09.11.2017 1 Nařízení o zneužívání trhu, MiFID 2 a novela ZPKT Právnická fakulta Brno 2. listopadu 2017 OBSAH 2 1. Přehled právní úpravy 2. Základní povinnosti podle nařízení MAR 3. Vnitřní informace a související povinnosti 4. Manipulace s trhem 5. Opatření k prevenci a odhalování zneužití trhu a odpovědnost 6. Nařízení o benchmarcích 7. MiFID 2 a novela ZPKT 8. Investiční poradenství 9. Hodnocení přiměřenosti a vhodnosti 10. MiFIR a transparentnost trhu 09.11.2017 2 ▪ Nařízení MAR (nařízení EU a Rady (EU) č. 596/2014) ▪ Směrnice CSMAD (směrnice EP a Rady (EU) č. 2014/57/EU o trestních sankcích za zneužívání trhu ▪ Úřední sdělení ČNB ze dne 9. srpna 2016 k oznamování obchodů osob s řídící pravomocí – první vydané úřední sdělení ČNB k aplikaci nařízení MAR ▪ Vyhláška ČNB č. 234/2009 Sb., o ochraně proti zneužívání trhu a transparenci Delegované nařízení ▪ EK (EU) 2016/522 ze dne 17. prosince 2015, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 596/2014, pokud jde o výjimku pro některé veřejné orgány a centrální banky třetích zemí, ukazatele manipulace s trhem, prahové hodnoty pro zveřejnění, příslušný orgán pro oznamování odložení zveřejnění, povolování obchodů během uzavřeného období a druhy obchodů osob s řídicí pravomocí podléhající oznamovací povinnosti 3 1. Přehled právní úpravy Prováděcí opatření k MAR ▪ Celkem 15 prováděcích technických norem ▪ Aktuální přehled na stránkách EK - http://ec.europa.eu/finance/securities/docs/abuse/its-rts- overview-table_en.pdf ▪ Nařízení EK, pokud jde o regulační technické normy pro podmínky vztahující se na programy zpětného odkupu a stabilizační opatření ▪ Prováděcí nařízení EK kterým se stanoví prováděcí technické normy, pokud jde o technické prostředky pro vhodné zveřejňování vnitřních informací a odklad zveřejnění vnitřních informací ▪ Nařízení EK, pokud jde o regulační technické normy pro vhodná opatření, systémy a postupy a rovněž vzory oznámení, které se mají používat k prevenci, odhalování a oznamování zneužívání trhu či podezřelých pokynů nebo obchodů ▪ Nařízení EK, pokud jde o regulační technické normy, kterými se stanoví technická opatření pro objektivní předkládání investičních doporučení nebo jiných informací doporučujících či navrhujících investiční strategii a pro uveřejňování konkrétních zájmů nebo upozorňování na střety zájmů ▪ Prováděcí nařízení EK, kterým se stanoví prováděcí technické normy pro sondování trhu, pokud jde o systémy a vzory oznámení, které mají používat účastníci trhu zpřístupňující vnitřní informace, a o formát záznamů ▪ .... 4 09.11.2017 3 Obecné pokyny ESMA ▪ Obecné pokyny k sondování trhu (market soundings) o faktory, které jsou osoby jimž byly sděleny informace při sondování trhu povinny posoudit pro účely určení zda jim byly sděleny vnitřní informace o opatření, která jsou osoby jimž je sondování trhu určeno povinny učinit při sdělení vnitřních informací o podmínky vedení záznamů ▪ Obecné pokyny k informacím, které mají být zveřejnovány emitenty o upravují podmínky pro možnost odložení zveřejnění vnitřních informací o upravují situace, kdy by odložení zveřejnění vnitřních informací mohlo uvést veřejnost v omyl ▪ Obecné pokyny k vytvoření neúplného seznamu informací, které se mají zveřejňovat v souvislosti s trhy komoditních derivátů a spotovými trhy ▪ Q&A k MAR 5 ▪ Základní povinnosti podle nařízení MAR o zajistit důvěrnost vnitřních informací (emitent, OCP) o nezpřístupňovat a nesdělovat vnitřní informace třetím osobám (výjimky) o předepsaným způsobem uveřejňovat vnitřní informace (emitent) o vést a aktualizovat seznam zasvěcených osob o dodržovat zákaz obchodování zasvěcených osob (výjimky - legitimního jednání) o dodržovat podmínky při sondování trhu (poskytující/ přijímající osoba) o ohlašovat manažerské transakce (emitent) o prevence, monitoring a oznamování zneužívání trhu (OCP) 6 3. Základní povinnosti podle nařízení MAR 09.11.2017 4 4. Vnitřní informace ▪ Co se považuje za vnitřní informaci podle nařízení MAR Informace přesné povahy ▪ Soudní dvůr Evropské unie (SDEU): případ Lafonta (C-628/13) o podmínka přesné informace nevyžaduje, aby z ní bylo zřejmé, v jakém směru bude mít dopad na kurs nebo cenu příslušného finančního nástroje (Video: Příklad "přesné" informace) o vyloučeny tak jsou pouze vágní nebo obecné informace, které neumožňují vyvodit žádný závěr, pokud jde o jejich možný dopad na ceny dotčených finančních nástrojů o přesnost informace je nutné posoudit z optiky rozumného investora (reasonable investor) o Případ Geltl (C-11/19): okolnost či událost u níž existuje reálná možnost, že k ní dojde ▪ Informace není veřejná o podle úředního sdělení ČNB je veřejná informace ta co byla zveřejněna širokému publiku investorů neurčitého počtu (nestačí pokud se o ní dozvěděla část investorů pokud byli jako akcionáři na valné hromadě), není podstatné zda byla zveřejněna emitentem, jinak se jedná o neveřejnou informaci 7 Vnitřní informace (4) ▪ Dopad informace na cenu finančních nástrojů o informace může být považována za vnitřní informaci pokud má kurzotvorný potenciál o potenciálně významný dopad na ceny finančních nástrojů nebo ceny souvisejících derivátových finanční nástrojů ▪ Test rozumného investora (čl. 7/4 MAR) o zda rozumný investor vezme informaci v úvahu při investičním rozhodování o u rozumných investorů se nepředpokládají hluboké znalosti finanční trhů, jedná se o průměrného investora jak z profesionálních, tak neprofesionálních investorů Vnitřní informace se může emitenta týkat přímo nebo nepřímo ▪ přímo se emitenta týká např. informace ohledně: hospodářského výsledku, změnách ve struktuře ovládání a ovládacích smluv, výměny v řídících a kontrolních orgánech, právní spory, restrukturalizace, programy zpětného odkupu, insolvence hlavních dlužníků emitenta ▪ nepřímo se emitenta týká např. publikace ročních statistických výsledků, hodnocení ratingových agentur, rozhodnutí ohledně úrokových měr, zdanění, podpory průmyslu, rozhodnutí orgánů dohledu nad hospodářskou soutěží týkající se emitenta 8 09.11.2017 5 5. Vnitřní informace - příklady porušení ▪ Případ Wolfson Microelectronics plc (2008) o 10.3. klíčový odběratel oznámí, že nebude nadále odebírat určité výrobky (8% obratu) o 12.3. externí poradce sděluje, že tuto vnitřní informaci netřeba zveřejňovat o 20.3. správní rada rozhoduje, že je třeba vnitřní informaci zveřejnit o 27.3. zveřejnění vnitřní informace o zpoždění uveřejnění 16 dní, pokuta 120 000 liber ▪ Případ McQuoid (2007) o P. Christopher McQuoid se dopustil zneužití vnitřních informací prostřednictvím svého nevlastního otce p. Jamese Williama Melbourna o Pan McQuoid, jenž pracoval jako právník ve společnosti TTP Communication, sdělil svému nevlastnímu otci, že se plánuje převzetí společnosti společností Motorola o Na základě tohoto sdělení uskutečnil p. Melbourn obchody, při nichž dosáhl zisku cca. 50 000 liber, o něž se se svým nevlastním synem rozdělil na polovinu. o Oba byli shledáni vinnými a v první instanci odsouzeni k osmi měsícům vězení, otec vzhledem k věku dostal podmínku na 12 měsíců 9 Vnitřní informace - příklady porušení(2) ▪ Případ McKegg (2007) : o pan McKegg byl malý investor investující do akcií společnosti Amerisur Resources Plc („Amerisur“) o akcie Amerisur byly obchodovány na regulovaném trhu