chybovost v roce 2016, která bude verifikována od Evropské komise/Kanceláře finančních mechanismů Stav k 17. 4. 2017 28 Verifikovaná chybovost od Evropské komise Stav k 17. 4. 2017 Údaje za rok 2016 jsou bez verifikace. 29 Identifikované nedostatky v roce 2016 dle četnosti Stav k 17. 4. 2017. 30 Identifikované nedostatky dle finančního vyjádření v % Stav k 17. 4. 2017. 31 Výdaje – 3E ‒hospodárnost (přiměřenost), ‒efektivnost (účinnost), ‒účelnost (nezbytnost). Klíčové zásady uznatelnosti výdajů, které příjemci porušují Veřejné zakázky ‒přiměřenost, ‒transparentnost, ‒nediskriminace, ‒rovný přístup. 32 Nejčastější identifikovaná zjištění AO v rámci auditů operací | 33 33 Nejčastější identifikovaná zjištění AO v rámci auditů operací 34 Postup v případě zjištění nesrovnalosti u veřejných zakázek 35 Primární kontrolní systém - Řídicí orgán (poskytovatel dotace): ‒má klíčovou roli zjistit nesrovnalost; jeho činnost je následně předmětem auditu ze strany AO (příp. identifikace nesrovnalosti ze strany PCO). ‒Má zaručit, že příjemci vykázané výdaje jsou skutečné, že produkty nebo služby byly poskytnuty v souladu s rozhodnutím o schválení operace/projektu, že žádosti příjemce o úhradu jsou správné a že operace a výdaje jsou v souladu s vnitrostátními pravidly a pravidly EU Sekundární kontrolní systém – zajištěn Auditním orgánem (ExPost) Předávání nesrovnalostí k vymáhání správcům daně (OFS) ‒ ‒ Řešení nesrovnalostí 36 Auditní orgán dává pomyslný „palec“ Evropské komisi na to, že výdaje jsou legální a řádné. AO zjistil nesrovnalost Jedná se podle správce daně o porušení rozpočtové kázně? Platební výměr Trvá AO na nezpůsobilosti výdaje vůči rozpočtu EU? Odečtení od výkazu výdajů. Ukončení Ano Ne Ne Ano 37 Děkuji za pozornost 38