XI. ___________________________________________________________________________________________________ Ministerstvo spravedlnosti ČR, tiskový odbor Vyšehradská 16, Praha 2, Tel: 221 997 257, Fax: 221 997 495, email: ot@msp.justice.cz Tisková zpráva Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, je předkládán na základě úkolu uloženého Ministerstvu spravedlnosti Plánem legislativních prací vlády na rok 2016 a v souladu s věcným záměrem zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s rozšířením státem zajištěné právní pomoci. Cílem nové právní úpravy je doplnit a rozšířit státem zajištěnou právní pomoc do oblastí, ve kterých není v současnosti poskytována, čímž by byl vytvořen komplexnější systém státem zajištěné právní pomoci ve všech oblastech, ve kterých je potřebné právní pomoc poskytovat. Nově by tedy měla být státem zajištěná právní pomoc poskytována mimo řízení před orgány veřejné moci ve formě právních porad, v řízení před orgánem veřejné správy a v řízení před Ústavním soudem. Právní pomoc mimo řízení před orgány veřejné moci by měla spočívat v udělování právních porad. Jednalo by se o ústní porady informačního charakteru. Zákonem stanoveným časovým rozsahem bude maximálně 120 minut za rok. Nejkratší časový úsek se navrhuje v délce 30 minut. Na financování právních porad se budou částečně podílet samotní žadatelé formou poplatku ve výši 100 Kč za jednu právní poradu. Odměna advokáta bude hrazena státem a je stanovena v paušální výši 150 Kč za jednu právní poradu v délce 30 minut. Pro cizince omezené na svobodě umístěné v „uzavřených“ zařízeních (zařízení pro zajištění cizinců, přijímací střediska) návrh zavádí speciální úpravu právních porad. Jednalo by se o právní porady pro neurčitý počet subjektů v konkrétním zařízení. Rozsah řízení, která pokrývá čl. 37 Listiny základních práv a svobod je širší než současný systém bezplatné právní pomoci, neboť vedle soudního řízení dopadá též na řízení před jinými státními orgány a orgány veřejné správy. Zajištění právní pomoci v řízení před orgány veřejné správy se navrhuje zabezpečit prostřednictvím mechanismus určování advokátů Českou advokátní komorou. V případě, že by Česká advokátní komora napříště určila advokáta pro poskytnutí právní služby v řízení před orgánem veřejné správy, náklady na zastoupení bude hradit stát. Pro řízení před Ústavním soudem je v případě fyzických a právnických osob stanoveno obligatorní zastoupení advokátem. Z judikatury Ústavního soudu plyne, že Ústavní soud účastníkům řízení, které je před ním vedeno, v současné době advokáty neustanovuje. Zajištění právní pomoci v řízení před Ústavním soudem se navrhuje zabezpečit prostřednictvím systému určování advokátů Českou advokátní komorou. V případě, že by Česká advokátní komora napříště určila advokáta pro poskytnutí právní služby v řízení před Ústavním soudem, náklady na zastoupení bude hradit stát. Tento návrh by měl nabýt účinnosti dnem 1. července 2018. legislativní odbor Ministerstva spravedlnosti