o 23.5. Brokerská společnost umisťující novou emisi (24.5.) akcií Amerisuru kontaktovala p. McKegga, zdali chce upsat akcie, přičemž mu sdělila emisní kurz nové emise a poučila ho o povinnostech spojených se získáním této vnitřní informace o pan McKegg obratem prodal své akcie Amerisur a zároveň upsal odpovídající množství nově emitovaných akcií o tím realizoval zisk cca. 14 500 liber o pan McKegg získal ohledně emitenta finančního nástroje z titulu podílu na základním kapitálu vnitřní informaci, již zneužil přímým nabytím/zcizením finančního nástroje o panu McKeggovi byla uložena pokuta ve výši realizovaného zisku ▪ Další případy insider tradingu o Jan Stiess (1999) - nepřípustné sdělení vnitřní informace šéfem FNM o plánovaném oddlužení Českéspořitelny o Arif Mohammed (2002) - zneužití vnitřní informace auditorem o Marta Steward (2001) - zneužití informace o plánovaném prodeji akcii ze strany manažerů o Marc Cuban (2004) - podezření na zneužití infomací v rámci market sounding 10 09.11.2017 6 Uveřejňování vnitřních informací (2) ▪ Povinnost bez zbytečného odkladu informovat veřejnost o vnitřních informacích ▪ Emitent je povinen zajistit zveřejnění vnitřních informací způsobem, který umožní rychlý přístup k informaci (internet), povinnost po dobu 5 let uchovávat vnitřní informace na internetových stránkách ▪ Technické prostředky pro zveřejnění vnitřních informací stanoveny v prováděcím nařízení EK 2016/1055 o stanoveny požadavky na chronologické, bezplatné a přehledně uveřejňování vnitřních informací na internetových stránkách ▪ Prováděcí nařízení EK 2016/1055: o stanovuje požadavky na zveřejňování v médiích 11 7. Odložení uveřejnění vnitřních informací ▪ Důvody pro odložení zveřejnění vnitřních informací podle nařízení MAR o okamžité zveřejnění pravděpodobně ohrozí zájmy emitenta o odkladem zveřejnění pravděpodobně nedojde k uvedení veřejnosti v omyl o emitent je schopen zajistit důvěrnost těchto informací ▪ Situace, kdy je možné odložení zveřejnění vnitřní informace podle obecných pokynů ESMA: o zveřejněním by došlo k ohrožení probíhajících jednání emitenta (např. o fúzi, akvizici, restrukturalizaci apod.) o zveřejněním by došlo k ohrožení finanční stability emitenta o zveřejnění by ohrozilo obdržení souhlasu jiného orgánu emitenta nutného pro transakci o zveřejnění by ohrozilo práva duševního vlastnictví k novému produktu či službě emitenta o zveřejnění by ohrozilo plán na koupi nebo prodej účasti v jiné entitě o zveřejnění by ohrozilo získání veřejnoprávního souhlasu nutného pro transakci ▪ Prováděcí nařízení EK 2016/1055 (Úřední sdělení ČNB): o organizační a technická opatření proti úniku vnitřních informací) 12 09.11.2017 7 ▪ Emitenti jsou povinni sestavit seznam osob, kteří mají přístup k vnitřním informacím ▪ Emitenti jsou povinni seznam zasvěcených osob předložit na žádost regulatornímu orgánu (ČNB) ▪ Emitenti jsou povinni zajistit, aby osoby uvedené na seznamu byly seznámeny s regulatorními a právními povinnostmi jako zasvěcené osoby ▪ Seznámení těchto osob s příslušnými povinnostmi - interní/externí školení ▪ Emitent je povinen aktualizovat seznam zasvěcených osob (povinná aktualizace v případě změny uvedených okolností) ▪ Prováděcí nařízení EK 2016/347 13 8. Seznamy zasvěcených osob 9. Obchody osob s řídící pravomocí emitenta ▪ Osoba s řídící pravomocí emitenta: o člen správního, řídícího nebo dozorčího orgánu o vedoucí pracovník, který má pravidelný přístup k vnitřním informacím a pravomoc činit řídící rozhodnutí ▪ Osoby s řídící pravomocí mají povinnost do 3 obchodních dní od uskutečnění obchodu oznámit emitentovi, že uskutečnili obchod na jejich vlastní účet k akciím, dluhovým nástrojům, derivátům či jiným finančním nástrojům a toto oznámení učinit i regulatornímu orgánu ▪ Emitent má povinnost informace uveřejnit do 3 pracovních dní ▪ Prahová hodnota pro hlášení obchodů stanovena na 5 000 EUR za rok ▪ Zákaz obchodovat na svůj vlastní účet či na účet třetí strany v souvislosti s akciemi či dluhovými nástroji emitenta v období 30 dnů před uveřejněním průběžné finanční zprávy (účetní závěrka) – tzv. uzavřené období ▪ Prováděcí nařízení EK 2016/522 - výjimky z uzavřeného období ▪ Prováděcí nařízení EK 2016/523 -způsob oznamování obchodů 14 09.11.2017 8 10. Povinnost mlčenlivosti ▪ Emitent je povinen zajistit mlčenlivost osob jež se dostávají do styku s vnitřními informacemi o povinnost zajistit mlčenlivost zaměstnanců (pracovní smlouvy) o povinnost zajistit mlčenlivost při sdělování informací třetí osobě - tato musí mít povinnost mlčenlivosti (např. confidentiality agreements při DD), jinak nutno neprodleně uveřejnit o povinnost mlčenlivosti třetích osob působících pro emitenta (auditoři, právníci) ▪ Výjimky ze zákazu zpřístupnění vnitřní informace o běžný výkon zaměstnání o povolání o plnění povinností 15 ▪ Zcela nová právní úprava ▪ Sondování trhu (Market sounding) vymezeno v čl. 11 nařízení MAR ▪ Sondováním trhu se rozumí interakce mezi osobou prodávající finanční nástroje a jedním nebo více potenciálními investory před oznámením obchodu s cílem zjistit zájem potenciálních investorů o případný obchod a jeho cenu, velikost a strukturu ▪ Sondování trhu = sdělení informací před oznámením obchodu jednomu či několika potenciálním investorům s cílem odhadnout jejich zájem o obchod ▪ Sondování trhu = zpřístupnění vnitřní informace osobou, která má v úmyslu učinit nabídku na převzetí cenných papírů či fúzí se společností 16 11. Sondování trhu 09.11.2017 9 12. Investiční doporučení, analýzy a statistiky ▪ Investiční doporučení = informace doporučující nebo navrhující investiční strategii, výslovně či implicitně, s ohledem na jeden nebo více finančních nástrojů či emitentů, včetně stanoviska ohledně současné nebo budoucí hodnoty či ceny těchto nástrojů, a určené pro distribuční kanály nebo pro veřejnost (MAR) (Video: Příklad investičního doporučení) ▪ Zahrnuje i neveřejnou komunikaci vůči klientům i potenciálním ▪ Požadavky podle nařízení MAR (čl. 20) o osoby, které vydávají nebo rozšiřují investiční doporučení jsou povinny vyvinout přiměřenou snahu o zajištění objektivní prezentace těchto doporučení ▪ Další povinnosti upřesněny v prováděcím nařízení EK 2016/958 o povinnost na osoby vydávající doporučení (totožnost osob, jméno a název pracovní pozice osob zapojených do doporučení) o povinnost zajistit aby doporučení byla jasně odlišená od interpretací, odhadů, stanovisek a jiných typů nefaktických informací, požadavky na formy doporučení o požadavky na zdroje informací, zřetelnost prognóz, předpovědí a kurzových cílů o zajištění objektivní prezentace informací 17 13. Manipulace s trhem ▪ Za manipulaci s trhem MAR považuje: o uzavírání obchodů a související jednání, které dává nebo je způsobilé dávat nesprávné nebo zavádějící signály, pokud jde o nabídku, poptávku nebo cenu finančního nástroje o uzavření obchodu, zadání pokyny k obchodování nebo jiná činnost, která ovlivňuje nebo pravděpodobně ovlivní cenu jednoho nebo několik finančních nástrojů o šíření nepravdivých informací prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků o předání nepravdivých anebo zavádějících informací nebo nepravdivých nebo zavádějících vstupních údajů ve vztahu k referenční hodnotě o platí výjimky v případě využívání tzv. uznávaných tržních postupů (ESMA/ČNB má stanovit, co se považuje za uznávané tržní postupy) 18 09.11.2017 10 Manipulace s trhem (2) ▪ Příloha č. 1 nařízení MAR stanovuje seznam ukazatelů možných manipulativních jednání (ukazatel A, ukazatel B) ▪ Ukazatel A - ukazatel manipulativního jednání souvisejícího s nepravdivými nebo zavádějícími signály a se zajištěním ceny ▪ Ukazatel B - ukazatel manipulativního jednání souvisejícího s využíváním fiktivních prostředků nebo jakékoli jiné formy klamavého nebo lstivého jednání Některé typové aktivity spadající pod ukazatel A (Příloha II nařízení EK 2016/522) o koluze na následném trhu primární veřejné nabídky akcií, kde jsou zapojeni účastníci koluze o neobvyklá koncentrace obchodů a/nebo pokynů k obchodování (painting the tape, marking the close) o obchody nebo pokyny k obchodování, jejichž jediným zřejmým zdůvodněním je zvýšení ceny nebo objemu obchodování (wash trades, improper matched trades, concealing the ownership) o vytvoření dolní nebo horní hranice pro pohyb cen (creating a floor or a ceiling) o další praktiky: ping orders, phishing, abusive squeeze/cornering the market, quote stuffing, momentum ignition, advancing the bid, smoking... Některé typové aktivity spadající pod ukazatel B o šíření nepravdivých nebo zavádějících informací o trhu prostřednictvím médií včetně internetu o pump and dump, trash and cash a další praktiky 19 14. Manipulace - příklady porušení ▪ Případ společnosti Swift trade (2011) o společnost Swift trade se zabývala obchody s cennými papíry mj. na Londýnské burze o společnost Swift trade se dopustila tzv. layering praktiky (prováděla tisíce obchodů na Londýnské burze z různých částí světa, aby ovlivnila ceny obchodovaných investičních nástrojů o společnost Swift trade dostala pokutu 8 000 000 liber od FCA ▪ Kauza společnosti Citigroup (2012) o ovlivňování referenční sazby ISDAfix a referenčních sazeb v Londýně a Tokiu mezi lety 2007 až 2012 o obchodníci v Citigroup nakupovali a prodávali US dluhopisy za účelem ovlivnění referenční hodnoty ISDAfix o společnosti CITIgroup byla uložena U.S. Commodity Futures Trading Commission pokuta 425 000 000 $ 20 09.11.2017 11 Manipulace - příklady porušení (2) • Deutsche Bank - settlement s americkým Ministerstvem spravedlnosti o uhrazení částky 5,4 miliardy dolarů za manipulativní jednání a ovlivňování referenčních sazeb • Kauza Unipetrol (1998) • Kauza novinářů Reuters (2006) • Kauza novináře Miroslava Motejlka o ČNB udělila novináři pokutu 1 mil. Kč za manipulaci s trhem v souvislosti s prohlášeními uveřejněnými na jeho facebookovém profilu o prohlášení Motejlka ohledně budoucího vývoje akcií společnosti O2 měla mít potenciál ovlivnit jejich cenu a zkreslit představu účastníků kapitálového trhu o jejich hodnotě ▪ Jordan Belford - Stratton Oakmont (1995) 21 Odpovědnost při porušení pravidel proti zneužití trhu ▪ Přijetí opatření k detekci, vyhodnocení a hlášení podezřelých obchodů - RT, MOS, OCP ▪ Přestupky o obchodování zasvěcené osoby, doporučení nebo navádění jiné osoby k obchodování zasvěcené osoby o nedovolené zpřístupnění vnitřních informací o manipulace s trhem o návod, pokus a pomoc ke shora uvedeným deliktům o delikty mohou být spáchány fyzickými i právnickými osobami ▪ Civilněprávní odpovědnost o odpovědnost za újmu/škodu podle občanského zákoníku o odpovědnost zaměstnance vůči zaměstnavateli podle zákoníku práce ▪ ZPKT upravuje přestupky právnických osob a přestupky fyzických osob za porušení MAR ▪ Zákon o trestní odpovědnosti právnických osob, Trestní zákon 22 09.11.2017 12 ▪ Plně účinné od 1. ledna 2018 (některá ustanovení účinná od června 2016) ▪ Reakce na manipulace s referenčními sazbami (zejm. LIBOR a EURIBOR) – např. skandál britské banky Barclays ▪ Nařízení se týká nejen úrokových indexů, ale širšího okruhu referenčních hodnot ▪ Poskytovatel referenčních sazeb (administrátor) - nutnost schválení administrátora orgánem dohledu, povinná registrace administrátora - registr povede ESMA ▪ Přísné požadavky na vstupní data, na jejichž základě se sestavují referenční sazby + požadavky na dodavatele vstupních dat ▪ Finanční instituce budou povinny používat pouze referenční sazby administrátorů, kteří jsou registrování v EU (čl. 29) ▪ Prováděcí opatření 23 Nařízení o benchmarcích 5. MiFID 2 a Novela ZPKT Novela ZPKT o transponuje směrnici MIFID 2, CSMAD, adaptuje nařízení MIFIR a MAR o účinnost části novely 30. dnem po vyhlášení, části novely transponující MiFID 2 a MIFIR od 3.1.2018 o zavádí řadu nových povinností pro OCP o rozšiřuje druhy investičních nástrojů (komoditní deriváty, emisní povolenky atd.) o odkazy na nařízení MAR - povinně uveřejňované informace, sankce o odkazy na nařízení CSDR - problematika vypořádání obchodů o odkazy na PRIIPs Navazují vyhlášky ČNB a celá řada prováděcích opatření 2416.5.2017 09.11.2017 13 PROVÁDĚCÍ NORMY K MiFID 2 ▪ Delegované nařízení (2017/565) a směrnice (2017/593) o https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/mifid2-delegated-acts_en.pdf ▪ Regulační technické standardy (RTS) – zatím schváleno 28 o https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/mifid2-rts_en.pdf ▪ Prováděcí technické standardy (ITS) – schválena 1 o https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/mifid2-its_en.pdf ▪ Informace na stránkách ČNB o https://www.cnb.cz/cs/dohled_financni_trh/legislativni_zakladna/obchodni ci_s_cp_inv_zprostredkovatele/mifid.html 25 16.5.2017 PŘEHLED NOVELIZOVANÝCH OBLASTÍ ▪ Zavedení nových pojmů a institutů (vedoucí orgán, algoritmické obchodování, organizovaný obchodní systém) ▪ Obchodník s cennými papíry (OCP) ▪ Investiční zprostředkovatel (IZ) ▪ Vázáný zástupce ▪ Obchodování v mnohostranném obchodním systému (MOS) ▪ Trh malých a středních obchodníků ▪ Organizovaný obchodní systém (OOS) ▪ Whistleblowing ▪ Služby hlášení údajů ▪ Pravomoci ČNB při dohledu, spolupráce orgánů dohledu ▪ Přestupky, harmonizace správních sankcí ▪ Transparentnost předobchodní a po uzavření obchodu ▪ Poskytování informačních služeb na kapitálovém trhu 2616.5.2017 09.11.2017 14 ▪ Řídící a kontrolní systém (ŘKS) o ŘKS musí zahrnovat strategické a operativní řízení, organizační uspořádání (včetně například řádných administrativních a účetních postupů a vnitřních předpisů), systém řízení rizik a vnitřní kontroly, systém vnitřní a vnější komunikace, systém řízení střetů zájmů ▪ Požadavky na odbornou způsobilost pracovníků, vázaných zástupců a jejich pracovníků o Akreditovaná osoba – soukromoprávní subjekt s výlučným oprávněním pořádat zkoušky zaměřené na prokázání odborné způsobilosti v oblasti poskytování investičních služeb o Odborné zkoušky na specifickou pozici, interní předpis požadující odbornost o Podrobnosti požadavků na odbornost, zkoušky apod. stanoví vyhláška 27 NOVÉ POŽADAVKY NA OCP 16.5.2017 ▪ Uchovávaní dokumentů a záznamů komunikace se zákazníky o Po dobu 5 let o Obecné pokyny ESMA ▪ Řada dalších změn o Žádost o povolení k činnosti OCP obligatorně elektronicky; náležitosti stanoví prováděcí nařízení k MiFID II o Pravidla pro odměňování osob s rizikovým vlivem – pohyblivá složka odměny o Komunikace a informování zákazníků 28 DOPADY NOVELY NA OCP (2) 16.5.2017 09.11.2017 15 ▪ Zúžení investičních nástrojů, které mohou distribuovat (§ 29 odst. 3 ZPKT) ▪ Záměr zákonodárce – zákaz provádět distribuci pro zahraniční subjekty ▪ Záměr zákonodárce – zákaz napřímo distribuovat samosprávný fond kvalifikovaných investorů ▪ Povinnost trvale dodržovat podmínky pro udělení pro udělení povolení a hlásit změny ČNB ▪ Povolení na 1 rok (automatické prodloužení zaplacením správního poplatku 5.000,- Kč) o Obdobná úprava pro vázáné zástupce (správní poplatek 1.000,- Kč) 29 4. DOPADY NOVELY NA IZ 16.5.2017 ▪ Odpovědnost IZ a vázaných zástupců IZ o Speciální úprava vůči OZ o Samostatná odpovědnost, vazba na odpovědnost OCP ▪ Povinné pojištění ▪ Povinnost odborné péče, povinnost odborné způsobilosti pracovníků (odkaz na úpravu OCP) ▪ IZ nesmí obstarat umístění emisí ▪ Problematika tipařství o Rozhodovací praxe ČNB ▪ Kvalifikovanou účast na IZ pouze důvěryhodné osoby o Důvěryhodnosti (§ 197 ZPKT) "dosavadní činnost dává předpoklady dodržování povinností dle ZPKT" 30 DOPADY NOVELY NA IZ (2) 16.5.2017 09.11.2017 16 ▪ § 12ba,§ 12bb, § 15a, § 15b ZPKT, vyhláška 308/2017, Obecné pokyny ESMA ▪ Návrh obecných pokynů ESMA ▪ Povinnosti OCP vytvářejících investiční nástroje (§ 15a ZPKT) o zajistit, aby byl tento investiční nástroj byl vytvořen způsobem, který odpovídá potřebám cílového trhu (= cílová skupina zákazníků) o 6 kategorií pro vymezení cílového trhu dle návrhu pokynů ESMA: ➢ typ zákazníka ➢ znalosti a zkušenosti ➢ finanční situace s ohledem na schopnost nést ztráty ➢ riziková tolerance ➢ cíle zákazníka ➢ potřeby zákazníka o Zajistit, aby strategie pro nabízení vytvořeného investičního nástroje odpovídala povaze cílového trhu o Učinit veškeré přiměřené kroky, aby jím nabízený investiční nástroj byl nabízen cílovému trhu 31 ŘÍZENÍ PRODUKŮ – PRODUCT GOVERNANCE 16.5.2017 ▪ Další povinnosti (postupy) OCP vytvářejících investiční nástroje (§ 12ba ZPKT) o Zavést, udržovat a uplatňovat postupy pro schvalování každého investičního nástroje a jeho významných změn před jeho nabízením nebo distribucí zákazníkům (tyto postupy průběžně ověřuje, pravidelně hodnotit a zjednat nápravu) o Určit cílový trh pro každý investiční nástroj, zajistit posouzení veškerých rizik pro cílový trh a zajistit, aby zamýšlená prodejní strategie odpovídala cílovému trhu o Poskytnout veškeré potřebné informace distributorovi investičních nástrojů o investičním nástroji, postupech pro schvalování tohoto investičního nástroje a cílovém trhu tohoto investičního nástroje 32 ŘÍZENÍ PRODUKŮ – PRODUCT GOVERNANCE 16.5.2017 09.11.2017 17 ▪ Povinnosti OCP, který nabízí nebo doporučuje-li jím nevytvářený investiční nástroj (§ 15c ZPKT) ("distributor") o rozumět investičnímu nástroji o posoudit, zda investiční nástroj odpovídá cílům zákazníka o nabídnout či doporučit investiční nástroj jen, je-li to v zájmu zákazníka o zajistit, aby nedošlo k porušení povinnosti jednat v nejlepším zájmu zákazníka (zejména při odměňování a hodnocení pracovníků a vázaných zástupců) ▪ Další povinnosti OCP jakožto distributora (§ 12bb ZPKT) o získat od producenta investičních nástrojů informace o investičním nástroji, postupech pro schvalování tohoto investičního nástroje a cílovém trhu tohoto investičního nástroje o porozumět vlastnostem tohoto investičního nástroje o porozumět určenému cílovému trhu tohoto investičního nástroje 33 ŘÍZENÍ PRODUKŮ – PRODUCT GOVERNANCE 16.5.2017 BEST EXECUTION A PROVÁDĚNÍ POKYNŮ ▪ Kritéria best execution vymezena i v čl. 64 až 66 prováděcího nařízení 2017/565 ▪ Přijímání a předávání pokynů, investiční crowdfunding ▪ Provádění pokynů pro neprofesionální zákazníky o Určení nejlepších podmínek dle celkových nákladů o Celkové náklady = cena investičního nástroje + náklady spojené s provedením pokynu (veškeré náklady účtované zákazníkovi, které přímo souvisí s provedením pokynu tohoto zákazníka) o Nutno zohlednit vlastní provize OCP a náklady spojené s provedením pokynu na jednotlivých dostupných převodních místech ▪ Povinnost OCP uveřejňovat informace dle ZPKT a prováděcího nařízení 2017/565 (ex ante, ex post i průběžně) ▪ Rozlišení pojmů „pokyn“ a „příkaz“ 34 7.6.2016 09.11.2017 18 INVESTIČNÍ PORADENSTVÍ ▪ Investiční poradenství = poskytnutí individualizovaného doporučení zákazníkovi ohledně obchodu s konkrétním investičním nástrojem, a to bez ohledu na to, zda je poskytováno z podnětu zákazníka nebo potenciálního zákazníka (§ 2 odst. 1 písm. f) ZPKT) ▪ Informační povinnost v souvislosti s poskytováním investičního poradenství (§ 15d odst. 5 ZPKT) ▪ Povinnost OCP poskytnout zákazníkovi prohlášení o vhodnosti (suitability report) ▪ Poskytování investičního poradenství prostřednictvím komunikačního prostředku na dálku (při splnění podmínek § 15e odst. 4 ZPKT) ▪ Hodnocení vhodnosti při poskytování investičního poradenství (§ 15h ZPKT) ▪ Problematika Robo-advice 35 16.5.2017 INVESTIČNÍ PORADENSTVÍ (2) ▪ Další podrobnosti investičního poradenství upravují čl. 52 až 56 prováděcího nařízení 2017/565 o Povinnosti OCP poskytující nezávislé /nikoli nezávislé poradenství o Pravidelné posuzování vhodnosti neprofesionálních zákazníků ▪ Nezávislé poradenství o požadavek na distribuci dostatečně široké škály investičních nástrojů (různorodost z hlediska druhů, emitentů, osob, které je vytvářejí) o povinnost upozornit zákazníka, zda je investiční poradenství tzv. „nezávislé“ či nikoli 36 16.5.2017 09.11.2017 19 ▪ Hodnocení přiměřenosti (§ 15i ZPKT) = povinnost OCP pro zjišťování potřeb zákazníka při poskytování hlavní investičních služeb s výjimkou poradenství a portfolio managementu o povinnost upozornit zákazníka v případě nepřiměřenosti ▪ Hodnocení vhodnosti (§ 15h ZPKT) = povinnost OCP pro zjišťování potřeb zákazníka při poskytování investičního poradenství a portfolio managementu o OCP nově povinen získat od zákazníka informace o schopnosti nést ztráty a tolerance k riziku o zákaz doporučit investiční službu v případě nezískání požadovaných informací od zákazníka se materiálně přesouvá do prováděcího nařízení 2017/565 ▪ Nová povinnosti OCP v souvislosti se složeným produktem o povinnost zaměřit hodnocení vhodnosti a přiměřenosti na celý složený produkt ▪ Další podrobnosti blíže upraveny v čl. 54 až 56 prováděcího nařízení Komise (EU) 2017/565 o Získávání informací od zákazníka v souvislosti s prováděním testu vhodnosti a přiměřenosti včetně tzv. suitability report a uchovávání záznamů o Zákaz doporučit nevhodný produkt o Pravidelné provádění přezkoumání posouzení vhodnosti za účelem za účelem zkvalitnění služby (pokud dohodnuto) 37 HODNOCENÍ PŘIMĚŘENOSTI A VHODNOSTI 16.5.2017 NAŘÍZENÍ MIFIR ▪ Obchodní transparence - zveřejňování informací o nabídce a poptávce a o obchodování ▪ Hlášení obchodů orgánům dohledu ▪ Pravidla pro obchodování derivátů na tržních platformách ▪ Podmínky nediskriminačního přístupu k vypořádacím systémům ▪ Podmínky nediskriminačního přístupu k informacím o benchmarcích ▪ Pravomoci ESMA a EBA zakázat či omezit produkty a obchody ▪ Pravomoc ESMA upravit/omezit a stanovit limity na otevřené pozice ▪ Pravidla pro poskytování investičních služeb firmami ze třetích zemí BBH 11/9/2017 Slide 38 09.11.2017 20 BBH, ADVOKÁTNÍ KANCELÁŘ, s.r.o. Klimentská 1207/10, 110 00 Praha 1 Tel.: +420 234 091 355 Fax: +420 234 091 366 E-mail: legal@bbh.cz Web: www.bbh.eu Zdeněk Husták Head of Regulation and Compliance mob.: +420 725 529 771 E-mail: ZHustak@bbh.cz KONTAKTY